Jump to content

MIFY in plaats van HIFI

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Ik snap dat je het zo graag uitlegt, om te rechtvaardigen geld uit te geven aan versterkers / kabels enz. Maar vertrouw me nou maar het is gewoon *onzin*. Een luidspreker verschilt van een andere door z'n andere afstraaleigenschappen (kast en bafflevorm), toegepaste luidsprekers (THD, fase en frequentieresponsie), afstemming (gesloten, basreflex, dipool, monopool) en filtering (kantelpunten, orde).

Dat verschil hoor je.

Het heeft geen zin geld aan een luidspreker uit te geven als de uiteindelijke versterker ze niet muzikaal kan doen zijn of voldoende controle kan uitoefenen. Een luidspreker is akoestisch en afhankelijk van dynamische input. Of is orakel Breem ook van mening dat er geen verschil tussen versterkers is of moet zijn?

<_<

Dit topic volg ik met groeiende spanning.

Wanneer toch zal het moderator team inzien dat dit topic het HEAR forum alweer in een slecht daglicht plaatst?

:o

Beetje overdreven, eerlijk gezegd.

Wordt het overgrote deel van het forum zich een keer bewust van het feit dat herhaling van onwaarheid nog geen waarheid schept, wil jij het laten verwijderen! :confused:

Er wordt niet gescholden en er wordt ontopic gesproken.

Wat wil je nou nog meer? :)

Wanneer toch zal het moderator team inzien dat dit topic het HEAR forum alweer in een slecht daglicht plaatst?

Het is gewoon een inhoudelijke discussie.

Hoe kan dat nou?

Zonet zeiden de hapklare brokkeneters nog dat er geen argumenten of tegenwerpingen waren en nu is het ineens een inhoudelijke discussie?

Zo veranderlijk als een myfi-setje, S...... :cool2:

Zolang niemand het bezwaarlijk vindt dat de topicstarter vermoedelijk bij het lezen van de reacties met een flauwe glimlach om de lippen weer eens klem zit tussen stoel en onderkant bureau is er toch geen reden tot ingrijpen?

Het heeft geen zin geld aan een luidspreker uit te geven als de uiteindelijke versterker ze niet muzikaal kan doen zijn of voldoende controle kan uitoefenen. Een luidspreker is akoestisch en afhankelijk van dynamische input. Of is orakel Breem ook van mening dat er geen verschil tussen versterkers is of moet zijn?

Een versterker is niet muzikaal. Verheerlijk audiospullen toch eens niet, dat gaat :ph34r: nergens over. Een versterker is een apparaat dat een inkomend spanning-signaal af moet bufferen en moet versterken/verzwakken al naar gelang de gewenste geluidsdruk. Controle van een versterker laat zich kwantificeren door de effectieve dempingfactor die wordt bepaald door het geheel kabel-versterker-luidspreker. Een versterker van 300 euro vormt hier, bij bijna alle luidsprekers op bijna alle geluidssterktes, geen enkele bottleneck meer in.

Er zit zeker wel verschil tussen versterkers, maar pas bij extreme luidsprekers (rendement 80 dB, supergrillig impedantieverloop of wat ook) zal de versterker een marginale invloed hebben op de klank, als ie niet sterk genoeg is. Goed en slecht wordt hier overigens bepaald door ontwerp, niet door het prijskaartje. Een Harman kan prima op bijna alle luidsprekers. Van een accuphase hoeft dan geen enkele klankverbetering verwacht te worden; die is er niet als er bij de Harman al niets mis ging.

Als er expres vervorming van de versterker wordt verlangd (of ruis, sommige dure versterkers hebben een ruisvloer op -80dB full rails) dan gaat bovenstaande niet op, maar dan hebben we het weer over MyFi.

Hoe kan dat nou?

Zonet zeiden de hapklare brokkeneters nog dat er geen argumenten of tegenwerpingen waren en nu is het ineens een inhoudelijke discussie?

Zo veranderlijk als een myfi-setje, S...... :cool2:

Dat waren niet mijn woorden, T. Er zijn wel argumenten, ze kloppen echter niet. Nog altijd een inhoudelijke discussie. Nogmaals; goed lezen.

nog even voor de duidelijkheid:

er is dus NIETS mis met MYFI,

ik ben er ook mee begonnen,

in mijn VW golfje met een MDF kist van 250 liter en 2 keer 15 inch.

een setje dynaudio in de deuren en knallen maar.

(ik had de boel trouwens wel rechtgetrokken met een EQ en gecontroleerd via de RTA.)

het was een gouden tijd,

klooien met spoelen, schroeven aan versterkers, ontdekken wat een condensator deed.

en ondertussen lekker muziek draaien.

later ben ik me gaan interesseren voor klassiek,

alleen vond ik die violen afschuwelijk klinken.

het bleek gewoon aan mijn set te liggen,

daar kwam ik achter toen ik eens naar de Doelen ging voor een uitvoering van het RPHO.

toen ging er een wereld voor mij open ,

de wereld van de HIFI.

vanaf toen ben ik gaan zoeken,

ONderzoeken eigenlijk,

het begon met een setje zelfbouw speakers met Dynaudio en focal,

via een set electrostaten , en toen de Betonnix

de hobby werd soms een obsessie maar het was allemaal heel leerzaam.

ik leerde bijv. dat luidspreker plaatsing veel meer doet dan een interlink.

en dat een stevige zware luidspreker behuizing veel meer doet dan een stel spikes.

en dat cd-spelers allemaal even goed klinken.

en dat luidsprekers kabels van 3.5 mm dik genoeg zijn.

en dat de ruimte net zo hard mee kan spelen dan de speaker.

MYFI liefhebbers zijn gelukkig,

alles wat ze tweaken klinkt beter,

hun muziek klinkt altijd goed.

er is een geweldig aanbod van spullen die aan hun behoefte voldoed.

Nog even en ik ga terug....... ;)

Een versterker is niet muzikaal. Verheerlijk audiospullen toch eens niet, dat gaat :ph34r: nergens over. Een versterker is een apparaat dat een inkomend spanning-signaal af moet bufferen en moet versterken/verzwakken al naar gelang de gewenste geluidsdruk. Controle van een versterker laat zich kwantificeren door de effectieve dempingfactor die wordt bepaald door het geheel kabel-versterker-luidspreker. Een versterker van 300 euro vormt hier, bij bijna alle luidsprekers op bijna alle geluidssterktes, geen enkele bottleneck meer in.

Er zit zeker wel verschil tussen versterkers, maar pas bij extreme luidsprekers (rendement 80 dB, supergrillig impedantieverloop of wat ook) zal de versterker een marginale invloed hebben op de klank, als ie niet sterk genoeg is. Goed en slecht wordt hier overigens bepaald door ontwerp, niet door het prijskaartje. Een Harman kan prima op bijna alle luidsprekers. Van een accuphase hoeft dan geen enkele klankverbetering verwacht te worden; die is er niet als er bij de Harman al niets mis ging.

Verheerlijken versus geweld aan doen dan maar. Dat zou het wel eens kunnen zijn als ik een versterker van EUR 300 op m'n speakers aan zou sluiten. Leuke theorie voor wie het wil geloven (of afvallen), maar een versterker van EUR 300 heeft helaas nog niet het laaste woord als het om muzikalitiet en controle gaat. Je eigen versterker zal vast meer dan dat gekost hebben. Harman Kardon of niet. ;)

Je eigen versterker zal vast meer dan dat gekost hebben. Harman Kardon of niet. ;)

Inderdaad. Maar niet om geluidskwaliteit redenen. Meer ingangen, 2 speakerpaar - aansluitingen, apart aansluitbaar eindversterkergedeelte (zodat er een aparte surround voorversterker op kan), voorversterkeruitgang, en een redelijke platenspeler MC ingang maken zo'n apparaat wat duurder. Bovendien is de kast wat groter zodat als ie wat harder staat dat ie makkelijker kan koelen, hij is dan ook nog niet stuk gegaan en heeft al heel wat uurtjes gemaakt. Dat maakte de prijs het dubbele (iets van 600 euro). Al met al een van de goedkopere delen in mijn set (hoofdtelefoon was al duurder). Ik heb echter geen illusies over hoorbare verschillen wanneer deze bak dubbelblind met een goed ontworpen bak van 300 euro wordt vergeleken. Ook niet als je er eentje van 4000 euro bijpakt.

Na enkele maanden van afwezigheid, besloot ik gisteren en vandaag om toch weer eens een kijkje te nemen op 't Hear.nl forum. (voordeel van de twijfel ;) )

Ik dacht: Eens kijken of er iets veranderd is. Maar helaas... <_<

Nog steeds zijn 't weer dezelde mensen die vol overtuiging hun "gelijk" willen prediken over de "onwetenden". (op een, in mijn beleving, onprettige manier)

Jammer, maarja...

Gelukkig zijn er nog voldoende andere forums, waar 't er anders aan toe gaat... :rolleyes:B)

Dus,...toedeledoki. B)

Na enkele maanden van afwezigheid, besloot ik gisteren en vandaag om toch weer eens een kijkje te nemen op 't Hear.nl forum. (voordeel van de twijfel ;) )

Ik dacht: Eens kijken of er iets veranderd is. Maar helaas... <_<

Nog steeds zijn 't weer dezelde mensen die vol overtuiging hun "gelijk" willen prediken over de "onwetenden". (op een, in mijn beleving, onprettige manier)

Jammer, maarja...

Gelukkig zijn er nog voldoende andere forums, waar 't er anders aan toe gaat... :rolleyes:B)

Dus,...toedeledoki. B)

Goed punt, helaas.

Waarom steeds in de draadjes, die "audiofielen" niet aanstaan, zeggen dat het niet leuk meer is / zo niet kan / waar gaat de wereld heen / waar zijn de moderaters?

Anyway.. 'MyFi' is deels onvermijdelijk. Je kan vrijwel niet beoordelen hoe iets zou moeten klinken.. Thuis kom ik niet echt boven 80dB uit. Live is dat anders.. Mijn kamer kan ongeveer 10000x in een leuke concertzaal... Zoveel concessies dat hifi eigenlijk per definitie niet mogelijk is.

Ik laat het er qua apparatuur bij. Zelf knutselen mag ik graag. Dat zal dan ook meer de reden zijn van toekomstige verandering aan de apparatuur dan de noodzaak tot beter geluid.. Dus hifi of myfi heeft niet perse iets te maken met tweaks / upgrades / vervolgtuning (blijft de mooiste term! :))

PS: Ik speel drums.. ik WIL niet eens dat dat thuis precies zo klinkt! Dat is te luid. Dan liever een tandje of 10 zachter zodat ik zonder oordoppen in ieder geval de 20..17khz die ik nog goed kan horen op redelijke wijze ontvang..

:lol: Wat een debat! Dat zou pas leuke infotainment zijn voor op TV!

't is trouwens de eerste keer dat de tranen op mijn ogen staan tijdens dit zoveelste wellens nietens spelletje!

Van het lachen weliswaar! Heerlijk!

Wacht tot ik mijn lieve Sumo vertel dat ie hetzelfde klinkt als euh, Wiskas! :lol:

;) mvg RastaPhil

PS: kurken voetjes onder mijn Philips Bi-amping Reverbeo buizenradio van 1964 gaf een aanzienlijke verbetering in de warmte & resolutie van de klank! En de CD recorder die (er aan hangt en) er bovenop staat, dempt enigszins de kast! Nu nog een beter interlink en zo... :P MYFI rules OK!

Bestaat dat? Een audioforum zonder audiofielen?

Ze zouden je daar niet zien. Je zou niets te 'melden' hebben.

Je bedoelt dat jij het niet zou begrijpen :D

Doe ik hier vaak ook niet. Om alle denkbare redenen overigens. ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...