Shibata Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Hoi Ik vroeg mij af waarom sommigen zo weg zijn van Vinyl, en dat wil dus ook horen van mensen die dus positief zijn over Vinyl want de negatieve uitlatingen van digbeten hebben we al vaak genoeg gehoord. De overbekende nadelen wil ik het dus niet over hebben, vertel waarom jij platen draaien nou zo leuk vind. Zelf ben ik ook erg weg van platen om de volgende redenen: 1) Goedkoop verzamelen van oude muziek. 2) De techniek rond de platenspeler. 3) Het meer hobbymatige gevoel door het spelen met andere elementen, plateaumatten, pucks en de afstelling. 4) De toch wel erg mooie afbeeldingen op de platenhoezen. Groetjes Kevin Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Je bent meer bezig met de muziek, een CD zet je makkelijker op als achtergrond muziek een LP niet. Verder heeft vinyl ook wel wat nadelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Vaker betere masters. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank K. Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Vaker betere masters. Vooral die van MFSL. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 De geluidskwaliteit is zoveel beter. CD komt niet in de buurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 De geluidskwaliteit is zoveel beter. CD komt niet in de buurt. Hier ben ik het helemaal mee eens. Trouwens ook nieuwe LP's koop je met een beetje mazzel voor een tientje per stuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Beste, Dit kan een leuk topic worden. Het leuke van vinyl is dat het zoveel malen leuker is dan het digitale. Het ritueel van een LP opzetten heeft iets magisch en de hoezen zijn zo mooi,evenzo de geur van een LP uit de hoes halen is al bijna verslavend, net zo als de weergave van de muziek ook zo verslavend is. Het draaien van een singletje mij nog steeds in vervoering kan brengen en mij een heerlijk avondje plaatjes draaien geeft. Het een voor een door je vingers laten gaan in de platenbakken bij je platenmanneke of boertje. Het steeds herontdekken van oude LP's in je platencollectie die je had afgeschreven min of meer,vanwege dat je een nieuw en beter element hebt gekocht en de LP weer bijna als nieuw klinkt. Daarbij er nog steeds betere persingen uitkomen en uit de vele heruitgave's blijkt maar weer dat vinyl nog lang niet opgegeven is. Maar boven dit alles staat de geluidskwaliteit van dit magisch zwarte plaatje. met een analoge groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Wat mij betreft gaat het bij vinyl om de volgende zaken (in willekeurige volgorde); 1. Het prettige gevoel iets origineels in handen te hebben. Om die reden ook koop zoveel mogelijk eerste persingen. Natuurlijk is vinyl een massaproduct, maar ten opzichte van een cd heb ik bij vinyl het gevoel een origineel 'schilderij'te hebben en geen reproductie. 2. Nostalgie: maar dat komt misschien omdat de zestig toch langzaam nadert. 3. (Blijvende) waarde. Een goede en gave lp van een jaar of dertig, veertig oud blijft zijn geld waard (denk ik). 4. De hoezen. 5. Iets hebben wat de massa niet heeft. Vinyl doet het (bijna) altijd goed in gesprekken. 6. Lang niet alle muziek uit de jaren vijftig en zestig is op cd verkrijgbaar (of ik zoek verkeerd). 7. En ten slotte: wat kan het toch vaak verdomd mooi klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans R. Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Plaat brengt mij een grote brok ellende veel geruis en gekraak en dan dat eeuwige kromtrekken. Platen moet je wassen en ze trekken veel stof aan. Platen slijten en krasjes zijn onvermijdelijk. Nee ik als 20er die de revolutie van cd niet eens heeft meegemaakt maar er gewoon mee ben opgegroeid vind al dat gepruts maar niks. Gewoon play indrukken en lekker op mijn luie stoel, met mijn afstandsbediening nummers kiezen... lp brengt mij ellende cd geeft rust Helaas klinkt lp op een mooie platenspeler zo lekker warm met veel harmonische vervorming zodat het bijna romantisch klinkt. Je wordt erbij betrokken en dat kraken en tikken geeft je zo'n warm houtkachelgevoel. t straalt sfeer uit. CD is zo klinisch.. het lijkt wel cv. Oftewel... ik vind de charme van de plaat super, helaas is een platenspeler voor mij te veel werk en vind ik platen schoonmaken voordat ik ze kan afspelen ook niet ideaal. De klank vind ik wel ontzettend mooi maar cd is vele malen makkelijker en sacd en mooie dvd's beleef ik dus ook super... voor mij als begin 20er geen platenspeler dus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Vinyl ruikt lekker. Als ik bij Plexus binnenloop veroorzaakt de geur van die platen een explosie van herinneringen. Ik kon het mij in mijn jeugd niet veroorloven om platen te kopen. Nu koop ik de platen uit mijn jeugd alsnog op de rommelmarkt en dat geeft veel plezier. Nieuw vinyl klinkt prettig, ik weet nog steeds niet waarom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Vaker betere masters. Juist! Met het medium CD is eigenlijk niets mis. Ik heb vandaag toevallig "I Robot" van The Alan Parsons Project weer eens gedraaid. Van cd. Een oud analoog projekt uit de jaren 70. Kijk, daar wordt ik dus helemaal blij van. Typisch een album waar veel zorg aan is besteed. En dat hoor je meteen. Tegenwoordig hangen ze een album vol met toeters en bellen waar je doodmoe van word. En als het even kan op clipping nivo of er vol overheen. En bedankt! Weg 15 euro... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Ik luister ook met veel plezier naar CD, maar de redenen waarom ik toch vinyl prefereer: - De sfeer wordt mooi neergezet, zelfs al is de opname niet helemaal super. - Het luistert ontspannender (minder opdringerig) - Resolutie is groter - Ruimtelijke afbeelding is veel groter dan bij CD. Je wordt echt omringd door muziek (en dat uit 2 speakers). - Je hebt meer het gevoel er echt bij te zijn. - Ik vind de techniek mooi; het heeft iets bijzonders en ik vind het mooi om naar zo'n ronddraaiende schijf te kijken. - De hoezen zijn veel mooier - Gevoel meer waar voor mijn geld te krijgen Uiteindelijk bepaalt de opname of alle bovengenoemde aspecten goed tot uiting komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Plaat brengt mij een grote brok ellende: veel geruis en gekraak en dan dat eeuwige kromtrekken. Platen moet je wassen en ze trekken veel stof aan. Platen slijten en krasjes zijn onvermijdelijk. ..........waar heb je 't over? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Haudio Posted 23 november 2006 Report Share Posted 23 november 2006 Plaat brengt mij een grote brok ellende: veel geruis en gekraak en dan dat eeuwige kromtrekken. Platen moet je wassen en ze trekken veel stof aan. Platen slijten en krasjes zijn onvermijdelijk. ..........waar heb je 't over? Beste HAns, Hij weet gewoon niet beter, dat is alles ik denk dat er veel mensen zijn die niet weten hoe een ''echte'' Draaitafel kan klinken, verschillende mensen hebben nog gewoon een Pick up met zijn geknetter en gespetter, wow en flutter en ook rumble, dus als je hiervan uit gaat dan hebben ze gelijk. Maar zodra je weet hoe een ''echte'' draaitafel kan klinken en muziek maken dan praat je niet meer zo, want dat het heel anders kan dat weten vele anderen inmiddels wel. Een vloeiender geluid met meer dynamiek ,veel ruimtelijker etc. Maar voor het gemak draai ik ook regelmatig een Cdtje . MvG, Haudio Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans10 Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Vaker betere masters. Juist! Met het medium CD is eigenlijk niets mis. Ik heb vandaag toevallig "I Robot" van The Alan Parsons Project weer eens gedraaid. Van cd. Een oud analoog projekt uit de jaren 70. Kijk, daar wordt ik dus helemaal blij van. Typisch een album waar veel zorg aan is besteed. En dat hoor je meteen. Ik vind hem op vinyl toch nog een aardig stukje mooier Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Ik heb eerst gedraaid met een Denon dp900m icm een Grado statement reference element, en musical fidelity phono pre. Een hele mooie draaitafel die toen teveel stil stond. Nu in deze tijd draai ik zo nu en dan met een Dual 501-3 icm een orthofon elementje alles behalve duur i.i.g. (schijnt een redelijk onbekende tezijn zie blog voor foto) En ik ben er bijzonder content mee, mijn medium is en blijft toch CD. Maar een direct master van sara k bv is echt mooi om tehoren op een platenspeler. Ik heb maar een paar platen (singles ook heel veel) Ik vind het gewoon leuk om zo nu en dan lekker moeilijk tedoen met platen. Het heeft iets en dat zal ook zo blijven een bijzonder leuk medium met een ooit verassende klank. MVG muziekfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Met veel dingen ben ik het wel eens.. De romantiek en het 'manuele' eraan. Toch is het 2006 en behoor ik misschien net tot de gemakzuchtgeneratie. Nadeel is dat je voor 100 euro een goede CD speler kan kopen en toch echt meer moet uitgeven voor een platenspeler. Ik durf wel te beweren dat, wanneer platen beter klinken, dit niet aan het medium ligt maar aan het betere masteren of hoe het ook heet.. Ondanks de romantiek zou dit dan ook de enige reden zijn om ooit een speler aan te schaffen: voor de betere opnamen om die vervolgens weer te digitaliseren.. Maar vinyl heeft zeker bestaansrecht; alleen is het gevaarlijk om het *medium* veel beter dan CD te vinden: romantiek / nostalgie / betere mastering zullen vaak dit gevoel veroorzaken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Compensatie voor het feit dat ik geen instrument bespeel. Het ritueel, dat op zich eerbied voor de muziek brengt. Fascinatie met iets dat eigenlijk niet kan werken, maar in de praktijk toch heel erg goed kan zijn. Het levende bewijs dat de mensheid audio-voor-muziek nog altijd niet doorheeft. Dwarsliggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Het grote voordeel van de LP voor mij is de lengte. Dit geld dan voornamelijk voor de ouderen, de nieuwe uitgaven zijn net zo lang als de cd's In, pak 'm beet, 45 minuten moet een artiest wat laten zien/horen. Dit betekend dat ie meer keuzes moet maken, meer moet strepen en dat er meer onder in de kast verdwijnd dan bij een speelduur van 70 minuten. CD's hebben te veel 'zwakke tracks', meer dan LP's. Ja, natuurlijk bestond vroeger ook al de dubbelaar en de boxset, maar dat was echt iets bijzonders en werd niet zomaar gemaakt. "In de beperking toont zich de meester" Link to comment Share on other sites More sharing options...
record marc Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 En er zijn ook een paar praktische redenen om LP's te prefereren boven cd ! .... VERKRIJGBAARHEID. Ik heb veel LP's die (nog) niet en waarschijnlijk nooit op CD of ander digitaal medium zullen worden uitgebracht. Te obscuur.., te onbekend bij grote publiek en dus voor de platenmaatschappijen niet aantrekkelijk om te releasen. Als je ziet wat er nog te krijgen is op platenbeurzen in binnen- en buitenland op vinyl gebied... .... HOUDBAARHEID. Als je de LP's goed behoud (rechtop zetten, vocht en zon vermijden etc..) dan zullen ze jouw overleven. Met de CD is dat nog maar de vraag. Ik heb CD's die reeds beginnen te knetteren en sputteren. Heb me laten vertellen dat dit komt door allerlei chemische reacties die plaatsvinden binnen de CD (folie wordt aangetast etc.. ). Om over zelf gebrande CD's nog maar te zwijgen... Alleen de LP's even schoonmaken maar dit is ook een mooi ritueel met groot resultaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 .... VERKRIJGBAARHEID. Ik heb veel LP's die (nog) niet en waarschijnlijk nooit op CD of ander digitaal medium zullen worden uitgebracht. Te obscuur.., te onbekend bij grote publiek en dus voor de platenmaatschappijen niet aantrekkelijk om te releasen. Als je ziet wat er nog te krijgen is op platenbeurzen in binnen- en buitenland op vinyl gebied... ... en er wordt nog steeds nieuw werk op vinyl uitgeven dat niet op CD verkrijgbaar is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Laat ik eerst vertellen dat ik een echte LP liefhebber ben.... maar... Het moet allemaal w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sterremuur Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Vinyl? Ik heb 2 meter staan uit mijn verleden. Toen was er niets anders. Ik heb het altijd een erg kwetsbaar medium gevonden. Er is altijd groefgeruis, rumble en spettertjes te horen, ook bij nieuw aangeschafte platen. Wat ik er nu mee heb: ik draai af en toe mijn oude platen, vanwege de historische of artistieke uitvoeringen. En ik vind af en toe bij de kringloop LP's uit die tijd die ik aan de verzameling wil toevoegen. Maar 100% gaaf is het niet en zal het nooit worden. Ja, misschien die allereerste keer bij die ene gave persing. Als je daar doorheen kijkt is er best veel en goedkoop aan muziek te vinden op vinyl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Gegeven een goede platenspeler en plaat kan je verschrikkelijk veel muziek uit vinyl halen. Los van alle bovengenoemde voor- en nadelen kan je een platenspeler op je eigen smaak tunen en dat kan bij CD een stuk minder makkelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Er is altijd groefgeruis, rumble en spettertjes te horen, ook bij nieuw aangeschafte platen. Mensen, toe nauw! We hebben het over een moderne draaitafel en niet over pick-up uit de jaren 70. Dat is echt wat anders. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts