Jump to content

Wat brengt Vinyl jullie.

Shibata
 Share

Recommended Posts

Maar... omdat een goede CD extreem veel beter klinkt dan een goede LP is het voor mij toch alleen maar nostalgie. Ik zit al vanaf mijn 17e in de automatisering dus voor dat digitale ben ik niet zo bang.

Je mag van mij best zeggen dat CD beter klinkt dan LP, maar extreem veel beter zeker niet.

Teens Agree! Vinyl Sounds Better

SOURCE: http://www.physorg.com/news64807495.html

VIA:http://www.digg.com/technology/Teens_consider_vinyl_superior_to_CDs

A Canadian scientist says teens who used to view CDs as superior to older vinyl records now consider vinyl superior to the newer format.

David Hayes of the Ontario Institute for Studies in Education at the University of Toronto says the growing popularity of vinyl might be a form of resistance against the music industry's corporate taste-makers.

While conducting research for his Ph.D. dissertation, Hayes was surprised to discover the young music enthusiasts he was interviewing were fans of vinyl.

"This made me wonder why they were interested in something that is, for all intents and purposes, a dead medium," he said, noting the teenagers had switched from buying CDs to collecting LPs, often seeking obscure recordings.

Hayes research subjects said they liked the visual appeal of LP jacketsand the challenge of seeking hard-to-find releases.

In yet another turnaround, teens overwhelmingly insisted the sound quality of LPs was superior to that of modern formats. They characterized LPs and the LP artists of the past as more authentic than the barrage of youth-oriented music being aggressively marketed to them today.

Hayes detailed his research in the February issue of Popular Music and Society.

Copyright 2006 by United Press International

Maar... omdat een goede CD extreem veel beter klinkt dan een goede LP is het voor mij toch alleen maar nostalgie. Ik zit al vanaf mijn 17e in de automatisering dus voor dat digitale ben ik niet zo bang.

Je mag van mij best zeggen dat CD beter klinkt dan LP, maar extreem veel beter zeker niet.

Wel met mijn apparatuur. Natuurlijk kan ik een betere platenspeler kopen maar ik weet zeker dat een cd-speler in dezelfde prijsklasse toch beter blijft klinken. Een cd-speler van een duizendje of 4 klinkt heus niet digitaal meer.

gelul

Ook ik heb indertijd een prachtige CD-speler uitgezocht en die stevig laten modificeren door een professionele toko. Bakken geld heb ik er tegenaan gesmeten, maar het resultaat mocht er zijn: fenomenaal! Ik was zeer tevreden en kon mij niet voorstellen dat het nog veel beter kon. Tot ik op een avond bij iemand een goede draaitafel beluisterde. Wat een geluid! Zoveel natuurlijker, vanzelfsprekender, levendiger.

Naar aanleiding van deze avond heb ik op een goede dag een afspraak gemaakt bij een toonaangevende draaitafeldealer. Opnieuw overdonderd door het geluid heb ik mijn spaarvarken geslacht en ben ik gevallen voor een Italiaanse schone. CD

Wel met mijn apparatuur. Natuurlijk kan ik een betere platenspeler kopen maar ik weet zeker dat een cd-speler in dezelfde prijsklasse toch beter blijft klinken. Een cd-speler van een duizendje of 4 klinkt heus niet digitaal meer.

Ik blijf het een afgevlakt geluid vinden die cd, dure speler of niet.

Vinyl heeft meer een echt geluid zal maar zeggen ;-)..meer alsof je dichter bij de muziekanten staat.

Zoveel keren terug naar een CD speler geweest en toch zeg ik nee, een Draajerd heeft meer.

Tna

Gewoon ff genieten van dat stukkie vynil met een grolschje en een stuk kaas

;-) Heerlijk toch.

Glaaje wijn erbij buizen lekker op gloei laten brengen en Jan Morks op zetten en heerlijk genieten van wat er om je heen allemaal wel niet gebeurt, het blijven snoepjes die Lp's van 50cent uit de kringloop.

Ook weer

Guest tubejack
Een cd-speler van een duizendje of 4 klinkt heus niet digitaal meer.

Die van mij was een factor 7 goedkoper en hij kan muziek maken, net als mijn Ace.

Duur hoeft niet .....kies krenten uit de pap, zorg dat je handig bent.

Groet,

Jack

Wat ik ook leuk van vinyl vind, is dat je te maken hebt met de smaak van anderen (bij teedehands tenminste). Ik koop vaak platen waarvan ik de artiesten niet ken. Vaak blijkt het erg mooie muziek te zijn.

Maar soms valt het ook tegen. Zo kocht ik 'n keer 'n stapeltje platen van dezelfde artiest. Ik dacht wanneer iemand dat een goede artiest vind zal er niet veel mis mee zijn. Helaas was 't haleluija muziek :blink: . maar voor die

Wat ik ook leuk van vinyl vind, is dat je te maken hebt met de smaak van anderen (bij teedehands tenminste). Ik koop vaak platen waarvan ik de artiesten niet ken. Vaak blijkt het erg mooie muziek te zijn.

Maar soms valt het ook tegen. Zo kocht ik 'n keer 'n stapeltje platen van dezelfde artiest. Ik dacht wanneer iemand dat een goede artiest vind zal er niet veel mis mee zijn. Helaas was 't haleluija muziek :blink: . maar voor die

Grappig, leuk topic en het nodigt heel veel "nieuwe" Hearders uit tot reageren :)

Terug naar de vraag van de topicstarter, wat brengt vinyl mij?: emotie. Toen ik mijn platenspeler in ere had hersteld had ik meer kippevelmomenten dan in al die jaren daarvoor met de CD speler.

Gisteren naar Patricia Barber geweest en dan blijkt hoe relatief alles is. Vandaag thuis weer een plaatje (vinyl) opgezet, en dat was even een mega stap terug, namelijk naar reproductie, naar de CD nog een stapje terug en dan de MP3.... Maar alles heeft zijn impact op de daarvoor geeigende momenten: MP3 luisteren aan de rand van het zwembad, de CD als ik achtergrondmuziek wil hebben ;) en "de plaat" als ik echt wil luisteren.

Maar, zoals ook al eerder is genoemd, het fysieke van het plaatjes draaien draagt zeker bij tot het betere gevoel. Effe de CD er in stoppen of met veel handelingen een plaat opzetten, dat moet wel leiden tot een betere beleving. En inderdaad, ik ga voor het echte luisteren niet voor het gemak maar dan komt er wat op de draaitafel te liggen. En voor mij klinkt dat zeker mooier :D

Het valt mij vaak op dat mensen CD opegeven om grotendeels als achtergrondmuziek te gebruiken en vinyl als de echte muziekbeleving zien.

Vinyl staat bij mij ook op 1 omwille van de emotie, warmte, detail, nostalgie, op CD niet te verkrijgen enz

Maar CD heeft ook zo zijn waarde waar ik absoluut voor kan gaan zitten en volop genieten, ook al heb ik de plaatversie.

Vinyl gebruik ik evenzeer als achtergrond, eig meer zelfs dan CD (heeft meer met het bezoek te maken) :)

Gr

Stef

• 2 weeks later...

Ik vind het jammer dat het vinyl gebeuren in de Haai End sfeer terecht is gekomen.

Zo van als je geen 5000 euro te besteden hebt dan kan je geen platen draaien.

Het verbaast me nu juist telkens weer hoe goed jaren 70 spul vd rommelmarkt, kringloop

of marktplaats.nl kan klinken. Platenspelers als Pioneer Pl-12D, Thorens, Dual 700 serie, Garrard SP25mk4,

Philips 777, Lenco L75/76/78 doen het echt wel na een goede opknap- , tweak- en afstel beurt.

Versterking liefst ook weer met jaren 70 Japans spul als Marantz, Pioneer, Luxman, Kenwood, Akai,

Sansui, sommige Sony en Yamaha versterkers of receivers met een goed phono gedeelte. Ok de laatste tijd

wordt het betere jaren 70 spul wat gehypt maar ook de eenvoudiger modellen zijn vaak erg degelijk gebouwd

en klinken erg goed.

Ik heb ook een paar Philips CD spelers uit de jaren 80 op zolder liggen, gekocht voor het (CDM2/4) loopwerk.

Daar kan ik echt niet langer dan 5 minuten naar luisteren. Wat heeft ons bezield in de jaren 80. Kan je aan de popmuziek ook wel horen. Duran Duran iemand? :rolleyes:

Wat heeft ons bezield in de jaren 80. iemand? :rolleyes:

Video Killed The Radio-star? :P

mvg RastaPhil

PS: momenteel bestaat mijn vinylbeleving uit: een Thorens TD 160MKIIb waarvan ik al weken probeer de stofkap terug zonder krassen te krijgen :mad2: (Brasso en koffiefilters, schuursponsjes en Jif :( ), en mijn trouwe TD125 die eindelijk eens beter zou moeten bekabeld worden en eventueel, nee eigenlijk noodzakelijk, een betere bodem. Ik zou ineens de armkabels willen vernieuwen maar ben er nog niet uit of ik iets ga fabriceren vanaf het element tot aan de pr

Ik vind het jammer dat het vinyl gebeuren in de Haai End sfeer terecht is gekomen.

Zo van als je geen 5000 euro te besteden hebt dan kan je geen platen draaien.

Het verbaast me nu juist telkens weer hoe goed jaren 70 spul vd rommelmarkt, kringloop

of marktplaats.nl kan klinken. Platenspelers als Pioneer Pl-12D, Thorens, Dual 700 serie, Garrard SP25mk4,

Philips 777, Lenco L75/76/78 doen het echt wel na een goede opknap- , tweak- en afstel beurt.

Versterking liefst ook weer met jaren 70 Japans spul als Marantz, Pioneer, Luxman, Kenwood, Akai,

Sansui, sommige Sony en Yamaha versterkers of receivers met een goed phono gedeelte. Ok de laatste tijd

wordt het betere jaren 70 spul wat gehypt maar ook de eenvoudiger modellen zijn vaak erg degelijk gebouwd

en klinken erg goed.

Ik heb ook een paar Philips CD spelers uit de jaren 80 op zolder liggen, gekocht voor het (CDM2/4) loopwerk.

Daar kan ik echt niet langer dan 5 minuten naar luisteren. Wat heeft ons bezield in de jaren 80. Kan je aan de popmuziek ook wel horen. Duran Duran iemand? :rolleyes:

Ja.

Notorious? Op vinyl.

Niks mis mee.

Maar je moet het wel leuk vinden. :D

• 4 weeks later...

Ga ik echt ervoor ga zitten en luisteren dan draai ik een LP , op mijn "oudtje TD147 "met een Benz Ace L is dat gewoon puur genieten B) Zeker na dat ik de kast en bekabeling van deze tafel verbeterd heb .

Het is gewoon een feit dat de Thorens de Teac VRDS10 heel ver achter zich laat op alle gebieden .

Natuurlijk zijn er mensen die zullen zeggen koop een echte CD speler :D Kost dat

• 2 weeks later...

Ik ben nooit gestopt met vinyl draaien, en koop tegenwoordig weer nieuw vinyl, want inderdaad, de keuze wordt steeds groter. Laatste aanwinst: Meat Loaf, Bat out of Hell III, gelimiteerd dubbel album op rood vinyl. Ik heb denk een verzameling van plm 2500 albums op vinyl staan. Maar ik heb ook nog zo

Welkom op dit forum, Thalys. Je komt goed beslagen ten ijs, zie ik :)

Het is inderdaad allemaal gezegd. Wat ik verder mooi vind aan vinyl is de historie: Zelfs bij een heruitgave: Shostakovich 4e en 8e strijkkwartet: "first time ever recording in the Soviet Union by non - Soviet technicians, using equipment transported from the U.S. especially for this purpose" Klinkt gewoon mooier op vinyl :)

Groet,

azh

Het is inderdaad allemaal gezegd. Wat ik verder mooi vind aan vinyl is de historie: Zelfs bij een heruitgave: Shostakovich 4e en 8e strijkkwartet: "first time ever recording in the Soviet Union by non - Soviet technicians, using equipment transported from the U.S. especially for this purpose" Klinkt gewoon mooier op vinyl :)

Groet,

azh

Zoals met zo veel dingen in de audiofilie, moet er dus een mooi (al dan niet uit de duim gezogen) verhaal aan vastzitten. Daar wordt het mooier van... ;)

Groet,

azh

Zoals met zo veel dingen in de audiofilie, moet er dus een mooi (al dan niet uit de duim gezogen) verhaal aan vastzitten. Daar wordt het mooier van... ;)

Ja, precies! :lol:

Zoals met veel in deze wereld vind ik een mooi verhaal iets extra's bieden. Het verhaal achter een schilderij, componist, muziekstuk, boek, film, cd-speler, mens... Ja, biedt wel degelijk meerwaarde voor mij.

En o ja, als ik cd - spelers vergelijk hoor ik duidelijke verschillen, in transparantie, dynamiek, karakter (meer hoog, meer laag, voller, wolliger, etc.). De muziek als weergegeven door betere platenspelers met dito element, arm en versterking klinkt op veel van deze punten in mijn oren een stuk beter, dan de mij bekende cd-spelers, m

Ach verleden week samen met onze drummer een CD uitgave van enkele beroemde dub-meesterwerken van de dub-wizard King Tubby (Jamaica, seventies) vergeleken met de originele jamaikaanse persing uit die tijd (collector!!! :P ). Alhoewel de CD warmer klonk, was de bas veel wolliger, de stereo effecten veel minder scherp gesteld, en vooral de drums klonken als een flauw afkooksel van de originele opname waar de snare, niet alleen beter geplaatst, ook realistieser klonk. Wat ik zo leuk vind aan vinyl is dat het plastischer klinkt, een CD klinkt vaak synthetischer... maar ja, als je elke vinyl molecule vergelijkt met een bit, is zelfs upsampling nog niet voldoende om dezlfde resolutie te bereiken!!! :P stangmode :P stangmode :P stangmode

Niet dat mijn CD's slecht klinken (hangt van de opname af ;) ), vooral die ene CD speler speelt toch nog iets mooier dan de andere! :lol: (stangmode overload) :lol:

;) mvg RastaPhil

Het belangrijkste aan muziekbeleving, althans voor mij, is emotie. Muziek zijn gevoelens, die in een melodie gegoten zijn. maakt niet uit, in welke muzikale richting. dat is de reden, dat ik van zoveel muzieksoorten hou, van klassiek tot en met heavy metal, en echt alles wat er nog tussen zit. En het is nog steeds een ontdekkingsreis. Ik denk, dat ik wekelijks nog nieuwe muziek ontdek.

Nu, vinyl is ook zoiets. Dat is voor mij ook emotie. Ik voel al emotie bij het vastpakken van de hoes (wat ik veel minder heb bij de inlay van een CD, of het moet een hele mooie digi-pack uitvoering zijn), want het art-work is zo duidelijk. En platen , vooral vroeger, hadden een hele historie. Ik zat soms (en nu nog wel) uren te bomen met mijn vrienden over muziek, de artisten en welke persing en uitvoering je had van de LP.

De CD is een meer steriel medium, een glanzend schijfje waar niks aan te zien valt, behalve aan de label kant dan. Maar een vinylplaat vertelt zelfs zijn verhaal al zonder af te spelen. Als je naar de nummers op de plaat kijkt, kan je vaak al inschatten aan de groefvorm of de plaat veel beats of bas bevat, of dat de plaat (veel) rustige passages of harde passages heeft. Het klinkt gek, maar een LP is net als een schilderij, je kan als het ware al zien, wat voor soort muziek er op zal staan.

Ik was 3 weken geleden nog in een platenzaak in Rotterdam, waar alleen maar vinyl verkocht wordt. En ik stond te kijken, hoe druk het daar was.

Maar ben ik nu gek dat ik er zo over praat, of ligt het puur aan mij :D:D:D