Jump to content

Anti-Cable een nieuwe revolutie

audiofreak
 Share

Recommended Posts

Thingman,ik dank je nogmaals voor je gastvrijheid, de gezelligheid, je heerlijke kofiie en bovenal je kennis van akoestische zaken en we gaan aan de slag hier.

Tja en die Anti-Cable wat eigenlijk het hoofddoel was van dit bezoekje dat werd uiteindelijk het ondergeschoven kindje helaas. Dat komt nog wel eens.

Graag gedaan. :)

In het verhaal hieronder speelt de anti-cable toch wel een belangrijke rol, al lijkt ie misschien wat klein. Maar je hebt gelijk dat je niet een kabel kunt beoordelen als ie speelt in een set en je gaat verder geen andere kabels beluisteren.

Ik liep al een paar dagen rond met de gedachte een topic te openen waarin ik ervaringen van 2 jaar experimenteren op mijn eigen zolder zou beschrijven (het zou zo lang worden, dat weerhield een beetje), en bedacht me nu dat het hier wel bij past. Zo ontstaat een achtergrond bij jouw verslag.

Hoe dan ook, wat Audiofreak afgelopen vrijdag te horen kreeg was in feite de weerslag van 2 jaar en 2 maanden van vooral opstellings-experimenten, hardware-aanpassingen, en experimenten met zelfgemaakte diffusers. Mijn allesoverheersende streven met de hobby is, ik spreek voor mezelf, audiofiele rust. Daar doe ik het voor. Naar m'n vorige set heb ik 10 jaar geluisterd zonder wens of neiging iets te veranderen en die is ook pas tot stand gekomen na heel veel experimenten met hardware (ik werkte toen in een winkel en kon alles meenemen naar huis). Maar voordat ik zoiets als mijn eigen set helemaal los kan laten moet ik eerst heel zeker weten dat er niks meer uit te halen valt, tenzij door de boel weer helemaal op zijn kop te zetten. Maar tegelijkertijd moet er zoveel muziek uitkomen dat het heel duidelijk het gevoel van "being there" oproept. Voor een gewoon klanktapijt kan ik overal terecht, ook in mijn eigen huiskamer.

Ik had echter geen idee dat het nog 2 jaar en 2 maanden zou duren na de aanschaf van de nieuwe Duetta's in augustus 2004. Het zijn uiteindelijk de verschrikkelijkste luidsprekers die je je kunt indenken -- ze reageren totaal niet lineair op een opstelling zoals dynamische speakers wel doen: verder naar achter en naar de hoek = meer bas en minder ruimte; uit de hoek en van de achterwand = minder bas en meer ruimte. Simpel gesteld, maar doorgaans in essentie waar. Beetje toe-in of juist niet en klaar ben je....

Bij Apogees heb je elke decimeter een volkomen andere klankbalans onder 350Hz. Een nachtmerrie. Dan weer meer bas, dan weer minder; dan weer in combinatie met teveel laagmidden, dan weer met te weinig. Heb je eindelijk de plek waar het laag als geheel optimaal is, gaat het tonaal ergens in het middengebied weer niet helemaal goed. Of qua ruimtelijkheid. En dan is er nog het indraaien, dat eveneens de klankbalans van laagste laag tot hoogste hoog be

De hellingshoek achterover idem dito.

Het hele, verhaal zal ik nog eens rustig lezen, het werkt roept, maar deze quote viel me op.

Dit is iets wat mij altijd verbaasd heeft, iedereen is altijd met z'n speakers en luisterpositie aan het schuiven en de "toe in" aan hetveranderen. Maar "nooit" lees ik iets over verplaatsingen in de verticale as of de hellingshoek. Frappant. Uit ervaring, verschillende luisterstoelen met verschillende zithoogte" weet ik dat het wel degelijk van invloed is. Combfilter / interferentie effecten als gevolg van de eerste reflectie aan het plafond en de vloer, maar ook maxima en minima van staande golven.

Men zet het zuiltje / vloerstaander neer en 'thats it'. Ok spikes er onder, misschien een tegeltje. Zijn er wel in hoogte verstelbare stands? Gat in de markt?

Audiofreak en Thingman: Bedankt voor jullie mooie, fijn te lezen en informatieve verhalen!

Groet,

azh

De hellingshoek achterover idem dito.

Het hele, verhaal zal ik nog eens rustig lezen, het werkt roept, maar deze quote viel me op.

Dit is iets wat mij altijd verbaasd heeft, iedereen is altijd met z'n speakers en luisterpositie aan het schuiven en de "toe in" aan hetveranderen. Maar "nooit" lees ik iets over verplaatsingen in de verticale as of de hellingshoek. Frappant. Uit ervaring, verschillende luisterstoelen met verschillende zithoogte" weet ik dat het wel degelijk van invloed is. Combfilter / interferentie effecten als gevolg van de eerste reflectie aan het plafond en de vloer, maar ook maxima en minima van staande golven.

Men zet het zuiltje / vloerstaander neer en 'thats it'. Ok spikes er onder, misschien een tegeltje. Zijn er wel in hoogte verstelbare stands? Gat in de markt?

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar in de tijd dat ik met een Acoustic Energy AE-1 monitor speelde raadde de fabrikant al aan om de linker- en rechterluidspreker volkomen identiek op te stellen (met behulp van een waterpas dus), ten einde door het opheffen van links-rechts verschillen een zo homogeen en compleet mogelijk geluids- en ruimtebeeld te herscheppen. Zoiets doe je natuurlijk pas als de speakers zo'n beetje definitief staan, want het kost behoorlijk veel tijd en heeft niet zozeer invloed op het laag, maar des te meer op de integratie van het ruimtelijke beeld.

Grotere vloerstaande modellen die ik heb gehad (Elipson 1303 bijvoorbeeld) waren niet zo gevoelig voor de hellingshoek omdat ze middels het filter gecorrigeerd waren voor looptijdverschillen tussen de units, maar de zelfbouwexperimenten die in de jaren daarvoor hebben plaatsvonden wezen inderdaad uit dat hellingshoek een belangrijke parameter is bij de opstelling van normale vloerstaanders in een meerweg-setting. Dwars door allen heen is het belangrijkste dat de linker luidspreker exact identiek is opgesteld aan de rechter. Als dat niet het geval is verdwijnen micro-details uit de ruimtelijkheid ergens in het niets; ze worden minder hoorbaar of onhoorbaar, maar worden in elk geval niet IN het geluidsbeeld ge

Ja, eigenlijk kan je pas echt van kwaliteit weergave spreken wanneer je een ruimte naar hartelust kan optimaliseren qua akoestiek!

One day... :)

Toch is het die twee jaar heel nadrukkelijk opstelling, opstelling, opstelling geweest. Aan de nagalmtijd van de ruimte is sinds de bouw in 2000 niets fundamenteels verandert en voor wat betreft diffusie kwamen de experimenten vooral neer op het zoeken van de juiste diffuser voor achter de luidsprekers en het bedenken van een makkelijke manier van ze uiteindelijk op te hangen aan die muur. Uit die experimenten zijn wel de huidige diffusers voortgekomen die je op mijn site tegen kunt komen.

Ik wens niemand een kennismakingsgesprek toe met zijn nieuwe luidsprekers dat meer dan 2 jaar moet duren; ik kan me niet voorstellen dat iemand zoiets echt leuk vind. Okee, drie maanden, zes maanden, dat kan nog net, maar 2 jaar.... :(

Pfff.... en al dat moois gaat door mijn interlinkjes.... ;)

Ja, die zijn erg goed, dat mag gezegd worden. Je hoeft in elk geval geen Nordost te kopen om dezelfde snelheid en openheid van die dure jongens dicht te benaderen en, in het geval van een 'goedkope' Black Knight die ik voordat jouw links kwamen, ruim te overtreffen.

Ik zit nog wel te wachten op de komst van anti-interlinks. Als het mooier kan, dan mag dat natuurlijk altijd.

Die zijn waarschijnlijk ergens onderschept door de douane of zo; ik begin me wel zorgen te maken want de ls-kabel was er binnen vijf dagen en deze zending is nu al 11 dagen onderweg.....

Thingman,ik dank je nogmaals voor je gastvrijheid, de gezelligheid, je heerlijke kofiie en bovenal je kennis van akoestische zaken en we gaan aan de slag hier.

Tja en die Anti-Cable wat eigenlijk het hoofddoel was van dit bezoekje dat werd uiteindelijk het ondergeschoven kindje helaas. Dat komt nog wel eens.

Toine.

En op dit punt in het verhaal komt de anti-cable binnen.

Ik dacht dat het al zo schoon klonk, letterlijk en figuurlijk, dat het laag al goed in balans was, zelfs onder 35Hz was er nog herkenbaar leven. Nou, en dan die anti-cable luidsprekerkabel van 7 tientjes erop (nog bi-wire en high-tension crimped connectors ook) en op je 45e een audiofiele schok krijgen die je een keer of drie, misschien vier kunt krijgen in je totale audiofiele loopbaan. Hoe kan dat nou.....

Ik heb dezelfde ervaring met een blanke LS mogen ervaren..3mm massief rood koper in een holle omhulsel.

Een gestripte kabel van DC-link van Denny Cabell

origineelengestript.JPG

luchtLSkabel.JPG

Zeker de moeite waard dit eens te proberen:-)..of de anti-cable te kopen.

Ik was geschokt!! alles was veel meer om me heen dan met mijn dure Monsterkabel.

Ook ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord had..en geniet er elke dag weer van een ECHTE vooruitgang die ik iedereen wens.

Tna

Dag Toine,

Ik vroeg me eigenlijk al af of je ze al binnen had gehad. Kennelijk dus niet.

Zou er een audiofiel bij de douane zitten en ze nu stiekum op zijn set heeft zitten /

Verder dank voor je aanvulling en is zeer verhelderend voor de lezer. Ik kon dat geschrevene van je niet uit de doeken doen in mijn verhaal,dat viel niet uit te leggen voor me.

groet,

:cool2:

Ze zijn gisteren binnengekomen en aangesloten. In tegenstelling tot de luidsprekerkabels, die meteen al geweldig klonken, moeten die interlinks nog wel op stem komen. Of eerder moeten ze ruimtelijk gezien nog open gaan, want tonaal is het meteen al wel bingo. Heel fijnzinnig en gedetailleerd, maar nog niet echt los in de ruimte, zoals met de oorspronkelijke interlinks. Hopelijk kan ik over een week meer erover zeggen. Mijn eerste indruk was dat het tonaal zeer natuurlijk en correct klinkt en minder krachtig (of geforceerd, dat moet nog blijken) in het hoge middengebied dan wat ik gewend ben.

Als het ingespeeld is wil ik wel een verslagje erover schrijven. Het is zonder enige twijfel een betaalbaar product dat veel duurdere alternatieven als 'ontoereikend' in de kou zet; voor de verandering is dit nu eens een product met high-end ambities dat redelijk (de ic's) tot goedkoop (de ls-kabels) geprijsd is.

Toine.

Ik heb dezelfde ervaring met een blanke LS mogen ervaren..3mm massief rood koper in een holle omhulsel.

origineelengestript.JPG

luchtLSkabel.JPG

Ik was geschokt!! alles was veel meer om me heen dan met mijn dure Monsterkabel.

Ook ik hoor dingen die ik nog nooit gehoord had..en geniet er elke dag weer van een ECHTE vooruitgang die ik iedereen wens.

Tna

Waar scoor je die kabel en hoeveel kost zoiets ?, lijkt me wel interessant

Staat er nog iets op die huls ?, dit moet je denk ik best goedkoop kunnen inkopen nm :D

origineelengestript.JPG

luchtLSkabel.JPG

Tna

Waar scoor je die kabel en hoeveel kost zoiets ?, lijkt me wel interessant

Staat er nog iets op die huls ?, dit moet je denk ik best goedkoop kunnen inkopen nm :D

Die kabel heb ik gratis gekregen:-) verder staat er niets op de huls :unsure: Alleen erg doorzichtig.

Zelf maken lijkt me makkelijk, dik gelakt trafodraad...niet zo moeilijk lijkt me :D

Of bliksem gelijders van de muur halen...oja niet in Adam hoor daar hebben ze je zo te pakken ;-)

Tna

[...]en er is geen luidspreker kabel die hier tegen op kan.

[...]

Wedden van wel?

Groet,

Jacco

Wedden doe ik niet maar wil het wel tegen alles opnemen ;- )

Zelf heb ik van alles gahad, maar dit slaat alles..sta steeds weer met mijn bek vol tanden als ik de zaak weer aan het draaien heb.

Zelfs de inwendige LS bekabeling van de over gebleven stukken (afscherming) was bekrompen na de luistertesten.

Ook deze ga ik vervangen door deze massief koper draad.

Ik ben zelfs zo gek van deze stuf dat ik alles wens zonder afscherming.

Dus inwendig (versterkers) ben ook ik druk doende...

Nee 3 MM massief rood koper en zo mooi glad, daar kan niet veel tegen op.

Ja 4 MM

;-)

Tna

Ja 4 MM

Tna

Ik denk dat je gelijk hebt; solid core heb ik ook altijd al mooi gevonden. Tussen 1994 en 1990 heb ik het voortdurend gebruikt; dat was dezelfde kabel die jij hier nu laat zien (Pope H100).

Dikker hoeft overigens niet beter te zijn. Zelf vind ik het veel belangrijker om voor het laag dezelfde kabel te kunnen gebruiken als voor het midhoog (bi-wire) en dan moet ie dus niet te dun zijn, maar zeker ook niet te dik. Die 3mm is volgens mij precies goed; 4mm zal vast ook goed gaan.

Toine

p.s.: jij was toch degene die ook ambiofonisch luisterde? Zoiets hoorde ik van ons Loes.

[...]

Dikker hoeft overigens niet beter te zijn. Zelf vind ik het veel belangrijker om voor het laag dezelfde kabel te kunnen gebruiken als voor het midhoog (bi-wire) en dan moet ie dus niet te dun zijn, maar zeker ook niet te dik.[...]

Is dat dan uit praktische overwegingen? Ik kan mij voorstellen dat 25 mm moeilijk in gebruik is... Of proef ik een optimale dikte?

Groet,

Jacco

Dikker hoeft overigens niet beter te zijn. Zelf vind ik het veel belangrijker om voor het laag dezelfde kabel te kunnen gebruiken als voor het midhoog (bi-wire) en dan moet ie dus niet te dun zijn, maar zeker ook niet te dik.[...]

Is dat dan uit praktische overwegingen? Ik kan mij voorstellen dat 25 mm moeilijk in gebruik is... Of proef ik een optimale dikte?

Je proeft inderdaad een optimale dikte die zowel voor het laag als voor midhoog goed genoeg is. Maar erachter ligt dus vooral het idee dat voor beide precies dezelfde kabel gebruikt moet worden. 't Zelfde idee als dat dat je voor bi-ampen twee keer dezelfde versterker moet gebruiken zeg maar.

Toine.

Toine,

Ik zie niet in waarom je bij biampen 2 de zelfde amps zou prefereren. Uit technische gronden is het juist veel aannemelijker dat je de beste resultaten haalt met verschillende amps op hoog en laag. Immer, het over te dragen frequentiegebied en de belasting van beide amps zijn totaal verschillend. Dit zelfde geldt feitelijk voor verschillende kabels op hoog en laag.

Ja 4 MM

Tna

Ik denk dat je gelijk hebt; solid core heb ik ook altijd al mooi gevonden. Tussen 1994 en 1990 heb ik het voortdurend gebruikt; dat was dezelfde kabel die jij hier nu laat zien (Pope H100).

Dikker hoeft overigens niet beter te zijn. Zelf vind ik het veel belangrijker om voor het laag dezelfde kabel te kunnen gebruiken als voor het midhoog (bi-wire) en dan moet ie dus niet te dun zijn, maar zeker ook niet te dik. Die 3mm is volgens mij precies goed; 4mm zal vast ook goed gaan.

Toine

p.s.: jij was toch degene die ook ambiofonisch luisterde? Zoiets hoorde ik van ons Loes.

Ja klopt, ik luister met ambiofonie..en ik denk ik juist JUIST daardoor de aller kleinste details hoor.

Ook leuk om dat eens te proberen als je de mogelijkheid hebt.

Dat is zoooo moooi :- )))

Beste,

Denk dat een van de redenen is dat deze kabel zo goed is zijn bijna 100% lucht isolatie en (daardoor) minimaal contact met het die-electricum. Daarnaast (vraag me niet waarom) heb ik massieve aders altijd beter vinden klinken dan stranded of litze draden. Met name in het laag.

Groeten,

Bas