rocco Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Wat mij betreft een zeer doeltreffende tweak, de Densen Demagic CD, drie minuten de kamer uit vanwege de heerlijke pieptoon, en het geluid is rustiger, schoner, preciezer. Ik gebruik hem minstens 1 keer per week, maar als ik veel draai, 1 x per dag. De CD demagnetiseert je audiosysteem, ik demagnetiseer verder niets, CD's of kabels, heb niet zo een duur apparaat daarvoor, maar Densen voor 12 Euro kan ik niet meer missen. Hoe zijn de andere ervaringen? Hoe vaak spelen jullie dat ding af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
ijsengel Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Tja heb ook zo Link to comment Share on other sites More sharing options...
BellaVista Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 't Ding doet wat 't moet doen: het geluidsbeeld wordt losser. Ik gebruik 'm niet zo heel vaak, zeg 1x per maand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Tja als een cd een poos verschrikkelijke tonen laat horen dan klinkt een muziek cd daarna al snel een stuk beter he! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 De CD demagnetiseert je audiosysteem, .... Wat is het werkingsprincipe? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 24 november 2006 Author Report Share Posted 24 november 2006 De CD demagnetiseert je audiosysteem, .... Wat is het werkingsprincipe? Ik ben absoluut geen technieker, maar dit las ik erover in een recensie op hifi.nl: 'Alle electronicacomponenten in onze AV apparatuur, zoals weerstanden, transistoren en weerstanden, bevatten minuscule magneetdeeltjes. Als gevolg van een geringe gelijkstroom (lekstroom) door deze componenten worden deze magneetdeeltjes naar een dezelfde richting geori Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 24 november 2006 Report Share Posted 24 november 2006 Ik heb hem zelf ook en er is inderdaad een kleine verbetering hoorbaar, maar ik vind het effect van een Mat veel groter (geluid wordt minder korrelig en vloeiender). De demagic CD wordt bijna nooit gebruikt, terwijl ik geen CD afspeel zonder m'n Mat (van Artspeak). Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 24 november 2006 Author Report Share Posted 24 november 2006 Hallo Gruiter, Zo een mat heb ik nooit aangedurft te proberen. Als je zo een mat in je cd laatje legt, dan wordt hij zwaarder en is hij daar wel op gebouwd? Bij mij (UR Unico CDP speler) is het nogal een iel laatje van plastic (ik geloof een PC loopwerk, heb ik wel eens ergens gelezen). Hoe zit bij jouw speler, Gruiter? Wat doet de mat eigenlijk, in grote lijnen? Het tegengaan van reflectie net als het stiften van de randen (wat ik wel doe)? Ja, ik heb geen platenspeler, dus dan maar zo veel mogelijk uit de CD persen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Hoi Rocco, Zo'n mat is niet zo zwaar dat het laatje het zou begeven. De eerste CD's afspelen met de Mat vond ik wel een beetje spannend (blijft het matje er wel op liggen?), maar ik heb nooit problemen gehad en nu het is nu een automatisme om even het matje op de CD te leggen voordat de CD in de lade gaat. De Mat heeft een klein randje die ahw om de zijkant van de CD "klemt" en het is lekker stevig rubber (zal niet gaan verfrommelen in de speler). Ik ben er dus niet bang voor. Misschien moet je eens informeren bij de winkelier/importeur waar je de CD speler hebt aangeschaft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Hoi Rocco, Zo'n mat is niet zo zwaar dat het laatje het zou begeven. De eerste CD's afspelen met de Mat vond ik wel een beetje spannend (blijft het matje er wel op liggen?), maar ik heb nooit problemen gehad en nu het is nu een automatisme om even het matje op de CD te leggen voordat de CD in de lade gaat. De Mat heeft een klein randje die ahw om de zijkant van de CD "klemt" en het is lekker stevig rubber (zal niet gaan verfrommelen in de speler). Ik ben er dus niet bang voor. Misschien moet je eens informeren bij de winkelier/importeur waar je de CD speler hebt aangeschaft. Ik ben banger dat het in de loop van de jaren nogal funest voor het loopwerk zal zijn. De keren dat ik bij Louis van Artspeak was waren er beide keren zo enorm veel problemen met het inlezen van TOC van cd's op zijn eigen speler dat ik voor mijzelf maar de beslissing heb genomen nooit de mat te gebruiken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Hoi Rocco, Zo'n mat is niet zo zwaar dat het laatje het zou begeven. De eerste CD's afspelen met de Mat vond ik wel een beetje spannend (blijft het matje er wel op liggen?), maar ik heb nooit problemen gehad en nu het is nu een automatisme om even het matje op de CD te leggen voordat de CD in de lade gaat. De Mat heeft een klein randje die ahw om de zijkant van de CD "klemt" en het is lekker stevig rubber (zal niet gaan verfrommelen in de speler). Ik ben er dus niet bang voor. Misschien moet je eens informeren bij de winkelier/importeur waar je de CD speler hebt aangeschaft. Werkt zo'n mat ook als een CD met een puk wordt vastgezet zoals bij NAIM CD spelers? Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Wat mij betreft een zeer doeltreffende tweak, de Densen Demagic CD, drie minuten de kamer uit vanwege de heerlijke pieptoon, en het geluid is rustiger, schoner, preciezer. Ik gebruik hem minstens 1 keer per week, maar als ik veel draai, 1 x per dag. De CD demagnetiseert je audiosysteem, ik demagnetiseer verder niets, CD's of kabels, heb niet zo een duur apparaat daarvoor, maar Densen voor 12 Euro kan ik niet meer missen. Hoe zijn de andere ervaringen? Hoe vaak spelen jullie dat ding af? Ik heb hem al paar jaar in de rekken staan, en ik zeg je eerlijk in het begin hoorde ik echt verschillen. Todat ik erachter kwam dat het ook instaat is tweeters tevernaggelen (gebeurde niet met mijn speakers) maar toch. Tot 2x toe (dus aardig getest dus) op een NORMAAL volume. Dus niet denken ja die gasten knallen die set vol open ofzo dat is vragen om problemen enz. Ik gebruik hem sindsdien niet meer. Ik hoorde echter wel verschil dat dan weer wel dus ik kan het wel plaatsen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 25 november 2006 Report Share Posted 25 november 2006 Hoi Rocco, Zo'n mat is niet zo zwaar dat het laatje het zou begeven. De eerste CD's afspelen met de Mat vond ik wel een beetje spannend (blijft het matje er wel op liggen?), maar ik heb nooit problemen gehad en nu het is nu een automatisme om even het matje op de CD te leggen voordat de CD in de lade gaat. De Mat heeft een klein randje die ahw om de zijkant van de CD "klemt" en het is lekker stevig rubber (zal niet gaan verfrommelen in de speler). Ik ben er dus niet bang voor. Misschien moet je eens informeren bij de winkelier/importeur waar je de CD speler hebt aangeschaft. Ik ben banger dat het in de loop van de jaren nogal funest voor het loopwerk zal zijn. De keren dat ik bij Louis van Artspeak was waren er beide keren zo enorm veel problemen met het inlezen van TOC van cd's op zijn eigen speler dat ik voor mijzelf maar de beslissing heb genomen nooit de mat te gebruiken. Hmm, interessant punt waar ik nooit zo bij stil heb gestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 27 november 2006 Author Report Share Posted 27 november 2006 Wat mij betreft een zeer doeltreffende tweak, de Densen Demagic CD, drie minuten de kamer uit vanwege de heerlijke pieptoon, en het geluid is rustiger, schoner, preciezer. Ik gebruik hem minstens 1 keer per week, maar als ik veel draai, 1 x per dag. De CD demagnetiseert je audiosysteem, ik demagnetiseer verder niets, CD's of kabels, heb niet zo een duur apparaat daarvoor, maar Densen voor 12 Euro kan ik niet meer missen. Hoe zijn de andere ervaringen? Hoe vaak spelen jullie dat ding af? Ik heb hem al paar jaar in de rekken staan, en ik zeg je eerlijk in het begin hoorde ik echt verschillen. Todat ik erachter kwam dat het ook instaat is tweeters tevernaggelen (gebeurde niet met mijn speakers) maar toch. Tot 2x toe (dus aardig getest dus) op een NORMAAL volume. Dus niet denken ja die gasten knallen die set vol open ofzo dat is vragen om problemen enz. Ik gebruik hem sindsdien niet meer. Ik hoorde echter wel verschil dat dan weer wel dus ik kan het wel plaatsen. Nou, dat is pas een bericht om chagerijnig van te worden! Had ik al wat vraagtekens bij die mat (of hij veilig te gebruiken is), hoor ik nu dat die door mij zeer gewaardeerde Densen CD schade aan je speakers kan toebrengen. Het zal toch niet waar zijn! En ik gebruik hem al maanden een paar keer per week. Ik ondervind geen enkele schade, tot nog toe dan. Nee, mijn tweeters doen hun werk juist weer elke keer schitterend na een portie levertraan. Hoe kwam je er dan (meer precies) achter, Muziekfreak, dat de behandeling je tweeters kan vernaggelen? Wat voor een test was dat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Nou, dat is pas een bericht om chagerijnig van te worden! Had ik al wat vraagtekens bij die mat (of hij veilig te gebruiken is), hoor ik nu dat die door mij zeer gewaardeerde Densen CD schade aan je speakers kan toebrengen. Het zal toch niet waar zijn! En ik gebruik hem al maanden een paar keer per week. Ik ondervind geen enkele schade, tot nog toe dan. Nee, mijn tweeters doen hun werk juist weer elke keer schitterend na een portie levertraan.Hoe kwam je er dan (meer precies) achter, Muziekfreak, dat de behandeling je tweeters kan vernaggelen? Wat voor een test was dat? Gewoon, vol open zetten, dan gaat het wel kapot. Dat zei die er ook bij..... Trouwens, dan gaan ook de woofers kapot (het signaal bevat namelijk ook zat laaginformatie!) De gebruiksaanwijzing zegt dat je het gewoon op een normaal luistervolume moet afspelen. Als je dat doet is er niks aan de hand. Ik kocht die cd in 1990 en er is nog nooit iets stuk gegaan. Het laatste jaar staat ie echter werkloos in de kast omdat ik dat Gryphon-apparaatje heb dat hetzelfde doet, maar dan iets beter. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Er heerst denk ik ook wat verwarring. Bij een mechanisch systeem als een platenspeler zou het toevoegen van massa direct van invloed zijn op de stabiliteit van de plaat en daarmee ook direct, hoorbaar of niet, op de uitlezing door de naald. Bij een optisch medium zoals een CD is er in principe geen verband tussen stabiliteit van het schijfje (mits gewoon rond met een gat in het midden..) en geluidskwaliteit. Misschien is het niet 'onmogelijk' maar de logische directe verbanden zijn er niet. Ik zou het ook vreemd vinden waarom fabrikanten van 'goede' cd spelers dan zelf al niet zoiets zouden doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Er is al wel een CD-leverancier die extra dikke CD's met een zwarte bovenkant maakt (LPCD). Ook zijn er CD-speler fabrikanten die een soort van "draaitafel" in hun speler hebben gemaakt. Misschien dat het toch wat doet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rocco Posted 27 november 2006 Author Report Share Posted 27 november 2006 Ah, nu gaat het weer over de Mat. Ik ben een redelijke nitwit op deze gebieden, maar een CD draait toch rondjes in het laatje? Is het dan niet belemmerend of (op de langere termijn) schadelijk als hij verzwaard wordt door een mat van rubber? In mijn geval wordt de CD los in de lade gelegd, wordt hij op geen enkele manier op zijn plaats gehouden, bijvoorbeeld in het midden zoals ik wel van andere spelers ken. Ik weet niet hoe de CD in draaiing gebracht wordt wanneer ik op play druk, of nee: in het instructieboekje staat dat dat hij doordraait wanneer de muziek klaar is of gestopt wordt, zolang de speler aan staat. Dan begint hij dus ook meteen te draaien wanneer ik de lade dicht schuif (met de knop). Ik moet het eens aan de importeur W. van Kranen vragen (het is een UR Unico CDP), of weet er iemand anders meer? Over de Densen CD mag ook natuurlijk. Dank Toine voor jouw geruststellende reactie. Maar Muiziekfreak schreeft wel dat de Tweeter juist bij normaal volume vernaggeld kan worden. Misschien eens denken over zo een Gryphon Exorcist (even gegoogeld), die werkt dus nog beter? Vooralsnog denk ik dat ik de Densen blijf gebruiken, wel misschien iets minder vaak en op een nog wat lager volume. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Mijn Mat heb ik zaterdag gevierendeeld. Had mijn HD970 terug uit reparatie (nieuw loopwerk) en wilde een CD met Mat draaien. Kreeg ik een vastloper, omdat de Mat los raakte tijdens het opstarten. Voor mij dus nooit meer dan alleen de CD in het laatje! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Dank Toine voor jouw geruststellende reactie. Maar Muiziekfreak schreeft wel dat de Tweeter juist bij normaal volume vernaggeld kan worden. Misschien eens denken over zo een Gryphon Exorcist (even gegoogeld), die werkt dus nog beter?Vooralsnog denk ik dat ik de Densen blijf gebruiken, wel misschien iets minder vaak en op een nog wat lager volume. Als je het volume instelt op een normaal (dus niet hard) luisterniveau zul je merken dat het signaal relatief hard doorkomt; het staat er vrij hard op denk ik. Als ik dan de voorversterker nog een dB of 3 hoger uitstuur gaat het vrij hard. Dat is het niveau dat ik altijd gebruik -- je blijft er niet voor de lol bij, tenzij je nog even cd-tjes op moet ruimen van gisteren..... Ik heb nog nooit een tweeter ook maar iets van moeite horen hebben met dat geluidsniveau, maar je moet geen zuivere of schone sinustoon verwachten, want dat is het niet. Misschien lijkt het alleen maar op vervorming De Densen CD vind ik, mede gezien de prijs, erg goed. 't Is dat ik zo'n Gryphon voor heel weinig geld kon kopen, anders zou ik het niet hebben gedaan. Maar die is wel beter. Waar de Densen naar mijn mening alleen een klankmatige uitwerking heeft, heeft de Gryphon bovendien een heel duidelijk uitwerking op de ruimtelijke weergave. Met allebei de accessoires is het waarschijnlijk zo, dat als je overtuigd bent van de werking, je het niet meer zover laat komen dat het zo'n duidelijke verbetering geeft. Je past het immers regelmatig genoeg toe om te voorkomen dat het nog ooit zover komt. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Ik zou zo'n cd-mat niet gebruiken,in geen enkele cd-speler.Mede door de redenen die Arjan en Erjee aangeven.Het loopwerk van een cd-speler is berekend op het gewicht van het schijfje en niet op extra gewicht.Wat ik bovendien begrijp van die mat is dat hij om de cd heen geklemd wordt.Als je kijkt in het laatje van je cd-speler zal je zien dat er vier nokjes zitten,waar de cd tussendoor moet.Als je de cd precies tussen die nokjes houdt,zal je zien dat je aan alle kanten nog geen millmeter overhebt.Ook als de cd plat in het laatje ligt zit hij heel dicht bij die nokjes.Daar zou die mat dan nog tussen moeten.Ik weet ook niet precies hoe het loopwerk van de Unico cd werkt,maar volgens mij als je het laatje dicht doet komt het loopwerk omhoog en tilt hij het schijfje iets op.Dan heb je dus grote kans dat die mat aan gaat lopen op die nokjes.En de cd blijft inderdaad constant draaien als hij in de speler zit.Daarom begint hij ook gelijk met afspelen als de cd op stop staat en je drukt op play-de cd hoeft niet meer eerst op gang gebracht te worden.Als hij op stop staat en je drukt op open hoor je ook dat eerst de cd stopt met draaien en pas daarna gaat het laatje open. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 (edited) Ik gebruik ook die demagnitiseer cd van Densen en naar tevredenheid. Nooit last gehad van kapotte speakers of drivers. Je moet het wel doen met een normaal volume, d.w.z. het volume waar je normaal op luistert en dan kan er niets fout gaan. Ik zou wel lekker ff een minuutje of 3 a 4 weg zijn uit die ruimte,want wat je hoort is niet echt prettig voor je oren. Ik vind vaak dat het geluidsbeeld losser is en de hogere tonen wat fluweeliger zijn geworden. Ik vind het dus een goede tweak. BTW : Denk nou niet dat Densen iets uitgeeft op de hifimarkt en ze ook toepassen in hun eigen apparatuur dat dat dan ruk is oftewel niet goed is.En van speaker beschadiging heb ik nooit van gehoord. Met groet, P/S De CD mat gebruik ik niet meer. Hoorde ook nooit echt een verschil met en zonder mat. Ik vind het ook nog es onhandig die mat. Je moet goed uitkijken dat je die mat goed op je cd legt,want anders....... !! Wat mij vaak gebeurde was dat tijdens het dichtgaan van de cd lade dat de mat klem kwam te zitten. Edited 27 november 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 [...]BTW : Denk nou niet dat Densen iets uitgeeft op de hifimarkt en ze ook toepassen in hun eigen apparatuur dat dat dan ruk is oftewel niet goed is.[...] Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dat waar is. Dat zou ik pas hebben als ze daar bij Densen de benodigde bewijzen publiceren. Het feit dat ze het gebruiken wil nog niet zeggen dat het werkt. Hooguit dat het geen kwaad kan. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 [...] BTW : Denk nou niet dat Densen iets uitgeeft op de hifimarkt en ze ook toepassen in hun eigen apparatuur dat dat dan ruk is oftewel niet goed is.[...] Ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dat waar is. Dat zou ik pas hebben als ze daar bij Densen de benodigde bewijzen publiceren. Het feit dat ze het gebruiken wil nog niet zeggen dat het werkt. Hooguit dat het geen kwaad kan. Groet, Jacco Hoi Jacco, Ja ,maar... Het werkt wel,tenminste in mijn oren. En dat Densen niet de bewijzen ervan publiceert kan ik wel snappen of begrijpen. Fabrikantgeheim of bedrijfsgeheim zoiets. Of zou het dan een gewoon marketingverhaal zijn? Zoals sommige kabelfabrikanten doen en het op die manier op de markt kunnen zetten tegen abnormale hoge bedragen en ondersteund met eeen pracht (blabla cq voodoo) verhaal erachter. Ik weet het ook niet. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 En dat Densen niet de bewijzen ervan publiceert kan ik wel snappen of begrijpen. Fabrikantgeheim of bedrijfsgeheim zoiets. Op zich kun je wel een kopie maken van die cd. De kopie werkt voor zover ik het kan beoordelen net zo goed als het origineel. Als fabrikant zou ik me ook niet druk maken om het leveren van "bewijsmateriaal". Niemand wordt verplicht om het te kopen en wie het wel koopt doet dit omdat ie vindt dat het werkt en dat lijkt hoe dan ook het beste bewijsmateriaal te zijn. Ik vind het wel wat hebben, dat eigenwijze van audiofielen die lekker doen wat hun oren ze ingeven en zich niet laten hinderen door kennis van zaken alleen, omdat die liever lui dan moe maakt. "Kennis van zaken" zou je immers zomaar wijs kunnen maken dat iets niet werkt en dan hoef je nooit meer de moeite te nemen om zelf te luisteren, zelfs niet voor 1 keer. Voor de rest van je leven laat kennis van zaken je dan vasthouden aan een mening die je nooit zelf hebt geverifieerd en da's een zwakke ingang voor een autonoom leven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts