marky Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Na een bezoek aan Haudio heb ik een heel summier overzicht van de karakters van enkele draaitafels. Wie zou dit overzicht verder kunnen uitbreiden? Het gaat om de karakteristiek van het loopwerk. Rustig: Notthingham Audio Clearaudio Upfront: Bluenote In between: VPI Transrotor Ik zou graag een beeld krijgen van de: Linn LP12 Michell Technodek / Gyrodek SE Origin Live Aurora Rega P5/P7 Acoustic Solid Solid Machine (small) Tevens zoek ik een overzicht van de evolutie van de Linn LP12 om gevoel te krijgen bij de verschillende aanpassingen die de LP12 in de loop der jaren ondergaan heeft. Iemand wellicht een linkje? bvd, Mark Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Heb je hier wat aan... >>LINK<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 26 november 2006 Author Report Share Posted 26 november 2006 thanks Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Hoi Mark, Ik ben het in grote lijnen eens met je lijst, al is mijn ervaring dat de clearaudio even direct is als de transrotor, en dat VPI net iets rustiger klinkt, maar toch een stuk directer dan de NA. Dan zou ik de P5 en P7 bij de VPI in Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Moeilijk hoor want je hoort draaitafels zelden met dezelfde arm en element. Zou een Nottingham Analoque bijvoorbeeld niet rustig klinken omdat hij er rustig uitziet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 De invloed van alleen het loopwerk (ik neem aan dat je in dit geval met draaitafels alleen het loopwerk bedoelt) is niet zo groot. Je kunt beter in eerste instantie kiezen voor massa of afgeveerd loopwerk ivm de plaats waar het evt zou moeten komen te staan. Slaat een "rustig" loopwerk een levendig element dood? Ik denk het niet. Arm, element en phonotrap (in omgekeerde volgorde) zijn veel bepalender dan het loopwerk. Een loopwerk moet zeer goed geconstrueerd zijn en verder niks; als het goed is heb je naar een loopwerk geen omkijken. Een draaitafel met uitzinnige materialen, (glas bijv.) daar moet je voorzichtig mee zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Ik zit wel op de lijn Kraus hoewel ...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
alabaster Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Hi Kraus, Ik ben het niet met je eens. Het loopwerk is juist enorm belangrijk. Anders zou je overal een bepaalde arm en element aan kunnen hangen en zou het automatisch goed spelen. ik ben eerder geneigd het loopwerk op de eerste plaats te zetten.. Jos Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Tsja. een loopwerk kan in feite nooit goed genoeg zijn maar aan de klank draagt het weinig bij. Het doet er hooguit afbreuk aan. Het laatste wat ik zou willen beweren is dat je een loopwerk niet serieus hoeft te nemen maar als het invloed heeft op de klank, dan is dat in principe negatief. Een loopwerk behoort niet te klinken en dat is erg moeilijk. En wat zou je met een Graham arm op een Dual moeten? Zonder goede basis is alle verdere verbetering zinloos. Maar nogmaals, een loopwerk behoef je niet uit te kiezen op grond van de klank. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 26 november 2006 Report Share Posted 26 november 2006 Moeilijk hoor want je hoort draaitafels zelden met dezelfde arm en element. Zou een Nottingham Analoque bijvoorbeeld niet rustig klinken omdat hij er rustig uitziet? Hoi Carl, Ik heb de Nottingham Annalogue Horizon, Horizon Se en spacedeck beluisterd, met op de horizon een rb300 arm en een NA arm en de horizon se met die twee armen, elk met de goldring 1042. De spacedeck heb ik beluisterd met een unipivot (weet niet meer welke) met goldring 1042. Ik heb de Horizon in een vergelijk geoord met de bluenote piccolo met het zelfde element (ik weet niet meer welke arm op de Bluenote). Ik heb een VPI, Transrotor, Clearaudio, Project en Bluenote (deze weet ik niet meer zeker) gehoord met de rega 300 arm en 1042 element: De NA horizon, horizon SE en spacedeck klinken in mijn oren rustig. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
marky Posted 27 november 2006 Author Report Share Posted 27 november 2006 Nog iemand die op basis van bovenstaande indeling iets kan zeggen over onderstaand lijstje? Linn LP12 Michell Technodek / Gyrodek SE Origin Live Aurora Rega P5/P7 Acoustic Solid Solid Machine (small) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Wat draagt een loopwerk bij aan de klank? Dat zijn wow- en flutter die veroorzaakt worden door variaties in de draaisnelheid van het plateau. Gestommel van de aandrijving. Er wordt motorgedruis toegevoegd en een 50Hz brom en trillingen van de omgeving worden via het loopwerk doorgegeven aan het element. Het plateau kan ook in verticale richting wiebelen. De montage van de arm op het loopwerk kan tot ongewenste resonanties leiden Dat zijn allemaal negatieve bijdragen en de truc is om al die ongewenste invloeden tot een minimum te beperken. Het ideale loopwerk hoor je dus niet, dat laat arm en element ongestoord hun werk doen Dat loopwerken een eigen klankkarakter hebben behoort volgens mij tot het terrein van de voodoo, althans dat zou zo moeten zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Een vergelijk tussen zgn. massa-loopwerken en lichtgewicht loopwerken zou hier duidelijkheid in kunnen brengen. Een zware Transrotor of Clearaudio naast een Rega P9, bijvoorbeeld. Zoveel mogelijk variabelen gelijk maken, natuurlijk; * Dezelfde arm, * Dezelfde mat, * Hetzelfde element, * 1 phono voortrap. Idee voor een shoot-out? Met vriendelijke groet, Erjee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 zie topic hartverwarmend hobbyen bij Hobo in Den Bosch. Het enige verschil dat ik als karakteristiek heb ervaren tussen massa en geveerd is de gevoeligheid voor microfonie. Maar daarvan denk ik voorlopig nog dat dit meer veroorzaakt wordt door de vorm van het element en het materiaal van de behuizing dan door het loopwerk. Die microfonie heb ik tot nog toe alleen kunnen constateren bij geveerde loopwerken maar mogelijk is daar helemaal geen verband. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 zie topic hartverwarmend hobbyen bij Hobo in Den Bosch.Het enige verschil dat ik als karakteristiek heb ervaren tussen massa en geveerd is de gevoeligheid voor microfonie. Maar daarvan denk ik voorlopig nog dat dit meer veroorzaakt wordt door de vorm van het element en het materiaal van de behuizing dan door het loopwerk. Die microfonie heb ik tot nog toe alleen kunnen constateren bij geveerde loopwerken maar mogelijk is daar helemaal geen verband. Kraus, als ik het goed heb staat jou massaloopwerk op binnenbanden met lucht en is daarmee een geveerd loopwerk geworden. Hoor en/of meet (fingerprint) jij verschillen met en zonder lucht in de band? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Dat klopt maar heb ik nog niet zelf gemeten. Ik heb wel geprobeerd die microfonie te meten door dichtbij het element te straan schreeuwen maar zonder microfonieresultaat. Met opgepompte of leeggelopen band, dat zal ik ook nog eens proberen te meten. Ik ben bij de opstelling uitgegaan van een hier wel eens genoemd laboratoriumprincipe voor meetopstellingen. Zoveel mogelijk massa op slappe pootjes(de fietsband) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Arm, element en phonotrap zijn verantwoordelijk voor de verschillen in het karakter van de meeste door jouw genoemde spelers, qua loopwerk zijn er nauwelijks verschillen aanwijsbaar tussen Bleunote, Clearaudio en Transrotor. een arm-element-phonotrap combinatie zal na omzetten op een ander loopwerk beslist niet dramatisch anders gaan klinken, terwijl het wisselen van een van de eerst genoemden een enorm verschil kan opleveren. Vergelijken van loopwerken kan dan ook alleen maar als ze op dezelfde wijze, met dezelfde componenten zijn opgebouwd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Arm, element en phonotrap zijn verantwoordelijk voor de verschillen in het karakter van de meeste door jouw genoemde spelers, qua loopwerk zijn er nauwelijks verschillen aanwijsbaar tussen Bleunote, Clearaudio en Transrotor.een arm-element-phonotrap combinatie zal na omzetten op een ander loopwerk beslist niet dramatisch anders gaan klinken, terwijl het wisselen van een van de eerst genoemden een enorm verschil kan opleveren. Ik ben het maar deels met je eens, Jitze. Mijn ervaring is hetzelfde, dat de arm, element en phonotrap belangrijker zijn voor het klank karakter dan het loopwerk. Maar "Nauwelijks verschillen" is naar mijn mening echt te klein: Voor mij klinken kunnen sommige loopwerken echt roet in het eten gooien ; zelfs binnen de zelfde prijsklasse. Groet, Azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Ik heb wel geprobeerd die microfonie te meten door dichtbij het element te straan schreeuwen maar zonder microfonieresultaat. Waarom krijg ik hierbij nu een soort Koot & Bie visioen? Een ouderejongere schreeuwend en springend naast een draaitafel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Arm, element en phonotrap zijn verantwoordelijk voor de verschillen in het karakter van de meeste door jouw genoemde spelers, qua loopwerk zijn er nauwelijks verschillen aanwijsbaar tussen Bleunote, Clearaudio en Transrotor.een arm-element-phonotrap combinatie zal na omzetten op een ander loopwerk beslist niet dramatisch anders gaan klinken, terwijl het wisselen van een van de eerst genoemden een enorm verschil kan opleveren. Ik ben het maar deels met je eens, Jitze. Mijn ervaring is hetzelfde, dat de arm, element en phonotrap belangrijker zijn voor het klank karakter dan het loopwerk. Maar "Nauwelijks verschillen" is naar mijn mening echt te klein: Voor mij klinken kunnen sommige loopwerken echt roet in het eten gooien ; zelfs binnen de zelfde prijsklasse. Groet, Azh Inderdaad wil het wel eens voorkomen dat een fabrikant de moeite niet neemt een fatsoenlijk kogeltje in het lager te gebruiken - mag toch hopen dat dit inmiddels is veranderd - hierdoor is het loopwerk inderdaad een bron van hoorbare ellende. Echter in het algemeen zal een vergelijk tussen goede loopwerken, met een goed lager, geen dramatische verschillen laten horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
azh Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Inderdaad wil het wel eens voorkomen dat een fabrikant de moeite niet neemt een fatsoenlijk kogeltje in het lager te gebruiken - mag toch hopen dat dit inmiddels is veranderd - hierdoor is het loopwerk inderdaad een bron van hoorbare ellende.Echter in het algemeen zal een vergelijk tussen goede loopwerken, met een goed lager, geen dramatische verschillen laten horen. Dat zou kunnen; de tafels die ik beluisterd heb zijn allemaal (dus exclusief arm en element) tussen de 500 en 1200(?) euro, daar zal wel niet overal een mooi lager in hebben gezeten. Groet, azh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Ik heb wel geprobeerd die microfonie te meten door dichtbij het element te straan schreeuwen maar zonder microfonieresultaat. Waarom krijg ik hierbij nu een soort Koot & Bie visioen? Een ouderejongere schreeuwend en springend naast een draaitafel Wie heeft er ooit beweerd dat het leven met een draaitafel gemakkelijk was? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Headshell Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Natuurlijk heeft het loopwerp grote invloed op de geluidsindruk. Simpel: ik noem het "het vertikale frame" Het bevindt zich namelijk in een vertikaal vlak. Ik ga het kringetje weer even rond. Alle componenten in het kringetje beinvloeden uw muzikale impressie. Vanf de tip gaan ven de lp in. De lp ligt op de mat. De mat heeft contact met het plateau. In het plateau vinden we een horizontaal stuk plaat dat naar het plateau - lager loopt. Er zit een steuntje op die plaat dat de lagerbus vasthoudt in het plateau. In de bus zit een as bevestigd. De as is lang of kort, dik of dun. De as heeft veel of weinig speling. De as steekt ver of minder ver uit de bus. Er is een bracket dat de pen vasthoudt en verbindt met het chassis. Die bracket is stevig of slap, ielig of robuust. Er is een stuk chassis tussen deze bracket en de armlageromgeving. Dit stuk is slap of stijf, dik of dun, resonant of gedempt, isoleert of koppelt intens. In de buurt van de armlagers vind je diverse varieteiten van pods, frames etc. ,onderdelen dus die het armboard ondersteunen. Het armboard zelf komt dan. Dan heb je de constructie die de arm- pillar- section, het lagerhuis van de arm vasthoudt in het armboard. Dat verzorgt soms de verstelbaarheid van de montageafstand. Dan volgt de armlagering, een samenstelling van beugels, pennen,bussen en lagerinsluitconstructies. Dan het centrale deel van de arm, een behuizing die de overgang vormt tussen de armbuis en de lagerconstructie. Dan de armbuis. Dan de connector met de headshell of de overgangsconstructie daarnaartoe. Dan de headshell. Dan de bevestigingsoortjes van het element, dan de behuizing van het element. Dan de vatting van de verwisselbare naald of de interne bevestiging van de cantileverophanging. Dan die ophanging zelf, dan de cantilever. Dan de vatting van de tip in de cantilever. Dan de tip zelf. En we zijn 1 keer rond geweest. Alle elementen in deze kringloop beinvloeden de muzikale resultaten. Kan niet anders. Nou wil ik van iemand weten of in deze cirkel misschien elementen van de vele varianten van loopwerlen voorkomen met ieder hun eigen karakter en geaardheid. Als die elementen er niet inzitten dan heeft het loopwerk geen invloed. Zitten ze er wel in, dan wordt het produkt van deze kringloop, de plaatsverandering van de tip tov de elementbehuizing, wel degelijk intensief beinvloedbaar door die delen. Ik heb geen oordeel geveld over de verschillende geaardheden van de delen maar die verschillen zijn er wel degelijk. Tot zover dus mijn zoveelste verwijzing naar het principe van het zgn. "vertikaal frame" . We denken teveel in het horizontale vlak, zeg! Zou dat het zijn? En we piekeren te weinig over de zaken die onder de bovenplaat zitten. Wat we niet zien dat speelt in ons denken geen rol. Maar het is eigenlijk simpel. Het loopwerk heeft evenveel invloed als de rest. Die invloed kan de ene keer heel anders uoitvallen dan de andere keer. Als we nou erg veel goeie loopwerken tegenkomen, kunnen we dan zeggen dat die elemeneten de boel niet beinvloeden. Is dat niet een beetje onzinnig? Dan hebben ze dus bij een slecht uitgevoerd loopwerk ineens ook geen invloed meer? Gaat toch te ver? In Nederland gaan de politieke partijen elkaar niet gewelddadig te lijf. Nou, dan kan dat in andere landen dus ook niet het geval zijn. Lijkt me niet realistisch, qua theorie,dus. Een vooroordeel noemen we zoiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Naar mijn idee sla je op hol en de plank mis, Jan. Het is toch de bedoeling dat de naald aftast wat er in de groef zit en verder niks? Alles wat het loopwerk daar aan invloed op uitoefent is per definitie fout. Het ideale loopwerk heeft geen invloed op de aftasting en behoort dus niet in de klank terug te vinden te zijn of er is iets mis. Het is wel zo dat de aan de aard van de aftasting (een ronddraaiende plaat met een cirkelvormige groef) inherente en onoplosbare fouten zijn verbonden. Als de platenspeler opnieuw zou worden uitgevonden zou er misschien een soort bandschuurmachine komen met een rechte groef in een soepele band die afgetast wordt door een stijf bevestigde naald. Dat zou een aantal problemen oplossen maar lang niet allemaal. De loopwerkproblemen zouden gewoon blijven want zo gauw er iets rond draait door aandrijving is er sprake van wow en flutter, lagerwrijving enz. Een goed loopwerk heeft geen invloed en van een gunstige invloed is al nooit sprake. Dat er in de praktijk wel degelijk invloeden uitgaan van het loopwerk staat buiten kijf maar die invloeden kun je niet vertalen in karakteristieke eigenschappen als rustig(men bedoelt dan meestal saai), levendig of er tussenin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioCare Posted 27 november 2006 Report Share Posted 27 november 2006 Beste Draaitafelliefhebbers Leuk onderwerp! Ik ben het op grond van jarenlange ervaring eens met AZH ALABASTER en Headshell dat de invloed van een loopwerk weldegelijk van grote invloed is op het totale geluid Jullie noemden ook al arm,element en Phonotrap maar zelfs de voeding is van behoorlijke invloed.! Dit echter vooral bij de loopwerken vanaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts