Jump to content

stereo

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

zeg,

eigenlijk moet je je luisterruimte in de lengte splitsen.

met een muur bijvoorbeeld,

in die muur maak je een uitsparing waar je precies in past.

in de linker kamer zet je je linker luidspreker

in de rechter kamer zet je je rechter luidspreker,

zodoende hoort je linkeroor de rechterluidspreker niet,

en je rechteroor de linker luidspreker niet,

net als bij een hoofdtelefoon.

aleen dan heb je echt stereo.

denk ik ...... :unsure:

Eigenlijk moet je dit forum splitsen.

Met aan de ene kant mensen die het leuk vinden om te luisteren. En daar een oordeel over geven, zodat anderen daar iets van op kunnen steken.

En aan de andere kant mensen die niets geloven. Dan kunnen ze het over andere dingen hebben dan hifi.

Maar wat is stereo? IMHO is dat slechts een illusie en een foutieve projectie van het feit dat we twee oren hebben.

Groet,

Jacco

mee eens,

het allermooiste zou een oneindigkanaals systeem zijn,

maar het probleem is het volgende:

je zou een oneindige hoeveelheid shotgun-microfoons in een cirkel moeten zetten om een geschikte weergave te kunnen krijgen :)

Maar wat is stereo? IMHO is dat slechts een illusie en een foutieve projectie van het feit dat we twee oren hebben.

Groet,

Jacco

mee eens,

je zou een oneindige hoeveelheid shotgun-microfoons in een cirkel moeten zetten om een geschikte weergave te kunnen krijgen :)

Juist, jij begrijpt het. Bovendien zouden die mics oneindig klein moeten worden. En dat geeft praktische problemen. Oneindig veel versterkers en dan gaat seoman weer moeilijk doen over het elektriciteitsverbruik ;) .

Groet,

Jacco

eigenlijk moet je je luisterruimte in de lengte splitsen.

met een muur bijvoorbeeld,

in die muur maak je een uitsparing waar je precies in past.

in de linker kamer zet je je linker luidspreker

in de rechter kamer zet je je rechter luidspreker,

zodoende hoort je linkeroor de rechterluidspreker niet,

en je rechteroor de linker luidspreker niet,

net als bij een hoofdtelefoon.

aleen dan heb je echt stereo.

denk ik ...... :unsure:

Dat bestaat inderdaad: ambiofonie. Wordt ook wel 'stereo-dipool' genoemd.

NewFig4.Gif

Wat je dan hebt is een ge

Groet,

Jacco

mee eens,

Juist, jij begrijpt het. Bovendien zouden die mics oneindig klein moeten worden. En dat geeft praktische problemen. Oneindig veel versterkers en dan gaat seoman weer moeilijk doen over het elektriciteitsverbruik ;) .

Groet,

Jacco

ik heb wel eens zitten prakkezeren om een esl te bouwen die als een kamerscherm in een cirkel om me heen staat.

en dan op iedere sraadstator een ander kanaal

dus om de 1cm een kanaal.

en dan een opname maken net zoveel microfoons als er kanalen op mijn esl zitten.

je krijgt dan echt een hele bizarre mooie HIFI.

en geen last van het laagafval wat een normale esl heeft want er onstaat geen akoestische uitdoving,

zeker niet als je op de ringvormige esl een plat dak legt. :D

(wow wat heb je dan een laaaaag) ;)

Groet,

Jacco

mee eens,

Groet,

Jacco

ik heb wel eens zitten prakkezeren om een esl te bouwen die als een kamerscherm in een cirkel om me heen staat.

en dan op iedere sraadstator een ander kanaal

dus om de 1cm een kanaal.

en dan een opname maken net zoveel microfoons als er kanalen op mijn esl zitten.

je krijgt dan echt een hele bizarre mooie HIFI.

en geen last van het laagafval wat een normale esl heeft want er onstaat geen akoestische uitdoving,

zeker niet als je op de ringvormige esl een plat dak legt. :D

(wow wat heb je dan een laaaaag) ;)

Beste Erik,

Alleen heb je dan het probleem dat de uitfase signalen reflecteren tegen de wand van het kamer scherm, en dan dwars door eht flinterdunne ESL membraam naar buitenkomen en zo voor uitdovingen vormen. Daarom zijn ESL altijd open en di-polair.

Wat ik echter wel een keer heb meegemaakt was een studio controle kamer, die de Quad ESL-63's in de muur had gebouwd. De ruimte achter de ESL kwam uit in een tweede kamer die niet gebruikt werd (ongeveer 3 bij 6 meter) en die kamer elke wand gevult met extreem dikke lagen schapenwol ofzo.

Nou ik kan je vertellen, dat wie dat heeft gehoord, nooit maar zal zeggen dat electrostaten geen laag hebben :D Dat was het meest imponerend natuurgetrouwe geluid dat ik ooit heb gehoord. En het laag had een kracht en drive zoals ik dat nog nooit op een conus systeem heb gehoord.

Groeten,

Bas

Met aan de ene kant mensen die het leuk vinden om te luisteren. En daar een oordeel over geven, zodat anderen daar iets van op kunnen steken.

En aan de andere kant mensen die niets geloven. Dan kunnen ze het over andere dingen hebben dan hifi.

Zo'n suggestie kan ook alleen van iemand komen die meent iets van andermans mening te kunnen opsteken. Een kernpunt van de audiofiele kooi der zelfbewustzijnsvernauwing.

QUOTE(Huub Franssen @ 27 Nov 2006, 22:54:45)

Zo'n suggestie kan ook alleen van iemand komen die meent iets van andermans mening te kunnen opsteken. Een kernpunt van de audiofiele kooi der zelfbewustzijnsvernauwing.

Zonder veel te lezen over luisterervaringen van anderen zou het me veel meer tijd en geld kosten om

iets fatsoenlijks te vinden; daarbij aangetekend dat ik me vooral op tweedehands koop richt.

Als 8 mensen bijvoorbeeld beweren dat bijvoorbeeld een cd speler erg analytisch klinkt en 2 personen beweren het tegenovergestelde en ik zoek een niet-te analytische speler dan ga lekker verder kijken.

Ik hoef niet perse alles zelf eerst te checken voor ik het geloof. ( lucky me B) )

Wat ik echter wel een keer heb meegemaakt was een studio controle kamer, die de Quad ESL-63's in de muur had gebouwd. De ruimte achter de ESL kwam uit in een tweede kamer die niet gebruikt werd (ongeveer 3 bij 6 meter) en die kamer elke wand gevult met extreem dikke lagen schapenwol ofzo.

Nou ik kan je vertellen, dat wie dat heeft gehoord, nooit maar zal zeggen dat electrostaten geen laag hebben :D Dat was het meest imponerend natuurgetrouwe geluid dat ik ooit heb gehoord. En het laag had een kracht en drive zoals ik dat nog nooit op een conus systeem heb gehoord.

Groeten,

Bas

Jerry... Jerry... Jerry...

;)