Jump to content

granietplaat onder luidsprekers

farbak
 Share

Recommended Posts

mooie granieten platen van 30 x 45 x 3 cm onder mijn scanspeak ultimo speakers

en deze op spikes, op een zwevend gelegde houten vloer

laag veel strakker en beter ontkoppeld vd vloer, gewoon doen en anders eerst met

een straattegel uitproberen, is gratis

Wie heeft er ervaring met granietplaten onder luidsprekers ?

Wat zijn de resultaten ?

Volgens mij kun je dit het best eerst uitproberen met een stoeptegel of een andere bijna gratis oplossing. Ik heb het meegemaakt dat het goed ging en ook dat het fout ging, bij mezelf en bij anderen. Het is een beetje onvoorspelbaar, maar een alternatief zou een sandwich kunnen zijn van mdf met zand ertussen als graniet of marmer niet goed uitpakt.

Toine.

Met spikes, zonder 'onderleg-schijfjes' op een zware steen of graniet, dat lijkt me het 'beste'.. Als in een zo stabiel mogelijk staande speaker. De invloed op de weergave heb ik nog nooit echt waar kunnen nemen, deze lijkt me technisch ook niet meer dan 'klein'. Maar het staat goed, is goed te verschuiven (vilt oid onder de steen) en het is mooi stabiel..

Met een beste steen verhoog je tevens je speaker al snel met 5cm, dat zal meer hoorbaar effect hebben in veel gevallen dan de steen ansich, denk ik.

Hier laminaat, dan 10 cm. graniet daarop staan de speakers met verstelbare spikes. Met de MC speakers in het verschil niet zo groot als met mn audiostatics, maar het laag dreunt in ieder geval niet zo door.

Heel toevallig vandaag twee op maat gemaakte zwarte hardstenen sokkels bij De Steenhouwerij op gehaald. Vanmiddag muurvast verbonden met mijn RVS stands. :)

De maten, 280x250x50mm met onder de vier hoeken vierkante filtjes.

Ze staan hierdoor in de eerste plaats een stuk stabieler. En de geluidswinst(?) is voornamelijk in het laag ietsje beter. :)

eh... heren, een stoeptegel is niet gratis en ook niet bijna....

Ik wil geen moraalridder zijn maar stoeptegels zijn gemeenschappelijk bezit en het weghalen

van twee tegels is officieel diefstal.

Toegegeven.... ik heb er zelf twee, sorry :D:angry::D:unsure:

stoeptegel is 50 cent. Lijkt me toch wel bijna gratis

Bij mij staan mijn Impulse Aria SE op een granieten plaat waar masterbase onder ligt. Deze constructie heb ook vawege het feit dat ik laminaat heb. Ik heb het idee dat de opstelling die ik nu gebruik wat vriendelijker is voor mijn onderburen en dat mijn speakers wat stabieler staan.

Een alternatief is de tegels op schokdempers (Wasmachine bij de Gamma) of op spikes, en dan de kast met blue Tack (prit buddys) vast aan de tegel. Voordeel is ook dat wankele kasten (slanke modellen) door de kinders niet zo vlot worden omgekiept...

Ik heb met Matrix 802 een betere controle op laag (in een ruimte met een laag plafond is dat wel noodzakeleijk)

Wat ook heel goed werkt zijn twee hardstenen platen met een laagje rubber of siliconenkit er tussen. Dit is n.l. een aanzienlijk doder materiaal dan graniet.

Graniet klinkt zeg maar, hardsteen nauwelijks.

:)

Kijk eens wat een mooi tegeltje (met dank aan dekkersj voor de illustratie :D )

IMG_1749.JPG

Het is geen graniet. Dit lijkt iets weg te hebben van granito (terrazo), alleen dat de korrel veel fijner (meel) is en er geen cement, maar hars gebruikt is als bindmiddel. Je kunt het vergelijken met MDF, maar dan van natuursteen. Dit spul heeft eigenlijk alleen maar voordelen. Het heeft de massa van graniet, maar is klankdood. De platen zijn in allerlei kleuren te koop en hebben een constante kwaliteit, iets dat bij graniet maar afwachten is. Het spul wordt veel gebruikt om vensterbanken en aanrechtbladen van te maken.

Bij mij ligt er ook nog een tapijttegel onder voor extra demping en tevens bescherming van de vloer.

BTW, de glasplaten in mijn rek heb ik ook vervangen door deze tegels en het rek zelf staat ook op zo'n plaat.

Wat ook heel goed werkt zijn twee hardstenen platen met een laagje rubber of siliconenkit er tussen. Dit is n.l. een aanzienlijk doder materiaal dan graniet. Graniet klinkt zeg maar, hardsteen nauwelijks. :)

Misschien dat Klaas nog een goeie input weet voor dit topic.

;)

Wat ook heel goed werkt zijn twee hardstenen platen met een laagje rubber of siliconenkit er tussen. Dit is n.l. een aanzienlijk doder materiaal dan graniet.

Pas op met siliconen(kit), het materiaal is elastisch en dempt dus niet goed.

Ik gebruik(te) belgisch hardsteen van 5 cm dik, de onderkant is voorzien van een laag bouwvilt. Dit was toen ik nog een planken vloer had. Nu is het een bamboe vloer op beton en maakt het geen verschil, anders dan dat de hoogte van de speaker anders is.

hoi roger

travertin is steen gruis (meestal marmer)vermengt met hars .Zeg maar een soort mdf maar dan van natuursteen.

Dat weet ik omdat ik vorige week bij natuursteen handel Utens was voor een paar tegels,

en daar heb ik een uurtje mee verteld.

ik ben benieuwd wat het dan wel is?

gr Robert

Travertin is eigenlijk een "slechte" kwaliteit marmer... :)

Ik denk overigens dat lei ook heel geschikt is. In mijn huiskamer ligt dat op de vloer en klinkt erg dood wanneer je er op klopt. Een losse tegel overigens ook.

Spikes kun je eigenlijk beter niet rechtstreeks op een natuursteenvloer gebruiken. Mijn Kappa's hebben tenminste mooi ronde gaatjes achter gelaten.

Voor een ondertegel is dat niet zo van belang. Die kun je altijd nog laten opslijpen en desnoods vervangen. Met een hele vloer is dat wat lastiger.

:)