Jump to content

wat kost dat nou

bees
 Share

Recommended Posts

Ik heb zelf de Benchmark ook en hij bekoorde mij vanaf het eerste moment. Heb hem daarna nog wel eens vergeleken met andere dac's/cd spelers (o.a. Accuphase, JK, DCS) en dat bevestigde voor mij dat de Benchmark echt goed is. Het kan echter nog beter zoals Bas laat zien: http://www.soundevolution.nl/mm/DAC1redesign.pdf

Mijn Benchmark is (tezamen met mijn loopwerk) momenteel bij Bas aan het logeren. Omdat ik de dac alleen gebalanceerd gebruik (mijn hele set is gebalanceerd) wordt een en ander nog wat anders (radicaler) van opzet dan de mods zoals in bovenstaande link beschreven. Als het goed is gaat het iets heel bijzonders worden.......... ik kan haast niet wachten Bas !!!

Ik heb hem ook gehad en ook met de Soundevolution modificatie

en heb hem met een paar honderd euro verlies verkocht........

Hij is zeker niet slecht.

maar het is mijn geluid niet

nou kan ik me wel voorstellen dat het overgrote deel hem wel "strak" vind klinken

en ook "indrukwekkend"

gr Robert

zo is dat :)

Gelukkig heeft iedereen een andere smaak .

Allemaal dezelfde instalatie zou ook een saaie boel worden.

ik gaf alleen aan dat het mijn geluid net niet is

maak je niet ongerust die Benchmark is top vooral na de modificatie

er zijn niet veel mooiere converters.

Maar ik heb er een gebouwd die naar mijn oren nog mooier is en niet zo'n klein beetje.

kosten zo'n 20 x minder dan de gemodificeerde Benchmark.

en 1 op 1 vergeleken

en alleen mijn eigen mening laten gelden.

Maar ja daar hoeft iemand anders natuurlijk niets van aan te trekken.

Succes je zal het geluid rete strak vinden en megagiga vetcool

je gaat plat in je stoel dat is gewoon zo :)

ik gaf alleen aan dat het mijn geluid net niet is

maak je niet ongerust die Benchmark is top vooral na de modificatie

er zijn niet veel mooiere converters.

Hoe kan dat nou toch, dat vraag ik mij af. Jij hoort, ik hoor, dat de Benchmark een van de beste converters op de markt is. Toch pakt het niet.

Ik speel met een converter die hoorbaar slechter is dan de Benchmark, maar toch ben ik er veel gelukkiger mee. Raar is dat toch.

Trouwens, wat kost zo'n total make-over nou?

Ik wil trouwens hier ook nog een pluim geven aan Rene van Es. Hij is zwaar bekritiseerd door menigeen naar aanleiding van zijn recensie over deze DAC. Echter uiteindelijk lijkt er begrip voor zijn standpunt te komen.

Hoe kan dat nou toch, dat vraag ik mij af. Jij hoort, ik hoor, dat de Benchmark een van de beste converters op de markt is. Toch pakt het niet.

Ik speel met een converter die hoorbaar slechter is dan de Benchmark, maar toch ben ik er veel gelukkiger mee. Raar is dat toch.

prijzen staan in die PDF van Zee. Kost meer als de dac zelf.

Dat geluid niet pakt heeft denk ik alles te maken dat je met meer detail (wat een betere dac meestal geeft) je te snel wordt afgeleid van de muziek en je ook wat sneller kan gaan ergeren.

Ik heb hem ook gehad en ook met de Soundevolution modificatie

en heb hem met een paar honderd euro verlies verkocht........

Hij is zeker niet slecht.

maar het is mijn geluid niet

nou kan ik me wel voorstellen dat het overgrote deel hem wel "strak" vind klinken

en ook "indrukwekkend"

gr Robert

Bas is net begonnen met modificeren van de BM DA's en jij hebt er al 1 gehad, verkocht,

en inmiddels een andere dac gebouwd? :unsure:

Dat heb je snel gedaan.

Dat geluid niet pakt heeft denk ik alles te maken dat je met meer detail (wat een betere dac meestal geeft) je te snel wordt afgeleid van de muziek en je ook wat sneller kan gaan ergeren.

Dat lijkt mij sterk...

Ja zeker kan dat

na deze drukke maand dan wel

De hoornspeakers die je op de foto ziet heb ik niet meer

de Benchmark heb ik wel op deze set gehad en ook op mijn huidige speakers.

Over mijn huidige dac laat ik niets los dat is een afspraak die ik heb met iemand die me er heel goed mee

geholpen heeft

gr Robert

Beste,

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat de standaard Benchmark inponeerd door zijn detailweergave en resolutie. Toch vind ik hem ook wat kill en hard klinken. De terechte kritiek kan ik dan ook zeer goed begrijpen. Een week terug heeft Mordante van het forum een Marantz CD94 van bijna 15 jaar oud (als het niet meer is) ingeruild. Toch in vergelijking klinkt deze speler veel muzikaler en gewoon mooier dan een standaard Benchmark DAC-1. Althans dat is mijn mening. Dat is ook de reden waarom wij de DAC-1 tot het extreme ombouwen. Het concept is namelijk heel erg goed (FIFO buffer met stabiele klok naast de dac chip). Echter heeft Benchmark de schakeling ook gewoon overgebouwd van de data sheet van de AD1853 dac chip. voor degene die interesse hebben hier staat die: http://www.analog.com/UploadedFiles/Data_Sheets/AD1853.pdf

Alleen wel met veel slechtere componenten dan geadviseerd door de datasheet. Komt bij dat Benchmark er zelf nog een groot opamp circuit achter heeft gebouwd om meerdere functies mogelijk te maken. Dit wel alelmaal emt NE5532 opamps die in deze schakeling gewoon hard klinken.

Onze intentie is de dac weer terug te bowuen zoals die ooit is bedoeld door de analog devices datasheet, de vele overbodige opamps overslaan, en degene die we gebruiken vervangen voor kwaliteit. BurrBrown opamps hebben een detailering gecombineerd met een warmte die als veel pettiger wordt ervaren. Die passen we daarom dan ook toe.

Tube-300 was inderdaad niet tevreden ook niet over de geredsignde versie. Geluid is subjectief en ik kan zijn mening alleen maar respecteren. Ik weet met wat voor dac hij draait en van dat concept (non os) kan ik niet warm lopen. Smaken verschillen gewoon.

Groeten,

Bas

Ja zeker kan dat

na deze drukke maand dan wel

De hoornspeakers die je op de foto ziet heb ik niet meer

de Benchmark heb ik wel op deze set gehad en ook op mijn huidige speakers.

Over mijn huidige dac laat ik niets los dat is een afspraak die ik heb met iemand die me er heel goed mee

geholpen heeft

gr Robert

Leuk! Ik neem in het nieuwe jaar even contact met je op!