Tna Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Hallo, Hoe zit het eigelijk met de luchtvochtigheid van de luisterruimte? Ooit gehoord dat het beste 60% moet zijn. Maar wat gebeurt er met b.v.b. 40% of 90% luchtvochtigheid met het geluid. Meestal zit in een vrij droge ruimte te luisteren, maar of dat het beste is weet ik niet. Wie kan hier wat over vertellen wat het beste is, en vooral WAAROM? En dan de volgende vraag, als 60% het beste mocht zijn hoe bewerkstellig je dat dan? Is hier wat voor te krijgen zodat je de luchtvochtigheid op pijl kunt houden zonder moeilijk gedoe zeg maar? Ben erg nieuwschierig wie hier wat van weet..en hier ervaring mee heeft. Maar vooral wat doet het met het geluid?..de voordelen en nadelen. Vriendelijke groet Tna Link to comment Share on other sites More sharing options...
bees Posted 30 november 2006 Report Share Posted 30 november 2006 Ben erg nieuwschierig wie hier wat van weet..en hier ervaring mee heeft.Maar vooral wat doet het met het geluid?..de voordelen en nadelen. Vriendelijke groet Tna Luchtvochtigheid heeft inderdaad invloed op geluid. Daarom wordt er bij (open lucht) PA systemen wel degelijk rekening meegehouden. Sommige PA's zijn voorzien van een module waarop je de luchtvochtigheid kan instellen en vervolgens wordt er het een en ander gecorrigeerd. Of de luchtvochtigheid in je luisterkamer ook daadwerkelijk zoveel invloed op je geluid heeft durf ik te betwijfelen.......... NB. volgens mij is er hier al eens eerder een topic over geweest................... http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...2598&st=15# Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 2 december 2006 Report Share Posted 2 december 2006 Temperatuur heeft ook zijn invloed. Zeker bij mijn metalen conussen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo technics Posted 2 december 2006 Report Share Posted 2 december 2006 Hoi beste mensen, Ik geloof eerder dat de luchtdruk meer invloed heeft dan de luchtvochtigheid, hoe hoger de luchtdruk hoe makkelijker het is om geluidsgolven te produceren. Wel is het zo dat als het regent en vochtig is, dat dan meestal de luchtdruk lager is dan bij schitterend weer bv. Gr Theo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Vochtige lucht is trager. Daarom wordt aanbevolen bij tropisch weer een biertje te nuttigen bij het luisteren, dan word je zelf ook wat trager en valt het 'trage' geluid niet zo op Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Hallo, Hoe zit het eigelijk met de luchtvochtigheid van de luisterruimte? Ooit gehoord dat het beste 60% moet zijn. Maar wat gebeurt er met b.v.b. 40% of 90% luchtvochtigheid met het geluid. ... Maar vooral wat doet het met het geluid?..de voordelen en nadelen. De luchtvochtigheid heeft meer invloed op je eigen welbehagen dan op het geluid. Het heeft totaal geen zin om zwetend in een hoge luchtvochtigheid c.q. met lage luchtvochtigheid en een kriebelkeel naar optimale muziekweergave te zitten luisteren. Voel je jezelf lekker dan klinkt de muziek ook optimaal, optimaal is 50% tot 60% relatieve luchtvochtigheid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts