Jump to content

Aanschaf nieuwe CD speler

hiendfreak
 Share

Recommended Posts

Ik heb een Wadia 21, richtprijs 2.000. Ook de nieuwere broertjes zijn erg mooi (860 / 861, richtprijs 2.950 / 3.250).

Ben daarnaast erg enthousiast over Audio Meca (loopwerk / converter combinatie), richtprijs 1.800 / 2.000 samen.

Met zo'n budget zou ik het omdraaien. Bij een prettige zaak zou ik een rijtje CD-spelers gaan beluisteren en niet naar het prijskaartje kijken. Als je zo'n budget hebt is de prijs bijna niet belangrijk meer en wellicht hou je zo een hoop geld in je zak. Als je tot het soort audiofiel behoort voor wie prijs een selectiecriterium is, heb je aan 3500 niet genoeg.

Met dat budget kun je ook denken aan een Naim cd5x (ik geloof dat de nieuwprijs 2700 euro is) waarop je eventueel later als upgrade een Flatcap of Hi-Cap voeding kan zetten. Alco kan hier natuurlijk meer over vertellen als ervaringsdeskundige

Nou,...vooruit...dan kan ik wel effe doen ;)

De prijs van de Naim CD5x is net verhoogd sinds 1-11, van 2400,- naar 2500,- euro.

Een losse voeding erbij veranderd de speler zondermeer aanzienlijk. (daar zijn echt geen geoefende oortjes voor nodig :rolleyes: )

Ik heb de CD5x alleen nog maar in m'n eigen set gehoord en het is dus erg moeilijk om te zeggen hoe de speler bij Hiendfreak zal bevallen, aangezien ie in een andere set zou komen te staan, met waarschijnlijk andere bekabeling, ander rack, etc.

De Naim klank is in z'n algemeenheid (of 't nou om CD-spelers of de versterkers gaat) als vrij helder en direkt te omschrijven, met een strak laag, zeer open middengebied en behoorlijk genadeloos in 't blootleggen van e.v.t tekortkomingen in de opname van een CD.

Mvg,

Alco

Denk het niet Hans, voor S0xx TDHRHRPRP en ook mijzelf is er een andere reden.. Een duurder huis zal w.s. groter zijn, luxer zijn, en misschien van zwembad en bikinidames voorzien. Ik denk dat dat er boven 1/10e van het budget van de topic starter al niet duidelijk meer van een 'verbetering' sprake kan zijn bij CD spelers.

Ik hoop dat Hiendfreak er niet blind van uit gaat dat duurder beter is! Ik hoop dat je ook een blinde luistertest kunt / wilt / gaat doen: Een paar dure spelers naast een of twee die 350 euro kosten.. Als je dan geblindoekt in een willekeurige luistervolgorde geen duidelijke verschillen hoort, en die kans is groter dan je denkt, dan heb je 3150 euro over om HEEL veel leuke cd's van te kopen! Het lastige van zo'n test is wel dat er volumeverschillen tussen de spelers zullen zitten die je onterecht als 'het verschil' zou kunnen gaan benoemen.

Technisch gekeken en gemeten is het een beetje als 350 euro uitgeven voor een brood.. Een superdeluxe ambachtelijk gebakken brood van 3,50 is w.s. net zo lekker, hooguit ietsiepietsie anders maar dat is niet met het prijsverschil te verklaren. Dat zal iedereen logisch vinden en voor mij is dat met CD spelers boven een bepaald budget zeker zo logisch.

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe CD speler. Heb daar zo'n 3500 Euro voor over.

Hebben jullie voorstellen voor spelers die er echt uit springen en waarnaar ik echt een keer moet gaan luisteren? Bij voorbaat bedankt.

Je moet dat lief bedoelde advies van die mensen die geen verschillen horen gewoon negeren, je weet wel beter, anders had je deze vraag hier vast niet gesteld.

Gezien jouw budget zou ik eens naar een Ayre cd-speler kijken, erg mooi en muziekaal en wellicht net haalbaar voor

Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe CD speler. Heb daar zo'n 3500 Euro voor over.

Hebben jullie voorstellen voor spelers die er echt uit springen en waarnaar ik echt een keer moet gaan luisteren? Bij voorbaat bedankt.

Je moet dat lief bedoelde advies van die mensen die geen verschillen horen gewoon negeren, je weet wel beter, anders had je deze vraag hier vast niet gesteld.

Gezien jouw budget zou ik eens naar een Ayre cd-speler kijken, erg mooi en muziekaal en wellicht net haalbaar voor

Je moet dat lief bedoelde advies van die mensen die geen verschillen horen gewoon negeren,

Wat een onzinninge opmerking is dat weer. Welke mensen bedoel je?

Gezien jouw budget zou ik eens naar een Ayre cd-speler kijken

Grappig dat jij als vanzelfsprekend de prijs als eerste selectiecriterium hanteert. Ik zou liever op klank selecteren en vervolgens niet meer uitgeven dan wat voor een mooi geluid nodig is. Maar dat had ik al duidelijk gemaakt.

Je moet dat lief bedoelde advies van die mensen die geen verschillen horen gewoon negeren,

Grappig dat jij als vanzelfsprekend de prijs als eerste selectiecriterium hanteert. Ik zou liever op klank selecteren en vervolgens niet meer uitgeven dan wat voor een mooi geluid nodig is. Maar dat had ik al duidelijk gemaakt.

Mischien die mensen die niet durven toegeven dat ieder gehoor anders is en

zij helaas(?) of juist gelukkig (voor hen) minder tot geen verschil (willen?) horen.

Ik heb afgelopen maandag avond (laat) mijn eerste blinde test ondergaan en het ook bij een kennis gedaan zien worden.

Berenburg (spelling) en nog wat andere teveel alcohol houdende meuk van soortgelijke samenstelling. Het grappige was dat ik van tevoren wist dat die kennis:

1) Zou zeggen dat hij dat wel even 100% goed zou hebben

2) vervolgens enorm door de mand zou vallen.. Hem kennende als iemand met meer mond dan hersens..

En dat gebeurde ook. Ik vind dat spul sowieso niet lekker en alle nipjes waren wat mij betreft even vies..

Even 'tongue in cheek' met een serieuze ondertoon :rolleyes: . . . .

Bij CD spelers zou wel eens iets soortgelijks van toepassing kunnen zijn. Voor zover blinde testen gedaan zijn is er weinig tot geen verband aangetoond tussen kwaliteit en prijs en toch zijn er veel mensen die zich superieur 'voelen' of iets dergelijks en graag 3000 euro teveel willen betalen. Plaats je hier vervolgens twijfels over de zin van een dure CD speler, dan wordt het oeroude groepsgedrag even uit de kast gehaald met beweringen in de orde van: "Laat ze maar, wij weten gelukkig beter". Tevens is het populair om, vooral de inhoudelijke confrontatie mijdend, steeds weer te klagen over de ergernis die deze vraagtekenplaatsers de dure-cd-speler-aanschaffers bezorgen. Ik kan maar 1 reden bedenken waarom dat hier zo gaat: dure-cd-speler-kopers zijn in de meerderheid. Het liefst zagen de dure-cd-speler-kopers helemaal geen vraagteken-plaatsers meer op dit forum.

Ik heb maar een beetje werktuigbouw en bedrijfskunde als achtergrond maar bovenstaande lijkt me les 1 te zijn van het vak 'gedrag van wezens' onder welk vakgebied dat ook valt.. Fora versterken het effect. Als HEAR de 'werkelijkheid' zou zijn waren we vaker in het nieuws dan de situatie in het midden oosten..

Wil ik er ook nog iets mee zeggen? Wel.. Als eerste denk ik dat het nooit goed is om je te willen afsluiten van andere meningen, al staan ze haaks op wat je zelf denkt of weet, of denkt te weten. Wanneer iemand iets vraagt op een forum neem ik aan dat deze persoon gebaat is bij het horen van verschillende meningen. Op basis van de aangeboden informatie kan hij dan bepalen wat de te nemen actie moet of kan zijn. Deze aanname is misschien wel het probleem: vaak zal er geen behoefte zijn om verschillende meningen te horen omdat de keuze eigenlijk al gemaakt is. Als een gelovig persoon om een goed boek vraagt en ik kom dan met een boek van Stephen Hawking op de proppen dan vrees ik dat de sfeer wel eens wat killetjes zou kunnen worden.

Als er

Het gaat niet om personen, maar om de mening van die personen.... Hier wordt alles bij wijze van spreken wat meer dan

Kijk, er zit misschien nog wel een andere dimensie aan dit verhaal.....

Voorbeeld, je wilt je huidige hi-end set, die je in de loop der jaren zorgvuldig hebt samengesteld gaan upgraden met een nieuwe cd speler.

Dan staan daar een paar prachtige luidsprekers, een mooie buizen versterker, een prachtige draaitafel, en daarnaast een goedkoop Sony cd spelertje....., dat laaste, omdat je het toch allemaal niet goed kon onderscheiden in een luistervergelijk, of misschien wel omdat die voor jou het beste klonk.

Met alle respect voor diegene die een goedkope Sony speler hebben staan, maar dat komt toch niet over !

Hoeveel procent van de audiofielen gebruiken alleen de geluidskwaliteit als selectiecriterium ? Het visuele en het gevoel dat je bij een bepaald merk speler hebt zijn ook erg belangrijk. Het gaat ook om prestige, duurzaamheid, de uitstraling en filisofie van het merk, de mechanische opbouw, het hebben van iets bijzonders, enz.

Wie zou er een paar geweldig klinkende Supertech of Audiosonic luidsprekers in zijn kamer willen hebben staan ????? Deze vergelijking kun je op alle componenten doorvoeren.

Ja....., ik weet het, er zijn puristen die het niets uitmaakt, maar ik weet zeker dat bij minimaal 90% van de audiofielen bovengenoemde factoren een heel grote doorslag geven bij de aanschaf van nieuwe apparatuur.

En,.....terecht, het is de totale beleving die telt !

Gr. Roland

Denken jullie dat wanneer Hiendfreak dit topic serieus bedoeld heeft, zit te wachten op dat geneuzel.

Je kunt n.l. dezelfde discussie op dit forum wel 100 keer vinden. Hou er daarom maar mee op...

@Hiendfreak

Welkom op dit forum....

je zou ook eens kunnen denken aan een Consonance. Ik heb daar zo'n beetje de goedkoopste van en deze klinkt al extreem goed. De duurdere (Forbidden city en Droplet) zullen daar zeker niet voor onder doen.

:)

@Hiendfreak

Welkom op dit forum....

je zou ook eens kunnen denken aan een Consonance. Ik heb daar zo'n beetje de goedkoopste van en deze klinkt al extreem goed. De duurdere (Forbidden city en Droplet) zullen daar zeker niet voor onder doen.

:)

Inderdaad! Een Consonance Droplet kan je nieuw net onder de

Consonance is in elk geval de moeite waard om eens aan een luistersessie te ontwerpen.

'k heb zelf de Consonance Ref CD2.2 die erg fraai klinkt. De adviesprijs is 1800 euro.

Ook de Bluenote CD spelers zijn snoepjes, waarvan de eerder genoemde Stibbert Tube (3500 euro) het topmodel is. Als ik geen mooie draaitafel had gehad, dan had ik er waarschjnlijk zelf een aangeschaft.

Uit ervaring......Sugden Masterclass cd speler (tweedehands 1500 euro?), McIntosh MCD-7009/7010 identiek, ander uiterlijk (tweedehands rond de 1000 euro).... Classe CDP-100, Audio Research CD-3 MKII. En voor de mensen die zeggen dat ze geen verschil horen.....jammer voor jullie!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...