Jump to content

absorptie van geluid door de lucht

erik klijnsmit
 Share

Recommended Posts

Zo las ik pas nog een stukje van iemand die zijn door een adviseur geadviseerde diffusors heeft afgeplakt omdat het allemaal toch niet zo mooi klonk als hem aanvankelijk werd voorgespiegeld. Het enige wat de beste man heeft gedaan is een paar nieuwe luidsprekers in zijn "geoptimaliseerde" luisterrruimte neerzetten. Vervolgens viel het hele akoestieke plaatje in duigen.

Vreemd verhaal met een luchtje.

Diffusers afplakken :blink:

EDIT vraagje:

Waren het soms PRD's?

Hoezo luchtje? Het is toch raar als het geluid niet meer klopt als er nieuwe luidsprekers in de ruimte worden geplaatst.

In het verhaaltje staat niet of het prd's zijn.

Dus ja je kunt wel wat verzinnen en uitrekenen maar het blijft uiteindelijk ook een ervaringsvak. Dus diffussors afplakken als dat nodig is is alleen maar een goede zaak. Beter iets corrigeren wat niet uitpakt zoals je het bedacht/uitgerekend/gesimuleerd had dan het zo laten.

;)

Bij het afplakken van diffusers krijg ik niet direct een beeld, eerlijk gezegd. Is dat iets met stoffering erover doen? Zo ja, dan kan het middel nog veel erger worden dan de kwaal vanwege de enorme selectieve absorptie die er dan ontstaat.....

Diffusers kunnen op zichzelf flink verkeerd uitpakken in tenminste vier gevallen:

1. het verkeerde type diffusie op de verkeerde plek (PRD tegen een laag plafond bijvoorbeeld)

2. verkeerd QRD-ontwerp op de verkeerde plek (werkbereik sluit niet aan bij de lokatie)

3. te korte afstand tussen de luisteraar en een (verkeerd gekozen) diffusermodel (er is een minimale afstand die je in acht moet nemen)

4. een combinatie van bovenstaande valkuilen plus nog een aantal andere typische en situatie gerelateerde problemen.

Eigenlijk moet je diffusers kunnen uitproberen voordat je ze aanschaft, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.

Aan de andere kant is de kans dat het veranderen van een luidspreker de naar tevredenheid in gebruik zijnde diffusie ineens "fout" maakt uiterst gering. Zoiets zou alleen kunnen gebeuren als je grote diffusers (edit: dat zijn diffusers met relatief brede segmenten) achter je speakers hebt staan en de overstap maakt van een puntbron naar een dipolaire geluidsbron. Een andere situatie waarin diffusers ineens problematisch worden terwijl ze dat eerder niet waren zou ik zomaar niet kunnen verzinnen.

Ik ken wel een akoestiek-expert die hier op het forum regelmatig is en er ook nog echt verstand van heeft en niet aanrommeld zoals hierboven in 1 van de postings wordt beweerd.

groet,

:cool2:

Is dat dezelfde persoon als die deskundige waar Thingman het in niet al te positieve bewoordingen over heeft

Hoe moet ik dat nou weten of dat dezelfde persoon is als je er geen verwijzing bij zet.

Hoezo heeft Thingman het daarover? Volgens mij heb jij het aangehaald hier in die posting waar ik op heb gereageerd. Of was het zomaar een losse flodder van je?

groet,

Hoezo luchtje? Het is toch raar als het geluid niet meer klopt als er nieuwe luidsprekers in de ruimte worden geplaatst.

Ja, dat is raar, vandaar mijn vraag. PRD's zijn nogal onvoorspelbare diffusers. Theoretisch moeten ze helemaal geweldig zijn, maar in de praktijk zijn ze tricky.

Het is zelfs vrij onwaarschijnlijk dat het geluid niet meer klopt als er nieuwe luidsprekers worden geplaatst en voordat iemand er een oordeel over kan geven zullen er ook iets meer details over moeten worden vrijgegeven. Als je je geroepen voelt om dat te doen valt er meer over te zeggen; als je dat niet doet blijft het een vaag verhaal met een luchtje.

In mijn reactie aan Pjotr schrijf ik al dat er in feite 1 situatie kan bestaan waarin het fout gaat met eenmaal ge

Dat is het luchtje waar ik op doel; de indruk kan door jou gewekt worden dat diffusie toegespitst is op een geluidsbron, terwijl dat onzin is of het moet gaan om strategische diffusie (1 paneeltje per zijwand of zo). Het is toegespitst op een ruimte. Het maakt verder niet uit of in die ruimte een luidspreker of een piano staat, of dat iemand 'm gebruikt om er zangoefeningen in te doen. Dezelfde diffusie doet het werk.

Waarom zou ik de indruk proberen te wekken dat diffusie is toegespitst op een geluidsbron? Je komt echt niet verder door mij dergelijke onzin aan te wrijven.

Ik verbaas mij erover dat een audiofiel (deze keer niet negatief bedoeld), die zeer serieus met zijn liefhebberij bezig is, zijn dure diffusors afplakt. En als ik dan lees dat die diffusors hem zijn geadviseerd door een adviseur, dan vallen dingen op hun plaats.

That's all.

Ik verbaas mij erover dat een audiofiel (deze keer niet negatief bedoeld), die zeer serieus met zijn liefhebberij bezig is, zijn dure diffusors afplakt. En als ik dan lees dat die diffusors hem zijn geadviseerd door een adviseur, dan vallen dingen op hun plaats.

That's all.

Waar las jij dat dan, opdat het niet zo vaag en abstract hoeft te blijven waar je nu eigenlijk op doelt voor lezers die in de materie ge

Op dit forum zijn geen mensen actief die deskundig zijn op het gebied van akoestiek. Althans, ik heb nog niemand gezien die er echt iets van afweet.

Sinds kort ben ik met alweer de 4e aanbieder van akoestisch diensten in de weer.

Sommigen op dit forum weten met welke aanbieders ik vroeger (erg) slechte ervaringen heb opgedaan.

Maar de man waarmee ik nu zaken doe, levert goed werk, is geen commercieel gedreven geldwolf en is, bovenal, integer!

Als jij op zoek bent naar iemand die op deze wijze handelt op het gebied van akoestiek wil ik je daar graag mee in contact brengen.

Stuur me maar een PBtje, afgesproken? :)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

ps.: Ben erg benieuwd naar je uitleg van je hiervoor geplaatste opmerkingen van die ongelukkige audiofiel!

Hier ben ik vooral in geinteresseerd, omdat ik weet hoe 't voelt om door een zogenaamd deskundige voor de gek gehouden te zijn. :mad2:

That's all.

Waar las jij dat dan, opdat het niet zo vaag en abstract hoeft te blijven waar je nu eigenlijk op doelt voor lezers die in de materie ge

Hoe moet ik dat nou weten of dat dezelfde persoon is als je er geen verwijzing bij zet.

Hoezo heeft Thingman het daarover? Volgens mij heb jij het aangehaald hier in die posting waar ik op heb gereageerd. Of was het zomaar een losse flodder van je?

http://www.hear.nl/forums/index.php?showto...10192&st=0#

Jezus,wat ben jij toch flauw.

Ik heb het topic nu 3 keer gelezen en nergens staat het er letterlijk.

Geef die quote nou eens waar JIJ dat gelezen hebt in wat je beweert over het afplakken van diffusors.

groet,

P/S zie net dat je gepost hebt TRPH.

Op dit forum zijn geen mensen actief die deskundig zijn op het gebied van akoestiek. Althans, ik heb nog niemand gezien die er echt iets van afweet.

Sinds kort ben ik met alweer de 4e aanbieder van akoestisch diensten in de weer.

Sommigen op dit forum weten met welke aanbieders ik vroeger (erg) slechte ervaringen heb opgedaan.

Maar de man waarmee ik nu zaken doe, levert goed werk, is geen commercieel gedreven geldwolf en is, bovenal, integer!

Als jij op zoek bent naar iemand die op deze wijze handelt op het gebied van akoestiek wil ik je daar graag mee in contact brengen.

Stuur me maar een PBtje, afgesproken? :)

Met vriendelijke groet,

Erjee.

ps.: Ben erg benieuwd naar je uitleg van je hiervoor geplaatste opmerkingen van die ongelukkige audiofiel!

Hier ben ik vooral in geinteresseerd, omdat ik weet hoe 't voelt om door een zogenaamd deskundige voor de gek gehouden te zijn. :mad2:

Als ik ooit op zoek ga naar een leverancier van akoestische diensten zal ik jou een PB sturen ;)

Z

That's all.

Ik lees het niet .Ik lees het niet.

over het dichtplakken van...

kennelijk jij wel

Je vroeg naar welke persoon er bedoeld werd. Dat wil ik ook weleens weten.

Ik lees het niet .Ik lees het niet.

over het dichtplakken van...

kennelijk jij wel

Je vroeg naar welke persoon er bedoeld werd. Dat wil ik ook weleens weten.

Nee nee nee je blijft draaien en omdraaien.

Ik vroeg naar de verwijzing waar jij je opmerking over had geplaatst.Je opmerking over het dichtplakken van....

Deze bovenstaande quote is van jou

Thingman heeft het niet in zijn postings over het dichtplakken van en ben jij degene die kwam met die opmerking daarover.En waar ik naar vroeg.

Nu wil jij ineens weten wie die persoon is.

wat ben je een draaikont,zeg

Edited by audiofreak

wat ben je een draaikont,zeg

Waar ben jij mee bezig?

Het begon hiermee:

Ik ken wel een akoestiek-expert die hier op het forum regelmatig is en er ook nog echt verstand van heeft en niet aanrommeld zoals hierboven in 1 van de postings wordt beweerd.

groet,

Is dat dezelfde persoon als die deskundige waar Thingman het in niet al te positieve bewoordingen over heeft?

Dat gaat dus niet over een audiofiel maar over een deskundige. Ik wil weleens weten wie Thingman daarmee bedoelt.

Ik begrijp best dat jij wilt weten of die audiofiel met die afgeplakte diffusors echt bestaat maar maak je daarover geen zorgen, die bestaat echt.

Bedoelen jullie deze?

Uit het "pimp my room" topic, pagina 3, eerste post

quote: "Hoi Sodejuu,

Nog hartelijk dank voor je tip!

Door de grondverf verdund aan te brengen kon ik veel sneller en gemakkelijker een egalere dekking verkrijgen.

Is nu dus af en het echte aflakken kan beginnen.

Als iemand nog leuke suggesties heeft om de lattenabsorbers fraai af te lakken, dan hoor ik dat graag.

Met groet,

Erjee."

:P mvg RastaPhil ;)

Ik begrijp best dat jij wilt weten of die audiofiel met die afgeplakte diffusors echt bestaat maar maak je daarover geen zorgen, die bestaat echt.

Furtelll! Furtelll!

Maar niet te snel, want ik schrijf mee!!!

Wacht! Ik betaal bij!!!

:lol::lol::lol:

Je zou het tot een goeie soapschrijver kunnen schoppen, jongen.

Furtelll! Furtelll!

Maar niet te snel, want ik schrijf mee!!!

Wacht! Ik betaal bij!!!

Je zou het tot een goeie soapschrijver kunnen schoppen, jongen.

Ja :lol::lol: lachen h

Ik herinner me nog de tegenwind van de deskundige, omdat ik beweerde dat er dwars door de wanden van een luidsprekerkast heen veel geluidsgolven uittreden die de kastconstructie niet binnen kan houden en die zich zo dus vermengen met het bedoelde directe geluidsveld dat uit de luidsprekerunits zelf komt en gelachen dat we hebben om die domme opmerking! Terwijl het toch een belangrijke en simpel bewijsbare reden is voor het feit dat veel dynamische systemen zo kleuren.

Het is weer eens helemaal duidelijk Thingman. Je doet weer een stelling zoals een audiofiel / pseudotechicus die kan bevatten. 25 dB doorlaat? nou, dan moeten we het horen! Zo werkt het dus hiet h

Ik herinner me nog de tegenwind van de deskundige, omdat ik beweerde dat er dwars door de wanden van een luidsprekerkast heen veel geluidsgolven uittreden die de kastconstructie niet binnen kan houden en die zich zo dus vermengen met het bedoelde directe geluidsveld dat uit de luidsprekerunits zelf komt en gelachen dat we hebben om die domme opmerking! Terwijl het toch een belangrijke en simpel bewijsbare reden is voor het feit dat veel dynamische systemen zo kleuren.

Het is weer eens helemaal duidelijk Thingman. Je doet weer een stelling zoals een audiofiel / pseudotechicus die kan bevatten. 25 dB doorlaat? nou, dan moeten we het horen! Zo werkt het dus hiet h

groet,

Doet TRPH nu net alsof of begrijpt hij echt niet dat hiermee Thingman werd bedoeld?

groet,

Doet TRPH nu net alsof of begrijpt hij echt niet dat hiermee Thingman werd bedoeld?

Er zijn hier inderdaad mensen die een beetje aanrommelen met akoestiek maar een expert ben ik hear nog niet tegengekomen. Ik roep dat niet zomaar, ik onderbouw zulke dingen altijd.

Hoe is die persoonlijke vete tegen Thingman eigenlijk gegroeid?

Wat is je doel van je constante vitten op hem?

In dit topic "vergeet" je te melden dat de voornoemde klant van Toine andere luidsprekers is gaan gebruiken dan welke zijn gebruikt tijdens de initi

Hoe is die persoonlijke vete tegen Thingman eigenlijk gegroeid?

Wat is je doel van je constante vitten op hem?

Stel die vraag maar aan Thingman. Per slot van rekening was zijn eerste bijdrage aan deze draad een impliciete persoonlijke aanval op mij. Zoals je merkt laat ik dat niet passeren.

Overigens vertoonde jouw eerste bijdrage aan deze draad ook erg weinig diepgang. Een beetje zuigen, verder kom je niet :D

In dit topic "vergeet" je te melden dat de voornoemde klant van Toine andere luidsprekers is gaan gebruiken dan welke zijn gebruikt tijdens de initi

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...