Jump to content

draaisnelheid

carl
 Share

Recommended Posts

Toch blijf ik met enige vragen zitten:

- is het net altijd precies 50 Hz? Of heb je ook hier schommelingen in het elektriciteitsnet, met bijv. een tiende Herz meer of minder? *)

- is het 33 toeren per minuut, 33,3 of 33,33 of precies 33 1/3 ? Het ligt dus aan de snijsnelheid, maar welke is de juiste en wie heeft dat bepaald en waarom staat er vaak 33 rpm?

*) vandaar dat sommige high end fabrikanten een gelijkstroommotor gebruiken? ipv. ac

Toch blijf ik met enige vragen zitten:

- is het net altijd precies 50 Hz? Of heb je ook hier schommelingen in het elektriciteitsnet, met bijv. een tiende Herz meer of minder?

Een collega van mij liet me laatst een site zien, waarop je de netfrequentie van dat moment kunt zien. Ik weet zo niet meer welke site dat was. Als ik 'm weer spreek zal ik 't eens vragen... Het betreft volgens mij het Europese net. Ik zag een waarde (rond het middaguur) van 49,999234Hz of zoiets. Nagenoeg 50Hz dus. Niets om je druk over te maken...

Een collega van mij liet me laatst een site zien, waarop je de netfrequentie van dat moment kunt zien.

Dat zou leuk zijn Henrie, er zal vast wel ergens een server staan die constant de netfrequentie monitort. Heb ooit wel eens zoiets voor GB gezien maar daar hebben we hier weinig aan.

Maar hoe ernstig is het eigenlijk? Stel dat de netfrequentie 0,1 Hz afwijkt dan zou dat betekenen dat je elektrische klok/wekker een kleine 3 minuten per dag mis gaat lopen en zo erg heb ik het nog niet gezien.

Met een netafwijking van 0,1 Hz speelt een plaatkant van 20 minuten 2,4 sec langer of korter. Heb nou niet het idee dat het daardoor slechter gaat klinken.

;)

Een collega van mij liet me laatst een site zien, waarop je de netfrequentie van dat moment kunt zien.

Dat zou leuk zijn Henrie, er zal vast wel ergens een server staan die constant de netfrequentie monitort. Heb ooit wel eens zoiets voor GB gezien maar daar hebben we hier weinig aan.

Ik heb die collega vandaag nog wel gesproken. Hij was weer op kantoor. Hij zit nota bene tegenover mij, maar ik ben vergeten te vragen welke site het was... :ph34r: Morgen weer een kans... ;)

Maar hoe ernstig is het eigenlijk? Stel dat de netfrequentie 0,1 Hz afwijkt dan zou dat betekenen dat je elektrische klok/wekker een kleine 3 minuten per dag mis gaat lopen en zo erg heb ik het nog niet gezien.

Ik heb wel eens gehoord dat de netfrequentie over 1 dag gemiddeld naar (exact) 50Hz wordt gecorrigeerd. Maar of dat ook echt zo is, durf ik niet te zeggen...

Met een netafwijking van 0,1 Hz speelt een plaatkant van 20 minuten 2,4 sec langer of korter. Heb nou niet het idee dat het daardoor slechter gaat klinken.

;)

Nee, ik denk het ook niet. Volgens mij is (was?) het Radio 538 die de nummers ietsje sneller afspeelt dan het hoort en dat er daardoor een nummertje extra in een uur gedraaid kunnen worden. Dat hoor je ook niet...

Guest Kraus vonBentinck

RichardMicroDD403000Hz.jpg

Vanavond gemeten aan een micro-seiki DD40;

een 3000Hz toon komt in de wave-editor tevoorschijn op 3080Hz; dat is 3080/3000 =2,7% te snel draaiend (vooropgesteld dat er netjes 3000Hz op de plaat staat)

gemeten volgens de tikmethode ( 1 rotatie zou moeten zijn 1,8 sec) duurt 1 rotoatie echter 1,794 sec, dus 33,45 rpm; 33,45/33,33= 0,36% te snel

dat geeft dus nogal een afwijkend resultaat.

Het eenvoudigst is maar om te concluderen dat de draaisnelheid vaststellen aan de hand van de frequentie niet zo erg betrouwbaar is.

Om aan 3000Hz te komen zou de tafel op 32,45 RPM moeten worden afgesteld, dat lijkt me een slechte keus.

Ik heb die collega vandaag nog wel gesproken. Hij was weer op kantoor. Hij zit nota bene tegenover mij, maar ik ben vergeten te vragen welke site het was... :ph34r: Morgen weer een kans... ;)

Hmm... het is uiteindelijk gisteren geweest dat ik 't hem heb gevraagd, maar gisteren ben ik het vergeten te posten... :D

Bij deze dan: de aktuele netfrequentie is te zien op www.ucte.org. Rechtsboven is een grafiekje te zien, met de aktuele netfrequentie. Op dit moment schommelt die zo tussen de 49,995 en 50,016Hz. Nou nou, wat een afwijkingen... Hehe... ;):D:P

<_< bangelijke fluctuaties, lijkt wel freqspec van een breedbandspeaker! :lol:

:P afwijking is wel heel miniem denk ik, gelukkig maar, anders moesten we allemaal aan de PS Audio :D

;) mvg RastaPhil

• 1 year later...

ook maar eens een stroboscoop schijf met 300Hz lampje aangeschaft van Clearaudio. Mijn twee motortjes van de FB zijn aangesloten op de door Kraus getipte Bernard Fuss voeding, waarmee je de snelheid kunt regelen.

Clearaudio adviseert de schijf (is een lp) met arm te laten draaien tijdens het fijn regelen. Er zit een groef op voor het inspelen van een element.

Zou dit inderdaad wat uitmaken?

Bleek trouwens wel dat mijn FB te snel draaide. Was ook al gebleken tijdens het meten bij Haudio.

Guest Rev. Fatman

ook maar eens een stroboscoop schijf met 300Hz lampje aangeschaft van Clearaudio.

Zijn die dingen van kolereaudio nu werkelijk zo veel beter dan de oude, bijvoorbeeld van Decca, welke ik lang geleden aan heb geschaft voor Fl.11,95 ?

Ik vind

De netfrequentie is heel constant, hoor.

Klopt. Had ik hier ook al gepost:

(...)de aktuele netfrequentie is te zien op www.ucte.org. Rechtsboven is een grafiekje te zien, met de aktuele netfrequentie(...)

...inmiddels staat het grafiekje centraal bovenin, maar de netfrequentie is nog altijd onveranderd constant...

Ik vind €160,- voor een stroboschijfje met flikkerlampje toch wel behoorlijk overdreven duur, of is die van Kolereaudio werkelijk iets heel bijzonders?

Mvg. Miracle.

Het is vooral bijzonder duur voor een vervanger van een rond schijfje met 180 streepjes er op :blink:

Doet niets anders dan een oude van weleer of eentje die je zelf opvist van het internet en even uit print en belicht met TL licht. (Een ouderwetse TL buis dan en geen moderne spaarlamp.)

;)

Met die veel te dure stroboscoop en flikkerlampje <_< de juiste snelheid ingesteld. Ongeveer drie % langzamer speelt de Fat Bob nu. Pianosonates van Beethoven (Pollini DGG) en strijkwartetten van Beethoven (Quartetto Italiano Philips) zijn meesterlijke opnames en zeer geschikt om een set te beoordelen.

Die opnames gisteren weer eens uitgebreid beluisterd en er is naar mijn idee een duidelijke verbetering te horen. Meer rust, zonder verlies aan dynamiek, en daardoor zijn kleine details nog gemakkelijker te horen.

Of zou het zo zijn dat het JA element na de reparatie beter ingespeeld raakt. 3% lijkt me toch wel hoorbaar is ongeveer 1 toer minder per minuut. Is dat ook jullie ervaring

Guest Rev. Fatman

Het zal ook aangenaam zijn indien de motor die juiste draaisnelheid constant kan maken.

Ook bij veel minder prijzige elementjes hoor je dat verschil in draaisnelheid.

Kijk eens of je een testplaat bezit met een zwevingstest track.

Koop bijgelegenheid 1 of zelfs meerdere ( verschillende) testplaten, heb je absoluut plezier van.

Wanneer je er de tijd voor neemt ( radiobeurs, vlooienmarkt ed.) vindt je die best en vaak ook nog vriendelijk geprijsd.

Het zal ook aangenaam zijn indien de motor die juiste draaisnelheid constant kan maken.

Ook bij veel minder prijzige elementjes hoor je dat verschil in draaisnelheid.

Kijk eens of je een testplaat bezit met een zwevingstest track.

Koop bijgelegenheid 1 of zelfs meerdere ( verschillende) testplaten, heb je absoluut plezier van.

Wanneer je er de tijd voor neemt ( radiobeurs, vlooienmarkt ed.) vindt je die best en vaak ook nog vriendelijk geprijsd.

Zou het mogelijk zijn dat mijn Fat BoB, met twee motortjes en een magnetisch lager geen constante snelheid heeft? Ik heb de testplaat van Hi-Fi news (cartridge man) Zit een dergelijke zwevingstest hierop?

Alvast bedankt voor het advies

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een DT van dat concept, met een zwaar plateau en een zeer goede lagering en aandrijving, de draaisnelheid niet constant zou houden.

Daar komt dus de "rust" vandaan die dit soort loopwerken kenmerkt.

Jij hebt de absolute snelheid aangepast, da's iets heel anders.

3% is in mijn oren heel goed hoorbaar.

Niet alleen de toonhoogte, maar zelfs het timbre van stemmen en instrumenten verandert hierdoor omdat de harmonischen structuur van de weergegeven geluiden verandert.

Als je nog verder naar boven of naar beneden zou "tunen", kan het zelfs zo zijn dat stemmen of instrumenten onherkenbaar of niet te genieten worden.

Dat is ook precies wat ik tegen heb op veel radiozenders, die pitchen de oudere platen naar boven om een zeker "tempo" en "vaart" in het programma te houden.

Sommige muziek wordt daardoor voor mij totaal ongenietbaar............

Guest Rev. Fatman
Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een DT van dat concept, met een zwaar plateau en een zeer goede lagering en aandrijving, de draaisnelheid niet constant zou houden.

Daar komt dus de "rust" vandaan die dit soort loopwerken kenmerkt.

Het is toch echt alleen de motor welke de draaisnelheid regelt!

Al het goede wat jij vermeld maakt het wel dat de motor mogelijk minder behoeft bij te regelen. ;)

Dat is ook precies wat ik tegen heb op veel radiozenders, die pitchen de oudere platen naar boven om een zeker "tempo" en "vaart" in het programma te houden.

Sommige muziek wordt daardoor voor mij totaal ongenietbaar............

Voor mij een van de redenen om thuis niet meer naar de radio te luisteren.

Zou het mogelijk zijn dat mijn Fat BoB, met twee motortjes en een magnetisch lager geen constante snelheid heeft? Ik heb de testplaat van Hi-Fi news (cartridge man) Zit een dergelijke zwevingstest hierop?

Alvast bedankt voor het advies

Die HI-Fi news plaat is HEAR onlangs door Werner afgekeurd, schijnt een en ander mis mee te zijn. [heb deze plaat zelf n.l. niet]

FatBob is nou bepaald niet de meest lullige draaitafel dacht ik zo. En je hebt nu toch de spulletjes om bij tijd en wijle de draaisnelheid te controleren. Draai eens een mooi stukje piano solo of Jazz piano-bas-drum [trio. ;)