Andre Kel Posted 2 december 2006 Report Share Posted 2 december 2006 Hoi allemaal, als muziek liefhebber en mijn honger naar kennis las ik laatst bij de topis K&E betonnix het woord bafle. Ik weet ook niet of ik het goed schrijf, maar ok. Iemand reageerde dat hij het goed vond dat de bafle mooi recht was. Uit het verhaal maakte ik op dat dit volgens mij dan oneerbiedig gezegd, de voorkant van de behuizing is waar de laag unit zit. Correct me if i'm wrong! Wat is daar zo belangrijk aan, dat die recht is? Ik zie idd wel dat 99% van alle luidsprekers dit heeft. Heeft het te maken met reflectie? Als direct voorbeeld van een die dit niet heeft is dat de B&W Nautilus (de oer Nautilus dan). Dit is gewoon pure nieuws gierigheid van mij. Heb toch geen tijd om zelf te gaanbouwen al zou ik het willen. Groet, Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Volgens mij is een rechte voorkant (baffle) helemaal niet optimaal. Rond (bolvormig) geeft het beste afstraal gedrag, al is dat voor lage tonen niet relevant (gezien de golflengte). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 Hoi Duck, Had het idd over het laag. Weet wel dat het bij mid en hoog beter blijkt te zijn om een ronde behuizing te hebben. Maar weet niet hoe dat bij het laag zit. Mijn vraag is, is het nadelig. Heb helaas nooit de oer Nautilus mogen horen. Wil ik heel graag eens. Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Volgens mij is een rechte voorkant (baffle) helemaal niet optimaal. Rond (bolvormig) geeft het beste afstraal gedrag, al is dat voor lage tonen niet relevant (gezien de golflengte). Helemaal mee eens, je moet juist geen rechte baffle hebben, dat kan alleen maar negatieve invloed hebben. Buiten het afstraalgedrag, lijkt het me dat een geluidsgolf als deze terugkomt van de muur bij een rechte baffle weer recht teruggekaatst wordt, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Buiten het afstraalgedrag, lijkt het me dat een geluidsgolf als deze terugkomt van de muur bij een rechte baffle weer recht teruggekaatst wordt, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Een rechte baffle (klankscherm) van onbeperkte afmetingen is eigenlijk ook prima, de abrubte overgang van richting is wat eigenlijk wat storend is. Je kan het verminderen door afschuinen met facetten (avalon) afronden of de luidsprekers asymetrisch in de baffle plaatsen. Er zijn ook systemen weerbij een oneindige baffle wordt gesimuleerd door zijdelings ook luidsprekers te plaatsen: Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 december 2006 Report Share Posted 10 december 2006 Ik zag dat Manger nu ook actieve studio monitoren maakt. Ziet er goed uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 een baffle is een noodzakelijk kwaad. Hoe kleiner hoe beter is een vuistregel. Maar er zijn high end speakers die enorme baffles hebben en die klinken geweldig duzz. Er is geen perfecte baffle alles moet goed samenvallen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 een baffle is een noodzakelijk kwaad. Hoe kleiner hoe beter is een vuistregel. Maar er zijn high end speakers die enorme baffles hebben en die klinken geweldig duzz.Er is geen perfecte baffle alles moet goed samenvallen. Die vuistregel is ook wat achterhaald. Het gaat erom dat er geen abrupte overgangen zijn. Soms zie je van die tweeters in een cilindervormige uitstulpsel. Helemaal fout. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 een baffle is een noodzakelijk kwaad. Hoe kleiner hoe beter is een vuistregel. Maar er zijn high end speakers die enorme baffles hebben en die klinken geweldig duzz. Er is geen perfecte baffle alles moet goed samenvallen. Die vuistregel is ook wat achterhaald. Het gaat erom dat er geen abrupte overgangen zijn. Soms zie je van die tweeters in een cilindervormige uitstulpsel. Helemaal fout. en allerlei vage schroeven erin of andere metalen objecten die jou het gevoel geven dat het hoog zo sprankelend is. Achterhaald weet ik niet , dat het geen absolute waarheid is is correct. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andre Kel Posted 30 december 2006 Author Report Share Posted 30 december 2006 Duck, hoe bedoel je, met die tweeters in een cilinder vormig uitstulpsel? En waarom fout? Andre Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Baffle is gewoon de voorkant van je speaker (in feite gewoon de plank waar alle units inzitten) deze dient gewoon voldoende dikte/stug/stijfheid geef beestje maar een naam. Het is niets aparts elke speaker heeft er een. Ik zeg altijd maar zo de zwakste schakel van een speakersysteem is de kast. Denk maar aan een magnetostaat of electrostaat buiten het feit om dat het di-pole speakers zijn. Zijn ze zo goed qua klank omdat, juist de kast ontbreekt. Nadeel daarvan is bekend fenomeen het laag gaat dan niet zo diep meer zonder behuizing. Op de foto hierboven, volgens mij een esostar tweeter zwevende ophanging? Zoja erg leuk systeem floating (uden) maakte de floating 1 soorgelijksysteem. Volgens mij is een rechte voorkant (baffle) helemaal niet optimaal. Rond (bolvormig) geeft het beste afstraal gedrag, al is dat voor lage tonen niet relevant (gezien de golflengte). Helemaal mee eens, je moet juist geen rechte baffle hebben, dat kan alleen maar negatieve invloed hebben. Buiten het afstraalgedrag, lijkt het me dat een geluidsgolf als deze terugkomt van de muur bij een rechte baffle weer recht teruggekaatst wordt, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Volgens mij gaat dit alleen op bij slecht gefilterde speakers ofzo, want er zijn genoeg high enders die gewoon een rechte baffle hebben -letop- als het over de unit plaatsing in de baffle gaat Ik denk dat het ook afhangt hoe los je dat probleem weer op, gewoon goed dempen of dikker materiaal waaruit de baffle vervaardigd is. De schuine baffles -as far as i know- dus zeg tweeter ligt tov je mid/laagunit verder naar achter door die helling, puur om de verschillen in het tijdsdomein op tehevelen. Nu kan dit kolder zijn, maar dit is me wel altijd aangeleerd. Dus ik hoor het graag als het anders is Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Baffle is gewoon de voorkant van je speaker (in feite gewoon de plank waar alle units inzitten) deze dient gewoon voldoende dikte/stug/stijfheid geef beestje maar een naam. Het is niets aparts elke speaker heeft er een. Ik zeg altijd maar zo de zwakste schakel van een speakersysteem is de kast. Denk maar aan een magnetostaat of electrostaat buiten het feit om dat het di-pole speakers zijn. Zijn ze zo goed qua klank omdat, juist de kast ontbreekt. Nadeel daarvan is bekend fenomeen het laag gaat dan niet zo diep meer zonder behuizing. Op de foto hierboven, volgens mij een esostar tweeter zwevende ophanging? Zoja erg leuk systeem floating (uden) maakte de floating 1 soorgelijksysteem. Volgens mij is een rechte voorkant (baffle) helemaal niet optimaal. Rond (bolvormig) geeft het beste afstraal gedrag, al is dat voor lage tonen niet relevant (gezien de golflengte). Helemaal mee eens, je moet juist geen rechte baffle hebben, dat kan alleen maar negatieve invloed hebben. Buiten het afstraalgedrag, lijkt het me dat een geluidsgolf als deze terugkomt van de muur bij een rechte baffle weer recht teruggekaatst wordt, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Volgens mij gaat dit alleen op bij slecht gefilterde speakers ofzo, want er zijn genoeg high enders die gewoon een rechte baffle hebben -letop- als het over de unit plaatsing in de baffle gaat Ik denk dat het ook afhangt hoe los je dat probleem weer op, gewoon goed dempen of dikker materiaal waaruit de baffle vervaardigd is. De schuine baffles -as far as i know- dus zeg tweeter ligt tov je mid/laagunit verder naar achter door die helling, puur om de verschillen in het tijdsdomein op tehevelen. Nu kan dit kolder zijn, maar dit is me wel altijd aangeleerd. Dus ik hoor het graag als het anders is ja dat is mij ook al 100 x verteld. toch hoor je dure speakers die geweldig klinken en deze regel aan hun laars lappen. Ik denk dat er geen absolute waarheden bestaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Baffle is gewoon de voorkant van je speaker (in feite gewoon de plank waar alle units inzitten) deze dient gewoon voldoende dikte/stug/stijfheid geef beestje maar een naam. Het is niets aparts elke speaker heeft er een. Ik zeg altijd maar zo de zwakste schakel van een speakersysteem is de kast. Denk maar aan een magnetostaat of electrostaat buiten het feit om dat het di-pole speakers zijn. Zijn ze zo goed qua klank omdat, juist de kast ontbreekt. Nadeel daarvan is bekend fenomeen het laag gaat dan niet zo diep meer zonder behuizing. Op de foto hierboven, volgens mij een esostar tweeter zwevende ophanging? Zoja erg leuk systeem floating (uden) maakte de floating 1 soorgelijksysteem. Volgens mij is een rechte voorkant (baffle) helemaal niet optimaal. Rond (bolvormig) geeft het beste afstraal gedrag, al is dat voor lage tonen niet relevant (gezien de golflengte). Helemaal mee eens, je moet juist geen rechte baffle hebben, dat kan alleen maar negatieve invloed hebben. Buiten het afstraalgedrag, lijkt het me dat een geluidsgolf als deze terugkomt van de muur bij een rechte baffle weer recht teruggekaatst wordt, iets wat me zeker niet wenselijk lijkt. Volgens mij gaat dit alleen op bij slecht gefilterde speakers ofzo, want er zijn genoeg high enders die gewoon een rechte baffle hebben -letop- als het over de unit plaatsing in de baffle gaat Ik denk dat het ook afhangt hoe los je dat probleem weer op, gewoon goed dempen of dikker materiaal waaruit de baffle vervaardigd is. De schuine baffles -as far as i know- dus zeg tweeter ligt tov je mid/laagunit verder naar achter door die helling, puur om de verschillen in het tijdsdomein op tehevelen. Nu kan dit kolder zijn, maar dit is me wel altijd aangeleerd. Dus ik hoor het graag als het anders is ja dat is mij ook al 100 x verteld. toch hoor je dure speakers die geweldig klinken en deze regel aan hun laars lappen. Ik denk dat er geen absolute waarheden bestaan. Ik denk persoonlijk dat het ook de filosifie van desbetreffende fabrikant, een grote rol hier in meespeelt. Dusja ik ben het 100% met je eens. Er is ook geen absolute waarheid. Er zijn zoveel manieren om een speakerkast te vervaardigen die voldoet aan de gewenste eisen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts