carl Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 In de LP van januari a.s. worden draaitafelmatten met elkaar vergeleken op een massa (Fat BOB) en een subchasis (Thorens 126 speciaal). De carbon mat van Millenium is kennelijk het uitproberen waard. Misschien probeer ik het ding nog wel eens op mijn Thorens 160. Ervaringen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matt Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Uh, nee. Ik heb wel goede ervaringen met een mat van matzwart acryl van phonophono.de op mijn thorens td125. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ik behaal zeer goede resultaten met een Franse mat, aan het lettertype vh logo te zien uit de jaren zeventig, het betreft een dikke mat in een zeer zacht rubber (lijkt wel rauwe lever ) dat langs Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 In de LP van januari a.s. worden draaitafelmatten met elkaar vergeleken op een massa (Fat BOB) en een subchasis (Thorens 126 speciaal). De carbon mat van Millenium is kennelijk het uitproberen waard. Misschien probeer ik het ding nog wel eens op mijn Thorens 160. Ervaringen? De Milleniummat staat voor mij in bestelling, ik heb tijdelijk de ringmat meegekregen maar dat zou ik dus niet kopen, een velletje papier en wat kurk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 Op de Thorens (TD166Mk2 en TD160B) heb ik alleen ervaring met de standaard dunne rubbermat, de dikke rubbermat en een vilt mat. Op de Michell Syncro heb ik jaren met de Ringmat gespeeld. Een kennis van mij houdt het bij de mat van Harmonix op zijn Thorens (TD147). Persoonlijk vind ik die minder, omdat ie slecht gecentreerd is, het spindlegat te groot is en daarbij absurd duur. Een andere kennis speelt op zijn Thorens TD147 met de Extreme Phono Donut mat en vindt die echt geweldig. Wat ikk heb gemerkt is dat het met een andere mat anders klinkt. Het hoeft er niet beter op te worden. Frapant vond ik bijvoorbeeld dat een stuk 80g papier onder een dunne rubbermat met ribbels ongeveer hetzelfde deed dan de Ringmat. Ik wil nog wel een andere mat voor op de Thorens TD160B. Ik denk daarbij aan een leren mat. Op mijn Transrotor speel ik trouwens zonder mat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bedrock Posted 5 december 2006 Report Share Posted 5 december 2006 Er bestaat momenteel ook zoiets als een "sorbogel-mat", lijkt er sterk op, zou ik ook wel eens willen testen. http://www.audioadvisor.com/prodinfo.asp?number=AQRM mvg RastaPhil Heb deze een tijdje geleden gekocht en is zeker geen aanrader, na een draaibeurt kleven de lp's er werkelijk aan. Had een lp er 2 dagen laten opliggen en krijg het "plaksel" dat eraan hangt niet meer af... Heb nu deze hear en ben er erg tevreden over. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 De mat die ik dus nu in gebruik heb noemt: "Dispositif Amortisseur Anti-Rumble SPECTRA patented" (jaren zeventig lettertype) en heeft langs Link to comment Share on other sites More sharing options...
The_Ark Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Ik gebruik een soort hard vinyl achtige mat, merk weet ik niet meer. Gekocht begin '90. Kwa hardheid/stijfheid zou de overgang van LP naar plateau "geleidelijk" overgaan. Het klonk toen veel beter dan rubber, dus het ligt er nog steeds. Heb niks anders geprobeerd (uit luiheid). Op TNT-audio staat een zelfbouwproject van kurk, hetgeen ook goed schijnt te zijn, volgens de auteur. Volgens een test die ik ooit gelezen heb (maar dat was >15 jr. terug) waren de natuurlijke materialen kurk en vilt, verreweg klankmatig superieur. Ik weet niet of dat nu nog opgaat, zou je toch zelf moeten beluisteren. Sommige draaitafels zijn naakt weer beter af, dus zonder mat. Alleen dat is moeilijk A/B-en, vanwege hoogteverschillen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Op mn glazen plateau (Rega) heb ik in een bepaald patroon siliconenbubbels geplakt waarop de plaat rust Kostprijs nog gn 2 euro en het resultaat is beter dan de vilten mat die rega levert Iemand interesse om dit ook eens uit te proberen? Gr stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jaapiekrekel Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Op mn glazen plateau (Rega) heb ik in een bepaald patroon siliconenbubbels geplakt waarop de plaat rustKostprijs nog gn 2 euro en het resultaat is beter dan de vilten mat die rega levert Iemand interesse om dit ook eens uit te proberen? Gr stef Beste Stef, Kun je het betere resultaat omschrijven ? Zelf heb ik nog steeds de vilten mat van Rega in gebruik, echter vind ik het "on ding" omdat deze veel stof aantrekt. Ik heb me nog niet echt verdiept in de materie van matten, maar een alternatief wil ik wel eens uit proberen. Groet, Jkr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest UKSub Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Hey Jkr, kHeb een foto met het uitzicht maar kan em voorlopig niet online zetten kWil je de foto gerust mailen zodat je je het visueel kunt voorstellen Verbetering is net die fractie meer detail en iets minder gesloten Daar waar muziekstuk op het "einde" dichtslibt, gaven de bubbels toch nog info Niet spectaculair allemaal wel merkbaar! Het leuke is dat je na de plaatsing van de bubbelsje plateau nog gerust kunt omdraaien om op de gladde kant je vilten mat te testen! Je kan wel geen puck gebruiken met de bubbels, moest je dat willen Groetjes Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Ik heb de orginele Linn vilten mat met fotolijm op m'n plateau geplakt. Hierna heb ik er een gat ter grootte van het gat van het buitenplateau in gesneden. Hierbovenop ligt 'n tweede vilten mat (ook met fotolijm aan het ondervilt geplakt). Platen liggen nu alleen met het groevendeel op het vilt. Het label is n.l. vaak dikker dan de plaat. de plaat ligt op 'n vlakke mat dus vrij. Bovenop de plaat gebruik ik een kunststof Clearaudio platenklem. En wanneer de mat stof aantrekt vind ik dat prima. Dan zit het in elk geval niet aan m'n platen... Af en toe 'n keer met de stofzuiger er overheen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 31 januari 2009 Report Share Posted 31 januari 2009 Onder het motto "oude koeien uit de sloot sleuren" mijn ervaring met de Millennium Carbon mat. Ik heb zo'n ding al geruime tijd in huis, en heb er al aardig mee ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Op mijn draaitafel zit een mat waarvan ik niet weet wat het is, er staat RELIEF op hij is zwart en van een soort hard zwart rubber gemaakt en 5 a 6 mm dik hij is helaas op het plateau geplakt!! Iemand een idee wat het is en of het wat is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Onder het motto "oude koeien uit de sloot sleuren" mijn ervaring met de Millennium Carbon mat. [knip] Nu heb ik vandaag er een Tonar Nostatic mat gekocht (nieuw voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Volgens mij is er niet een universele mat die overal goed op klinkt. Die Dual mat is van erg dik rubber. Ik heb m'n cs5000 weggegeven, maar volgens mij heb ik die mat zelf gehouden omdat ik het een interessant ding vond. Nu hoeft een rubber mat die standaard op je speler zit niet per definitie slecht te zijn. Bij mij doet de standaard mat het best goed. Met vilt kan ik niks op mijn huidige speler. Veel te weinig grip. Bij zo'n Rega met slappe motor kan het wellicht juist wel goed gaan. De luiheid slaat wel toe. Ik wil eens een mat maken van bubbeltjes-plastic. Ben benieuwd hoe dat klinkt, ook al zal het wel een statische toestand worden. ---Edit--- Toch leuk, nu eerst bubbeltjesplastic en daarop een filten DJ-mat en het klinkt flink anders. Of het stereobeeld het houdt... eerst eens wat langer luisteren. Wel wat meer laag en een wat feller maar korreliger hoog op het eerste gehoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 Op mijn draaitafel zit een mat waarvan ik niet weet wat het is, er staat RELIEF op hij is zwart en van een soort hard zwart rubber gemaakt en 5 a 6 mm dik hij is helaas op het plateau geplakt!! Iemand een idee wat het is en of het wat is? Net even gegoogelt hiet blijkt een Goldmund relief mat te zijn het is een grafiet mat heeft iemand deze al eens geprobeerd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 @Ivan10 En vergeet mijn zojuist ontworpen luchtgedempte Threshold-Hear Poor Man's Turntable Mat niet: bubbeltjesplastic en daarop een dj-slibmat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 1 februari 2009 Report Share Posted 1 februari 2009 LOL Alleen nog even een link naar de DIY website! Met een leuke foto natuurlijk en een besteloptie! Haha, zo snel ben ik niet . Ik ben nu aan het luisteren naar m'n nieuwe mat. Wat een leuke hobby hebben we toch. Het in 2 minuten in elkaar gefutselde ding is zo'n beetje op alle vlakken beter dan de standaardmat, op het hoog na. Meer details en betere plaatsing, meer fijn-dynamiek, dat duidt op algehele verbetering. Nu nog een wat " zoeter" top-eind. En het grappige is wel: als je vaak een plaat bestelt via internet (cdandlp.com bijvoorbeeld), dan krijg je weleens bubbeltjesplastic als opvulling meegestuurd, in bijna het perfecte formaat (alleen nog rond knippen). De dj-slibmat koop je gewoon in de platenzaak voor heel weinig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Onder het motto "oude koeien uit de sloot sleuren" mijn ervaring met de Millennium Carbon mat. [knip] Nu heb ik vandaag er een Tonar Nostatic mat gekocht (nieuw voor Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Op mijn draaitafel zit een mat waarvan ik niet weet wat het is, er staat RELIEF op hij is zwart en van een soort hard zwart rubber gemaakt en 5 a 6 mm dik hij is helaas op het plateau geplakt!! Iemand een idee wat het is en of het wat is? Net even gegoogelt hiet blijkt een Goldmund relief mat te zijn het is een grafiet mat heeft iemand deze al eens geprobeerd? kijk eens aan. das de goeie dan serieus waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Hier nog een, voor wie nog een andere mat zoekt: http://www.m-puck.de/mlpmatteseite.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest cve Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Theoretisch moet je natuurlijk bij elke mat de VTA opnieuw instellen. Maar bij welke dikte van de mat heeft dat praktisch geen zin (niet hoorbaar)? Ligt die grens bij 2-3 mm of is VTA opnieuw instellen altijd een vereiste? Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Heeft iemand de witte achroplatter al eens op een rega uitgeprobeerd? Glazen plateau dus vervangen Gr Stef Link to comment Share on other sites More sharing options...
threshold Posted 2 februari 2009 Report Share Posted 2 februari 2009 Theoretisch moet je natuurlijk bij elke mat de VTA opnieuw instellen. Maar bij welke dikte van de mat heeft dat praktisch geen zin (niet hoorbaar)? Ligt die grens bij 2-3 mm of is VTA opnieuw instellen altijd een vereiste? Als je de VTA op het oog doet en het ziet er nog evenwijdig aan de plaat uit, dan is het O.K. Als je wilt fine-tunen dan moet je wel bij elke nieuwe mat opnieuw bezig.Maar persoonlijk ben ik er niet zo fijn mee bezig. De ene LP is ook een fractie dikker dan de ander. En het is lastig bij de meeste armen. Maar een groot klankverschil tussen verschillende matten kan soms ook liggen aan de andere VTA! Meestal wordt het geheel wat feller als de naald " voorover" helt (arm hoger bij de basis) en rustiger als 'ie " achterover" leunt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts