Guest Gerko Posted 28 april 2001 Report Share Posted 28 april 2001 Hallo, Waarschijnlijk hoor ik weinig laag uit mijn luidsprekers komen doordat mijn huiskamer nogal hol klinkt. De bastonen dempen dan door reflecties. Het is een nieuwbouwhuis met laminaatvloer. Hoe kan ik het beste zorgen voor wat meer demping zonder het hele huis te verbouwen en op een manier dat het bijna nog mooi is ook? Bedankt, Gerko Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcel van mijn hifi Posted 28 april 2001 Report Share Posted 28 april 2001 Hallo Gerko, De meeste mensen leggen hun laminaatvloer zwevend, en dus kan de vloer bewegen. Die beweging kan ongewenste resonanties toevoegen, maar ook bepaalde frequenties dempen. Gevolg, futloos geluid, en nog vaag ook. Een verbetering die je kunt doorvoeren is het gebruik van stenen platen (marmer?) onder de luidsprekers. Die stenen verschaffen een harde, massieve ondergrond aan de luidsprekers, zodat ze optimaal hun laag energie kunnen afstralen. Wel moet je die stenen platen van de vloer isoleren, bijv. door tussen de stenen plaat en de vloer dempingsrubbers te gebruiken. Voor de rest is het zorgen voor demping in de kamer. Hoe zwaarder het zachte materiaal is dat je voor de demping gebruiken wil, des te breedbandiger naar het laag toe de galm gedempt wordt. Dus bijv. een met velours of alcantara gestofeerde sofa van Montis dempt meer laagresonatie als katoenen gordijnen. Alleen jij kan bepalen wat mooi of lelijk is, maar daar waar je het kwijt kan moet je met zachte materialen werken, gelukkig is er een reuze keus aan vloerkleden, gordijnen enz. Als de kleur van het materiaal dat je voor demping wilt gebruiken past is het ook geen verstoring maar juist een verrijking van jouw interieur. Heb je al een vloerkleed? Tip: neem een zware, leg er voor mijn part nog als extra een zware rubber mat onder. Succes, Marcel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts