jeroen_d Posted 9 december 2006 Report Share Posted 9 december 2006 't is natuurlijk zo dat het verloop vloeiender gaat. Veel minder slingerend dan de frequentiekar. van een speaker in een luisterruimte. Het zou dan best kunnen zijn dat je het daarom w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 wat is hier eigenlijk de oplossing voor of m.a.w. hoe strijk je dit nu weer glad? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 [...]wat is hier eigenlijk de oplossing voor of m.a.w. hoe strijk je dit nu weer glad? Die Woodham openschroeven en daar circuits in zetten die niet zoveel afwijking hebben in het hoog. Of andere buizen erin, misschien zijn ze verouderd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2006 Author Report Share Posted 14 december 2006 Ik zou me niet zo'n zorgen maken over die 2 dB op 20 kHz. Je luisterruimte dempt die waarschijnlijk nog veel verder af. Bovendien hoor je boven de 50 die 20 kHz al lang niet meer. Ik ben dan ook van mening dat het verschil in geluidskwaliteit NIET in het frequentiebereik zit. Ik heb daarom ook dat andere topic geopend... Wanneer je in de kerstvakantie nog wat tijd overhebt zouden we die voortrap eens in mijn set kunnen hangen. Of een andere voortrap in jouw set. Mischien dat dat wat duidelijkheid schept. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Ik zou me niet zo'n zorgen maken over die 2 dB op 20 kHz. Je luisterruimte dempt die waarschijnlijk nog veel verder af. Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Maar dan ook helemaal niets. Bovendien is het een ander effect. Het gaat om verschillen Hans, niet om een absolute grootheid die ergens anders heel anders is. Dat je geen last hebt van die verzwakking van de ruimte, komt meer omdat je bent ingespeeld. Totdat je er een rechte naast zet (1op1 verschilsituatie dus), dan wordt het wel duidelijk. Een orkest wordt ook niet gestemd op absoluut gehoor, het gaat om zwevingen (verschillen dus) ter plekke. Dat is wat we in Roermond gedaan hebben, een 1op1 verschilsituatie creeren. Daar is gebleken dat 0,5 dB in het laag een tonale inbalans gaf. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 14 december 2006 Author Report Share Posted 14 december 2006 Ik zou me niet zo'n zorgen maken over die 2 dB op 20 kHz. Je luisterruimte dempt die waarschijnlijk nog veel verder af. Dat heeft er helemaal niets mee te maken. Maar dan ook helemaal niets. Bovendien is het een ander effect. Het gaat om verschillen Hans, niet om een absolute grootheid die ergens anders heel anders is. Dat je geen last hebt van die verzwakking van de ruimte, komt meer omdat je bent ingespeeld. Totdat je er een rechte naast zet (1op1 verschilsituatie dus), dan wordt het wel duidelijk. Een orkest wordt ook niet gestemd op absoluut gehoor, het gaat om zwevingen (verschillen dus) ter plekke. Dat is wat we in Roermond gedaan hebben, een 1op1 verschilsituatie creeren. Daar is gebleken dat 0,5 dB in het laag een tonale inbalans gaf. Groet, Jacco Ik ben van mening dat het niet alleen de frequentiekarakteristiek is. maar dat had ik al gezegd. Ik kan na enkele minuten en gepraat tussendoor dat verschil van 0,5 dB echt niet horen. meteen achter elkaar wel, maar dan moet je snel omschakelen. Ik vond overigens de Woodham in het hoog niet rustig klinken, eerder aggresief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Ook de harmonische vervorming is gemeten tijdens de sweep en hoe dat er bij de Hawk P-12 uitzag is het volgende: Dit plaatje is bij ongeveer 100 Hz, maar is representatief voor het hele bereik. Bij 1 kHz is de afstand tussen fundamental en HD2 38 dB en tussen fundamental en HD3 54 dB. Overigens is het bovenste plaatje de vv under test en de onderste de interlink die als referentie fungeerde. Wat dit betekent, weet ik niet. Eerder is al gebleken dat een 2de orde vervorming moeilijk hoorbaar is en wat een derde orde doet is mij niet bekend. Tot dusver is dit de enige vv met derde orde vervorming dat binnen het hoorbare bereik valt (ik heb ze nog niet allemaal bekeken...). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Welnu, de vervorming bekeken (met de hand) en daar is het volgende uit te halen. Van de acht versterkers zijn de volgende versterkers met voor mij meetbare vervorming (dynamisch bereik ca 85 dB): * Hawk P-12, afstand H2 = 38 dB en afstand H3 = 54 dB * Woodham, afstand H2 = 70 dB en afstand H3 = >85/82/76 dB (respectievelijk 100 Hz/1 kHz/4 kHz) * Ayre, afstand H2 >85 dB en afstand H3 = 83/81/78 dB (respectievelijk 100 Hz/1 kHz/4 kHz) * Array A2, afstand H2 >85 dB en afstand H3 = ik zie iets, maar te weinig om er met zekerheid een getal aan toe te kennen, maar er is iets heel kleins. Verder zijn die Array's saai om te meten, er gebeurt niets in het spectrum. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2006 Author Report Share Posted 15 december 2006 Welnu, de vervorming bekeken (met de hand) en daar is het volgende uit te halen. Van de acht versterkers zijn de volgende versterkers met voor mij meetbare vervorming (dynamisch bereik ca 85 dB): * Hawk P-12, afstand H2 = 38 dB en afstand H3 = 54 dB * Woodham, afstand H2 = 70 dB en afstand H3 = >85/82/76 dB (respectievelijk 100 Hz/1 kHz/4 kHz) * Ayre, afstand H2 >85 dB en afstand H3 = 83/81/78 dB (respectievelijk 100 Hz/1 kHz/4 kHz) * Array A2, afstand H2 >85 dB en afstand H3 = ik zie iets, maar te weinig om er met zekerheid een getal aan toe te kennen, maar er is iets heel kleins. Verder zijn die Array's saai om te meten, er gebeurt niets in het spectrum. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Bij die Hawk P-12 is het net alsof je een luidspreker unit aan het meten bent. Ik denk dat ik mijn eerdere uitspraak over die 0,5 dB moet terugnemen in dit geval. Die Hawk vervormt dusdanig, dat het gebrek aan laag veeleer daaraan toegeschreven dient te worden. Met al die harmonische vervormingsprodukten in het mid en hoog blijft het laag wat achter en wordt veel minder krachtig. Dit sluit perfect aan bij mijn eigen ervaringen. Hoe meer vervormingsvrij het mid en hoog wordt, hoe mooier doortekend en krachtig het laag wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 26 december 2006 Report Share Posted 26 december 2006 Morgenavond gaat de Woodham in ieder geval bij Tube Elysium onder het mes om eens even te kijken of Jacco goed gemeten heeft en of er wat recht getrokken moet worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 december 2006 Report Share Posted 26 december 2006 Morgenavond gaat de Woodham in ieder geval bij Tube Elysium onder het mes om eens even te kijken of Jacco goed gemeten heeft en of er wat recht getrokken moet worden. Laat ze dan ook vooral kijken naar het gedrag als de volumeknop ver opengedraaid wordt. Op een bepaald ogenblik kun je die knop verder open draaien zonder dat er meer signaal uitkomt. Anders gezegd, ik kreeg het niet voor elkaar om hem 1x te laten versterken. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 goed gemeten Jacco, aan de scoop bij Tube Elysium bleek dat de afval bij 18000kHz maar liefst 5 dB bedraagt. Wat het medicijn betreft: dat hangt helemaal in de lucht. Ligt het aan een of meerdere buisjes dan is er geen probleem. Zit het ergens anders in, dan wordt een oplossing minder eenvoudig of nog erger. Wel een scala van mooie Mullard buizen bekeken en allerlei formaat voetzoeker condensatoren die echter niet in mijn voorversterkertje zullen passen. Ik heb de versterker maar in de vertrouwde handen van de heren Mijnster achtergelaten. Het is hier nu behelpen want mijn Ebony ligt in Sneek en gaat naar Zwitserland en de CD-speler is kapot. Maar... ik zit nog niet helemaal zonder. Er zijn grote veranderingen op til. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 goed gemeten Jacco, aan de scoop bij Tube Elysium bleek dat de afval bij 18000kHz maar liefst 5 dB bedraagt.[...] Bij 18 MHz? Ik neem aan dat je 18 kHz bedoelt. Bij welke stand van de volumeregelaar was dat? Helemaal open of nauwelijks open? Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 De volumeknop was volgens mij helemaal open. Wat volgens mij wel heel erg goed ging was dat de versterker niet ging clippen bij hoge ingangsspanning (zoiets begreep ik tenminste). Volgens Tube Elysium was er met de versterking zo op het eerste oog niet veel mis en was er wel degelijk sprake van versterking. Maar, ik wacht het af. Men neemt er gewoon rustig de tijd voor. eh edit ja 18kHz. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 De volumeknop was volgens mij helemaal open.Wat volgens mij wel heel erg goed ging was dat de versterker niet ging clippen bij hoge ingangsspanning (zoiets begreep ik tenminste). [...] Dat kan heel goed, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ik heb er ruim 1.5 Volt op gezet en dat is niet zo veel. Wat ik wel bemerkte is dat de versterking (wat heet, het blijft uiteindelijk nog een verzwakking) op hield maar dat de volumeknop het einde nog niet had bereikt. Ik weet dus niet wat de vv doet bij volledig opengedraaide volumeknop. Dat die dan nog eens 3 dB extra verzwakt in het hoog zou kunnen. Ik ben benieuwd wat er uit komt. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 27 december 2006 Author Report Share Posted 27 december 2006 goed gemeten Jacco, aan de scoop bij Tube Elysium bleek dat de afval bij 18000kHz maar liefst 5 dB bedraagt.Wat het medicijn betreft: dat hangt helemaal in de lucht. Ligt het aan een of meerdere buisjes dan is er geen probleem. Zit het ergens anders in, dan wordt een oplossing minder eenvoudig of nog erger. Wel een scala van mooie Mullard buizen bekeken en allerlei formaat voetzoeker condensatoren die echter niet in mijn voorversterkertje zullen passen. Ik heb de versterker maar in de vertrouwde handen van de heren Mijnster achtergelaten. Het is hier nu behelpen want mijn Ebony ligt in Sneek en gaat naar Zwitserland en de CD-speler is kapot. Maar... ik zit nog niet helemaal zonder. Er zijn grote veranderingen op til. Ik heb nog wel 'n Harman Kardon CD speler staan. Je mag hem zo lang gebruiken als nodig. En de rest van die veranderingen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 En de rest van die veranderingen.... Ik heb een aanbod gehad waar ik vanwege de snelheid en de concreetheid zeer over te spreken was. Geen vage flauwekul maar gewoon man en paard. Dus staan alle seinen bij mij op groen. Bedankt voor het anbod van de CD-speler maar ik kan vrij goed zonder en ga toch nog ff een paar dagen op vakantie; ik heb alleen emplooi voor een allesspelertje want 1 of 2 keer in de paar maanden kijken we wel eens naar een dvd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 En de rest van die veranderingen.... Ik heb een aanbod gehad waar ik vanwege de snelheid en de concreetheid zeer over te spreken was. Geen vage flauwekul maar gewoon man en paard. Dus staan alle seinen bij mij op groen. Mmmm .... gloren er buizen aan de horizon ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 De Woodham is inmiddels onder handen genomen, getest, gewogen, bekeken en geanalyseerd. Ergens in de loop van volgende week kan ik in ieder geval over een apparaat beschikken dat recht is binnen 0.5 dB tot 50kHz. Dat zal wel wennen worden Er is/wordt vrij ingrijpend aan gewijzigd want gedeeltelijk verandert het apparaat van opzet. Ik heb trouwens begrepen dat de Hawk voorversterker bij Tube Elysium ook geen onbekende is. Misschien niet zo'n geke gedachte om het apparaat daar ook eens te laten beoordelen. (je leert er werkelijk van allerlei van ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 De Woodham is inmiddels onder handen genomen, getest, gewogen, bekeken en geanalyseerd.Ergens in de loop van volgende week kan ik in ieder geval over een apparaat beschikken dat recht is binnen 0.5 dB tot 50kHz. Dat zal wel wennen worden Er is/wordt vrij ingrijpend aan gewijzigd want gedeeltelijk verandert het apparaat van opzet. Ik heb trouwens begrepen dat de Hawk voorversterker bij Tube Elysium ook geen onbekende is. Misschien niet zo'n geke gedachte om het apparaat daar ook eens te laten beoordelen. (je leert er werkelijk van allerlei van ) Inderdaad is mijn Hawk daar ook al eens geweest. Voor de vergelijking trouwens, omdat een kapotte stappenverzwakker vervangen moest worden. Prima werk leveren ze en tegen een zeer nette prijs. De Dact 24 stappenverzwakker is vervangen door een voor mij onbekende koriaan. hij draait veel robuster en volgens Ton klankmatig ook nog beter, ondanks dat hij bijna de helft goedkoper is. Of mijn Hawk nog beter zal spelen na een modificatie, geen idee. Ik heb er tot nu toe geen aanleiding voor gehad, omdat deze voorversterker naar mijn bescheiden mening erg mooi speelt. Maar een (mogelijke) verbetering ga ik nooit uit de weg, dus ik zal eens contact met ze opnemen of het zin heeft. Benieuwd naar de resultaten van de aangepaste Woodham, maar die zul je zeker gaan vermelden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ja, het blijft altijd moeilijk. Ook ik ben gewaarschuwd dat ik tenslotte tevreden was met mijn voorversterker en dat na reparatie (ik zou hier toch niet willen spreken van modificatie; hoewel er wel gemodificeerd wordt) je klankmatig toch een andere voorversterker krijgt. Ik ga er echter van uit dat het nooit de bedoeling kan zijn van een versterker om te fungeren als klankregeling en dan ook nog zonder de mogelijkheid om daar iets aan te regelen. De afval boven de 10kHz wordt veroorzaakt door een koppeling tussen volume- en balansregelaar en, hoewel geen ongebruikelijke constructie, is het effect, verlies van hoge tonen, vast en zeker onbedoeld. De specs geven immers aan "recht tot 20kHz"; wat de fabriek beloofde wordt nu geleverd door Tube Elysium. Pakt dat in mijn oren uit niet goed uit dan moet ik beter leren luisteren en niet het apparaat weer terug veranderen ( wat overigens ook weer mogelijk is). Meettechnisch gaat de versterker er echt op vooruit, de frequentiekarakteristiek wordt zoals hij behoort te zijn en ook levert hij nu een mooie blokgolf waar voorheen ook e.e.a op aan te merken was. Het apparaat wordt in ieder geval veel eerlijker en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 omdat ik gek ben op plaatjes, deze nog even er bij wat de woodham bakte van een 10kHz blokgolf laat de onderste golf zien en wat er nu van terecht gebracht wordt ziet er echt wel beter uit(de onderste golf komt uit de woodham) ik spreek dus liever van reparatie dan modificatie (om dit te bereiken en om de kosten in de hand te houden vervalt de balansregeling en een muteschakeling en in die zin kun je dus spreken van een modificatie) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Gefeliciteerd Kraus! Dat ziet er mooi uit. Succes met je "nieuwe" versterker. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Ik sluit de voorversterkersessie, waar ik heel veel plezier aan beleefd heb, wat mijzelf betreft af. Met een succesverhaal. Ten eerste heb ik na herlezing van de verslagen, voor mijzelf geconstateerd dat de luisterervaringen zo gek nog niet waren. De slechte meetwaarden van mijn toch vrij dure maar desondanks zeer goed bevallende voorversterker waren in zekere zin niet erg welkom maar wel erg nuttig. Uiteindelijk had ik het adres waar men er wat mee kon en kon het verhaal leveren aan wat er zou moeten gebeuren. Ton Mijnster van Tube Elysium heeft het ontwerp van de Woodham helemaal bestudeerd en iets aangepast, de buizen doorgemeten (kunnen nog een paar jaartjes mee) en tenslotte een aantal veranderingen doorgevoerd die de voorversterker meettechnisch correct maken. Het frequentieverloop is nu recht en in werkelijkheid doet de voorversterker nu in de praktijk wat hij volgens de papieren al veel eerder had moeten doen. De balansregeling is daarvan het slachtoffer (want de voornaamste oorzaak voor het hoogafval) en vervallen. Er rest slechts een loze knop op het front. Dat geldt ook voor een grote muteknop op de frontplaat. Ook deze schakeing had een slechte invloed op het frequentieverloop. De mutefunctie (in mijn ogen ook tamelijk overbodig) via de afstandsbediening is wel gebleven, die werkt anders. Schakellikken bij inschakelen zijn gelukkig ook verdwenen. Voor de ingreep (alles is overigens wel terug te draaien maar wie zou dat in hemelsnaam willen?) ben ik wel gewaarschuwd dat men niet kon voorspellen of het klankkarakter, waarop de versterker tenslotte ooit is aangeschaft, helemaal behouden zou blijven. Inmiddels staat het apparaat weer een klein weekje op zijn vertrouwde plaats (maar mag hij een paar andere eindversterkers aansturen) en met die klankveranderingen valt het nogal mee. In de verslagen heb ik opgemerkt dat in vergelijking met de Ayre en Array voorversterkers de Woodham iets achterbleef in detail en toch een wat warm/wollige klank had in vergelijking met deze transistorversterkers. Aardig vond ik het om te constateren dat de metingen ook in die richting wezen, afvallend hoog bij de woodham en een volkomen recht verlopend frequentieverloop bij de transistorversterkers. Ik vermoed dat bij een volgende vergelijking die verschillen kleiner zouden uitpakken. De woodham doet min of meer gewoon zijn oude ding alleen functioneert hij nu beter. De volumeknop is via de AB nu gewoon in beweging te krijgen (montage van de motor volkomen veranderd) en de prachtige aan/uit knop werkt weer gewoon zonder af en toe vast te schieten en inschakelen via de voeding noodzakelijk te maken. Of de Woodham nu daadwerkelijk helderder is gaan klinken? Ik denk dat mijn oortjes daar niet goed genoeg meer voor zijn of de herinnering schiet tekort. Gevoelsmatig wel, ik denk het te horen maar mogelijk zit dat alleen tussen en niet (meer) in de oren. In ieder geval heb ik dankzij de in aanbouw zijnde Hear Test-CD inmiddels ook zelf kunnen constateren dat ze bij Tube Elysium geen loze praatjes verkopen. Via mijn PC zie ik de frequency sweep kaarsrecht tot 20kHz (CD, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts