WanFie Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Na bijna 'n half jaar voorbereiding was het dan eindelijk zover. Op naar Roermond... Helaas was de saxofonist ziek, en kon dit deel niet doorgaan. Dus 's-morgens om 9:45uur was Hansko bij mij en was het wachten op SOTA Jerry. Helaas had die zich 1 uur verrekend... Dus deze vogels waren om 10:30 gevlogen. Na nog wat file onderweg waren we pas tegen twaalven in Roermond. Vanaf hier ging alles een stuk voorspoediger, de koffie en installatie stond klaar, dus we konden gelijk starten. Er is eerst een vergelijk gemaakt van 3 voorversterkers. Dit gebeurde blind... Sodejuu sloot achter een kamerscherm een voorversterker aan, en de rest mocht luisteren. Als eerste waren de Woodham (1), de Ayre (2) en mijn Array aan de beurt (3). In het tweede deel de Yamaha (4) en Hawk (5) De cijfers achter de versterkers verwijzen naar de volgorde die pas later bekend gemaakt werd. Wij kenden die dus niet... Er werden telkens twee nummer gedraaid (Up en out van The Jazzinvaders en Lynn Miles met You Don't Love Me Anymore). beide nummers begonnen op den duur behoorlijk te vervelen. Het eerste nummer bevat veel audiofiele informatie, maar is nogal muzakkerig, Na het een keer draaien van het tweede nummer weet je wel dat er niet meer van haar werd gehouden... . Mijn persoonlijke beleving: 1. (Woodham) Erg mooi in plaatsing en dynamiek. Helaas vond ik de vrouwenstem in het tweede deel wat scherp worden. Dit zou kunnen liggen aan een onvoldoende opgewarmde versterker. Toen deze op het eind nog eens werd aangesloten had ik dat gevoel ook weer. Het apparaat had tussentijds niet aan de spanning gehangen. het laag was ook niet zo krachtig als ik graag hoor. 2. (Ayre) Een stuk rustiger. Toch wel een mooie afbeelding van instrumenten. De scherpte in de stem kwam slecht heel af en toe naar voren. Voor mij is deze pre te rustig. Ik houd van meer dynamiek. 3. (Array) Hier hoorde ik gelijk dat dit mijn versterker was. Snel en dynamisch. De scherpte in de stem was er weer, dus kennelijk zit dit toch echt in de opname (3 van de 3 versterkers lieten dit in meer of minder mate horen). De ruimte was aanzienlijk breder dan bij de andere versterkers, en het geluid kwam echt los van de speakers. Het laag was ook krachtiger dan bij beide voorgangers. Dan deel 2. Ik had gehoopt dat het prototype van de Array hierin mee mocht doen. Dit was echter niet het geval. 4. Deze door Jerry behoorlijke gemodde versterker waarvan alleen het voorversterker deel werd gebruikt, heb ik bij Jerry wel eens beter gehoord. Hier bleef het midden en hoog ver achter bij het laag. Het leek inderdaad of dit zelfs achter de buitenmuur stond te spelen. 5. De Hawk. Klonk zoals ik het al eerder omschreef, warm en met veel detaail in het midden en hoog. Helaas blijft hier het laag wat achter (slap). Nadat deze sessies waren gedaan brak de hel los... iedereen had zo z'n mening en het bleek dat deze enorm uit elkaar liepen. De jongeren hadden duidelijk een voorkeur voor de wat bas vettere pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audiopaul Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Even kort mijn indrukken waarbij ik moet aantekenen dat ik beide nummers niet kende en wat meer naar de kant van de rechterspeaker zat. Voorversterker nr. 1 deed het in mij oren behoorlijk goed, deze klonk dynamisch, gedetailleerd, strak in het laag en in algemene zin aan de heldere kant van neutraal. Plaatsing van de stem in het tweede nummer kon iets beter. Voorversterker nr. 2 klonk in vergelijking met de eerste iets ingetogener en warmer. Ik vond de detailling iets minder maar de plaatsing was duidelijk beter (ook meer lucht) en de stem werd beter geplaatst. Voorversterker nr. 3. Deze plaatst duidelijk breder dan nr. 2, het laag is strakker en detaillering is gewoon ok. Wel vond ik de stem in het tweede nummer iets te breed neergezet en minder goed te plaatsen. Voorversterker no. 4. Mooie detaillering, in staging valt deze trap wat tegen, het plaatje blijft wat smal en aan de kasten plakken, tonaal neigt deze voortrap naar een wat heldere sound. De stem in het tweede nummer blijft te veel in de kast "plakken" en wordt te laag geplaatst. Voorversterker nr. 5 Het laag gaat niet zeer diep en lijkt wat aan de warme kant. Goede detaillering. Stem in nr. 2 komt t.o.v. voorversterker nr. 4 weer mooi los van de kast en staat hoger geplaatst. Voor wat betreft ruimtelijkheid/staging hadden alle 5 de voortrappen het voordeel dat de zaal eigenlijk te groot voor de speakers was. Een iets kleinere ruimte had de onderlinge verschillen wellicht naar duidelijker voren gebracht. In algemene zin vond ik alle voorversterkers gewoon goed presteren en waren de verschillen welliswaar duidelijk maar niet enorm groot. De ideale voortrap heb ik gisteren niet gehoord, iedere voorsterker had z'n eigen kwaliteiten maar ook bepaalde aspecten die bij mij iets minder scoorden. Op grond van mijn indrukken werd de score dus nr. 3 op de eerste plaats en daarna de nrs. 1, 2, 5 met nummer 4 als hekkesluiter. Leuke dag, leuk ook om een paar nieuw forummers te spreken. Ik ben benieuwd naar de bevindingen van de anderen en natuurlijk van Jacco. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 O ja, vergeten... mijn volgorde: 3, 5, 1, 2, 4. Gelukkig heb ik de juiste voortrap gekocht... (of ik ben er aan gewend natuurlijk). Link to comment Share on other sites More sharing options...
s.o.t.a jerry Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Roger,ook namens mij bedankt voor deze hele fijne dag ! Locatie en catering prima donna !(vhv). Ook leuk om weer eens andere forumleden te kunnen begroeten en koffiekletsen.Al met al een geslaagde luisterdag samen. En zoals Erjee al zei,de gemoedelijke en informele sfeer die er was,bewijst dat zulke luistermeetings met Hear forumleden,bijna overal, wel degelijk de moeite waard zijn. Wat de luisterindrukken (1ste sessie)van mij waren,vanuit mijn luisterpositie,( zat beetje teveel naar links,hoorde meer mono dan "stereo"), kan ik kort zijn : 1 Woodham 2 Array(standaard type) 3 Ayre 2de sessie : 1 de Nieuwe Array (verbeterde voeding) en totale winnaar beide sessies. 2 Hawk 3 de rest, in deze set up is passief definitly not the way to go,in tegenstelling zoals bij mij thuis. Ook Jacco wil ik hartelijk bedanken en complimenteren voor de bestede inzet en moeite deze dag met zijn "meetkar" en bijbehorende prof.meetapparatuur ,uitslag van de metingen en commentaar ben ik ook zeer benieuwd naar ! Groeten, Jerry. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 over welke type voorversterkers hebben we het hier? model nr? Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Allereerst wil ik iedereen bedanken voor de beleefde dag. Sodejuu voor zijn voorbereiding en opoffering om de handelingen te verrichten achter de (kamer)schermen. Ook de uitbater mag niet vergeten worden, alles liep op rolletjes (soms letterlijk) en goed verzorgd. Bovendien was het weer leuk om handjes te schudden met bekenden en kennis te maken met onbekenden. Zoals Sodejuu al aangaf, de start was moeizaam. Maar toen eea eenmaal liep, ging het soepel en ongedwongen. Als "meetnerd" voelde ik me slechts een enkele keer "aangesproken", maar daar stonden gelukkig veel meer positieve opmerkingen tegenover. Na 5 voorversterkers was er duidelijk de behoefte aan een rustpuntje te vinden en toen greep ik mijn kans. Alles stond gereed op een verrijdbaar karretje en ik had eea zo voorbereid dat ik slechts 2 RCA connectoren "ergens" in moest stoppen. De voorversterker under test, zeg maar. Deze voorbereiding bleek goud te zijn, niemand had "last" van de meetsignalen en mij... De resulaten tot nu toe zijn terug te vinden in deze pdf: beknopt meetverslag. De krenten uit de pap zijn: Alle voorversterkers in 1 plaatje: Hierbij valt direct op dat de Yamaha een sterke afwijking laat zien. Ik weet niet of dit de setting (bass en treble) is die gebruikt is in de luistersessie. Het zou wel heel veel verklaren. Het enige dat ik weet is dat ik alleen aan de volumeknop heb gezeten. Dat geldt trouwens voor alle gemeten vv's: de volumeknop is zodanig ingesteld dat er een versterking was van 1. Alle vv's die een geringe afwijking hebben: De 3 Array voorversterkers gebroederlijk naast elkaar: Last but not least de 2 buizenvv's naast elkaar: Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 Gelukkig heb ik de juiste voortrap gekocht... Hans, dat hebben we toch allemaal.... Psies.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 ik kom nog met foto's en ook een klein bevindingsverslag 1 der dezen dagen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 Flink gewerkt Jacco... pfff. 14 pagina's... Ik zag verschillende mensen met camera's rondlopen....foto's...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Zo, Jacco! Jij hebt ook niet stil gezeten! Je verslag ziet er heel zorgvuldig uit. Die meetresultaten zien er... euhm... interessant uit! Ik bedoel; kun je mij als niet-technicus helpen met de interpretatie van deze grafieken? Bijvoorbeeld; hoe is in de grafieken terug te zien dat de buizenversterkers minder dynamisch of analytisch klonken dan de Array's (die in snelheid en dynamiek uitblonken). En misschien dat Jerry ons kan helpen verklaren waarom zijn Yamaha zo'n afwijking laat zien? Met groet, Roy. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Sterling work, Jacco. Leuk om te lezen en proberen e combineren met de luisterindrukken. De Woodham valt behoorlijk af in het hoog. Voor mij persoonlijk geen bezwaar want in dat gebied hoor ik toch al niets meer maar voor zo'n duur apparaat (en ook voor een goedkoper; de Woodham heeft ooit op de plank gestaan voor het lieve sommetje van Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 Even wat vraagjes voor Hans van Liempd; hij zei nogal wat te missen op de vinylopname van Late in the Evening, o.a. aan het begin van het nummer een wasbord of quiro (waarover met zo'n houten stokje wordt gestreken). Ik heb nog weer eens geluisterd maar dat instrument komt volgens mij in heel de opname niet voor. Wel een zeer goed waarneembaar bespelen van de woodblocks en wel van aanvang tot het eind. Een quiro heb ik echter nergens kunnen ontdekken.Ook nog een vraagje over het wapperen van de conussen. Is dat rumble van de draaitafel/loopwerk of wordt dat veroorzaakt door het glijden van de naald over de plaat? Is dat een kenmerk van vinylopnamen of hoe zit dat precies? Ik denk dat je gelijk hebt... ik hoor het nu ook niet meer. Ik zal toch wel in de war zijn geweest met die koeiebellen. Dat wapperen komt volgens mij wel degelijk van de rumble van de draaitafel. met een subsonicfilter is dat trouwens weg. Ook de controle van de versterker heeft er mee te maken. Maar hoe het nou precies zit weet ik ook niet. Dat ik er nog 'n keer naast zat bleek met die andere plaat van Paul Simon. Die rand is niet wit, maar zwart met blauwe letter. Het gaat overigens om de LP Hearts and Bones. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ik vond het gisteren ook een leuke dag. Ik moet wel zeggen dat als je "ceremoniemeester" moet spelen, dit toch wel erg vermoeiend is en ten koste gaat van de luistersessie die je mee wil maken. Maar zo erg is dat ook weer niet. De sessie begon nogal traag. De voorbereiding was blijkbaar te sumier geweest. Op een gegeven moment moet je dan gewoon de knoop doorhakken en beginnen. Jacco had hetzelfde met zijn metingen. Ook daar mnoet je gewoon aan beginnen, anders komt er niks van. De lokatie was eigenlijk helemaal niet zo slecht. Qua catering was het geweldig, maar dat stuk invulling was ook wel tot in den treure voorbereid, mede door de vele vragen die van de uitbater kwamen hoe en wat. Daarvoor moet ik Theo en Mariet Stienen dan ook hartelijk danken. Qua acoustiek was het minder optimaal, maar voor zo'n grote zaal met zo weinig invulling was het helemaal niet slecht en je kon er prima je gang gaan. De luistersessie was ook zo niet verkeerd. De opstelling bestond uit een stel B&W Nautilus 804, Bryston 4B-ST en de bron was een AVM CD1+ XO3 met een EAD DSP7000. De gebruikte touwen waren van XTC (powercords + interlink VV-EV), zelfbouw (interlink DAC-VV en digilink LW-DAC) Audioquest (LS). Vooral de powercords maakten indruk Welke voorversterkers aan bod zijn geweest is reeds aangekaart. Ik heb helaas niet mee kunnen doen aan de "blinde test" omdat ik moest wisselen. Ik heb de stukken ook niet zo aandachtig beluisterd. Van de 5 waarmee we de eigenlijke test hebben gedaan is dit mijn uitslag: 1] Ayre K-3-RP (meest muzikaal, voor wat die term waard is) 2] Array (meest dynamisch) 3] Woodham (aangenaam warm) 4] Yamaha C4 (was wat dun) 5] Hawk P12 (liet veel weg en plaatste te diep) Gebruikte muziek: Jazzadelic nr? track 2 (Hans, help ) Lynn Miles - Slightly Haunted - You Don't Love Me Anymore De passieve pre van Array was het helaas niet. Ik heb nog ff naar de specs van de Bryston gekeken. Input impedance SE = 50kΩ, Balanced = 20kΩ. Ondanks de toch fatsoenlijke ingangsimpedantie matchte het niet. Het protomodel van de nieuwe Array deed het des te beter. Waarom mijn keuze op de Ayre is gevallen? Ik weet het niet zeker, maar het is de voorversterker die ik een jaar geleden heb aangeschaft en gewend ben. Eenzelfde resultaat was er afgelopen zomer bij de LSkabelvergelijking bij John Picoso. Ook daar was ik degene die geen moeite had met de MIT T2, terwijl de anderen het maar een waardeloos stuk draad vonden. Ik vermoed dat als je iets gewend bent of iets erg herkenbaars hoort, dat toch eerder de gevoelige snaar van tevredenheid raakt. Daarna was het spelen en muziek luisteren. Later op de middag werd de Bryston vervangen door een door een ex-collega ontworpen en gebouwde eindversterker, de beruchtroemde 12Watt klasse A versterker. In het begin klonk deze al aardig, maar naar mate hij meer op temperatuur kwam, speelde ie de sterren van de hemel. Zelfs in deze grote ruimte, met deze lastige speakers erop, gaf ie geen krimp en deed hij wat ie moest doen, nl muziek laten horen. Werkelijk een geslaagd ontwerp. Ik wil bij deze iedere deelnemer bedanken voor hun aanwezigheid en input. Het was een geslaagde dag en ik denk dat er nog wel een aantal van dit soort meetings georganiseerd kunnen en zullen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Flink gewerkt Jacco... pfff. 14 pagina's... Ik zag verschillende mensen met camera's rondlopen....foto's...??? Verhip das waar! Even kijken. Helaas is mijn toestel niet zo blij met de verlichting in de zaal. Moet de foto's eerst wat opknappen omdat er een paar te donker/bewogen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 Gebruikte muziek:Jazzadelic nr? track 2 (Hans, help ) Jazzadelic 05.5, track 2 Up en out van The Jazzinvaders Daarna was het spelen en muziek luisteren. Later op de middag werd de Bryston vervangen door een door een ex-collega ontworpen en gebouwde eindversterker, de beruchtroemde 12Watt klasse A versterker. In het begin klonk deze al aardig, maar naar mate hij meer op temperatuur kwam, speelde ie de sterren van de hemel. Zelfs in deze grote ruimte, met deze lastige speakers erop, gaf ie geen krimp en deed hij wat ie moest doen, nl muziek laten horen. Werkelijk een geslaagd ontwerp. Hier ben ik het helemaal mee eens... een bijzonder mooie versterker... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ik zal de complimenten doorgeven aan de betreffende persoon BTW, ik bedenk me net dat we de zaal misschien wel fout gebruikt hebben. Was het luisterresultaat anders/beter geweest als we in de breedte geluisterd hadden Mischien iets om de volgende keer aan te denken. Ik zit trouwens al te denken aan de volgende meeting die we zo kunnen gaan doen. Wat te denken over eindverstekrers? Volgens mij hebben we die nog niet gedaan Het zaaltje is trouwens wel goed. Ik heb het idee dat niemand heeft gemerkt dat er op 15 meter van dat zaaltje de intercity van Maastricht/Heerlen - Den Haag/Haarlem voorbij geraast is en dat elk uur 4 maal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 Het (enige..?) nadeel van het zaaltje is dat het voor veel mensen erg ver is. We hebben overigens al 'n paar keer versterkers gedaan en wel bij mij en Kermit thuis. Maar dat is al weer een hele tijd geleden. Overigens heeft Hansko nog 'n ruimte in de buurt van de brug bij Zaltbommel.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ja, mij heb je zo weer voor nog een dagje. Ik heb er altijd een tevreden gevoel aan overgehouden. Ik denk echter een beetje voorzichtig aan want de analoogdagen in Sneek staan al bijna weer voor de deur en het is jammer om elkaar voor de voeten te lopen. Eind maart is denk ik de vroegst haalbare datum. Geografisch moeten we nu naar Vlissingen Toch, ik blijf het maar herhalen, er is grote behoefte aan een hear luister- en testcd. Die hoeft niet zelf samengesteld te worden maar we zouden het ook eens kunnen worden over een commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Ik zal tussen kerst en nieuw nog eens aan het werk gaan om een "test CD" in elkaar te zetten. Deze keer met alle gangbare muziekgenres vertegenwoordigt. Dus ook zware metalen, hardcore en dance komen aan bod. Het is idd gebleken dat we niet zonder "referentie"muziek kunnen. Ik vond het trouwens vreemd dat er zo weinig software meegebracht was. Normaal hebben we zoveel software dat we makkelijk kunnen kiezen en bovendien het meeste niet aan bod komt. Dat was deze keer dus anders. @Hans, Hoe ver is het naar Roermond en hoe ver is het naar Oud-Beijerland of Hoogezand vanuit Schijndel Ik snap ook wel dat Roermond nou niet bepaald centraal ligt. De vraag kwam van Kraus om het bij mij in de buurt te doen. Ik moet telkens enorme afstanden afleggen om erbij te zijn en ik klaag niet. Nu is het eens bij mij in de buurt en is het ineens te ver Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 Dat laatste ben ik helemaal met Sodejuu eens. Persoonlijk ben ik van mening dat de "harde kern" van de luisterdagen allemaal eens een thuiswedstrijd behoort te krijgen; dat is ook de reden dat we vorige maal bij Picoso zaten. (Hoef je niet te rijden maar draai je wel voor de broodjes op - of je barbecuet er zelfs een vertserker bij; het moet wel altijd wat blijven) Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 december 2006 Author Report Share Posted 3 december 2006 @Hans,Hoe ver is het naar Roermond en hoe ver is het naar Oud-Beijerland of Hoogezand vanuit Schijndel Ik snap ook wel dat Roermond nou niet bepaald centraal ligt. De vraag kwam van Kraus om het bij mij in de buurt te doen. Ik moet telkens enorme afstanden afleggen om erbij te zijn en ik klaag niet. Nu is het eens bij mij in de buurt en is het ineens te ver Laat me duidelijk zijn... niet voor mij, Roermond is voor mij aanzienlijk beter bereikbaar dan de door jouw genoemde plaatsen. Voor anderen ligt het overigens iets anders, net zoals het voor jouw anders ligt wanneer je naar Sneek of Groningen wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 december 2006 Report Share Posted 3 december 2006 [...]Geografisch moeten we nu naar Vlissingen [...] Mijn geboortegrond. Wat er ook gebeurt, als het in Vlissingen is, ik ben er bij. Vlissingen ademt zwaar en moedeloos vannacht. De haven is verlaten, want er is nog maar een vracht En die moet in het donker buitengaats worden gebracht. Groet uit Breda, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 december 2006 Author Report Share Posted 4 december 2006 Ik zal tussen kerst en nieuw nog eens aan het werk gaan om een "test CD" in elkaar te zetten. Deze keer met alle gangbare muziekgenres vertegenwoordigt. Dus ook zware metalen, hardcore en dance komen aan bod. Het is idd gebleken dat we niet zonder "referentie"muziek kunnen. Ik vond het trouwens vreemd dat er zo weinig software meegebracht was. Normaal hebben we zoveel software dat we makkelijk kunnen kiezen en bovendien het meeste niet aan bod komt. Dat was deze keer dus anders. Enkelen op dit forum hebben van mij eens een kopietje gekregen of gemaakt van de verzameiling muziekstukken die we ooit van R.Jonker kregen. De muziekstijl varieerd tussen klassiek en Jazz. Ik zou graag veel niet electronische muziek op zo'n CD-zien. Het zal dus wel 'n dubbelaar worden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 (edited) Nou hier het beloofde verslag en foto's van mij. Allereerst wil ik de organisator ervan Sodejuu hartelijk bedanken voor het organiseren van deze luisterdag en ik wil ook de zaaleigenaren hartelijk danken voor hun gastvrijheid. Het was heerlijk om ons eigen te kunnen gaan. De koffie was er doorlopend en de broodjes ruim voldoende en de vlaaien waren bijzonder smakelijk. Kortom op het inwendige van de mens was goed verzorgd.Verder vond ik in zijn algemeenheid er een heerlijke gemoedelijke gezellige sfeer hangen en rust in het zaaltje en die stemming was er ook bij de deelnemers.prima dus. De luistersessie. Ik vond in volgorde van goed naar minder goed: 1- Array (Hans eigen versterker) / Ayre K-3-RP 3- Woodham 4- Yamaha 5- Hawk P-12 Met een kleine opmerking erbij dat de Array en de Ayre elkaar niet echt veel ontliepen. De Array vond ik dynamischer,maar minder ruimtelijker en diepte dan de Ayre. Beiden versterkers konden mij boeien,maar het was te kort om nou te zeggen welke mijn voorkeur zou hebben. Daar zou ik langer voor moeten (door)luisteren en daarom ook een gedeelde eerste plaats. De Woodham vond ik in de eerste sessie een doods ding,maar bij de tweede ronde klonk deze Woodham een flink stuk beter, levendiger en warm van klank wat door mij als prettig werd ervaren. De Yamaha vond ik veels teveel in je gezicht,alsof je klappen krijgt en ik vond het ielig klinken. De Hawk heb ik weleens veel beter gehoord. Nu vond ik dat deze versterker veel wegliet en 1 brij was in het geluidsbeeld en een rommelig laag had. Na de pauze waren de passieve aan de beurt en daar konden beide mij echt niet bekoren en dit is het niet voor mij. Hierna werd de nieuwe Array prototype aangesloten en deze vond ik eigenlijk het beste klinken van allen en meest overtuigend. Voor mij was deze Array Prototype een beetje de combi van de 2 versterkers die bij mij op de eerste gedeelde plaats staan, dus de Array van Hans en de Ayre. De Array prototype was dynamisch ruimtelijk en diep. Deze was dus eigenlijk de overall winnaar van de dag voor mij dan. Het kleine koelboxje oftewel het 12 watt klasse A eindversterkertje van Sodejuu deed mij wederom weer versteld staan en wat speelt deze kleine dekselde rakker toch zo heerlijk lekker. Dat open ruimtelijke beeld prachtig.Het deed niet onder voor de Bryston en misschien vond ik het stiekum misschien wel mooier ook nog dat kleine koelboxje. Grappig om te zien was hoe Jacco onverdroten aan het meten was na de luistersessie en geheel zijn eigen gang ging. Prettig was dat en viel totaal niet op. Leuk was dan ook tijdens het eten het zien van de meetplaatjes. Als niet-technicus snapte ik het volledig met de zeer heldere uitleg van Jacco erbij. Eindelijk kon ik eens snappen met wat ik zag aan meetresultaten en vertalen naar wat ik had gehoord met de luistersessie. Dit was voor mij een bewuste eyeopener. Na het eten zijn we langszaam alles gaan inladen en daarna was het echt afgelopen. Ik heb een heerlijke dag gehad en ondanks het heel vroeg op moeten en het laat thuis zijn was het mij weer dubbel en dwars waard om de lange reis te maken. Wederom was het leuk om de bekende forumgenoten weer terug te zien en ook leuk om weer nieuwe forumgenoten in levende lijve te zien en te spreken. Jammer vind ik wel dat er zo weinig animo is voor zo'n luisterdag met zoveel forumleden hier op dit forum,want ook op deze dag was het weer bere-gezellig en lekker gemoedelijk en daar hou ik wel van. Beetje spijtig vond ik acheraf tijdens de terugreis in de auto dat ik te weinig gesproken had met Erjee en Audiopaul en Jacco. Ik had ze graag wat beter leren kennen,maar wie weet de volgende keer. De foto's : met groeten, Edited 4 december 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 4 december 2006 Report Share Posted 4 december 2006 (edited) De opstelling Edited 4 december 2006 by audiofreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts