Jump to content

Apparatuur op spanning laten staan

hiendfreak
 Share

Recommended Posts

Ik hoor de laatste tijd van meerdere mensen dat ze hun apparatuur niet meer uitzetten maar altijd op spanning laten staan.

Met de volgende redenen:

1. De apparatuur blijft op 'bedrijfs'-temperatuur.

2. Telkens aan en uit zetten is slechter voor de apparatuur dan aan laten staan

3. Stroomverbruik is gering.

Hoe denken jullie hierover?

Mocht het al zo zijn dat de bedrijfstemperatuur een duidelijke invloed heeft op het geluid; wat waar zou kunnen zijn maar onwaarschijnlijk... dan is het hooguit een kwartiertje voordat het apparaat op temperatuur is. Transistoren en andere componenten doen hun werk binnen normale temperaturen (zeg tussen kamertemperatuur en 50 graden bedrijfstemperatuur) vrij constant; het is niet ineens zo dat bij kamertemperatuur de versterker nu echt anders z'n werk doet.

en ALS je dan vindt dat alles aan moet staan.. Dan moet je ook constant muziek aanzetten. Bij het warmworden van spreekspoelen in de drivers zal het gedrag en overnamefrequentie iets veranderen. Hoewel je dit zou moeten meten lijkt dit 'apparatuur aan laten staan fenomeen' een goed voorbeeld van geneuzel achter de comma. Ik heb het vermoeden dat de invloed van koude spreekspoelen in de speakers groter zou kunnen zijn dan het effect van een koude versterker..

En het stroomverbruik kan best nog hoog zijn, vooral bij klasse A verstekers waar het bedrijfstemperatuur argument nog het 'grootst' zou kunnen zijn. Als het slecht voor een apparaat is om enkele keren per dag aan / uit gezet te worden is het een slecht ontworpen apparaat...

Dus, ALS je dan spullen aan wilt laten staan moet je ook constant muziek spelen om de speakers warm te houden.. Maar ik zou vooral zeggen, zet gewoon uit dat spul wanneer je 't niet gebruikt.. Straks komen er nog verhalen dat je minimaal een jaar lang een apparaat moet aanzetten voordat het optimale geluid verkregen wordt... :blink:

Ik laat mijn 600 watt vretende klasse A bak NIET aanstaan! Integendeel, ik zet hem zo weinig mogelijk op!

:P mvg (arme) RastaPhil

Is het dan zo slecht wat er het eerste half uur uitkomt?

En ga je er echt elke keer weer voor zitten in een storingsvrije audiofiele leunstoel ???

Mij zou het niet uitmaken als het eerste half uur de vervorming 0,5% hoger is ;)

Guest tubejack
Hoe denken jullie hierover?

Zonde v/d stroom met een minuut of 5....10 is zowel mijn buizen, mosfet als torrenbak

dusdanig op temperatuur dat ik niet geloof dat het geluid nog beter kan.

Toch staat het regelmatig uren lang aan, mijn vrouw luister overdag zeker 8 ....10 uur naar de

radio. Of er dan een dure 300B buis staat de versterken of een sollidstate bak

maak me niet uit. Hifi moet gebruikt worden.

Met vriendelijke groet,

Jack

Ik heb mijn visie gewijzigd:

- gewoon bang dat er een keer brand komt

- ik steek het geld van het stroomverbruik liever in mijn zak

Goed bezig. Ook socialer naar anderen die om je heen wonen.

ik weet niet hoor.....

heb het ook al vaker gezegd....

als ik zie wat bedrijven en overheid aan licht(reclames) laten branden 's nachts ga ik echt niet moeilijk doen over die 100 watt van mijn versterker.........................

en laat ik al helmaal niet beginnen over het fenomeen plasma scherm en het bijbehorende energie verbruik.... (stel elk huishouden koopt een plasma scherm, dan moet er

Ik heb mijn visie gewijzigd:

- gewoon bang dat er een keer brand komt

- ik steek het geld van het stroomverbruik liever in mijn zak

Goed bezig. Ook socialer naar anderen die om je heen wonen.

ik weet niet hoor.....

als ik zie wat bedrijven en overheid aan licht(reclames) laten branden 's nachts ga ik echt niet moeilijk doen over die 100 watt van mijn versterker.........................

en laat ik al helmaal niet beginnen over het fenomeen plasma scherm en het bijbehorende energie verbruik.... (stel elk huishouden koopt een plasma scherm, dan moet er

Mijn apparatuur staat altijd op stand-by en als ik ga luisteren gaan ze uit de stand-by en meestal laat ik een cd'tje de boel warm draaien,voordat het echte luisteren gaat beginnen.

Als mijn apparatuur niet in stand-by had gekund had ik het gewoon aan laten staan.

In het verleden zetten ik alles altijd uit,maar er is weleens gebeurt dat mijn versterker van destijds harder sleet van het aan/uit zetten dan de versterker aan laten staan altijd. Destijds keek ik daar vreemd van op,maar na uitleg van de desbetreffende importeur over het waarom werd het mij wel duidelijk en heb ik sindsdien niet meer van afgeweken. Zijn uitleg was dat electronica in de versterker hardere en sneller sleet van het aan/uitzetten en dat had te maken met het aan en afschakelen en de stroomstoot die daarbij door kwam,ook al waren dat mili-seconden. Door het aan laten staan zou je dat vermijden.(slijtage)

Ander voorbeeld :

Ik heb ook ooit in een verleden (jaren 80 vorige eeuw)op een koud tochtig kamertje gewoond en daar had ik mijn apparatuur altijd uit staan,maar door de koude en vochtigheid in dat kamertje ging mijn versterker ook kapot. Dit had te maken met de vochtigheid in dat kamertje en die vochtigheid zou ook in de electronica van de versterker gaan zitten,aldus de betreffende reparateur van destijds. Dus vanaf het moment dat ik die versterker uit reparatie terug kreeg heb ik hem ook aan laten staan en daarna heb ik geen last gehad van vochtigheid in de versterker

Deze twee voorbeelden hebben mij doen besluiten om dus de apparatuur minstens op stand-by te laten staan en anders gewoon aan laten staan.

met groet,

:cool2:

Versterker en Phono Pre staan 24 uur per dag aan. Ik vind ze dan ook het mooist klinken. Als we ergens blijven logeren gaat de zaak wel uit (bang voor onweer en evt schade).

De CD speler heeft een buisje in de uitgang, dus die zet ik in principe alleen aan als ik een CD ga luisteren.

's weekend staat de CD speler wel dag en nacht aan omdat ik dan de gehele dag wel muziek luister en die paar uurtjes slaap maken dan toch niet veel meer uit.

Bij mij staat ook alles aan. Gelukkig gebruikt de apparatuur niet zoveel stroom als het niet gebruikt wordt. Verder zet ik de TV altijd uit (ook niet op standby) en hebben we zoveel mogelijk spaarlampen gebruikt als maar mogelijk is, zijn de toiletten voorzien van waterbesparende spoelsystemen (helaas hebben we hiervoor nog geen regenwater als spoelwater) en heeft de douche een waterbesparende douchekop. Daarbij ga ik binnenkort een hooikist maken in de keuken waardoor de werkelijke kooktijd van gerechten (niet de bereidingstijd) verkort kan worden.

Eigenlijk is mijn stereo het 'enige milieuvervuilende' aspect in huis en dat neem ik maar voor lief.

Ik zou graag mijn apparatuur aan willen laten staan, maar bijna al mijn componenten zijn voorzien van buizen en dan is de levensduur van deze buizen toch wel issue. In mijn set duurt het drie kwartier tot een uur eer het allemaal top presteert, wat in de praktijk resulteert dat ik zodra ik thuis kom eerst de set aanzet voor achtergrond muziekje voor tijdens het koken en eten om vervolgens de rest van de avond aan het vuurwerk kan beginnen :P

ik weet niet hoor.....

Bij mij staat ook alles aan. Gelukkig gebruikt de apparatuur niet zoveel stroom als het niet gebruikt wordt. Verder zet ik de TV altijd uit (ook niet op standby) en hebben we zoveel mogelijk spaarlampen gebruikt als maar mogelijk is, zijn de toiletten voorzien van waterbesparende spoelsystemen (helaas hebben we hiervoor nog geen regenwater als spoelwater) en heeft de douche een waterbesparende douchekop. Daarbij ga ik binnenkort een hooikist maken in de keuken waardoor de werkelijke kooktijd van gerechten (niet de bereidingstijd) verkort kan worden.

Eigenlijk is mijn stereo het 'enige milieuvervuilende' aspect in huis en dat neem ik maar voor lief.

Goh je lijkt goed bezig te zijn. Milieu bewust enzo.

Vreemd dat je dan toch je installatie aan laat staan.

Want hoe weinig denk je eigenlijk dat weinig is?

1watt is op jaarbasis al 8,7KWH

Dat zijn ongeveer 6-7 wasbeurten.

Het is zo simpel om 2/3 tot 3/4 van die energie te besparen door het gewoon uit te zetten.

Het is zo simpel om 2/3 tot 3/4 van die energie te besparen door het gewoon uit te zetten.

8,7kwh is 2 euro op jaarbasis..... oftwel een halve cent per dag.

8,7kwh is 2 euro op jaarbasis..... oftwel een halve cent per dag.

Reken maar dat je al snel richting de 100W continu gebruik gaat

1 Watt lekstroom laat een aardlekschakelaar nog niet eens uitschakelen.

Heb jij de teller wel eens stil zien staan?

• 2 weeks later...

ik weet niet hoor.....

Bij gaat ook alles uit als ik naar bed ga. Dus niet in standby op mijn versterker zit nog een ouderwetse

aan en uit knop. :D Dit is een nad c-720 bee. en mijn cd speler is ook aangesloten op de netstroom

uitgang van mijn nad dus die is ook uit.

Groet Eip.