Jump to content

Apparatuur op spanning laten staan

hiendfreak
 Share

Recommended Posts

M'n Denon heeft wel een kwartiertje nodig om op temperatuur te komen. Zodra ik thuiskom gaat (meestal onder het eten) zachtjes een muziekje aan. Ik moet de kinderen alleen 'ns leren dat (als ze daarna nog even televisie willen kijken) ze de versterker aan moeten laten staan.

Verder gaat het spul bij mij altijd uit zodra er niemand thuis is. Niks geen standby, alles uit. Gaan we langer dan een paar dagen weg gaan ook de (hoofd)stekkers los.

[ Ger ]

De spijker op zijn kop, Thingman!

Ik heb een keer iemand elektrische veldsterktes laten meten door mijn huis heen. Bleken vele ongezond hoge waardes voor te komen. Een oplossing zou zijn alle elektra te laten aarden, maar vanwege (oud) bouwtechnische overwegingen kon dit niet; alles zou opengebroken moeten worden.

Oplossing is het gebruik van netvrij-schakelaars, die een "stop" in de meterkast kunnen afschakelen, zodra er geen stroomvraag is. Heb ik bij conrad gekocht en zelf geinstalleerd. Spaart ook nog eens stroom.

Het belangrijkste is echter dat je slaap ongestoord is, want daarin vindt herstel plaats.

De spijker op zijn kop, Thingman!

Ik heb een keer iemand elektrische veldsterktes laten meten door mijn huis heen. Bleken vele ongezond hoge waardes voor te komen. Een oplossing zou zijn alle elektra te laten aarden, maar vanwege (oud) bouwtechnische overwegingen kon dit niet; alles zou opengebroken moeten worden.

Oplossing is het gebruik van netvrij-schakelaars, die een "stop" in de meterkast kunnen afschakelen, zodra er geen stroomvraag is. Heb ik bij conrad gekocht en zelf geinstalleerd. Spaart ook nog eens stroom.

Het belangrijkste is echter dat je slaap ongestoord is, want daarin vindt herstel plaats.

In 1995 hoorde ik over een alternatief nieuwbouwproject waar ze onder andere rekening hielden met dit soort verschijnselen. De herinnering zegt me dat dit iets met een vrouwenblad te maken had -- geen grapje! Het was een serieus project waaraan veel denkers van verschillende disciplines deelnamen en dat wel goed in elkaar stak. Toch is het volgens mij niks geworden; hooguit zijn fragmenten uit die totaalaanpak verwerkt in de huidige nieuwbouw, maar de meeste van die zaken gingen nogal ver. Elektrosmog en wat daarmee samenhangt nog wel het verst. Wat er ook bij hoorde was de akoestiek (galmtijd) van de woonomgeving. Die draagt vaak ook bij of doet afbreuk aan het woonplezier.

Wat er ook bij hoorde was de akoestiek (galmtijd) van de woonomgeving. Die draagt vaak ook bij of doet afbreuk aan het woonplezier.

wat goed dat sommige bouwers ook eens rekening houden met akoestische eigenschappen.

@wcd's: ik geloof dat het sinds 1990(?) verplicht is om bij nieuwbouw elk stopcontact te aarden. Daarvoor zag je geaarde stopcontacten slechts in badkamer en keuken.