Guest C J Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Jitter t.g.v. ruis geeft inderdaad ruis. Jitter t.g.v. structurele storingen geeft vervorming gecorreleerd met die storing. Jitter t.g.v. het datapatroon zelf geeft vervorming gecorreleerd met de data. Dunn, Miller, e.a. kijken niet naar de (statische) ruisvloer voor jitter. Ze kijken naar gecorreleerde signalen die er niet moeten zijn. 1. Wat blijft er van die correlatie over bij noise shaping en bijv. 64 voudige oversampling? 2. Als ik dithering toepas met een ruis die van zichzelf dezelfde orde heeft als de jittercomponent, wat gebeurt er dan met de correlatie? 3. Als Dunn en Miller naar *enkel* gecorreleerde signalen kijken, hoe doen ze dat dan? (zou goed kunnen maar ik heb nog geen methode gezien). dit laat onverlet dat mijn opmerking inderdaad wel erg kort door de bocht en slordig geformuleerd was. Die was bedoeld tegen de "werelden van verschil in de basweergave". Hoe je het ook wend of keerd, het lukt je steeds weer het zo te draaien dat je niets hoeft. Je zal ook in man tot man gesprekken wel altijd gelijk hebben... volgens jou. Toon mijn ongelijk aan en A je krijgt onmiddelijk gelijk B ik heb weer wat geleerd. Ik geef wel toe dat ik hierin een beetje koppig ben. Je draait de boel om. Iemand komt met iets, waarvan jij bij hoog en bij laag beweert dat dat niet zo is. Dan ligt de bal bij jou! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Je draait de boel om. Iemand komt met iets, waarvan jij bij hoog en bij laag beweert dat dat niet zo is. Dan ligt de bal bij jou! Nee, iemand komt met iets, en ik vraag of die persoon dat wil uitleggen / onderbouwen. Dat gebeurt niet. En dan heb ik het niet over forumleden maar eigenlijk over die Dunn en nog een paar stereophile figuren die jitter zo verschrikkelijk vinden. Als w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Je draait de boel om. Iemand komt met iets, waarvan jij bij hoog en bij laag beweert dat dat niet zo is. Dan ligt de bal bij jou! Nee, iemand komt met iets, en ik vraag of die persoon dat wil uitleggen / onderbouwen. Dat gebeurt niet. En dan heb ik het niet over forumleden maar eigenlijk over die Dunn en nog een paar stereophile figuren die jitter zo verschrikkelijk vinden. Als w Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Met jou valt niet te praten. Ik heb dit als een positieve discussie ervaren. Maarehh, leg eens uit, hoezo valt er met mij niet te praten? Ik begrijp je standpunt 100%, maar ik zie mezelf niet als degene die tegendraads gaat. Ik zie juist de mensen die stellen dat het gros v/d CD spelers in de fout gaat met jitter als tegendraads. Tja daarin zitten we vast op een meningsverschil. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Hij of zij die de meest onwaarschijnlijke bewering doet, moet met bewijzen op tafel komen. Ik ben de beroerdste niet en ik wil best kijken of ik eea kan voorspellen. Tot nu toe heb ik nog geen heldere uiteenzetting gezien om jitter eenvoudig te meten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Hij of zij die de meest onwaarschijnlijke bewering doet, moet met bewijzen op tafel komen. Ik ben de beroerdste niet en ik wil best kijken of ik eea kan voorspellen. Tot nu toe heb ik nog geen heldere uiteenzetting gezien om jitter eenvoudig te meten. Groet, Jacco Nou, dan wachten we daar even op. Ik ben tenslotte de beroerdste ook niet, al zeg ik het zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Met jou valt niet te praten. Ik heb dit als een positieve discussie ervaren. Maarehh, leg eens uit, hoezo valt er met mij niet te praten? Ik begrijp je standpunt 100%, maar ik zie mezelf niet als degene die tegendraads gaat. Ik zie juist de mensen die stellen dat het gros v/d CD spelers in de fout gaat met jitter als tegendraads. Tja daarin zitten we vast op een meningsverschil. Ok ok, we zitten vast op een meningsverschil... vindt jij. Het is zo gemakkelijk. Het enige wat jij hoeft te doen, is ingaan op mijn vraag, namelijk, een cd speler leegslopen en opnieuw volstoppen met jouw ontwerp. Daarna gaan wij, met zoveel mogelijk andere collega forummers, deze vergelijken met een standaard en een gerestylde speler. Maar ja, dat wil jij niet en dat begrijp ik achteraf ook wel een beetje. Trouwens, ben jij in omgang met je omgeving ook zo star en irritant? Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Trouwens, ben jij in omgang met je omgeving ook zo star en irritant? Dat wil je niet weten. Euuh, kijk, wat ik al eerder zei, het gaat niet om mij. Ik zie gewoon dat mensen een probleem beschrijven dat er niet is (totdat het is aangetoond); jitter in CD spelers. Argumenten die zouden moeten aantonen dat dit probleem er wel is, zijn nou niet echt overtuigend, dat is het enige punt dat ik in deze thread gemaakt heb. Waarom zou ik dan een jittervrije CD speler moeten maken? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 8 december 2006 Author Report Share Posted 8 december 2006 Heren, ik heb blijkbaar iets meer overhoop gehaald dan de bedoeling was. Als rechtgeaard audiofiel wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vandaar mijn vraag of er uit mijn huidige combi meer te halen valt. Gezien de bouw van e.e.a, met o.a. een aparte voeding voor de klok, had ik daar zelf al twijfels over. Voor zover ik alle technische argumenten kon volgen is het misschien wel meer een psychologische kwestie dan een technische. Omdat mijn budget niet onuitputtelijk is (sterker nog: zeldzamer dan de hoeveelheid koper op dit moment ) en ik zeker weet dat een stapel cd's een goede upgrade is, laat ik de klok- of andere modificatie maar even zitten. In ieder geval hartelijk dank voor alle input. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Heren, ik heb blijkbaar iets meer overhoop gehaald dan de bedoeling was. Als rechtgeaard audiofiel wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vandaar mijn vraag of er uit mijn huidige combi meer te halen valt. Gezien de bouw van e.e.a, met o.a. een aparte voeding voor de klok, had ik daar zelf al twijfels over. Voor zover ik alle technische argumenten kon volgen is het misschien wel meer een psychologische kwestie dan een technische. Omdat mijn budget niet onuitputtelijk is (sterker nog: zeldzamer dan de hoeveelheid koper op dit moment ) en ik zeker weet dat een stapel cd's een goede upgrade is, laat ik de klok- of andere modificatie maar even zitten.In ieder geval hartelijk dank voor alle input. Jammer, je weet niet wat je mist!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Heren, ik heb blijkbaar iets meer overhoop gehaald dan de bedoeling was. Als rechtgeaard audiofiel wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vandaar mijn vraag of er uit mijn huidige combi meer te halen valt. Gezien de bouw van e.e.a, met o.a. een aparte voeding voor de klok, had ik daar zelf al twijfels over. Voor zover ik alle technische argumenten kon volgen is het misschien wel meer een psychologische kwestie dan een technische. Omdat mijn budget niet onuitputtelijk is (sterker nog: zeldzamer dan de hoeveelheid koper op dit moment ) en ik zeker weet dat een stapel cd's een goede upgrade is, laat ik de klok- of andere modificatie maar even zitten.In ieder geval hartelijk dank voor alle input. Missie geslaagd! sorry even vervelend doen kon het niet laten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Heren, ik heb blijkbaar iets meer overhoop gehaald dan de bedoeling was. Als rechtgeaard audiofiel wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vandaar mijn vraag of er uit mijn huidige combi meer te halen valt. Gezien de bouw van e.e.a, met o.a. een aparte voeding voor de klok, had ik daar zelf al twijfels over. Voor zover ik alle technische argumenten kon volgen is het misschien wel meer een psychologische kwestie dan een technische. Omdat mijn budget niet onuitputtelijk is (sterker nog: zeldzamer dan de hoeveelheid koper op dit moment ) en ik zeker weet dat een stapel cd's een goede upgrade is, laat ik de klok- of andere modificatie maar even zitten. In ieder geval hartelijk dank voor alle input. Missie geslaagd! sorry even vervelend doen kon het niet laten Gefeliciteerd dan maar. Voor de man zelf overigens niet want het genot van z'n nieuwe stapel cd's wordt er niet door vergroot. Met de hartelijke groeten van een psychologisch geval. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Satch Posted 8 december 2006 Author Report Share Posted 8 december 2006 Voor de man zelf overigens niet want het genot van z'n nieuwe stapel cd's wordt er niet door vergroot. Tsja..... Dat zou betekenen dat ik in de auto niet zou kunnen genieten van muziek omdat zowel de installatie als de akoestiek als de hoeveelheid omgevingslawaai nogal ongunstig is. Misschien ben ik toch geen echte audiofiel: ik hoor liever Jimi Hendrix op een midisetje dan Frans Bauer alsof-ie in mijn huiskamer staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Heren, ik heb blijkbaar iets meer overhoop gehaald dan de bedoeling was. Als rechtgeaard audiofiel wil ik graag voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Vandaar mijn vraag of er uit mijn huidige combi meer te halen valt. Gezien de bouw van e.e.a, met o.a. een aparte voeding voor de klok, had ik daar zelf al twijfels over. Voor zover ik alle technische argumenten kon volgen is het misschien wel meer een psychologische kwestie dan een technische. Omdat mijn budget niet onuitputtelijk is (sterker nog: zeldzamer dan de hoeveelheid koper op dit moment ) en ik zeker weet dat een stapel cd's een goede upgrade is, laat ik de klok- of andere modificatie maar even zitten. In ieder geval hartelijk dank voor alle input. Missie geslaagd! sorry even vervelend doen kon het niet laten Kijk, het is dus mede daarom dat jij de uitwerking hebt op anderen als een rode lap op een stier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Denon DVD-A1 via i.Link naar Denon AV-receiver: Total correlated Jitter (re. -3dBFs into 8000ohm) = 482079psec (Left Channel) 482080psec (Right Channel) Deze vind ik wel leuk. ... Zoals je je kunt voorstellen zet ik mijn twijfels bij dit soort getallen. Belofte maakt schuld. Ik heb het hele artikel even opgezocht. Het is geen schrijffout, en Miller krabde zich ook even in de (weinige) haren. Dit was met een FireWire interface in pakket-mode tussen DVD-loopwerk en versterker. Intussen gebruikt iedereen FireWire in seriele mode, al dan niet met een kloklink terug naar het loopwerk. Deze oplossingen leveren courant 300-1000ps jitter. Enfin, in de luistertest van dat 480ns beest was het commentaar van het panel (blind!) dat het geluidsbeeld nogal vaag was, met wat wekere bas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Voor de man zelf overigens niet want het genot van z'n nieuwe stapel cd's wordt er niet door vergroot. Tsja..... Dat zou betekenen dat ik in de auto niet zou kunnen genieten van muziek omdat zowel de installatie als de akoestiek als de hoeveelheid omgevingslawaai nogal ongunstig is. Misschien ben ik toch geen echte audiofiel: ik hoor liever Jimi Hendrix op een midisetje dan Frans Bauer alsof-ie in mijn huiskamer staat. Weergave kan aantrekkelijker worden, en dat merk je als het gelukt is, en het lijkt of Jimi in je huiskamer staat. Als de behoefte om meer muziek te luisteren en aan te schaffen groter wordt, dan werkt het. Kun je vooraf over kibbelen, of proberen te ondervinden. Waarom het in de auto geen item is en in de huiskamer wel, geen idee. Honger maakt rauwe bonen zoet, of zoiets. Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Enfin, in de luistertest van dat 480ns beest was het commentaar van het panel (blind!) dat het geluidsbeeld nogal vaag was, met wat wekere bas. Dat kan me ergens heel goed voorstellen; gecorrelleerde ruis (vervorming) op een orde -33 dB worst case maar desnoods 20 dB minder kan ik ook horen en dan zijn klachten als wekere bas een heel stuk plausibeler. Maar als de jitter weer 3 tot 4 ordes lager ligt (= 6 tot 8 ordes in het power domain) dan blijft er van die hoorbaarheid weinig over. Nog steeds heb ik trouwens twijfels bij waardes tussen 300 en 1000, als een klok makkelijk veel beter te krijgen is en als men slechts indirect meet aan analoge spectra (waar allerlei andere zooi in kan voorkomen). Bedankt voor het opzoeken. Kijk, het is dus mede daarom dat jij de uitwerking hebt op anderen als een rode lap op een stier. Nou wordt dus de boze stier aangewezen als oorzaak voor de keuze van de threadstarter g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Op dit moment beluister ik mijn zilveren schijfjes met een PS Audio transport/DAC combi, het Lambda 2SE loopwerk (gebaseerd op een Philips CDM9-Pro loopwerk en vier trafo's) en een PS Audio SL3 DAC, opgebouwd rond twee BB 63 converters en een Pacific Microsonics HDCD-chip.Heeft het nut in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 december 2006 Report Share Posted 11 december 2006 Missie geslaagd! Waar anderen stoppen en wie weet moedeloos worden, van al het geoh, laat ik me niet zo gauw uit het veld slaan Satch komt begin 2007 zelf luisteren en kan het e.e.a. zelf ervaren sorry even vervelend doen kon het niet laten Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Satch komt begin 2007 zelf luisteren en kan het e.e.a. zelf ervaren Jack Zorg dat je er vooral goed bij zegt: "en nu komt de speler m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Satch komt begin 2007 zelf luisteren en kan het e.e.a. zelf ervaren Jack Zorg dat je er vooral goed bij zegt: "en nu komt de speler m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Satch komt begin 2007 zelf luisteren en kan het e.e.a. zelf ervaren Jack Zorg dat je er vooral goed bij zegt: "en nu komt de speler m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Satch komt begin 2007 zelf luisteren en kan het e.e.a. zelf ervaren Jack Zorg dat je er vooral goed bij zegt: "en nu komt de speler m Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Beiden weigeren ook hardnekkig de moeite te nemen daar eens goed naar te luisteren. Ik weet dat ik hardnekkig ben, maar probeer eens te snappen waar het probleem zit met dat 'luisteren'. [metafoor] Stel iemand beweert dat het vervangen van een trekhaak de auto sneller laat rijden, maar je mag dat alleen controleren met eigen waarneming (dus uit het raam kijken, en niet de snelheidsmeter gebruiken). Ik beweer dat het snelheidsverschil veroorzaakt door die vervangen trekhaak niet waar te nemen is met onze ogen, door uit het raam te kijken (daar komt dat 'luisteren' mee overeen). We kijken op de snelheidsmeter (dat is dus meten en niet luisteren) en we zien dat de auto nog exact even snel rijdt. Dan hoef ik niet meer naar buiten te kijken om te beleven dat de auto toch misschien wel sneller rijdt. Ook al zijn er honderden mensen die beweren dat als ik maar lang en vaak genoeg uit het raam kijk, dat ik dan wel ga beleven dat dankzij die trekhaak, de auto sneller kan rijden. [/metafoor] Luisteren naar audiospullen is net zoiets als uit het raam kijken en de snelheid afschatten. Dat kun je alleen heel grof. Als het verschil veroorzaakt door zo'n trekhaak 0.0000000000000001 km/u is (omdat ie 1 gram lichter is dan de vorige trekhaak) dan kan ik dat met uit het raam kijken niet waarnemen. Ik stel dan dat het zinloos is om die trekhaak te vervangen, omdat je niet m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 12 december 2006 Report Share Posted 12 december 2006 Zorg dat je er vooral goed bij zegt: "en nu komt de speler m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts