Jump to content

Andere klok?

Satch
 Share

Recommended Posts

Beiden weigeren ook hardnekkig de moeite te nemen daar eens goed naar te luisteren. :confused:

Ik weet dat ik hardnekkig ben, maar probeer eens te snappen waar het probleem zit met dat 'luisteren'.

[metafoor]

Stel iemand beweert dat het vervangen van een trekhaak de auto sneller laat rijden, maar je mag dat alleen controleren met eigen waarneming (dus uit het raam kijken, en niet de snelheidsmeter gebruiken). Ik beweer dat het snelheidsverschil veroorzaakt door die vervangen trekhaak niet waar te nemen is met onze ogen, door uit het raam te kijken (daar komt dat 'luisteren' mee overeen). We kijken op de snelheidsmeter (dat is dus meten en niet luisteren) en we zien dat de auto nog exact even snel rijdt. Dan hoef ik niet meer naar buiten te kijken om te beleven dat de auto toch misschien wel sneller rijdt. Ook al zijn er honderden mensen die beweren dat als ik maar lang en vaak genoeg uit het raam kijk, dat ik dan wel ga beleven dat dankzij die trekhaak, de auto sneller kan rijden.

[/metafoor]

Luisteren naar audiospullen is net zoiets als uit het raam kijken en de snelheid afschatten. Dat kun je alleen heel grof. Als het verschil veroorzaakt door zo'n trekhaak 0.0000000000000001 km/u is (omdat ie 1 gram lichter is dan de vorige trekhaak) dan kan ik dat met uit het raam kijken niet waarnemen. Ik stel dan dat het zinloos is om die trekhaak te vervangen, omdat je niet m

[...]

Ik heb dus opnames en daar zitten zoveel dingen in de mix "verstopt" die vallen totaal niet op op s'ommige cd spelers. [...]

Als ze verstopt zijn, behoren ze niet op te vallen.

Maar we hadden het over gevoelloze machines die kwartsgestuurd zijn. Of suggereer je dat je de timingfouten kan horen die jitterende klokken maken? Ik snap het uitstapje naar de 10 mensen die iets op de piano spelen niet.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Hmm hebben die toch voor niets 400 euro betaald voor die gitarist ;)

Groeten,

Bas

Dat is dan de eerste winst. Misschien kunnen er nog meer thuisblijven.

Groet,

Jacco

Groet,

Jacco

Groeten,

Bas

Groet,

Jacco

:D :D nou dat is toch al zo met de hedendaagse commerciele meuk ;) alleen maar softsynths en samples :(

Groeten,

Bas

Groet,

Jacco

Groeten,

Bas

Groet,

Jacco

:D :D nou dat is toch al zo met de hedendaagse commerciele meuk ;) alleen maar softsynths en samples :(

Groeten,

Bas

Ja, allemaal kwartsgestuurd...

Groet,

Jacco

Beiden weigeren ook hardnekkig de moeite te nemen daar eens goed naar te luisteren. :confused:

Ik weet dat ik hardnekkig ben, maar probeer eens te snappen waar het probleem zit met dat 'luisteren'.

[metafoor]

Stel iemand beweert dat het vervangen van een trekhaak de auto sneller laat rijden, maar je mag dat alleen controleren met eigen waarneming (dus uit het raam kijken, en niet de snelheidsmeter gebruiken). Ik beweer dat het snelheidsverschil veroorzaakt door die vervangen trekhaak niet waar te nemen is met onze ogen, door uit het raam te kijken (daar komt dat 'luisteren' mee overeen). We kijken op de snelheidsmeter (dat is dus meten en niet luisteren) en we zien dat de auto nog exact even snel rijdt. Dan hoef ik niet meer naar buiten te kijken om te beleven dat de auto toch misschien wel sneller rijdt. Ook al zijn er honderden mensen die beweren dat als ik maar lang en vaak genoeg uit het raam kijk, dat ik dan wel ga beleven dat dankzij die trekhaak, de auto sneller kan rijden.

[/metafoor]

Luisteren naar audiospullen is net zoiets als uit het raam kijken en de snelheid afschatten. Dat kun je alleen heel grof. Als het verschil veroorzaakt door zo'n trekhaak 0.0000000000000001 km/u is (omdat ie 1 gram lichter is dan de vorige trekhaak) dan kan ik dat met uit het raam kijken niet waarnemen. Ik stel dan dat het zinloos is om die trekhaak te vervangen, omdat je niet m

Beste S,

Even een hele serieuze vraag. Ik meen me te herinneren dat je zelf ook (klassiek piano) speelt.

Als 10 mensen exact hetzelfde stuk van Brahms ten uitvoer brengen op dezelfde vleugel. Ze doen er alle 10 percies 8 minuut 30 over. Dan zullen er altijd enkele pianisten zijn die je "raken" en het met soul en gevoel ten uitvoer kunnen brengen. Der zitten der tussen die a-muzikaal klinken, en der zitten dertussen die in in het midden zitten. Toch dezelfde nootjes, hetzelfde tempo, hetzelfde stuk.

Is er dan in theorie te vertellen waarom de een nou zo muzikaal klonk en de ander niet?

Ja en nee. Ik denk niet dat er een 'standaardrecept' is dat altijd werkt, waardoor ineens het stuk heel goed in de oren klinkt en emotie oproept. Ik denk wel dat er een aantal regels en tools zijn, waarmee je dit kunt bereiken. Maar

Groet,

Jacco

Groeten,

Bas

Groet,

Jacco

Groeten,

Bas

Ja, allemaal kwartsgestuurd...

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Ben blij dat je dat even noemde. Want in de studio wereld wordt er al sinds jaar en dag wel serieus aandacht besteed aan een goede klok (housesync).

Voorbeelden daarvan zijn de Rosendahl en apogee bigben kwaliteits klokken. De jongens in de pro-audio hadden 15 jaar terug al door dat een goede systeem klok van belang is, en dat er wel degelijk verschil bestaat tussen een matige en een goede wordclock ;)

In een goede digiale studio setup moet een jitterwarde van onder de 100ps. gehaald kunnen worden.

Groeten,

Bas

ik heb laatst een forummer naar mijn (meegesleepte) gemodde speler laten luisteren. Hij had zich tijden zitten ergeren aan zijn standaard SA11. en wist in een paar minuten dat hij die van hem zou laten modificeren.

en die overtuiging werd groter met iedere CD die erin ging.

dat is het effect op iemand die goed en lang geluisterd heeft naar de eigen ongemodde speler.

groet

Vrijdag 22 december gaat de SA-11 naar Bas toe. B)

En als je nog nooit naar een standaard SA-11- of een gemodificeerde SA-11 heb geluisterd weet je niet waar het over gaat.

Ik weet het wel vandaar, dat ik hem bij Bas breng :lol:

:):):):rolleyes:;)

Vrijdag 22 december gaat de SA-11 naar Bas toe. B)

En als je nog nooit naar een standaard SA-11- of een gemodificeerde SA-11 heb geluisterd weet je niet waar het over gaat.

Ik weet het wel vandaar, dat ik hem bij Bas breng :lol:

Die jongens hebben wel een beetje gelijk want de behoefte om daarna naar een betere speler uit te kijken zal zo ongeveer verdwenen zijn. ;)