Jump to content

passieve/actieve voorversterker

rienberends
 Share

Recommended Posts

Ik ben het wel eens met Sodejuu met dien verstande dat ook een actieve pre volledig de plank kan mis slaan ... Men zegt wel eens dat een passieve pre het meest neutraal kan zijn - dat wil zeggen de kwaliteiten van je eindversterker het meest tot zijn recht doet komen - maar of dat wenselijk is ligt dan natuurlijk ook weer aan je eindversterker.

Hier een link naar een test van een aantal passieve voor ..... ja versterkers mag je het eigenlijk niet noemen omdat ze niks versterken:

http://www.enjoythemusic.com/magazine/equi...eamplifiers.htm

Ik heb zelf de pre van Antique Sound Lab die daar besproken wordt en die bevalt mij erg goed maar dat komt volgens mij vooral doordat er geen potmeter inzit maar voor iedere kanaal een transformator om het geluid te regelen. Dat heeft ook nogal wat invloed op de weerstand waar Sodejuu het over heeft. Maar hoe het precies werkt snap ik niet. Ik gebruikte aanvankelijk alleen een Gainclone met ingebouwde Alps potmeter maar na het vervangen van de Alps door deze losse voorversterker is de aansturing van de boxen veel beter. Het is geen klein verschil in de weergave!

http://www.uhfmag.com/Issue62/aslpassive.html

Als je naar de beste voorversterkers kijkt, zie je dat ze allemaal actief zijn. Natuurlijk slaan zowel actieve als passieve voorversterkers wel eens de plank mis, net zoals er minstens zoveel zijn die magie brengen in een set. Maar uiteindelijk is er altijd wel een aktieve voorversterker te vinden die beter klinkt dan de passieve, budget even buiten beschouwing gelaten.

Waarom niet gewoon je cdspeler direct op je ev zetten. Dat speelt bij mij de mcintosh een heel end zoek meen ik oprecht :blink:

Ik heb maar een paar pre-s gehad.

Sony ta-e80es

Sony ta-e90es

Sphinx project 2 mkII

Mcintosh c26

niet zo gek veel i.i.g. ook een paar getest. Ik wist niet dat een pre zoveel kon uitmaken voor het geluid. en eigenlijk doet het dat ook niet in mijn oren. Nuance verschillen hoorde ik voorheen tussen al deze pre's. Todat ik dus echt een cdspeler van formaat (xa50es gemodificeerd) direct op mijn buis aansloot.

In een woord magnifiek. Het is bij mij i.i.g. overduidelijke zaak dat de mcintosh warm en krachtig klinkt en de cdspeler gewoon heerlijk op detaillieert zegmaar. Ahh ik zemel ook maar wat raak mannen.

Denk dat niet echt valt tezeggen wat nu beter is of vooroordeel is. Immers mijn oren zijn die van jullie niet en dat is bij ieder van jullie geldig deze laatste opmerking.

Als je naar de beste voorversterkers kijkt, zie je dat ze allemaal actief zijn. Natuurlijk slaan zowel actieve als passieve voorversterkers wel eens de plank mis, net zoals er minstens zoveel zijn die magie brengen in een set. Maar uiteindelijk is er altijd wel een aktieve voorversterker te vinden die beter klinkt dan de passieve, budget even buiten beschouwing gelaten.

Een passieve voorversterker kan niks mis doen... hij pas n.l. de aansluitingen van de bron en eindversterker NIET op elkaar aan en verzwakt eigenlijk alleen het signaal.

Actieve voorversterkers verzwakken ook, maar goede pr

Waarom niet gewoon je cdspeler direct op je ev zetten. Dat speelt bij mij de mcintosh een heel end zoek meen ik oprecht :blink:

Dat ben ik met je eens en dat experiment was bij mij thuis ook de aanleiding om van mijn potmeter af te willen. Maar eerlijk gezegd heb ik een actieve voorversterker nog niet geprobeerd. Wat hier boven staat dat een passieve voorversterker het signaal zou verzwakken is volgens mij niet altijd waar als het gaat om pre-amps die met transformatoren werken. Deze beauty heeft er zelfs een switch voor ...

http://www.6moons.com/audioreviews/audiozone4/pretone.html

S&B is also what's at the heart of Peter Daniel and George Tordai's AudioZone PRE-T1: a TX102 magnetic volume control which operates at or below unity gain but can be configured for 6dB of additional gain.