Jump to content

Test CD


WanFie
 Share

Recommended Posts

  • Members

Ik heb de beider cd's nu eens een paar keer beluisterd, en om het even over wat anders te hebben als de (inderdaad flink uiteenlopende) meningen, even iets wat mij steeds meer op ging vallen...

 

Ik heb dus zo'n beetje het idee gekregen dat we meer een demo-cd aan het in elkaar flansen zijn dan een test-cd. Nu is daar op zich natuurlijk ook niets mis mee, maar een groot aantal van de nummers zou dus zo in een winkel gebruikt kunnen worden omdat (naar mijn idee) veel sets dus juist goed uit de verf zouden komen. Een klein voorbeeld van wat mij erg opviel, die 4e track op de 2e cd, misschien niet echt mijn muziek, maar dat buiten beschouwing gelaten, daar stond ineens een metersdiep geluidsbeeld. Blijken die rare Tannoy's dat dus ook te kunnen. Op zich is dat heel fraai, maar is dit niet al gemanipuleerd in de opname of zoiets ? Ditzelfde effect bereik je dus naar ik mag aannemen met meerdere luidsprekers die deze eigenschap maar in lichtere mate bezitten...

 

Als ik ergens een paar luidsprekers ga beluisteren, probeer ik muziek mee te nemen waarbij de echtheidsgraad (voor iedereen weer anders, maar voor mij dus het idee van live met de daarbijbehorende druk, etc, jullie kennen mijn liedje zo onderhand wel) aanwezig is.

Naar mijn ''nieuwe'' opvatting, dus zeg maar sinds heel kort, zouden we dus wat meer ''moeilijke'' nummers moeten hebben.

Die track van Yello die ik onlangs had gepost bijvoorbeeld, daarin zitten een paar uithalen van mevrouw Bassy, deze gaan bijna bij iedereen compleet de vervorming in. Tot nu toe heb ik slechts 2 sets gehoord waarbij dit overeind bleef (helaas kostten deze beiden dik over de ton in euro's)

Drumsolo's doen het dan inderdaad ook goed (maar wel wat korter aub) voor de dynamiek.

Opnames die worden getypeerd als ''een zooitje'' zijn misschien ook zo slecht nog niet, de juiste set zet misschien alles toch netjes op zijn plaats...

 

Ik hoop dat jullie me nog een beetje kunnen volgen, al met al ben ik er zelf dus ook nog niet helemaal uit van hoe of wat, een 2e bijeenkomst lijkt me dan ook iets voor op de korte termijn...

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Yep, die is het...

 

Ik heb de 2e cd trouwens weer even opstaan, wat mij eerder ook al opviel (beetje off topic misschien), uit welke uitvoering van The Great Gig In The Sky is dit nu eigenlijk geknipt ? Er zit zo'n snelheids verloop ''wauwel'' in het eind. Komt die van de DVD of zo ? Of is hier iets fout gegaan ?

Link to comment
Share on other sites

Yep, die is het...

 

Ik heb de 2e cd trouwens weer even opstaan, wat mij eerder ook al opviel (beetje off topic misschien), uit welke uitvoering van The Great Gig In The Sky is dit nu eigenlijk geknipt ? Er zit zo'n snelheids verloop ''wauwel'' in het eind. Komt die van de DVD of zo ? Of is hier iets fout gegaan ?

Beide tracks zijn mijn inbreng en ze komen beide van een sacd. Niet de PCM laag, maar de stereo sacd laag die met een cd recorder (!) is opgenomen. Die Tuba Mirum is een opname waar niets aan gemorreld is qua effecten. Het is een hele diepe opname uit een soort kerk (als ik me het hoesje nog goed kan herinneren). Dat was ook de bedoeling om te laten horen.

 

Die "The Great Gig In The Sky" is geknipt uit de 30th anniversary editie. De oorspronkelijke banden zijn daarbij gebruikt en dat snelheidsverloop hoort er in te zitten. Een grapje van Alan Parsons denk ik. Als je er op gaat letten is het een opname die vrij irritant kan zijn (wauwel, snelheidsfluctuatie en als je goed luistert ook ordinaire knippen). En de stem die op 2 totaal verschillende manieren in het stereobeeld is gezet. O ja, vergeet de ruis niet! Het barst van de ruis en dat staat ook zo op de sacd.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Die "The Great Gig In The Sky" is geknipt uit de 30th anniversary editie. De oorspronkelijke banden zijn daarbij gebruikt en dat snelheidsverloop hoort er in te zitten. Een grapje van Alan Parsons denk ik. Als je er op gaat letten is het een opname die vrij irritant kan zijn (wauwel, snelheidsfluctuatie en als je goed luistert ook ordinaire knippen). En de stem die op 2 totaal verschillende manieren in het stereobeeld is gezet. O ja, vergeet de ruis niet! Het barst van de ruis en dat staat ook zo op de sacd.

 

Groet,

Jacco

 

Je hebt nog gelijk ook, ik heb mijn eigen DSOTM op lp nog even snel opgezet, daar zit het ook in :ph34r: .

Draai hem eigenlijk te weinig (rot-smoes)...

 

Om nog even op mijn vorige posting terug te komen, die enorme diepte, dat was dus de bedoeling dat dat naar voren kwam.

Mijn luidsprekers doen een hoop dingen heel goed, diepteafbeelding hoort daar echter niet bij. Kun je dus mijn kant-tekening begrijpen dat het eigenlijk beter geschikt is voor een demo-disc dan voor een test-cd ? Het lijkt me nog steeds de bedoeling dat apparatuur met deze cd door de mand moet vallen, en niet beter moet lijken (kan er even geen betere beschrijving voor vinden)...

 

NB, die track 16, welke frequentie is dat ? Mijn hele keuken stortte zowat in, alles stond hier te resoneren...

Link to comment
Share on other sites

Die track 16 (SingleTone39Hz_03dBFS) is 39 Hz. Lekker laag, maar het echte laag zit wat mij betreft daar nog onder. Het is maar een testtrack.

 

Vwb die diepte: kennelijk kunnen jouw speakers dat dus wel degelijk weergeven. Het is een eerlijke opname waar niets aan versleuteld is.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Beide tracks zijn mijn inbreng en ze komen beide van een sacd. Niet de PCM laag, maar de stereo sacd laag die met een cd recorder (!) is opgenomen.

 

[...]

 

Die "The Great Gig In The Sky" is geknipt uit de 30th anniversary editie. De oorspronkelijke banden zijn daarbij gebruikt en dat snelheidsverloop hoort er in te zitten. Een grapje van Alan Parsons denk ik. Als je er op gaat letten is het een opname die vrij irritant kan zijn (wauwel, snelheidsfluctuatie en als je goed luistert ook ordinaire knippen). En de stem die op 2 totaal verschillende manieren in het stereobeeld is gezet. O ja, vergeet de ruis niet! Het barst van de ruis en dat staat ook zo op de sacd.

 

Jacco, deze track vond ik nogal vreemd klinken. Vooral de ruis is op de SACD in dergelijke mate niet te horen. Het is eigenlijk behoorlijk stil... Ik weet dus niet waar het vandaan gekomen is, maar in ieder geval niet van de SACD voor zover ik kan vaststellen. Ook mis ik wat detail in het hoog, en het geluidsbeeld is wat minder breed dan bij het origineel.

 

Overigens super bedankt voor het opsturen van de CD-RW's! Ik denk dat ik hier wat mooie muziek tips vandaan kan halen!

Link to comment
Share on other sites

Beide tracks zijn mijn inbreng en ze komen beide van een sacd. Niet de PCM laag, maar de stereo sacd laag die met een cd recorder (!) is opgenomen.

 

[...]

 

Die "The Great Gig In The Sky" is geknipt uit de 30th anniversary editie. De oorspronkelijke banden zijn daarbij gebruikt en dat snelheidsverloop hoort er in te zitten. Een grapje van Alan Parsons denk ik. Als je er op gaat letten is het een opname die vrij irritant kan zijn (wauwel, snelheidsfluctuatie en als je goed luistert ook ordinaire knippen). En de stem die op 2 totaal verschillende manieren in het stereobeeld is gezet. O ja, vergeet de ruis niet! Het barst van de ruis en dat staat ook zo op de sacd.

 

Jacco, deze track vond ik nogal vreemd klinken. Vooral de ruis is op de SACD in dergelijke mate niet te horen. Het is eigenlijk behoorlijk stil... Ik weet dus niet waar het vandaan gekomen is, maar in ieder geval niet van de SACD voor zover ik kan vaststellen. Ook mis ik wat detail in het hoog, en het geluidsbeeld is wat minder breed dan bij het origineel.

 

Overigens super bedankt voor het opsturen van de CD-RW's! Ik denk dat ik hier wat mooie muziek tips vandaan kan halen!

De track is ietwat versterkt, het was een nogal zachte track. De ruis staat op de sacd, maar is dus meeversterkt. Die ruis zit niet in de opname apparatuur, bij mij ruist die sacd net zo hard. Die track van Peter Gabriel is weer helemaal stil, maar die heb ik ook niet meer extra versterkt.

 

Ik sluit niet uit dat je een klein artifact hoort van mijn cd recorder en dan moet je denken aan een verzwakking van rond de 0,3 dB op 15 kHz. Of aan vervormingscomponenten in de orde van -100 dBFS. Dat is dan aan de opnamekant, wat die sacd speler aan afwijking heeft, weet ik niet. Ik heb geen test-sacd's ter beschikking.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik sluit niet uit dat je een klein artifact hoort van mijn cd recorder en dan moet je denken aan een verzwakking van rond de 0,3 dB op 15 kHz. Of aan vervormingscomponenten in de orde van -100 dBFS. Dat is dan aan de opnamekant, wat die sacd speler aan afwijking heeft, weet ik niet. Ik heb geen test-sacd's ter beschikking.

 

Vaag zeg... Kun je de CD laag eens checken? Hoor je daar veel minder ruis? In heb de track van de test CD en de SACD op grofweg het zelfde volume afgespeeld, maar hoor daar toch echt lang niet zoveel ruis. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat jou opname kan zijn..

Link to comment
Share on other sites

Ik sluit niet uit dat je een klein artifact hoort van mijn cd recorder en dan moet je denken aan een verzwakking van rond de 0,3 dB op 15 kHz. Of aan vervormingscomponenten in de orde van -100 dBFS. Dat is dan aan de opnamekant, wat die sacd speler aan afwijking heeft, weet ik niet. Ik heb geen test-sacd's ter beschikking.

 

Vaag zeg... Kun je de CD laag eens checken? Hoor je daar veel minder ruis? In heb de track van de test CD en de SACD op grofweg het zelfde volume afgespeeld, maar hoor daar toch echt lang niet zoveel ruis. Kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat dat jou opname kan zijn..

De cd laag heb ik eigenlijk nooit echt beluisterd. Het schijnt ook niet een downsample te zijn van de dsd track...maar een al eerder uitgebrachte remaster ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan (als ik me niet vergis). Ik zal er eens naar luisteren, wie weet. Ook eens luisteren of ik ook die knippen hoor.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

De cd laag heb ik eigenlijk nooit echt beluisterd. Het schijnt ook niet een downsample te zijn van de dsd track...maar een al eerder uitgebrachte remaster ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan (als ik me niet vergis). Ik zal er eens naar luisteren, wie weet. Ook eens luisteren of ik ook die knippen hoor.

 

Het blijft vreemd... Ik had effe het vermoeden dat mijn CD-speler alleen maar "alsof deed" met het afspelen van SACD's.. maar ik heb effe aan de DAC zitten polsen met de multimeter.. In DSD mode zou pin 4 (LRCK) aan ground moeten hangen. En dat doet ie ook. Dus er gaat wel degelijk DSD door mijn DAC ;) Heb jij niet een 5.1 downmix van je platayer opgenomen ofzo?

Link to comment
Share on other sites

(...) Mijn luidsprekers doen een hoop dingen heel goed, diepteafbeelding hoort daar echter niet bij. (...)

 

Het ging toch om Tannoy "Dual Concentric" luidsprekers?

Van dat soort heb ik lange tijd mogen genieten, en ik was vooral onder de indruk van... inderdaad: de diepte-afbeelding!

Vermoedelijk vooral dankzij bundeling in midden en hoog (een eigenschap die meestal wordt afgedaan als een nadeel, maar die vooral in harde akoestiek heel zegenrijk kan zijn).

Ik had soms zelfs de neiging om in mijn kamer een omweggetje te maken, omdat ik anders dwars door het drumstel moest stappen...

't Waren grote (225 l. / 38 cm

Link to comment
Share on other sites

  • Members

(...) Mijn luidsprekers doen een hoop dingen heel goed, diepteafbeelding hoort daar echter niet bij. (...)

 

Het ging toch om Tannoy "Dual Concentric" luidsprekers?

Van dat soort heb ik lange tijd mogen genieten, en ik was vooral onder de indruk van... inderdaad: de diepte-afbeelding!

Vermoedelijk vooral dankzij bundeling in midden en hoog (een eigenschap die meestal wordt afgedaan als een nadeel, maar die vooral in harde akoestiek heel zegenrijk kan zijn).

Ik had soms zelfs de neiging om in mijn kamer een omweggetje te maken, omdat ik anders dwars door het drumstel moest stappen...

't Waren grote (225 l. / 38 cm

Link to comment
Share on other sites

[...]Naar mijn idee zal toch nog wat ander materiaal aangedragen moeten worden, en dan met de nadruk op moeilijk...

Ja, en/of wat harder materiaal. Het enige harde is van Living Colour, maar eigenlijk valt dat nog mee.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

  • Members

[...]Naar mijn idee zal toch nog wat ander materiaal aangedragen moeten worden, en dan met de nadruk op moeilijk...

Ja, en/of wat harder materiaal. Het enige harde is van Living Colour, maar eigenlijk valt dat nog mee.

 

Groet,

Jacco

 

Hard materiaal is niet zo'n probleem, maar of dat echter moeilijk materiaal is ?

Ik zal wel eens wat gaan zoeken, iets in de trant van Metallica, Tool, A Perfect Circel, System Of A Down, Opeth ? Of misschien wel Rammstein ?

Link to comment
Share on other sites

  • Members
Tool en APC zijn vrij hard en kunnen complex zijn. Ook goed gemasterd. Rammstein lijkt me ook wel aardig. Maar ik ben niet zo'n specialist in de zware metalen...

 

Groet,

Jacco

 

Ik heb er al een gevonden (wel gelijk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...