Jump to content

Test CD


WanFie
 Share

Recommended Posts

Wat mij betreft kun je er altijd nog bij hoor, audiofreak. Het is geen besloten club oid. Je moet het ook zien als een "ding" dat steeds weer verbeterd kan worden.

 

Anyway, vandaag was het een zeer vruchtbare dag. We hebben aan de hand van de "lijstjes" een keuze gemaakt van welke track wel en niet. Ook is er 1 track bij gekomen, dat is track 1 en track 2 gecombineerd van de Beatles remaster Love. Er zijn wel meer ingredienten die missen, maar het begint er al redelijk op te lijken. Bovendien was de sfeer opperbest en de broodjes en soep onovertroffen (nu wel met vermicelli ipv macaroni of bami). Bedankt daarvoor, Hans.

 

De lange tracks zijn gewogen en de interessante passages uitgelicht. In een aantal tracks zijn herhalingen geduid en zullen dus min of meer gehalveerd worden. Al met al een goed resultaat. Ook mbt het volume zal een logische aanpassing komen. Enerzijds te zachte wat opkrikken en anderzijds het groeperen van tracks met min of meer gelijk volume. Dan zullen de klassieke tracks automatisch wel bij elkaar komen.

 

Ook eens goed om de muziek op de set van Hans gehoord te hebben, ik heb het tot nu toe op de koptelefoon beoordeeld.

 

Meer details volgen,

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik vond het ondanks het (te) mooie weer, weer 'n uiterst gezellige bijeenkomt. Op zo'n bijeenkomst is n.l. geheel geen competitie tussen de leden... ;)

 

Ik heb echter later nog eens nagedacht over de overgebleven nummers. Daar staat veel moois tussen, maar ik kan me voorstellen dat er andere stukken zijn waar beter of andere dingen mee te testen zijn.

 

Vooral stukken met een goede ambiance zijn nu nog schaars.

 

Wanneer iedereen nog eens goed in z'n "discotheek" gaat zoeken vinden we misschien nog wat.

 

(Volgende week is dit mooie weer toch weer voorbij)

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Het eerste nummer van de cd Trinity sessions van de Cowboy Junkies, een enorme ambiance, opgenomen in een kerk, met in de achtergrond het verkeers lawaai van buiten, hetwelk wordt verstoord door enig gezang.......

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik vond het ondanks het (te) mooie weer, weer 'n uiterst gezellige bijeenkomt. Op zo'n bijeenkomst is n.l. geheel geen competitie tussen de leden... ;)

 

Ik heb echter later nog eens nagedacht over de overgebleven nummers. Daar staat veel moois tussen, maar ik kan me voorstellen dat er andere stukken zijn waar beter of andere dingen mee te testen zijn.

 

Vooral stukken met een goede ambiance zijn nu nog schaars.

 

Wanneer iedereen nog eens goed in z'n "discotheek" gaat zoeken vinden we misschien nog wat.

 

(Volgende week is dit mooie weer toch weer voorbij)

 

:)

 

Ik zal ook nog eens kijken voor wat nieuws.

Iets van Megadeth ofzo :confused: .

Zoiets misten we geloof ik nog. ;)

Link to comment
Share on other sites

Bij deze het overzicht tot nu toe en wat er vervalt:

In rood de punten van aandacht en actiepunten (voor mij)

In blauw de amplitude eigenschappen.

 

CD1:

Various - Hear Test cd versie 1.1

 

01. Marcus Miller, 3 Dueces 05:53

Inkorten: 0 ... 3'00''

 

02. Bass Drum 00:30

Nakijken of het mogelijk is om het volume op te krikken.

Peak: -0,67/-0,67 dBFS. RMS: -20,89/-20,98 dBFS. RMSmax: -9,91/-9,48 dBFS. DC: -79,3/-87,7 dBFS.

 

03. Drumsolo 14:14

Opsplitsen in 2 tracks: Part 1 van 0 ... 1'39'' en Part 2 van 5'38'' ... 6'46''. De rest weg.

 

04. Elektrische Bas Solo 01:04

Peak: -0,65/-0,65 dBFS. RMS: -17,40/-17,22 dBFS. RMSmax: -8,30/-8,09 dBFS. DC: -77,9/-89,7 dBFS.

 

05. Pauk, Bass Trom 00:56

Nakijken of het mogelijk is om het volume op te krikken.

Peak: -0,63/-0,61 dBFS. RMS: -23,12/-22,60 dBFS. RMSmax: -8,90/-7,90 dBFS. DC: -70,7/-73,3 dBFS.

 

06. Zang en Elektrische Bas 01:52

Peak: -1,46/-1,08 dBFS. RMS: -18,61/-18,19 dBFS. RMSmax: -11,35/-11,30 dBFS. DC: -57,8/-59,9 dBFS.

 

07. Alfred Schnittke, Es geschah (Faust Cantata) 05:04

Inkorten: 0 ... 3'00''

 

08. Paul Simon, Homeless (Graceland) 03:50

Peak: -4,30/-2,69 dBFS. RMS: -25,45/-25,98 dBFS. RMSmax: -13,56/-13,46 dBFS. DC: -45,0/-55,5 dBFS.

 

09. Johnny Green, Proloog (West Side Story) 06:42

Opsplitsen in 2 tracks: Part 1 van 0 ... 3'22'' en Part 2 van 3'22'' ... 6'42''.

Peak: -0,23/-0,00 dBFS. RMS: -22,06/-19,73 dBFS. RMSmax: -9,28/-9,22 dBFS. DC: -100,5/-102,0 dBFS.

 

10. Usher, Also sprach Zarathustra (Usher) 01:42

Peak: -0,31/-0,25 dBFS. RMS: -17,21/-18,05 dBFS. RMSmax: -8,95/-9,06 dBFS. DC: -89,4/-90,4 dBFS.

 

11. Mannheim Steamroller, Toccata (Fresh Aire 3) 04:37

 

 

12. Harnoncourt, Tritsch Tratsch, Op. 214 (Strauss in Berlin) 02:36

 

 

13. Gheorghiu, Bellini, Norma (1ste akte), Casta Diva (Aangenaam klassiek 2001, cd 1) 07:26

Inkorten: 0 ... 4'31''

 

14. Johnny Green, Overture (West Side Story) 04:43

 

15. Bluezeum, Portrait of a groove 04:42

Peak: -0,08/-0,08 dBFS. RMS: -14,82/-13,58 dBFS. RMSmax: -5,87/-5,51 (!) dBFS. DC: -120,6/-120,7 dBFS.

 

16. Living Colour, Postman (Stain) 03:31

Peak: -0,63/-0,60 dBFS. RMS: -13,42/-13,64 dBFS. RMSmax: -7,08/-7,01 dBFS. DC: -95,6/-88,9 dBFS.

 

 

CD2:

Various - Hear Test cd versie 1.2 (cd 2)

 

01. Michel Jonasz, Le temps passe (la fabuleuse histoire de Mister Swing) 11:21

Inkorten: 0 ... 3'48''

 

02. Terry Evans, I want to go back (Walk that walk) 04:03

 

03. Ottmar Liebert, Heart Still Beating (Nouveau Flamenco) 04:10

Peak: -0,00/-0,00 dBFS. RMS: -13,54/-13,99 dBFS. RMSmax: -4,63/-4,68 (!) dBFS. DC: -43,7/-48,1 dBFS.

 

04. Mozart, Requiem, Tuba mirum (analoog stereo SACD) 02:51

Een fatsoenlijke fade-out.

Peak: -3,06/-2,28 dBFS. RMS: -23,57/-22,83 dBFS. RMSmax: -10,99/-10,97 dBFS. DC: -inf/-inf dBFS.

 

05. Vesselina Kasarova, Der Jungling an der Quelle (Schubert (van Kraus)) 01:37

Nakijken of het volume verhoogd kan worden.

Peak: -0,18/-0,52 dBFS. RMS: -24,94/-24,57 dBFS. RMSmax: -9,60/-8,88 dBFS. DC: -95,4/-95,4 dBFS.

 

06. Pink Floyd, The great gig in the sky (vanaf 2min30) (The Dark Side Of The Moon, analoog stereo SACD) 02:15

 

07. Rickie Lee Jones, Easy Money (Rickie Lee Jones) 03:22

Peak: -3,10/-3,72 dBFS. RMS: -24,91/-26,21 dBFS. RMSmax: -14,88/-14,59 dBFS. DC: -70,9/-68,9 dBFS.

 

08. ANA CARAM, Correnteza (De ultieme Demonstratie Disc) 04:48

Nakijken of het volume verhoogd kan worden.

Peak: -3,96/-1,98 dBFS. RMS: -26,01/-24,80 dBFS. RMSmax: -10,67/-10,63 dBFS. DC: -57,2/-53,5 dBFS. Volume kan omhoog met 1,68 dB.

 

09. Astor Piazzolla, Milonga Loca (Tango Zero Hour) 03:12

 

10. The Nits, Fire in my head (Ting) 04:02

Inkorten: 0 ... 2'50''

 

11. Peter Gabriel, Mercy Street (So, analoog stereo SACD) 06:24

 

12. Frequentiesweep -109 dBFS 01:02

13. Frequentiesweep -89 dBFS 01:02

14. Frequentiesweep -39 dBFS 01:02

15. Frequentiesweep -2 dBFS 01:02

16. SingleTone39Hz_03dBFS 01:02

17. SingleTone399Hz_03dBFS 01:02

18. SingleTone3990Hz_03dBFS 01:02

19. SingleTone8819Hz_03dBFS 01:02

20. AmplitudeSweep6666HzMaxSR 00:12

21. Blok 44Hz1, tijddomein correct (0 dB crestfactor(WaveLab)) 00:32

22. Blok 44Hz1, wiskundig correct (1.43 dB crestfactor) 00:32

23. DuoToon_15435_17640 01:02

24. IMD250Hz8020Hz 01:02

25. IMD60Hz7kHz 01:02

26. Witte ruis met een bandstop 2750_4250 Hz 01:02

27. Witte ruis 01:02

28. lineaire sweep 10Hz 22040 Hz, -0,3dBFS 05:00

29. lineaire sweep 10Hz 1000 Hz, -0,3dBFS 05:02

30. LSB toggle fs over 192, 2**(-16) 1:02

31. Sinus 11025 Hz, A is 0,5 (-6,02 dBFS) 1:02

32. Sinus 11025 Hz, A is 0,5 (-6,02 dBFS) inclusief LSB toggle 1:00

 

Groet,

Jacco

Edited by dekkersj
Link to comment
Share on other sites

Ik vond het ondanks het (te) mooie weer, weer 'n uiterst gezellige bijeenkomt. Op zo'n bijeenkomst is n.l. geheel geen competitie tussen de leden... ;)

 

Ik heb echter later nog eens nagedacht over de overgebleven nummers. Daar staat veel moois tussen, maar ik kan me voorstellen dat er andere stukken zijn waar beter of andere dingen mee te testen zijn.

 

Vooral stukken met een goede ambiance zijn nu nog schaars.

 

Wanneer iedereen nog eens goed in z'n "discotheek" gaat zoeken vinden we misschien nog wat.

 

(Volgende week is dit mooie weer toch weer voorbij)

 

:)

 

Ik zal ook nog eens kijken voor wat nieuws.

Iets van Megadeth ofzo :confused: .

Zoiets misten we geloof ik nog. ;)

 

Jah, ik heb 'm gevonden: Symphony of Destruction van het album Countdown to Extinction. Echt een lekker stukkie "trash-metal". Hele lastige muziek(...) voor een set. Uitstekend voor het testen van speakers en versterkers.

Link to comment
Share on other sites

Nou, ik ben benieuwd Geerdie. Ik houd wel van een stukkie rauwdouwen.

 

Op de een of andere manier kom ik steeds weer terug op Rage against the machine, "Killing in the name". Mooi opgenomen en analoog gemasterd door Bob Ludwig. En een ongelooflijke power. Wel "explicit lyrics".

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gisteravond de overblijvende nummers eens gedraaid om een set Rogers monitoren 5 en 7 te vergelijken. Nadat we alle nummers gedraaid hadden, bleken de verschillen heel duidelijk.

 

'T werkt dus w

Link to comment
Share on other sites

Hieronder de nummers die zijn afgevallen.

 

We hebben de beoordelingen (zie pagina 1 van dit topic) vergeleken en daarna de nummers die verschillende beoordelingen kregen nog 'n kans gegeven.

 

Hieronder globaal waarom.

 

 

CD1:

Various - Hear Test cd versie 1.1

 

06. Zang en Elektrische Bas 01:52

De opname is behoorlijk goed, maar wat zingt ze vals. Daar kunnen we echt niet naar luisteren.

 

11. Mannheim Steamroller, Toccata (Fresh Aire 3) 04:37

Pure electronica, niet geschik om te vergelijken.

 

12. Harnoncourt, Tritsch Tratsch, Op. 214 (Strauss in Berlin) 02:36

Weinig dynamiek en natuurlijkheid. Eigenlijk niet zo'n beste opname dus.

 

14. Johnny Green, Overture (West Side Story) 04:43

Een veel slechtere opname dan de proloog. De proloog wordt overigens ook in twee delen gehakt omdat het eerste deel alleen echt de moeite waard is.

 

16. Living Colour, Postman (Stain) 03:31

Een dynamiek zo plat als een brievenbus. Hier konden we niks mee..

 

 

CD2:

Various - Hear Test cd versie 1.2 (cd 2)

 

02. Terry Evans, I want to go back (Walk that walk) 04:03

Brengt te weinig.

 

06. Pink Floyd, The great gig in the sky (vanaf 2min30) (The Dark Side Of The Moon, analoog stereo SACD) 02:15

Minder mooie opname. We wisten eigenlijk niet wat je hiermee zou kunnen beoordelen.

 

09. Astor Piazzolla, Milonga Loca (Tango Zero Hour) 03:12

als 2-06

 

11. Peter Gabriel, Mercy Street (So, analoog stereo SACD) 06:24

als 2.06

 

 

Ik hoop dat we geen

Link to comment
Share on other sites

We hebben daar eigenlijk niks over afgesproken, behalbe dat we hear wel verder zouden discussieren.

 

Hansko vond overigens dat er wel een pianonummer bij had gemogen.... Ik moet hem daar wel gelijk in geven. Bovendien vond hij dat er erg veel nummers met veel laag op de CD's stonden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
We hebben daar eigenlijk niks over afgesproken, behalbe dat we hear wel verder zouden discussieren.

 

Hansko vond overigens dat er wel een pianonummer bij had gemogen.... Ik moet hem daar wel gelijk in geven. Bovendien vond hij dat er erg veel nummers met veel laag op de CD's stonden.

 

:)

 

En nu.... Niks meer...???

 

:confused:

Link to comment
Share on other sites

We hebben daar eigenlijk niks over afgesproken, behalbe dat we hear wel verder zouden discussieren.

 

Hansko vond overigens dat er wel een pianonummer bij had gemogen.... Ik moet hem daar wel gelijk in geven. Bovendien vond hij dat er erg veel nummers met veel laag op de CD's stonden.

 

:)

 

En nu.... Niks meer...???

 

:confused:

:confused:

Link to comment
Share on other sites

Hallo Jacco,

 

Ik zag dat je van verschillende tracks de loudness en peak gegevens had genoteerd. Is het de bedoeling om de loudness van verschillende tracks op te voeren? Of zie ik dat verkeerd?

 

mvg, PD

Link to comment
Share on other sites

Hallo Jacco,

 

Ik zag dat je van verschillende tracks de loudness en peak gegevens had genoteerd. Is het de bedoeling om de loudness van verschillende tracks op te voeren? Of zie ik dat verkeerd?

 

mvg, PD

Hoi PD,

 

Daar waar mogelijk, maar de piekniveaus zijn in bijna alle gevallen dusdanig hoog dat er geen eer te behalen is. Dat is wel jammer, want sommige tracks zijn zo zacht qua loudness dat de volumeknop verder open moet. Helaas...

 

Ik heb ze maar genoteerd, dat is dan meer als overzicht. Wat trouwens ook wel aardig is, is dat die flamingo's van Ottmar Liebert (als ik me niet vergis, ik doe het even uit mijn hoofd) retehard is qua max loudness. Eigenlijk nog harder dan die Living Colour...Maar dat zal maar kort zijn en niet constant.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Hallo Jacco,

 

Ik zou een aantal wel op kunnen levelen tot een netjes loudness niveau met professionele mastering software mocht het loudness verschil van track naar track erg hinderlijk zijn.

 

mvg, PD

Link to comment
Share on other sites

Hallo Jacco,

 

Ik zou ze wel op kunnen levelen tot een netjes loudness niveau met professionele mastering software als het zeer hinderlijk is.

 

mvg, PD

Bedankt voor het aanbod, maar ik heb het niet zo op die software. Laat die maar voor de lawaaibakken :lol:

 

Ik denk dat we qua niveau een slimme keus moeten maken in de volgorde van de tracks. De zachtste als eerste of zoiets. Verder is het een kwestie van accepteren denk ik. Een korte impuls heeft nu eenmaal niet veel loudness, maar piekt wel digitaal tegen het maximum (bijna). Op zichzelf is dat ook een goede test voor de speaker: een lel van een kort signaal en dan luisteren wat daar nog van overblijft. Dat schijnt met piano ook te zijn en dat zou goed aansluiten bij de wens die al eerder is geuit. Ik heb de keuze uit 2 piano's ;) . Wellicht zijn er meer en betere alternatieven.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. De opname kun je het beste orgineel houden. Al ben ik het niet met je eens over de software, ik denk dat het je zal verbazen over hoeveel opnames nog eens subtiele compressie wordt gebruikt.. En mastering wil natuurlijk niet gelijk zeggen: Peak: -0,00/-0,00 dBFS. RMS: -12,00/-12,00 dBFS. :D;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...