Hans van Liempd Posted 7 januari 2007 Author Report Share Posted 7 januari 2007 Ik vergat nog te zeggen dat de CD's ook bij Arden en Sodejuu terecht zullen komen. Wanneer dat precies zal zijn, is moeilijk aan te geven. Maar ik denk dat er eerst een vraag komt betreffende het adres. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Ik heb het zo begrepen: ik kom als eerste aan de beurt voor "een kopie voor eigen gebruik"; ik zorg dat Arden er ook 1 krijgt en stuur de CD's dan stante pede dor naar Seed7. (adres uitgewisseld) Het huiswerk bestaat uit het - beluisteren van de tracks, - de tracks stuk voor stuk voorzien van commentaar (= geschikt voor welk aspect), - eventuele doublures aangeven, - eventuele inkortingen/deelfragmenten aangeven en - bedenken of de geselecteerde tracks werkelijk alle relevante aspecten vertegenwoordigen cq aangeven welke aspecten ontbreken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Toen de BBC nog een audiogrootmacht was deden ze intern ook luisterproeven. De proevers waren personen specifiek opgeleid voor de taak, en ze waren gepreconditioneerd op een beperkte set opnames. Deze opnames werden tijdens de training letterlijk duizenden keren beluisterd om elke emotionele en esthetische band met de muziek te elimineren. M.a.w. deze mensen leerden om bepaalde muziekjes nog louter als geluid waar te nemen. Hier moeten we eigenlijk naar toe Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Muziek is, wegens redenen van subjectiviteit, niet geschikt als testmateriaal. Een Test-CD hoort alleen maar verifieerbare, controleerbare, herhaalbare (en voor mijn part: falsificeerbare) testsignalen te bevatten. Vooral ruistbursts in diverse sterktes en blokgolven met diverse grondfrequenties! Techniek is geen kwestie van smaak. Resultaten moeten kwantificeerbaar zijn. Overigens: de founders van high fidelity hadden voor gehoormatige beoordeling al genoeg aan de FM-radio aankondiging: "This is the BBC with the News..." Hierin zitten alle fonologische aspecten die slechte installaties (m.n. speakers!) genadeloos door het ijs laten zakken: progressive / regressive assimilation, voicing/devoicing, lenis/fortis sibilants... Maar dat was vanzelfsprekend wel in de dagen waarin de nieuwslezers nog een oxfordian pronunciation hadden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 9 januari 2007 Members Report Share Posted 9 januari 2007 Nou, ik heb alles weer een beetje doorgenomen, en zo te lezen tot nu toe een redelijk succes (?). Ik begrijp dat ik het voorlopige resultaat opgestuurd krijg, dus dan kan ik me daar in gaan verdiepen. Wat staat er nu eigenlijk allemaal op om uit te gaan kiezen ? Waarschijnlijk niet de door mij voorgestelde Grumble en little Chubby, of had iemand anders die meegenomen? Wanneer de volgende bijeenkomst gaat plaatsvinden om de uiteindelijke tracklist te bepalen hoop ik er in ieder geval wel bij te zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 9 januari 2007 Author Report Share Posted 9 januari 2007 Volgens mij alleen Homeless... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Muziek is, wegens redenen van subjectiviteit, niet geschikt als testmateriaal. Dat hangt van de bedoeling en de context af. Als het de bedoeling is na te gaan of iemand naar persoonlijke smaak subjectief / esthetisch / emotioneel plezier kan beleven aan een bepaalde installatie+kamer dan is die persoons muziek uiteraard geldig testmateriaal voor die persoon. Als het de bedoeling is tot herhaalbare en objectieve oordelen te komen over bepaalde performantie-aspecten van een installatie+kamer dan is muziek minder geschikt. Alleen ... Welke 'bepaalde performantie-aspecten'??? En wat omvatten deze aspecten? Zeker niet de volledige waarheid. Wat is het doel van huiskameraudio eigenlijk? Het re-creeeren van een oorspronkelijk akoestisch gebeuren? Daar zijn we nog zo ver vandaan dat het lachwekkend is. En welk 'oorspronkelijk akoestisch gebeuren'? Bestaat dat wel, gezien de limitaties van microfoontechnieken en de houding van de muziekindustrie? Audio is, in de grond, het najagen van een niet-gedefinieerde doelstelling. Daar is op zich niets mis mee. Maar het stelt de algemene toepasbaarheid van wetenschappelijke technieken wel in vraag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Beste Werner, Ik denk dat men 't in dit topic helemaal niet heeft over een Test CD, maar over een Demonstratie CD. Demonstratie CD's hebben de bedoeling om met muziekfragmenten de kwaliteit van het weergavesysteem aan te tonen. Helaas bevatten veel demonstratie CD's vaak materiaal dat "echter-dan-echt" is gemaakt, door zeer nabije microfoonplaatsing (om allerlei bijgeluiden en geruis op te pikken), het toevoegen van galm ("ambiance"), en het aantasten van de karakteristiek ("opfrissen"). In het algemeen leveren m.i. de demonstratie CD's van Fritz de With goed bruikbaar materiaal, en deze CD's zijn gemakkelijk verkrijgbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Beste Werner, Ik denk dat men 't in dit topic helemaal niet heeft over een Test CD, maar over een Demonstratie CD. Demonstratie CD's hebben de bedoeling om met muziekfragmenten de kwaliteit van het weergavesysteem aan te tonen. Helaas bevatten veel demonstratie CD's vaak materiaal dat "echter-dan-echt" is gemaakt, door zeer nabije microfoonplaatsing (om allerlei bijgeluiden en geruis op te pikken), het toevoegen van galm ("ambiance"), en het aantasten van de karakteristiek ("opfrissen"). In het algemeen leveren m.i. de demonstratie CD's van Fritz de With goed bruikbaar materiaal, en deze CD's zijn gemakkelijk verkrijgbaar. Hallo Spido, Ik ben het met je eens voor wat betreft het demonstratie / test cd geval. Uiteraard wordt er in die nummers gesleuteld aan de sound en op die manier klinkt die opname ook gelikt, gedetaileerd en open (en soms ook compleet platgedrukt). Maar meestal is dit w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Kraus, De eerste cd is gemonteerd en track 9 van die cd is "jouw" Proloog (tatale duur 6'40) van "West side story". Ik ben op de koptelefoon het resultaat aan het beluisteren en ik hoor op 4'02 een vervelende knip. Kun jij verifieren of dat in het origineel ook zit? Groet, Jacco Jacco, Ik hoop dat Seed7 dit ook leest want de betreffende track is volgens mij afkomstig van een normale CD met de originele soundtrack die door Seed7 is meegenomen. Ik heb die CD niet maar een SACD met een 30 jaar latere versie met een totaal andere cast. (Die SACD heb je volgens mij wel gekopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 Ik ga straks even luisteren hoe dat zit met track 26. (Ik heb zojuist de woodham terug en die is nu kaarsrecht tot ver voorbij de 50kHz dus ik kan weer zinnig meepraten) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 januari 2007 Author Report Share Posted 10 januari 2007 (Ik heb zojuist de woodham terug en die is nu kaarsrecht tot ver voorbij de 50kHz dus ik kan weer zinnig meepraten) Waar zo'n voorversterker vergelijk al niet goed voor is... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 De eerste cd is gemonteerd en track 9 van die cd is "jouw" Proloog (tatale duur 6'40) van "West side story". Ik ben op de koptelefoon het resultaat aan het beluisteren en ik hoor op 4'02 een vervelende knip. Kun jij verifieren of dat in het origineel ook zit? Jacco, Ik hoop dat Seed7 dit ook leest [...] Ik hoor geen knip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 De eerste cd is gemonteerd en track 9 van die cd is "jouw" Proloog (tatale duur 6'40) van "West side story". Ik ben op de koptelefoon het resultaat aan het beluisteren en ik hoor op 4'02 een vervelende knip. Kun jij verifieren of dat in het origineel ook zit? Jacco, Ik hoop dat Seed7 dit ook leest [...] Ik hoor geen knip. Volgens mij is de Plextor van Jacco aan een beurt toe. Een kliko-beurt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 10 januari 2007 Author Report Share Posted 10 januari 2007 Ziezo, de tweede cd is ook gemonteerd dus het opsturen kan beginnen. Ik zal de 2 cd's morgen op de bus doen en hear de tracklist publiceren. Groet, Jacco Mooi...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 11 januari 2007 Report Share Posted 11 januari 2007 Ik ben benieuwd. ze zullen morgen wel aankomen en gaan dan met de post van zondagavond naar Seed7. Ik maak ook de kopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Look Out! There is a monster coming! (Bonzo Dog Dah-Doo-Dah-Band) Lonely, unmarried, looking for love, Life was passing me by. So I sent off my photo, hobbies and age; Magazine marriage I tried. They say for centuries lovely Japanese girls Have been trained in the art of pleasing men. Be lonely no more, open destiny's door. For one dollar they arrange a meeting. My image was wrong, I didn't like me, So I changed my personality. I bought a delux Merseybeat wig But it was a size too big. What confidence in my new built-up shoes, So smart for winter or summer. Undetectable in normal everyday use. Look out there's a monster coming! Bye-bye binoculars and macintosh, Everything is just great. I take elocution, learn to speak posh But still I can't find a mate. Be popular, learn to play the guitar, In seven days you could be strumming. Be sociable, learn kissing technique. Look out there's a monster coming! Carnaby clothes, I reshaped my nose, Plastic surgery's best. To cut down my weight off comes my left leg. I pass a swimming costume test. Are my sideboards too long, Don't my aftershave pong? I know my new nose ain't runnin'. What's wrong with my tie? Am I getting too high? Look out there's a monster coming! Disfiguring and ugly, my facial hair I had removed electrically. I rejuvenated my energy cells And regained my virility (grunt grunt). [He put my hand on my heart?], [i am changing the part?]. He had a machine for a mummy. Please be gentle with me: I come to pieces literally. Look out there's a monster coming! Look out there's a monster coming! Look out there's a monster coming! [...fade] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Er is al eens de opmerking gemaakt dat de CD zou moeten klinken als een lekker radiopragramma; daar zitten we nog een eind van af. De samenhang ontbreekt volkomen Maar het geeft niet, er is wat en er is huiswerk, heel wat zelfs. Ik ga er de komende tijd aan beginnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Koosjer connection Posted 13 januari 2007 Report Share Posted 13 januari 2007 Als je set die signaalgolven wel prachtig weer kan geven...je kunt ze dan ook meten[en dat is weten!],maar je kan ze niet perfect horen?..wat dan? Is deze hele prachtige opzet van dit project niet erg subjectief?[zonder meten dan]..of lul ik nu wat uit m'n nek Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Zojuist op mijn gemak eens met de benen omhoog en het hoofd in de nek deel II van de Test_CD gedraaid en dat was in tegenstelling tot wat ik vanmiddag nog meende bij het kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Ik doe een eerste poging tot huiswerk. Volkomen willekeurig ben ik begonnen met het meerdere malen beluisteren van 1 track en de repeatknop aan en op de inspiratie wachten om te pogen te beoordelen in hoeverre deze track nu past in het kader van een test CD. Onderwijl maar wat opgeschreven om wat systeem in de beoordeling te brengen en later maar eens kijken of dat systeem ook bruikbaar is bij de beoordeling van de overige 26(!) opgenomen muziekstukken. Ik heb een aantal aspecten genoteerd en die ook een rapportcijfer toegekend. De cijfers zijn ordinaal met dezelfde betekenis als rapportcijfers (1 = zeer slecht, 4= onvoldoende, 6= voldoende, 7 ruim voldoende, 8=goed, 9 zeer goed, 10 uitmuntend. ook vrij willekeurig heb ik een aantal categori Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Als eerste de track maar eens bekeken in de wave-editor; dat geeft al een beetje indruk wat je mag verwachten qua dynamiek/impulsweergave en algemene geluidsterkte en kwaliteit van de opname. Er is ook een weergave mogelijk van het frequentiespectrum, ook dat zou nuttig kunnen zijn. Ook is een visuele weergave een ondersteuning van het geheugen en een hulp bij het waarnemen. De lyrics erbij gehaald en de tijd genoteerd tijdens luisteren, dat helpt om de track op te delen en luisterpunten te markeren. Ook handig als geheugensteun. 0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Een zeer geslaagde keuze (van wie eigenlijk?); Pour moi. Pittige analyse, Kraus. Ik weet niet of ik dat zo kan neerpennen zoals jij dat doet. Moet sowieso nog wachten voordat 't spul binnen is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 mijn complimenten met de keuze en bedankt voor de muziektip die er in vervat zit. Van die mevrouw ga ik zeker eens wat meer beluisteren. Misschien staat er zelfs wel wat van op vinyl. Ik heb haar website opgezocht en die is al een tijdje actief. Het hoeft allemaal niet zo uitgebreid maar ik was als eerste aan de beurt en het lijkt me op den duur voldoende als we het eens kunnen worden over de categorie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 Jah, ik heb wel een kle Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts