RobT Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Een kennis van mij in het buitenland die in het bezit is van een Colibri vroeg wat ik van de klankeigenschappen van de Jan Allaerts elementen vind. Tsja, ik was 2,5 jaar geleden in Sneek geweest en vond de Jan Allaerts het mooiste een plaat weergeven. Maar hoe omschrijf je nou zo'n sound? Haudio schreef HEAR vorig jaar dit over: Van Den Hul Colibri, heeft een zeer mooi ruimtelijk beeld,ook een fluweelzacht hoog nooit scherp,maar wel heel helder,het element heeft een slank laag en zal het in veel kombinaties goed doen, ook een topklasse element, niet geschikt voor alle armen met een statische compliance van 35 ziet dit element liever een lichte arm. De Van Den Hul Black Beauty is eveneens een topper heeft praktisch dezelfde technische gegevens, maar heeft volgens mijn smaak een evenwichtiger klankbeeld. De spreiding in kwaliteit is niet klein te noemen. Jan Allaerts MC 1 Boron, tja,alle bewoordingen in positive zin zijn hier toepasbaar. Open,duidelijk,glashelder maar fluweelzacht,diepte,ruimte,hoogte, breedte(stage), alles is aanwijsbaar,holografisch geluidsbeeld, dynamisch,toch rustig,gemakkelijk,verfijnd,hoog oplossend vermogen,neutraal, veel muzikale rijkdom, kippenvel opwekkend indien de muziek dat is,veel emotie overdracht,zeer lange levensduur, alleen de hoger geklasseerde elementen van Jan Allaerts zijn de concurrenten ! Klopt bovenstaande eigenschappen volgens jullie luisterervaringen? p.s.: Hij heeft een La Luca Centoventi SpJ platenspeler, aluminium en titaninium SpJ armen en FM Acoustics 222 phono-versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Beste Rob, ik heb nu van beide elementen verschillende beluisterd en kan me niet in bovenstaande beschrijvingen vinden. Dat vraagt om meer uitleg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Ik ben dan altijd benieuwd in hoeverre en op welke punten je eigen ervaring afwijkt van de opgegeven omschrijving. Ik heb zelf de gelegenheid gehad een Jan Allaerts element zeer uitgebreid te beluisteren. Een Colibri heb ik (nog) nooit beluisterd en vergelijken lukt dus niet. De klank te omschrijven is altijd moeilijk maar voor wat het waard is mijn bevinding: Het geluidsbeeld van een Jan Allaerts is uiterst overtuigend, je hebt voortdurend het gevoel van, Ja zo moet het. Er wordt niets overdreven benadrukt maar ook niets weggelaten. Het accentueert niet maar laat horen. Het is dynamisch maar niet fel, het laag is vol maar niet dik, het geeft de indruk van veel en diep laag maar niet dat het laag aangezet wordt. Het is eigenlijk zo dat je voortdurend denkt, he, dat zit er ook in. De stage en de ruimtelijke afbeelding is gewoon heel goed maar niet overdreven breed. En eigenlijk geldt dat voor alles. Het is het element dat alles correct lijkt te doen over de hele breedte. En dat kan behoorlijk spectaculair klinken. Het kan daarom heel goed gelden als "de referentie", de norm en er van afwijken (wat ik heb gedaan) is dan een kwestie van smaak. Ik vond het element iets te rustig. Niet in de zin van saai overigens maar het is denkbaar dat je iets prefereert wat extra levendig is. Daarnaast is een Jan Allaerts een betrouwbare koop. Het straalt kwaliteit uit en klinkt als kwaliteit. Het is een element voor fijnproevers en door het element word je fijnproever. Persoonlijk denk ik dat je je aan een Jan Allaerts nooit kunt bekopen. Het is een element voor de lange termijn. Maar een Jan Allaerts is nu eenmaal niet het enige element wat er op de wereld te koop is. Je kunt het ook omdraaien. Je kennis heeft een Kolibri, toch denkt hij aan een ander element, een Jan Allaerts bijv. Ik heb een Benz, ook ik denk wel eens, ik moet toch ooit nog eens een Jan Allaerts. Ik denk dat de Jan Allaerts-bezitters minder vaak het gevoel hebben: "ik moet nog een dit of dat." Dat is ook iets waard: er mee klaar zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 8 december 2006 Report Share Posted 8 december 2006 Ik ben dan altijd benieuwd in hoeverre en op welke punten je eigen ervaring afwijkt van de opgegeven omschrijving. Ik heb zelf de gelegenheid gehad een Jan Allaerts element zeer uitgebreid te beluisteren. Een Colibri heb ik (nog) nooit beluisterd en vergelijken lukt dus niet. De klank te omschrijven is altijd moeilijk maar voor wat het waard is mijn bevinding: Het geluidsbeeld van een Jan Allaerts is uiterst overtuigend, je hebt voortdurend het gevoel van, Ja zo moet het. Er wordt niets overdreven benadrukt maar ook niets weggelaten. Het accentueert niet maar laat horen. Het is dynamisch maar niet fel, het laag is vol maar niet dik, het geeft de indruk van veel en diep laag maar niet dat het laag aangezet wordt. Het is eigenlijk zo dat je voortdurend denkt, he, dat zit er ook in. De stage en de ruimtelijke afbeelding is gewoon heel goed maar niet overdreven breed. En eigenlijk geldt dat voor alles. Het is het element dat alles correct lijkt te doen over de hele breedte. En dat kan behoorlijk spectaculair klinken. Het kan daarom heel goed gelden als "de referentie", de norm en er van afwijken (wat ik heb gedaan) is dan een kwestie van smaak. Ik vond het element iets te rustig. Niet in de zin van saai overigens maar het is denkbaar dat je iets prefereert wat extra levendig is. Daarnaast is een Jan Allaerts een betrouwbare koop. Het straalt kwaliteit uit en klinkt als kwaliteit. Het is een element voor fijnproevers en door het element word je fijnproever. Persoonlijk denk ik dat je je aan een Jan Allaerts nooit kunt bekopen. Het is een element voor de lange termijn. Maar een Jan Allaerts is nu eenmaal niet het enige element wat er op de wereld te koop is. Je kunt het ook omdraaien. Je kennis heeft een Kolibri, toch denkt hij aan een ander element, een Jan Allaerts bijv. Ik heb een Benz, ook ik denk wel eens, ik moet toch ooit nog eens een Jan Allaerts. Ik denk dat de Jan Allaerts-bezitters minder vaak het gevoel hebben: "ik moet nog een dit of dat." Dat is ook iets waard: er mee klaar zijn. Beste, Als trotse bezitter van een Jan Allaerts MC-One Boron element kan ik mij volledig aansluiten bij bovenstaand verhaal van Kraus.. En inderdaad heb ik dat gevoel niet meer v.w.b. het element. . Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 9 december 2006 Author Report Share Posted 9 december 2006 Dank je wel Kraus, Dat je jouw luisterbevindingen zo goed kan beschrijven, is mij wel bekend. Ik zou dat niet kunnen. Ik zal proberen een korte samenvatting in het Engels maken (wat ik ook niet zo goed kan) en het naar hem mailen. Robby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 9 december 2006 Report Share Posted 9 december 2006 Graag gedaan Rob, er zijn hear trouwens nog bezitters zat van een JA dus de oogst is een beetje magertjes, Ik verkeerde overigens in de veronderstelling dat je zelf ook een JA in de draaitafel had zitten maar dat heb ik dus mis. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 9 december 2006 Report Share Posted 9 december 2006 Dat JA goede elementen maakt, staat buiten kijf. Aan de andere kant moet je ze natuurlijk ook geen magische krachten gaan toedichten. Al die topelementen hebben zijn voor of tegen en het is uiteindelijk ook maar de combinatie die het uiteindelijk doet. Veel leuker om de eigenschappen van die topelementen in beeld te brengen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobT Posted 9 december 2006 Author Report Share Posted 9 december 2006 Kraus, Inderdaad, ik heb een JA, daarom vroeg die kennis van mij wat ik ervan vond. Alleen ik kan de sound niet zo mooi verwoorden als jij. Ik draai weinig platen, daar er weinig op LP uitkomt wat ik van hou. En daar komt bij dat ik een zeer goede CD speler bezit imho. Hans van Liempd moet nog bij mij langs komen, dus ..... Dat JA goede elementen maakt, staat buiten kijf. Aan de andere kant moet je ze natuurlijk ook geen magische krachten gaan toedichten. Al die topelementen hebben zijn voor of tegen en het is uiteindelijk ook maar de combinatie die het uiteindelijk doet. Veel leuker om de eigenschappen van die topelementen in beeld te brengen. Mee eens Carl. Robby. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dazzdax Posted 10 december 2006 Report Share Posted 10 december 2006 La Luce draaitafel + FM Acoustics phono: WOW! Chris Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts