Jump to content

Ben op zoek naar upgrade, maar waar te beginnen?

Soundstage
 Share

Recommended Posts

Laatst belandde ik per ongeluk in een luistersessie van diverse CD spelers bij een hifizaak. Ik heb daar de Primare 21 en 31 gehoord, een Marantz en de Meridian G07 en de G08. Met name van de laatste was ik behoorlijk onder de indruk. Maar dat mag ook wel voor ruim 3500 Eur schoon aan de haak.

Andere optie is bijv. G7 te kiezen en die te laten modificeren/re-designen (effies kwijt welk woord moet worden gebruikt). Een jaar geleden had ik m'n neus voor zo'n advies opgehaald maar denk nu, na eigen zeer positieve ervaring, dat de kans heel groot is groot dat je met minder kosten wel eens meer resultaat dan met directe aanschaf G8 zou kunnen krijgen.

Hallo medeforummers, ik ben vandaag eigenlijk pas beland op dit fraaie forum en gezien wat ik zo her en der gelezen heb, denk ik dat ik op het juiste adres ben.

Het volgende is het geval. Ik ben in het bezit van de volgende set: Classe CAP151, B&W 805 (niet de S), NAD CD speler (type 514) en bekabeling Van den Hul The First (interlink) en Accoustic Energy speaker cables. Ik heb deze combi al een jaar of 4, maar het begint nu toch weer te kriebelen. Ik luister naar een breed scala van muziek van klassiek tot rock. Ik vind het geluid vaak iets te laid-back en te veel aan de speakers geplakt. Ik zou toch iets meer punch willen en een bredere, diepere en grotere soundstage. Qua upgrade dacht ik in eerste instantie aan de luidspreker kabel en de cd-speler; de techniek heeft immers niet stilgestaan.

Laatst belandde ik per ongeluk in een luistersessie van diverse CD spelers bij een hifizaak. Ik heb daar de Primare 21 en 31 gehoord, een Marantz en de Meridian G07 en de G08. Met name van de laatste was ik behoorlijk onder de indruk. Maar dat mag ook wel voor ruim 3500 Eur schoon aan de haak.

Een lang intro, maar wat is jullie mening waarop ik me in eerste instantie zou moeten concentreren?

Dank voor jullie advies.

Groet

Hallo,

Ik heb een set die misschien wel wat in de buurt komt. Classe 5 + 70, B&W 802n Crekk CD50 mk2.

De laatste was voor mij een enorme stap vooruit. Hiervoor draaide ik met een Denon DCD2560 met modificaties.

Tussen de bron en voorversterker hing bij mij ook evn vandenHul first. Deze is vervangen voor een Cardas Squad 5c. Geweldig.

Ik deze lijn ook een speaker kabel, maar daar heb ik nog geen haast mee, nu ligt er een MIT Terminator2 op de vloer. Ook heel mooi.

Wat de betreft de Meridian: de goedkoopste is zeker minder dan de Creek, de dure is ook mooi maar wel veel duurder dan de Creek. Ga gerust eens luisteren.

Ik zou zeggen ga naar een locale Cardas verkoper en probeer zo'n kabel uit. Je zou wel eens kunnen schrikken.

Succes

Het ging vooral om "soundstage"?

Welnu, die is voornamelijk een resultaat van het gedrag van de luidsprekers (resonantie? na-ijling? spreidingskarakteristiek van midden- en hogetonen?) en de akoestiek van de luisterruimte (resonantie? na-ijling? reflectie-/dempingskarakteristiek van midden- en hogetonen?)

De prijs, het merk of het typenummer van de CD-speler heeft inderdaad geen invloed op de kwaliteit van het geluid, en dus ook niet op de soundstage.

De prijs, het merk of het typenummer van de luidspreker(s) evenmin.

Groet,

Jacco

Volkomen mee eens! Mensen laten zich helaas vaak imponeren door hoge prijzen en dure merknamen.

HI Erikatn,

Leuk idee van de G07 en dan modificeren. Omdat de G06 nu de G07 opvolgt (loopwerk G07 is niet meer te verkrijgen, vandaar), zijn die G07ens nu voor rond de 2keur te krijgen. Maar ... enig idee of je die upsampling er zelf bij zou kunnen bouwen?

Groet,

Eddo

HI Erikatn,

Leuk idee van de G07 en dan modificeren. Omdat de G06 nu de G07 opvolgt (loopwerk G07 is niet meer te verkrijgen, vandaar), zijn die G07ens nu voor rond de 2keur te krijgen. Maar ... enig idee of je die upsampling er zelf bij zou kunnen bouwen?

Groet,

Eddo

Hoi Eddo, da's dan goed nieuws voor wie een mooie speler zoekt want een Meridian is er een om te willen hebben (ik ga me proberen te beheersen). Ben als niet-technicus bang je vraag niet te kunnen beantwoorden maar iemand als Sebastiaan (Bas) de Vries zal hier vast antwoord op kunnen geven. Stuur hem een pm of bel met zijn bedrijf Sound Evolution in H'sum. Succes gewenst.

Na alle adviezen de laatste dagen eens besteed om eens wat te luisteren. Bij iedere hifizaak die ik binnenwandelde, werd gezegd oh de cd-speler vervangen. Ik denk dat Erik-alle-CD-spelers-klinken-hetzelfde een hartverzakking zou krijgen van die hifiboeren hier...

Ik heb kort (namelijk zonder afspraak binnengewandeld) bij 2 verschillende winkels een Classe 102, een Accuphase 57, een CEC 51 en een New Tjoeb gehoord. Nou verschillen zijn er zeker. De Classe zet me daar een beeld neer met een dynamiek..... pffff. De Accuphase vond ik wat te relaxed en afgerond. Mijnheer de verkoper wilde me na 15 minuten luisteren de Classe in de mik splitsen. Alleen met 3.850 Euro veel te duur. Vandaag de Tjoeb en de CEC gehoord. De CEC vond ik heel aardig; maar ik miste de dynamiek van de Classe. Bij deze zaak hadden ze ook nog een paar losse DAC's (North Star en een Frans merk 3D) als occassie in de aanbieding. Alleen zou het weinig verschil maken, omdat de NAD niet een toploopwerk zou zijn.

Ik weet niet of het typisch Belgisch is, maar ik krijg hier in Brussel niets mee naar huis. Of zouden ze zo'n bloedhekel aan Ollanders hebben???

Morgen maar eens naar een Nederlandse zaak. Nog tips voor een goede zaak in Breda?

Vorige week kocht ik bij de ALDI voor zo'n 70 euro een DVD-speler. De CD-weergave daarvan is erg goed (veel diepte en breedte en mooie klankbalans). Ik snap de mensen niet die zoveel geld uitgeven voor een CD-speler, als hier door sommigen wordt geadviseerd. Zelf heb ik in het verleden ook veel uitgegeven voor een Cd-speler. De goedkope waren toen nog niet zo goed. Nu zou ik dat beslist niet meer doen.

Dus als je een andere gaat kopen geef er niet teveel aan uit. Lees een (Engels) Hifi-tijdschrift en kijk wat er reeds aan budget-kwaliteit is.

Een ander idee is een buizenversterker!

Succes!

Vorige week kocht ik bij de ALDI voor zo'n 70 euro een DVD-speler. De CD-weergave daarvan is erg goed (veel diepte en breedte en mooie klankbalans). Ik snap de mensen niet die zoveel geld uitgeven voor een CD-speler, als hier door sommigen wordt geadviseerd. Zelf heb ik in het verleden ook veel uitgegeven voor een Cd-speler. De goedkope waren toen nog niet zo goed. Nu zou ik dat beslist niet meer doen.

Mee eens. Ik heb een tijdje geleden een alleseter gekocht en die speelt cd's prima. Ik zou niet weten wat een dure/duurdere cd-speler daar nog aan zou moeten verbeteren. Heb ook niet die ervaring met cd-spelers die ik heb (gehad)...