Jump to content

Ben op zoek naar upgrade, maar waar te beginnen?

Soundstage
 Share

Recommended Posts

het is een FEIT dat er geen hoorbare klankverschillen zijn tussen cdspelers.wedden om een kratje bier dat tijdens een blinde test van drie spelers, niemand zijn eigen cdspeler concequent herkent? ;)

Het blijven toch krasse uitspraken, Erik... <_<

Ik zal zeker bij de shoot out zijn waar de Philips CD100 wordt vergeleken met, bijvoorbeeld, een BAT VK-D5SE.

:)

het is een FEIT dat er geen hoorbare klankverschillen zijn tussen cdspelers.wedden om een kratje bier dat tijdens een blinde test van drie spelers, niemand zijn eigen cdspeler concequent herkent? ;)

Het blijven toch krasse uitspraken, Erik... <_<

Ik zal zeker bij de shoot out waar de Philips CD100 wordt vergeleken met, bijvoorbeeld, een BAT VK-D5SE.

:)

Volgens mij worden er alleen moderne spelers (zeg <5 jaar oud) bedoeld. Ten tijde van de CD100 was de 'cd-techniek' nog niet helemaal uitgewerkt volgens mij...

Ik wil m'n CA DVD89 wel ter beschikking stellen voor zo'n test... ;)

Er is (gelukkig!) weer de gezonde tweestrijd in dit draadje. Een belangrijk punt voor mij is de niet aanwezige relatie tussen prijs en kwaliteit. Al heel snel worden de verschillen klein en waarschijnlijk onhoorbaar bij een goed geregeld blind vergelijk. Of je dan een degelijke speler van 300 euro of 3000 euro gebruikt maakt waarschijnlijk niet uit.

Dat is het verradelijke van veel 'hifi' producten: op het moment dat het prijskaartje heftig is is dit een goede indicatie dat het product op basis van kwaliteiten waarschijnlijk niet beter is.. Puur ophef binnen audiokringen, kwadratisch vermenigvuldigd met het prijskaartje zorgen dan nog voor het 'betere'.

Relatief maken de akoestiek met de speakers (en hun opstelling) het echte verschil; de rest doet HEEL veel minder. (edit: mits 'goed / degelijk' maar dat hoeft niet meer dan een paarhonderd euro per component te kosten)

't probleem is alleen dat de andere hoek er met zoveel geweld opspringt dat er van serieuze reacties niks overblijft.

Aan dit (ik bedoel dit) bericht heeft de topicstarter dus helemaal niks.

:huh:

Guest Kraus vonBentinck

Nou, dat denk ik eigenlijk wel.

Met die tegengestelde opvattingen kan hij toch prima zelf aan het werk? Dat is uiteindelijk de enige goede oplossing.

Dusssssssss?

CD spelers van de laatste grofweg 8 jaar kunnen tegen geringe kosten zo ontworpen worden dat:

1. Alle door de D/A converter gemaakte fouten voldoende orthogonaal zijn en onhoorbaar zijn, mits de opname aan duidelijk gestelde eisen voldoet.

2. Het loopwerk v/d CD speler geen enkele effectieve uitleesfout meer maakt.

Vroeger (toen er nog geen noise shaping was en CD's zonder geheugenbuffer werden uitgelezen) was dit niet het geval.

Dusssssssss?

CD spelers van de laatste grofweg 8 jaar kunnen tegen geringe kosten zo ontworpen worden dat:

1. Alle door de D/A converter gemaakte fouten voldoende orthogonaal zijn en onhoorbaar zijn, mits de opname aan duidelijk gestelde eisen voldoet.

2. Het loopwerk v/d CD speler geen enkele effectieve uitleesfout meer maakt.

Vroeger (toen er nog geen noise shaping was en CD's zonder geheugenbuffer werden uitgelezen) was dit niet het geval.

In theorie!

Het is alleen jammer dat de meeste fabrikanten niet naar je luisteren en dus door blijven gaan met hun eigen filosofi

Het grootste verschil tussen cd spelers is het signaalniveau wat ze afgeven. Daar kan wel een dB'tje (of meer) verschil zijn en dat kunnen we horen, dat staat inmiddels vast. Er zijn dus wel verschillen tussen cd spelers.

Groet,

Jacco

Bedankt voor de geruststelling Jacco. :)

hij is goed :D:D

was je bang dat je het toch niet bij het rechte eind had??

en ben je nu door Jacco's verhaal gerustgesteld?

het is een FEIT dat er geen hoorbare klankverschillen zijn tussen cdspelers.

dat er verschillen zijn tussen het uitgangs niveau was mij al bekend, maar daar hebben we de volumeknop voor , toch??

[...]

Nee, kennelijk niet. Ik heb ook wel eens bij een dealer cd spelers beluisterd, maar daar werden nooit uitgangslevels gecalibreerd. Staat ook een beetje raar als je met meetapparatuur in zo'n high-end zaak aan de slag gaat. Dan loopt waarschijnlijk de helft van de klanten zo weg.

Het lijkt flauw, maar het is de praktijk.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Toch wel frapant dat jij meewerkt aan een I-V onwerp voor achter een d/a converter als je niet in de verschillen gelooft :D (sorry hoor ik kon het niet laten :D :D)

Groeten,

Bas

[...]

Beste Jacco,

Toch wel frapant dat jij meewerkt aan een I-V onwerp voor achter een d/a converter als je niet in de verschillen gelooft :D (sorry hoor ik kon het niet laten :D :D)

Groeten,

Bas

Kijk, ik heb net een 4-tal AD1862 DAC's gekocht (1 van de weinige die 16 x oversamplen) en daar heb ik een I/V converter voor nodig. En wat doe je dan als elektronicus? Je gaat dat zelf bouwen en zo leer ik van alles. Dat het niet eenvoudig is om sacd compliant bezig te zijn.

Om op je opmerking terug te komen, ik ken technische verschillen tussen cd spelers. Het gros daarvan is echter onhoorbaar en zo af en toe komen er wel verschillen aan het licht. NOS bijvoorbeeld, of signaalniveau verschillen. Maar de meeste verschillen zitten toch wel tussen de oren van de luisteraar, op sociaal-psychisch niveau. Dat op zichzelf is ook bere interessant en ik volg het forum dan ook met genoegen.

Groet,

Jacco

Maar de meeste verschillen zitten toch wel tussen de oren van de luisteraar, op sociaal-psychisch niveau.

Andersom zit alles over 1 kam scheren ook tussen de oren.

Zeker, daarom vraag ik altijd netjes of er een argumentatie te geven is voor fantastische fenomenen. Of een berekening. Dan zit het niet meer tussen de oren, dan wordt het een zaak van logica en nuchter boerenverstand.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Ik denk dat de I-V conversie in een cd speler heel veel invloed heeft op het uiteindelijke geluid. NE5532's hebben een veel te grote slewrate limitatie om met de stroompulsen van de dac uit de voeten te kunnen. De feedbackloop is te traag en de opamp loopt vast tegen de voedingsspanning.

Het I-V ontwerp waar jullie mee bezig zijn wat ik vanmiddag heb gezien vond ik zeer interessant en makes sense! Ik was er alleen heel verbaast over dat dat mede ontwikkeld wordt door iemand die claimt dat er geen verschillen hoorbaar zijn :D Kijk jacco als het toch niet hoorbaar is, waarom dan niet gewoon een NE5532 achter je fraaie dac chip? :D

Groeten,

Bas

[...]waarom dan niet gewoon een NE5532 achter je fraaie dac chip? :D

Groeten,

Bas

Heel simpel, omdat die OpAmp een VV OpAmp is. Spanning in, spanning uit. Ofwel, Zin is relatief hoog (diff pair) en de Zuit is relatief laag. Emittervolgerachtige structuur. Zo heb ik dat niet geleerd op school. Overigens zijn we het niet altijd met elkaar eens hoor daar (hear ook niet trouwens), maar we doen ons best en ik ben er van overtuigd dat er iets moois uitkomt.

Voor wat betreft die slew-rate beperking: je moet voorkomen dat die snelle signalen in je tere elektronica komt. Tenminste, als je met tegengekoppelde circuits werkt. Dat voorkomt een hoop ellende, maar daar wordt rekening mee gehouden.

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Zin kan laag zijn als je alleen de geinverteerde ingang pakt (virtueel tegen 0 ohm). Maar dan nog zit je met je slewrate limitatie's.

95% van alle spelers op de markt gebruiken totaal ongeschikte opamps als I-V conversie. Ik ben wel van mening dat het met de AD711 en de AD797 goed moet kunnen. De laatste claimt een 16 bits resolutie.

De echt goede spelers die wel een serieuze I-V conversie hebben klinken dan ook beduidend anders. Maar daar was jij al achter :D

Groeten,

Bas

Voor wat betreft die slew-rate beperking: je moet voorkomen dat die snelle signalen in je tere elektronica komt. Tenminste, als je met tegengekoppelde circuits werkt. Dat voorkomt een hoop ellende, maar daar wordt rekening mee gehouden.

Groet,

Jacco

Heel simpel misschien maar bijna niemand doet het ;) Maar inderdaad een C direct achter de dac chip naar ground die een shunt maakt voorkomt deze ellende. De datasheet van de AD797 als I-V converter was de eerste die daar over schreef. Een AD797 met deze shunt en in de inverterende poot ingestuurd kan zo een prima I-V omzetter zijn.

Groeten,

Bas

[...]

Groet,

Jacco

Heel simpel misschien maar bijna niemand doet het ;) Maar inderdaad een C direct achter de dac chip naar ground die een shunt maakt voorkomt deze ellende. De datasheet van de AD797 als I-V converter was de eerste die daar over schreef. Een AD797 met deze shunt en in de inverterende poot ingestuurd kan zo een prima I-V omzetter zijn.

Groeten,

Bas

Nou, dat zal niets uitmaken bij een echte IV converter. Zeker niet zoals wij die maken. Daar is namelijk de Zin zo afgrijslijk laag, dat je microfarads aan parallel-C moet schakelen om effect te zien. Er moet dus nog iets tussen de DAC en IV converter om die C effectief te laten zijn (zoals ik ook doe overigens).

Groet,

Jacco

Beste Jacco,

Nou klinkt veel belovend allemaal, en kan het alleen maar toejuigen. Ben zelf al jaren aan het lezen en zoeken naar oplossingen voor I-V conversie. Blij dat iemand in nederland er eens aandacht aan besteedt.

Neem maar van mij aan Jacco, dat jij echt wel verschil gaat horen tussen cd spelers met een echte I-V converter en een cd speler met een NE5532 als I-V converter ;)

Groeten,

Bas

Het ging vooral om "soundstage"?

Welnu, die is voornamelijk een resultaat van het gedrag van de luidsprekers (resonantie? na-ijling? spreidingskarakteristiek van midden- en hogetonen?) en de akoestiek van de luisterruimte (resonantie? na-ijling? reflectie-/dempingskarakteristiek van midden- en hogetonen?)

De prijs, het merk of het typenummer van de CD-speler heeft inderdaad geen invloed op de kwaliteit van het geluid, en dus ook niet op de soundstage.

Het ging vooral om "soundstage"?

Welnu, die is voornamelijk een resultaat van het gedrag van de luidsprekers (resonantie? na-ijling? spreidingskarakteristiek van midden- en hogetonen?) en de akoestiek van de luisterruimte (resonantie? na-ijling? reflectie-/dempingskarakteristiek van midden- en hogetonen?)

De prijs, het merk of het typenummer van de CD-speler heeft inderdaad geen invloed op de kwaliteit van het geluid, en dus ook niet op de soundstage.

De prijs, het merk of het typenummer van de luidspreker(s) evenmin.

Groet,

Jacco

[...]

De prijs, het merk of het typenummer van de luidspreker(s) evenmin.

Groet,

Jacco

Jacco, ben je met het verkeerde been uit bed gestapt :rolleyes:

Nee, met frisse moed opgestaan. Maar hij is best scherp, al zeg ik het zelf.

Groet,

Jacco