niels007 Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Dan praat je over 'decibellen' en dat mag nooit het verschil zijn tussen analoog of digitaal aanlsuiten met welke kabel dan ook! Dan moet er iets 'fout' zijn geweest.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 iel geluid, weinig bas klinkt als een hardrock cd lijkt me. Ik luister veel hardrock en metal en het meest is bizar slecht opgenomen en afgemixed. weet je wel zeker dat je op een andere instalatie wel hetgeen hoort wat je zou willen. Hardrock komt vrijwel nooit onder de 50 hz dus heel diep hoeft het niet te gaan. Heb je al wat geexpirimenteerd met kantel punt van de sub (ik ga ervan uit dat dat kan). de tegel tip zou ik zeker proberen. Heel veel winkels waar ze stenen vloeren verkopen vinden het geen probleem je gratis tegels te geven zolang het er om 1 of 2 gaat. Hoe harder/zwaarder de steen hoe beter. evt dempers onder je cd speler. maar mis je kwantiteit of kwaliteit bas. metallica heeft de laatsdte cd's een goede opname kwaliteit (wel erg clean) neemm 1 cd zet op repeat en ga schuiven met die handel. speakers bijna tegen de muur en ook weer opzij enz. soms zit je luisterstoel net op een plek waar de bas "doodvalt". nou succes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 evt dempers onder je cd speler. Jacco, gerespecteerd forum lid / meetgek (goed gek hoor!) heeft een academisch experiment uitgevoerd door op een CD speler te slaan, RAMMEN zelfs en te meten wat eruit komt.. Of het sloeg over of de output werd niet beinvloed door mildere 'beuken'... Zijn conclusie, en het is eigenlijk ook best logisch, is dat een normaal CD loopwerk NIET beinvloed wordt door trillingen; tenzij ze 9+ op de schaal van Richter meten. Of is dat de schaal van Jacco? Dat je door dempers te plaatsen onder een CD speler een bas probleem zou oplossen is nog veel minder dan zeer onwaarschijnlijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
loflof Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 Ultracurve misschien? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 5 januari 2007 Report Share Posted 5 januari 2007 evt dempers onder je cd speler. Jacco, gerespecteerd forum lid / meetgek (goed gek hoor!) heeft een academisch experiment uitgevoerd door op een CD speler te slaan, RAMMEN zelfs en te meten wat eruit komt.. Of het sloeg over of de output werd niet beinvloed door mildere 'beuken'... Zijn conclusie, en het is eigenlijk ook best logisch, is dat een normaal CD loopwerk NIET beinvloed wordt door trillingen; tenzij ze 9+ op de schaal van Richter meten. Of is dat de schaal van Jacco? Dat je door dempers te plaatsen onder een CD speler een bas probleem zou oplossen is nog veel minder dan zeer onwaarschijnlijk! als Jacco ook vroger lid was geweest van "audio&techniek"zou hij moeten weten dat niet alles wat te meten is ook te horen is en andersom. Ik kan me nog goed herrineren dat er in de jaren 90 blinde luisterproeven zijn gedaan en dat de geoefende luisteraars verschillen konden horen tussen gedempte en ongedempte cd's, danwel cd spelers. grove trillingen brengen geen audible verschil teweeg de kleine trillingen echter wel. wat niet te horen was , was het verschil tussen dempers van 25 gulden en 150 gulden. zou jij je cd speler bovenop de speaker zetten? Jacco dus wel hoor ik. wedden dat hij thuis ook een mooi stevig plekje heeft uitgezocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
neilwan Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Zeg Ghostbuster, ik heb niet alle reacties gelezen maar heb je je rsp1098 wel op "large" speakers staan ipv "small" je zou niet de eerste zijn die de handleiding niet doorgenomen heeft en de speakers standaard op "small" laat staan waardoor er te weinig laag uit je speakers komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 aan je xenadu's ligt het echt niet. Die hebben een vol en gloedvol laag (...) Goede luidsprekers hebben g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 aan je xenadu's ligt het echt niet. Die hebben een vol en gloedvol laag (...) Goede luidsprekers hebben g Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 aan je xenadu's ligt het echt niet. Die hebben een vol en gloedvol laag (...) Goede luidsprekers hebben g Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 pff is maar net wat cvoor naam je iets geeft. ik begrijp heel goed wat iemand bedoelt met "vol" als het gaat over bas, ik begrijp alleen niet wat dat met xanadu te maken heeft. mijn inziens een van de saaiste merken die er is. Hardrock op xanadu ....jeah right!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 (...) mijn inziens een van de saaiste merken die er is. Hardrock op xanadu ....jeah right!! De diskwalificatie "saai" wordt vaak toegekend aan goede, vervormingsarme luidsprekers, door mensen die houden van "een luidspreker met een eigen karakter", een "eigen klank". Door mensen, dus, die houden van luidsprekers die niet zijn wat een goede luidspreker is, en ook behoort te zijn: neutraal. Uit hun mond is "saai" dus een onbedoeld compliment. En behalve dat die mensen iets over luidsprekers zeggen, vertellen ze ook iets over hun "smaak". Kenmerkend voor velen van hen is hun voorliefde voor akoestisch spektakel: een opvallende bas, en een opvallend hoog. Krijsen en boenken, dus. Ze luisteren daarom bij voorkeur naar luidsprekers met een "Badewannekurve", zoals de Duitsers dat noemen. Of een "kamelenrugkarakteristiek", zoals de Nederlander zou kunnen zeggen. Piek rond de 100 Hz, nauwelijks aandacht voor middengebiedweergave, en een opgepept hoog. Zoals deze speaker, bijvoorbeeld: (en dan hebben we het nog niet eens gehad over de onoverbrugbare stijgtijdverschillen van de trage woofer en snelle tweeter in dit tweewegsysteem, en over de fasefouten die veroorzaakt worden door het in een dergelijke onsamenhangende combinatie noodzakelijke hogere orde wisselfilter...) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostbuster Posted 9 januari 2007 Author Report Share Posted 9 januari 2007 Hallo mensen, Ik heb inmiddels het geluid van mijn cd speler door mijn rsp1098 lopen op "stereo" en niet meer via de "bypass" Op de een of andere manier heb ik nu wel een veel betere basweergave, het zal misschien te maken hebben met de DAC van mijn cd speler "Myryad". Tussen analoog en digitale aansluiting hoor ik nu zo goed als geen verschil. Bij digitaal lijkt bij sommige cd's het hoog wat snerpender. Op zich ben ik wel tevreden zo, misschien ga ik nog eens wat andere kabels proberen. Bedankt voor het meedenken, Ghostbuster. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 januari 2007 Report Share Posted 9 januari 2007 (...) mijn inziens een van de saaiste merken die er is. Hardrock op xanadu ....jeah right!! De diskwalificatie "saai" wordt vaak toegekend aan goede, vervormingsarme luidsprekers, door mensen die houden van "een luidspreker met een eigen karakter", een "eigen klank". Door mensen, dus, die houden van luidsprekers die niet zijn wat een goede luidspreker is, en ook behoort te zijn: neutraal. Uit hun mond is "saai" dus een onbedoeld compliment. En behalve dat die mensen iets over luidsprekers zeggen, vertellen ze ook iets over hun "smaak". Kenmerkend voor velen van hen is hun voorliefde voor akoestisch spektakel: een opvallende bas, en een opvallend hoog. Krijsen en boenken, dus. Ze luisteren daarom bij voorkeur naar luidsprekers met een "Badewannekurve", zoals de Duitsers dat noemen. Of een "kamelenrugkarakteristiek", zoals de Nederlander zou kunnen zeggen. Piek rond de 100 Hz, nauwelijks aandacht voor middengebiedweergave, en een opgepept hoog. Zoals deze speaker, bijvoorbeeld: (en dan hebben we het nog niet eens gehad over de onoverbrugbare stijgtijdverschillen van de trage woofer en snelle tweeter in dit tweewegsysteem, en over de fasefouten die veroorzaakt worden door het in een dergelijke onsamenhangende combinatie noodzakelijke hogere orde wisselfilter...) ik ben blij dat je mijn speakers nooit hebt beluisterd anders zou ik geneigd zijn me iets aan te trekken van je kritiek. Luidsprekers die saai zijn zijn voor mij merken als xanadu, dynaudio, en alle electrostaten. Wanneer je iets zou begrijpen van muziek zou je begrijpen dat het ervaren van een "live "gevoel met deze speakers onhaalbaar is. rock en metal schreeuwt nu eenmaal en dat wil ik ook in de huiskamer zo beleven. Zo'n betje mijn complete vriendenkring speelt in bandjes of gaat op zijn minst 10 x per jaar naar een concert de meeste kunnen niet wachten om bij mij thuis een nieuw cd-tje op te zetten. Een marshall versterker en luidpreker combi klinken nu eenmaal anders dan een xanadu. verder heeft mijn ribbon een beter en natuurlijker hoog dan welke dome tweeter dan ook. en ja klassiek en jazz is op acceptabel niveau te beluistern bij mij, als dit echter mijn hoofdsmaak valt had ik wel een xanadu gekocht. Alleen jbl is wat mij betreft in staat om alles goed weer te geven (lees niet perfect) andere merken hebben teveel voorkeur. oh ja met rok bedoel ik niet de laatste cd van normaal of marco borsato die eens een gitaar deuntje opneemt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
hans10 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 (...) mijn inziens een van de saaiste merken die er is. Hardrock op xanadu ....jeah right!! De diskwalificatie "saai" wordt vaak toegekend aan goede, vervormingsarme luidsprekers, door mensen die houden van "een luidspreker met een eigen karakter", een "eigen klank". Door mensen, dus, die houden van luidsprekers die niet zijn wat een goede luidspreker is, en ook behoort te zijn: neutraal. Uit hun mond is "saai" dus een onbedoeld compliment. En behalve dat die mensen iets over luidsprekers zeggen, vertellen ze ook iets over hun "smaak". Kenmerkend voor velen van hen is hun voorliefde voor akoestisch spektakel: een opvallende bas, en een opvallend hoog. Krijsen en boenken, dus. Ze luisteren daarom bij voorkeur naar luidsprekers met een "Badewannekurve", zoals de Duitsers dat noemen. Of een "kamelenrugkarakteristiek", zoals de Nederlander zou kunnen zeggen. Piek rond de 100 Hz, nauwelijks aandacht voor middengebiedweergave, en een opgepept hoog. Zoals deze speaker, bijvoorbeeld: (en dan hebben we het nog niet eens gehad over de onoverbrugbare stijgtijdverschillen van de trage woofer en snelle tweeter in dit tweewegsysteem, en over de fasefouten die veroorzaakt worden door het in een dergelijke onsamenhangende combinatie noodzakelijke hogere orde wisselfilter...) Een neutrale speaker kan ook saai zijn als hij niet dynamisch/levendig/snel klinkt......en een dynamisch klinkende luidspreker kan wel met betrekking tot de klankbalans neutraal zijn.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 10 januari 2007 Report Share Posted 10 januari 2007 het was ook beter geweest als ik de termen levendig en dynamisch had gehanteerd ipv saai. Het is nu eenmaal zo dat ik me snel verveel bij sommige merken waar anderen mee weglopen. saai is dan een te negatieve term voor iets wat zeker kwaliteit heeft. Heb me teveel laten opsporen door de persoon die iemand terechtwijst omdat hij of zij een term gebruikt die wellicht niet gangbaar is. Alles draait om muziek en hoe je een beestje noemt vind ik minder interessant als we elkaar maar begrijpen. Volgens mij is er ook nog nooit een handboek geschreven waarin staat welke term je waarvoor gebruikt. Als iemand zegt vol of gloedvol kan ik er een idee van krijgen wat hij bedoelt, mocht ik dat anders noemen zou ik kunnen checken of we hetzelfde bedoelen. Soms wijken we ook af van een topic zoals nu, terwijl mijn eerste opmerking bedoelt was om aan te geven dat xanadu nu eenmaal niet een denderend laag zal geven zoals dat verwacht mag worden bij rock. Ik vroeg mij dus af of zijn verwachtingen dus niet te hoog liggen. maar bedankt voor de correctie Hans. je hebt gelijk. btw ik heb nu de century gold van jbl. en dit is voor rock een zeer geschikte speaker maar het hoog van mijn stage accompanys was wellicht nog beter. qua geluid echter niet qua plaatsing en lucht om de instrumenten heen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostbuster Posted 16 januari 2007 Author Report Share Posted 16 januari 2007 Ik heb nu een Vincent sp-993 eindversterker op proef. Deze heeft wel behoorlijk meer power en een dieper laag, toch heb ik niet het idee dat hij de Rotel RB-1090 er helemaal uitspeeld. Hij lijkt iets minder details weer te geven. Een ding weet ik zeker, mijn xanadu's zijn zeker in staat om een diepe bas weer te geven. groetjes, Arjan Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 dat zal ook zeker wel mijn punt was alleen dat xanadu geen klappen in je maag geeft bij de basdrum. maar mooi dat er vooruitgang is , succes Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 januari 2007 Report Share Posted 16 januari 2007 Beste m44, Je houdt dus van kermis-, buurthuis- en rockfestivalspeakers? Van die lawaaikasten met een 38 cm basbeuker en een hoornbelaste schrilschreeuwer? Wat zoek je hear eigenlijk, dan? Hier gaat het toch over high-fidelity? E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 Beste m44, Maar vermoedelijk richt ik mijn betoog aan dovemansoren... Want je verslaving aan die klappen in je maag betekent waarschijnlijk niets anders dan dat je oren 't al lang niet meer doen. Spido, Heb je wel eens een paar trommels in het echt gehoord? Dat voel je echt wel. Klappen in de maag is misschien wat overdreven, maar geluid op dat volume heeft wel degelijk een fysieke uitwerking. ik vind je overigens vrij negatief schrijven richting m44. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 Beste m44, Maar vermoedelijk richt ik mijn betoog aan dovemansoren... Want je verslaving aan die klappen in je maag betekent waarschijnlijk niets anders dan dat je oren 't al lang niet meer doen. Spido, Heb je wel eens een paar trommels in het echt gehoord? Dat voel je echt wel. Klappen in de maag is misschien wat overdreven, maar geluid op dat volume heeft wel degelijk een fysieke uitwerking. ik vind je overigens vrij negatief schrijven richting m44. Jij kent Spido niet, anders zou je dit niet hebben ingeklopt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 spido is nu even een stukje tekst aan het zoeken om te plaatsen, maar kan het niet 123 vinden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin-Jan Dijkstra Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 Jij kent Spido niet, anders zou je dit niet hebben ingeklopt! Ik ken Spido niet, maar dat doet ook helemaal niet terzake. Het ging mij om de inhoud van de tekst en de negatieve schrijfstijl met welke deze inhoud is aangekleed. Feitelijk is dit bericht al weer off-topic, dus wil het hier snel bij laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 januari 2007 Report Share Posted 17 januari 2007 spido voelt zich op zijn pik getrapt omdat iemand hem aanspreekt op het feit dat hij zit te muggeziften over termen die hij zelf hanteert danwel bedenkt. Spido is waarschijnlijk iemand die nog nooit naar een concert is geweest en de sensatie van lage tonen niet kent. Wel eens naast een paar pauken gestaan spido nee he! denk ik niet anders zou je wel begrijpen wat ik bedoel. Wel eens vooraangestaan bij fields of rock? nee ook niet anders zou je wel weten wat ik bedoel. Hifi is een middel en muziek het doel. bij jou is dat andersom. Als het bij spido thuis anders klinkt dan live gaat hij mij zeker vertellen dat het live verkeerd klinkt omdat hij teveel bas hoort. gewoon goed praten dat zijn speakers te dun zijn van onderen en dan jezelf wijs maken dat het zo hoort omdat de speakers zo duur zijn en het ontwerp zo""audiofiel" gaaaaap. kom anders een keer langs met je grote mond . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Beste m44, Zowel op het gebied van live muziek - actief Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Hallo Spido, Ik denk dat je de Stage Accompany studio luidsprekers toch heel erg onderschat, Spido. De M44 speakers van M44 zijn dan wel niet in orginele staat en actief maar het orgineel klinkt toch echt erg goed. Zowel op het gebied van live muziek - actief Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts