m44 Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 laat ik nu het kantelpunt rond de 900hz hebben liggen zeg. komt dat even mooi uit. ik ben wel blij dat de toon anders word gezet. Wat mij betreft zijn spectrum balkjes niet zo interessant en gaat het erom wat mijn oren ervan vinden. Het filter heb ik ook gehoorsmatig gebouwd dor mijn beperkte kennis van electronica een vriend van mij is geniaal op electronisch gebied maar denkt dat hardcore gabber goeie muziek is. samen lwamen we er wel uit. De stem van herman van veen klinkt warm en lijkt aanwezig in de huiskamer. er is lucht om hem heen. aan de andere kant knalt deze speaker de Dillinger escape plan zeer realistisch de huiskamer in. Kortom een veelzijdige speaker. maar goed heb inmiddels de century gold en die gaat er op alle fronten overheen maar minder dan ik had verwacht. maar goed onze xanadu eigenaar is weer tevreden en daar gaat het om hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Zoe Thrall (Studio at the Palms, Las Vegas): "I can't tell you how excited and happy I am," said Thrall of the control room monitors--the studio in-wall version of Griffin Audio's (www.griffinaudiousa.com) high-resolution speaker system--co-designed by Manzella and his partner at Griffin. There are five cabinets each in each studio in a surround configuration. The distinctive red, full-range monitors are equipped with an 18-inch woofer from RDF in Italy, two 8-inch Excel midrange drivers from Sea in Norway and a Stage Accompany SA8535 ribbon tweeter. A pair of 18-inch Griffin subwoofers in each control room complements the five main monitors. The cabinets are powered by Crown Studio Reference I amps. Speaker processing is handled through BSS' Soundweb London DSP system, while the house standard processing is set flat, for those certain clients that demand a different voicing for certain types of music, alternate presets are just a button push away. Dat lijkt me een fijn systeem.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Dat lijkt me een fijn systeem.. PD (en andere SA-lovers), je hebt wat mij betreft gelijk er gaat niets boven een goed tweewegsysteem. Toch heeft elk meerwegsysteem natuurlijk inherente voor- en nadelen -- laten we objectief blijven... Maar dat hoef ik jou niet te vertellen, noch ieder ander die de nodige systemen goed heeft uitgeluisterd. Er zit natuurlijk wel wat in Spido's 'kritiek' op het tweewegverhaal, maar tegelijkertijd is het zo dat een goede uitwerking van dit principe onovertroffen kan zijn, tenminste, als het er niet om gaat het onderste oktaaf met diezelfde box neer te zetten. Toevoeging van een sub met traploze faseregeling biedt uitkomst, als het dan zo nodig is om ook onder 35Hz te komen. Net als de meeste andere liefhebbers hier heb ik ook al de nodige systemen gehad, beluisterd en zelfs ook ontworpen en ik moet concluderen dat het wel of niet aanwezig zijn van het onderste oktaaf niet het verschil is tussen wel of niet een goed systeem. Het is in de praktijk heel moeilijk om in een begrensde ruimte (thuis!) frequenties onder 35Hz goed neer te zetten. Als je in zo'n situatie een puike monitor zoals de SA gebruikt kan dat vele malen overtuigender klinken dan een veel te groot systeem dat weliswaar lager gaat, maar die akoestische energie gewoon niet kwijt kan. Benadering van muziek in termen van beter/slechter omdat het meer of minder fullrange is, is grote onzin. Het gaat immers niet om de kwantiteit. In de praktijk kom je meer grote systemen tegen die wanstaltig presteren in het laag dan dat ze dit gebied goed neerzetten. Dat ligt vaak aan de systemen zelf, maar even vaak aan de fysieke omstandigheden van de ruimte. Het probleem dat ik in mijn werk het vaakst tegenkom is ook niet toevallig te vinden in het laag: de verhouding tussen de ruimte en het daarin opgestelde systeem is totaal scheef en de reden is bijna altijd dat men voor fullrange kiest omdat dit nu eenmaal in theorie het beste is. Dat het in de praktijk zelden goed neer te zetten is neemt men helaas voor lief en een oplossing van dit probleem, hoewel niet onmogelijk, is niet eenvoudig en vrijwel altijd kostbaar en ingrijpend. Beter een proportioneel correcte monitor dan een overbemeten fullrange systeem dus. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Het probleem dat ik in mijn werk het vaakst tegenkom is ook niet toevallig te vinden in het laag: de verhouding tussen de ruimte en het daarin opgestelde systeem is totaal scheef en de reden is bijna altijd dat men voor fullrange kiest omdat dit nu eenmaal in theorie het beste is. Dat het in de praktijk zelden goed neer te zetten is neemt men helaas voor lief en een oplossing van dit probleem, hoewel niet onmogelijk, is niet eenvoudig en vrijwel altijd kostbaar en ingrijpend. Beter een proportioneel correcte monitor dan een overbemeten fullrange systeem dus. Toine. Hear, Hear................. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 lager dan 40hz word moeilijk hoor bij mij, dan loopt die steil af naar beneden. Is ook voldoende voor rock, jazz en pop. laagste toon piano en orgel is dan lastig maar als de rest goed is hoor je mij niet klagen. Ik heb in ieder geval geen storende bulk om dit te compenseren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Het probleem dat ik in mijn werk het vaakst tegenkom is ook niet toevallig te vinden in het laag: de verhouding tussen de ruimte en het daarin opgestelde systeem is totaal scheef en de reden is bijna altijd dat men voor fullrange kiest omdat dit nu eenmaal in theorie het beste is. Dat het in de praktijk zelden goed neer te zetten is neemt men helaas voor lief en een oplossing van dit probleem, hoewel niet onmogelijk, is niet eenvoudig en vrijwel altijd kostbaar en ingrijpend. Beter een proportioneel correcte monitor dan een overbemeten fullrange systeem dus. Toine. Hear, Hear................. Heb ik iets verkeerds gezegd, Jitze? lager dan 40hz word moeilijk hoor bij mij, dan loopt die steil af naar beneden. Is ook voldoende voor rock, jazz en pop. laagste toon piano en orgel is dan lastig maar als de rest goed is hoor je mij niet klagen. Ik heb in ieder geval geen storende bulk om dit te compenseren. Mijn vorige luisterruimte was 3,6x3,5x2,6 meter. In die ruimte heb ik enkele jaren met enorme voldoening geluisterd naar de Acoustic Energy AE-1 -- de MK-1 versie uiteraard. Een wondertje was dat. Onder 50Hz was het snel afgelopen, maar precies daar zouden ook de problemen gaan ontstaan wanneer ik een grotere monitor, laat staan een vloerstaander zou opstellen. Meer ervaren muziekliefhebbers zijn het er over het algemeen over eens dat "de zonde van weglating" ruimschoots te prefereren is boven "de zonde van toevoeging". Dit laatste is natuurlijk wat er zal gebeuren wanneer een te groot systeem in een te kleine ruimte wordt opgesteld. Voordat ik de keuze voor de AE-1 maakte zijn er ongeveer 8 verschillende passieve monitors in de ruimte beluisterd. De uiteindelijke keuze werd voor het grootste deel bepaald door het al of niet succesvol integreren van de luidspreker op het punt van laagweergave. Liever iets minder bas van puike en contourrijke kwaliteit, dan een trage laagweergave die twee maten later nog steeds in de ruimte rondwaart omdat deze er natuurkundig gezien geen weg mee weet. Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Ik draai zelf ook nog met een stel grote luidspreker (3-weg, gesloten laagsysteem, met de achterkant tegen een muur). Alleen als ik van de NOB naar de Audiolab ga merk ik dat het laag inderdaad onder in nog net wat meer aanzet heeft. Maar tijdens het luisteren naar de NOB's mis ik dit niet. Afijn, mijn vraag is nu hoe het komt dat ik in mijn betrekkelijk kleine luisterruimte toch een redelijk vlakke laag respons heb met de erg grote Audiolab's.. mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Misschien kan Toine wat twee-weg systemen noemen die volgens hem "goed" zijn. Dat kan ik, maar ik wil niet opnieuw de aanstichter zijn van een hele hoop ellende om niks. Ik nodig je evenwel uit om naar mijn huidige tweeweg te komen luisteren, Ruud. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Het probleem dat ik in mijn werk het vaakst tegenkom is ook niet toevallig te vinden in het laag: de verhouding tussen de ruimte en het daarin opgestelde systeem is totaal scheef en de reden is bijna altijd dat men voor fullrange kiest omdat dit nu eenmaal in theorie het beste is. Dat het in de praktijk zelden goed neer te zetten is neemt men helaas voor lief en een oplossing van dit probleem, hoewel niet onmogelijk, is niet eenvoudig en vrijwel altijd kostbaar en ingrijpend. Beter een proportioneel correcte monitor dan een overbemeten fullrange systeem dus. Toine. Hear, Hear................. Heb ik iets verkeerds gezegd, Jitze? Toine. Integendeel................ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 18 januari 2007 Report Share Posted 18 januari 2007 Integendeel................ Okee man, mijn paranoia. Ben een beetje onzeker vandaag de dag Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 (...) Liever iets minder bas van puike en contourrijke kwaliteit, dan een trage laagweergave die twee maten later nog steeds in de ruimte rondwaart omdat deze er natuurkundig gezien geen weg mee weet. Beste Thingman, Je doet het nu voorkomen alsof high fidelity onvermijdelijk op een beperking is gebaseerd. Dat is onzin, en per se strijdig met het uitgangspunt van hifi. De bas hoeft naar het laag toe niet beperkt te zijn, om zuiver te kunnen klinken. Integendeel: de bas moet juist ni Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 Heb je nog meer Spido? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 volgens mij word hier door thingman puur beweerd "liever minder bas dan slechte bas" Ik denk dat de meeste van ons een goed strak en diep doorlopend laag niet te versmaden vinden. luister je liever naar een 1.6 of een V8 motorblok? Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 Een 1.5 liter V8 het aller-aller-liefst http://www.kiwisport.net/blogmedia/BRM-loudpass.mp3 Ongeveer het mooiste stukje muziek denkbaar.. Maar dat is geheel off topic! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 Beste Thingman,Je doet het nu voorkomen alsof high fidelity onvermijdelijk op een beperking is gebaseerd. Dat is onzin, en per se strijdig met het uitgangspunt van hifi. [knip de rest van het verhaal] Als ik dat doe voorkomen dan spijt mij dat, maar je zou mijn bericht nog eens kunnen nalezen om te zien dat ik dat uiteindelijk helemaal niet deed. Het enige dat ik met grote stelligheid beweer is dat het ontbreken van het onderste hele of halve oktaaf niet het verschil hoeft te zijn tussen goede en slechte weergave. M.a.w. ook een beperkte weergave kan de eigenaar de grootst mogelijk tevredenheid schenken. Bestaat heel het leven immers niet uit het accepteren van zekere beperkingen op alle terreinen waar we mee te maken krijgen? Goed, ik stel dus nogmaals dat een monitor die uit de aard der zaak in de laagweergave is beperkt op geen enkele manier audiofiele bevrediging in de weg hoeft te staan. Sta me toe een praktijkvoorbeeld te geven: In verreweg de meeste situaties waar ik beroepshalve beland is er sprake van een ernstige tekortkoming die maakt dat de brein/gehoor combinatie niet om de tuin geleid kan worden voor wat betreft de omvang van de ruimte waarin geluisterd word. Ofwel: je hoort hoe klein de luisterruimte is, terwijl dit bij een concertpodium of een jazzcombo in een flinke zaal natuurlijk niet het geval is. Dit alleen al is een bijna onoverkomelijke beperking die geheel onafhankelijk van de luidsprekers kan en zal bestaan en die bepaalde specifieke maatregelen vereist om de invloed van de luisterruimte kleiner te maken ten gunste van de in de opname besloten (al of niet artifici Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 snif prachtig gezegd en helder als een titanium tweeter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 snif prachtig gezegd en helder als een titanium tweeter. Er zijn meer goeie tweeters! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Clan Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 Ook bij het bezoeken van een concert moet je het geluk hebben op de juiste plaats te zitten anders kan het geluidsbeeld behoorlijk verstoord zijn; dus dat heeft ook z'n beperkingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 januari 2007 Report Share Posted 19 januari 2007 gelukkig kan je bij de concerten die ik bezoek nooit zitten. Je zou het niet overleven denk ik. het geluid is dan ook eigenlijk altijd slecht maar het brengt de boodschap echter goed over. iemand die de longen uit z'n lijf schreeuwt omdat zijn neef naar iraq gestuurd is en daar levend is verbrand(wel overleefd maar getekend voor de rest van zijn leven) hoeft van mij niet goed geplaatst en met lucht om de instrumenten heen te worden weergegeven. Het moet echt een boos geluid zijn en piepen en knarsen aan alle kanten. Ga ik naar het vredeburg voor andreas scholl kan de zitplaats het wel of niet waard zijn van mijn kaartje betekenen. Er zijn veel mooiere tweeters dan die van titanium maar helderder hmmmm Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 A. (...) Bestaat heel het leven immers niet uit het accepteren van zekere beperkingen op alle terreinen waar we mee te maken krijgen? (...) B. (...) Op diezelfde zolder slaag ik erin om tot 30Hz een goede weergave te realiseren, wat je verder ook neerbuigend mag beweren over membraanluidsprekers. (...) C. (...) Het formaat -- de kwantiteit -- is simpelweg voor mij niet doorslaggevend, maar ik kan het begrijpen dat het dat voor jou wel kan zijn (...) D. (...) laat alsjeblieft de illusie los dat realisme zoals in een auditorium of een live-uitvoering in de concertzaal volledig reproduceerbaar is. (...) Beste Thingman, Ad A. J Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 A. (...) Ik denk dat je de Stage Accompany studio luidsprekers toch heel erg onderschat, Spido. De M44 speakers van M44 zijn dan wel niet in orginele staat en actief maar het orgineel klinkt toch echt erg goed. B. (...) Ik ken mensen (waar het bovenstaande ook voor geldt) die dagelijks kiezen om te werken met Stage Accompany monitoren. En dat zijn mensen die Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 Beste Spido, Nog even over punt A. Het is wel duidelijk dat je weinig pap hebt gegeten van PA weergave in praktijk. De SA ribbon unit is ontworpen voor hoge belastbaarheid, compactheid, goede waterval en lage vervorming ongeacht geluidsniveau. Dit maakt hem ook voor thuis gebruik geschikt. Staan er SA luidsprekers op het podium dan is de Ribbon unit altijd uitgerust met een hoorn om er voor te zorgen dat het geluid verder draagt (en reflecties reduceert). SA heeft voor zaken als "de luisterafstand (veel groter dan thuis), de tijdsverschillen tussen primair geluid en reflecties (veel groter dan thuis), de dempingskarakteristiek (spectrum van uitdoving), enzovoorts" oplossingen in de vorm van extra topkasten die off-axis naast de andere topkasten worden geplaatst en voor al de andere problemen heeft SA processors ter beschikking. Een beetje SA gebruiker heeft wel zo'n luidsprekerssysteem controler! mvg, PD Link to comment Share on other sites More sharing options...
PD Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 *Ook al blijft het jammer dat-ie zo opbreekt en kleurt in het middengebied!**De ergste straffen verdienen m.i. nog de lawaaimensen die oordopjes in hebben! Die terroriseren het publiek met hun klereherrie, en blijven zelf buiten schot. Net zoals de etterbak die gerieflijk vanuit zijn hoogvliegende bommenwerper napalmbommen laat vallen... Ik vraag me bovendien af: hoe denk zo iemand de kwaliteit van het geluid te kunnen controleren en (bij)regelen, terwijl hij oordopjes in heeft? Dat is toch waanzin? Je hebt werkelijk geen idee, hje? * Je hebt de Compact driver kennelijk nog nooit gehoord in een goed actief filtering systeem voor studio en thuis gebruik. ** Tijdens de soundcheck en de eerste set is het prima afregelen zonder gehoorsbescherming. Hoeveel je gehoorsbescherming reduceert is simpelweg door filters te regelen. Met goede gehoorsbescherming is het ook nog prima mixen. Ik moet zeggen dat het soms zelfs beter regelen is, dan zonder! Ook kennelijk geen kaas van gegeten, hje? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 A. (...) Ik denk dat je de Stage Accompany studio luidsprekers toch heel erg onderschat, Spido. De M44 speakers van M44 zijn dan wel niet in orginele staat en actief maar het orgineel klinkt toch echt erg goed. B. (...) Ik ken mensen (waar het bovenstaande ook voor geldt) die dagelijks kiezen om te werken met Stage Accompany monitoren. En dat zijn mensen die Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 20 januari 2007 Report Share Posted 20 januari 2007 spido is al wat ouder en zijn gehoor is dus enigsinds beperkt, vandaar ook dat hij die monacor dingen gebruikt anders hoort hij het niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts