Jump to content

Ik mis goede basweergave...hulp nodig !!!

Ghostbuster
 Share

Recommended Posts

was de don autistisch dan :D

dat is nl het gevoel wat ik hier een beetje proef.

nee das flauw maar ik heb hier het gevoel tegen het type mans aan te lopen waar ik al jaren discussies mee voer en die de apparatuur heilig verklaren en de muziek een bijzaak vinden.

Hifi zal ALTIJD een beperking blijven ten opzichte van de realiteit. Zo dichtbij mogelijk komen is een leuk doel maar dat lukt nooit voor alle soorten muziek en soorten van uitvoeringen. Compleet orkest vs kamer muziek

unplugged vs stadion rock

Een compromis is noodzakelijk daarom kies ik voor een speaker die bij mijn favo muziek smaak past en zal ik moeten accepteren dat dan bijv een Wende Snijders (die ik hoog acht op muzikaal en performance gebied) wat minder klinkt.

dromen maakt het leven leuk.

En daarom vind ik xanadu een goede luidspreker maar niet voor rock.

zo hoe vinden jullie deze brug naar het topic? B)

Beste M44,

Je vindt dus dat de luidspreker zelf een bijdrage moet leveren aan de expressiviteit?

Laat ik dan vaststellen, dat ik het daarmee niet eens ben.

Ik vind dat een luidspreker een volslagen neutraal stuk gereedschap hoort te zijn.

Hij hoort niet alleen maar voor een bepaald soort muziek (of herrie) geschikt te zijn. Hij moet

iik denk dat ik allang begrijp wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens , Een neutrale luidspreker ben ik nog nooit tegen gekomen wel. Alle luidsprekers brengen iets van zichzelf mee en dat is maar goed ook. In ieder auto kom je van a naar b het gaat er echter om hoe je de reis wilt afleggen. (snel. zwaarbeladen enz)

daarom zul je genoodzaakt zijn een speaker te zoeken of bouwen die de meeste soorten muziek die je in de kast hebt zo natuurgetrouw mogelijk weer te geven.

Het feit dat je hier met (weliswaar briljant) ledzeppelin aankomt doet mij vermoeden dat de kennis van rock te kort schiet en dat er weinig benul is van hoe een gitaar "kan" klinken.

Geen enkele en ik herhaal GEEN ENKELE luidspreker kan alle muziek goed aan en ik heb er heel wat gehoord in de jaren. de duurste was de goldmund apologue. (als ik me de naam goed herrinner)

Deze speaker kwam in de buurt maar mist net de rauwheid om een marshall neer te zetten.

een orgel opname (waarvan me de naam ontschoten is (hanft en bruns ofzo iets dergelijks het staat beneden in de kast) klonk echter adembenemend. dat doen die van mij lang niet na.

geef mij anders eens een idee van welke speaker jij denkt alle muziek weer te geven en daar op alle fronten een voldoende voor te krijgen. Jbl komt wat mij betreft het meest in de buurt.

down load of leen of koop anders eens de eerste cd van rage against the machine. leuke opname en een echte rock sound. wellicht leuk voor in de verzameling of anders om bezoek duidelijk te maken dat je liever muziek gaat luisteren en het tijd is om naar huis te gaan.

heeft wende snijders trouwens cd's?

Ben het met Spido eens dat een luidspreker domweg moet kunnen weergeven wat er wordt ingestopt - ga er voor het gemak even vanuit dat bron en versterking ook goed zijn - het meest belangrijke criterium in deze is de resolutie welk een speaker aan kan.

Resolutie bepaalt niet alleen de mate waarin subtiele tonale nuances, maar ook hoe variaties in dynamiek worden weergegeven.

Eerlijk gezegd laten de meeste speakers op dit vlak nogal wat liggen, hoog en midden lijden onder bovenmatige vervorming waardoor allerlei detail in de weergave niet wordt teruggevonden, daarnaast vraagt het laag ook bijzondere aandacht, ook dit moet detailrijk en accuraat worden weergegeven.

Of systemen fullrange zouden moeten zijn is een strijdpunt dat in dit topic ook boven is komen drijven, hangt niet alleen af van de soort muziek of het werkelijkheidsgehalte van de weergave, maar in het bijzonder ook van de fysieke beperkingen die worden opgelegd door de afmetingen en de bouwaard van de luisterruimte.

Ook het orgel van de Laurenskerk zal niet passen in een kapel op een heuveltop................

Onderkennen van deze beperkingen, hiermee leren leven en hierop inspelen brengt je een heel eind verder.

:unsure:

Moet bij dit soort diskussies toch vaak denken aan een chief engineer van een grote speakerfabrikant die z'n gehoor voorhield dat hij best speakers kan maken die niet of in elk geval veel minder vervormen maar deze niet aan de luisteraars - importeur en dealers - kan slijten..................

iik denk dat ik allang begrijp wat je bedoelt maar ik ben het er niet mee eens , Een neutrale luidspreker ben ik nog nooit tegen gekomen wel. Alle luidsprekers brengen iets van zichzelf mee en dat is maar goed ook. In ieder auto kom je van a naar b het gaat er echter om hoe je de reis wilt afleggen. (snel. zwaarbeladen enz)

Net als je bij de keuze van een auto rekening dient te houden met het gebruik dat je er van zult maken en op basis daarvan de meest geschikte variant - van sportwagen tot camion - kiest, ligt het ook voor de hand een speakersysteem te kiezen rekening houdend met de ruimte waarin je muziek wilt maken, verder gaat deze vergelijking volstrekt mank.

<_<

ik ga ervan uit dat mensen die eenmaal kiezen voor een speaker deze beluisterd hebben in de ruimte waar ze liefst vertoeven. Daarom dragen deze opmerkingen niet echt bij tot de discussie. Een speaker heeft muzikale voorkeur en een auto heeft ook een doel wanneer hij gemaakt word, de weg waarop hij moet rijden erbij halen maakt het niet echt interessanter. (dat wist je neem ik aan al)

iedereeen is het er domweg mee eens dat een speaker moet weergeven wat erin gaat , de praktijk laat echter zien dat dit niet lukt. resolutie is uiteraard een van de belangrijke aspecten en zo zijn er wel meer.

En dus kom je er niet omheen dat je een merk speaker of model speaker gaat aanschaffen die het best presteerd bij jou muziek smaak en daaraan gekoppelde opnames.

het is makkelijk om te zeggen wat een speaker zou moeten doen dan te erkennen waar de beperkingen liggen.

dat mijn luisterruimte niet ideaal is weet ik en accepteer ik. dt speakers meer doen dan domweg weergeven wat erin gaat is voor jullie nog een stap te ver lees ik.

de versterker en cd speler doen nl hetzelfde. en 3 stappen verder dan het orgineel (van cd naar speaker) is er al heel wat gebeurd.

kom maar met speakers die dat volgens jullie kunnen en dan zal ik zodra ik kan gaan luisteren en oordelen.

Maar wat jullie gaan noemen zal kwalitatief echt niet beter zijn dan wat ik reeds heb gehoord.

Een speaker heeft muzikale voorkeur en een auto heeft ook een doel wanneer hij gemaakt word, de weg waarop hij moet rijden erbij halen maakt het niet echt interessanter. (dat wist je neem ik aan al)

iedereeen is het er domweg mee eens dat een speaker moet weergeven wat erin gaat , de praktijk laat echter zien dat dit niet lukt. resolutie is uiteraard een van de belangrijke aspecten en zo zijn er wel meer.

En dus kom je er niet omheen dat je een merk speaker of model speaker gaat aanschaffen die het best presteerd bij jou muziek smaak en daaraan gekoppelde opnames.

Het doel waarvoor een auto is gemaakt maakt niet dat die auto een voorkeur ontwikkelt, het blijft een dom mechnisch apparaat, zo kun je ook speakers geen voorkeuren toedichten, ook een speaker is een apparaat dat een electrisch signaal moet om zetten in geluid.

Als dit voor

Wanneer de opname niet realistisch is (meestal), zal de speaker nooit een realistisch geluid kunnen produceren.

Om te proberen m.b.v. aangepaste speakers er nog iets van te maken, is volgens mij niet goed. Een speaker moet gewoon elke muzieksoort optimaal kunnen weergeven.

Ik heb die speaker helaas nog niet gevonden... :(

Vergeet verder ook niet, dat de andere helft van de speaker de luisterruimte is... ;)

mijn vorige luidsprekers de SA's waren fenomenaal bij bijv Hendrix "band of gypsys" of rage against the machine of een live cd van de family values tour. Echter als ik daarna cosi fan tute ging draaien miste ik veel en leek alles wat wollig.

Ik heb veel speakers gehad (nooit echt heel dure) en weet wel waar ik op moet letten. Ook heb ik veel (lees 2) vrienden die zich net als ik al jaren met muziek bezig houden en in de kroeg of bij elkaar thuis gaat de discussie hier ook nog over door.

In audiozaken heb ik veel high end systemen beluisterd en ook dar vraagt men altiid welke muziek ik zelf draai.

Mijn luisterruimte bestaat meer uit speelgoed dan wat anders en is echt wel aan verbeteringen toe maar los daarvan hebben er meerdere speakers in gestaan die allemaal een muzikale voorkeur hadden.

Ik heb nog nooit iets gehoord dat voor alle soorten muziek een 10 kreeg, dat gaat er bij mij niet in.

maar overtuig me maar.

Tot nu toe zijn mijn huidige speakers "de century gold"van jbl het meest in staat diverse muziek stijlen acceptabel neer te zetten.

Een speaker heeft muzikale voorkeur en een auto heeft ook een doel wanneer hij gemaakt word, de weg waarop hij moet rijden erbij halen maakt het niet echt interessanter. (dat wist je neem ik aan al)

Het doel waarvoor een auto is gemaakt maakt niet dat die auto een voorkeur ontwikkelt, het blijft een dom mechnisch apparaat, zo kun je ook speakers geen voorkeuren toedichten, ook een speaker is een apparaat dat een electrisch signaal moet om zetten in geluid.

Als dit voor

die voorkeur word ook niet ontwikkeld maar de auto bezit deze al. sommige auto's doen het nu eenmaal off road beter dan andere auto's ook al zijn ze beiden gemaakt voor rijden op de weg. Ende off road minder presterende kan dan in de stad een uitkomst zijn. Brandstof moet worden omgezet in bewegings energie hoe een auto dit doet is altijd hetzelfde en tegelijkertijd o zo verschillend. :lol:

Een auto, overigens net als een speaker, wordt gemaakt voor een bepaald doel, het hebben van een voorkeur impliceert de mogelijkheid tot enige beleving, hiervoor komt een machine of apparaat toch een en ander te kort, de berijder of luisteraar kan een voorkeur hebben, dat weer wel.................

Wil je met een auto off road rijden zul je dus een auto moeten kiezen die is gebouwd voor dit doel, met vrijwel elk ander exemplaar zul je in het algemeen rap vastlopen, maar op glad asfalt rijden gaat er best mee, zie het grote aantal PC Hoofttractoren die je zoal tegenkomt op de gebaande weg.

Wil je een speaker goed laten presteren in een gegeven ruimte zul je - net als bij het off road rijden - rekening moeten houden met de gegeven omstandigheden.

;)

nou vooruit maar weer. volgens mij zijn we ook wel genoeg afgeweken van het topic.

maar wellicht...to be continued

• 1 month later...
Hoi,

Dit is mijn set:

Rotel: RSP 1098 / RMB- 1095 / RB-1090

Myryad: MXC 6000 cd speler

Pioneer: DV-737 dvd speler

Xanadu: AW25 (front)/C 10(center)/ AW7A1(rear)

Sony: 42 inch projectie tv (KDF-E42A11E)

Rel : stadium III sub.woofer

Nordost: Blue heaven kabels.

Ik luister stereo via de bypass van mijn voorversterker, wordt dus niet digitaal gefilterd. Wat ik mis is een mooie diepe basweergave. Ik heb ook geprobeerd om stereo te luisteren met de subwoofer, maar ook dit kan mij niet echt bekoren, met snelle stukken wordt het al snel een brei van geluid. Ik luister voornamelijk hardrock en met bv. een dubbele basdrum lijkt het nergens naar.

Eigenlijk weet ik het niet meer, zouden B&W 801 of 802 een oplossing voor mij zijn ? Is er iemand die mij kan adviseren ? Ook ben ik wel bereid om weer terug te gaan naar een stereo opstelling omdat dit toch belangrijker voor mij is dan een HT systeem blijkt in de praktijk.

probeer eens een wadia cd speler, het laag vind ik erg goed, en als je een speaker zoekt waar je echt dynamisch mee kunt knallen(hard rock), draai ik zelf ook IRON Maiden, wat dacht je van wilson audio ,een 5,1 of zo :o:o

Hoi,

Dit is mijn set:

Ik luister stereo via de bypass van mijn voorversterker, wordt dus niet digitaal gefilterd. Wat ik mis is een mooie diepe basweergave. Ik heb ook geprobeerd om stereo te luisteren met de subwoofer, maar ook dit kan mij niet echt bekoren, met snelle stukken wordt het al snel een brei van geluid. Ik luister voornamelijk hardrock en met bv. een dubbele basdrum lijkt het nergens naar.

Eigenlijk weet ik het niet meer, zouden B&W 801 of 802 een oplossing voor mij zijn ? Is er iemand die mij kan adviseren ? Ook ben ik wel bereid om weer terug te gaan naar een stereo opstelling omdat dit toch belangrijker voor mij is dan een HT systeem blijkt in de praktijk.

probeer eens een wadia cd speler, het laag vind ik erg goed, en als je een speaker zoekt waar je echt dynamisch mee kunt knallen(hard rock), draai ik zelf ook IRON Maiden, wat dacht je van wilson audio ,een 5,1 of zo :o:o

????? :confused::confused::confused::blink::huh:

Hoi,

Dit is mijn set:

Volgens mij moet je je meer richten op een luidspreker met 'snel' laag i.p.v. het diep doorlopen in het laag.

Ga eens met je eigen muziek naar een winkel en luister naar de diverse luidsprekers.

Over je stadium sub; heb je deze wel goed afgesteld staan?

gr. Marcel

Wat is de onduidelijkheid??? :confused:

TS vraagt om een advies over luidsprekers en krijgt een andere cdspeler geadviseerd. Dat vraagt tenminste om een uitleg bij het advies ;)

gr. Marcel

Dit is ook mijn ervaring een cd speler , heeft wel degelijk invloed op de kwaliteit vd laagweergave.. :mad2:

Trouwens als ik het goed lees bypas je de voortrap , heb je een cd speler met vol reg dan=, als je de voortrap bypast mis je die extra gain en dat kan ook voor verminderde bas zorgen :blink:

Ik vind je bijdragen best leuk om te lezen, maar Wadia, Wilson e.d. zijn echt niet zaligmakend. Dat ze in het dure prijssegment zitten, wil niet automatisch betekenen dat die produkten daadwerkelijk beter zijn, of brengen wat je misschien meent te missen. Je bent al een aantal keren met Wadia gekomen (en dat tewrwijl je er zelf problemen mee hebt :blink: ). Op zich niks mis mee, maar het is dus niet zaligmakend.

Er komt idd ook geen echt antwoord op de vraag.

Daarbij verzwakt een voorversterker eerder dan dat ie versterkt. Het enige dat een voorversterker echt doet is een impedantietrafo zijn voor de bronnen, zodat deze niet belast worden.

Naar mijn mening kan de Xanadu echt wel genoeg laag produceren en ook die Rotel is een krachtpatser die voldoende laag kan genereren. Mijn idee is dat de dempingsfactor niet strookt met de Xanadu. Waarschijnlijk dempt ie te veel en komt de speaker niet los. De match kan dus ongelukkig zijn, zonder dat er met de apparaten iets mis is.

Of B&W de "problemen" op kan lossen is de vraag. Ik weet nl niet welk soort laag dat er gezocht wordt. Als je het "VW Golf- gebonk" als echt laag ziet, moet ik de topicstarter teleurstellen, want dat is wel het meest foute laag dat er is. Wil je dat wel, dan zou ik de raad geven een ouwe Bryston te zoeken (van voor de RNB tijd, dus voor 1987).

De vraag is dus terug. Welk soort laag zoek je?

Mijn ervaring is wel dat een goede voortrap voor wat meer kracht kan zorgen , ik begrijp dat dus als extra gain = , )dus volgens jouw wordt het signaal niet versterkt in de voortrap' , een krachtiger eindtrap is nat altijd een oplossing, over de wadia , dat ie het bij mij niet doet ligt waarscijnlijk aan de spanning thuis, ik heb nu een 302 staan , en het laag is erg strak , en een tweedehandsje wadia is niet extreem duur, hij zat toch al te denken over 801 en 802 , ook niet goedkoop, zelfde ongeveer als wilson 5,1 , en uit de wilsons komt het beste laag wat ik ooit gehoord heb,maar dat is mijn mening , en by the way I LIKE THE BEST :P:P

Mijn ervaring is wel dat een goede voortrap voor wat meer kracht kan zorgen , ik begrijp dat dus als extra gain = , )dus volgens jouw wordt het signaal niet versterkt in de voortrap' , een krachtiger eindtrap is nat altijd een oplossing, over de wadia , dat ie het bij mij niet doet ligt waarscijnlijk aan de spanning thuis, ik heb nu een 302 staan , en het laag is erg strak , en een tweedehandsje wadia is niet extreem duur, hij zat toch al te denken over 801 en 802 , ook niet goedkoop, zelfde ongeveer als wilson 5,1 , en uit de wilsons komt het beste laag wat ik ooit gehoord heb,maar dat is mijn mening , en by the way I LIKE THE BEST :P:P

Ik hou ook van de beste weergave mogelijk, maar dat is niet automatisch de duurste keuze......

Verder zijn mijn oren niet meer wat ze geweest zijn......

gr. Marcel

Een voorvesterker verzwakt in de meeste gevallen. Afgelopen 2 december werd dat nog eens duidelijk tijdens de "voorversterkertest" bij mij in het dorp. Om alle metingen gelijk te krijgen zette Jacco de versterking bij elke voorversterker op 1 (geen versterking of verzwakking). De volumeregelaars gingen eerder naar 3 uur dan naar 10-11, waar meestal op gespeeld wordt. De uitgangsspanning van een voorversterker is dus meestal lager dan wat erin gaat.

"I LIKE THE BEST" is idd een leuke kreet, maar ik kan me niet van de indruk onttrekken dat je toch behoorlijk be

by the way I LIKE THE BEST :P:P

Eigenlijk doe ik dat ook wel, maar Wadia en Wilson staan dan zeker niet op dat lijstje :)

Waar houd jij van dan =, en om op dat laag uit te komen , ik heb laatst hier bij mijn hifi , en vorig jaar ook trouwens , of het jaar daarvoor ,WILSON MAX, HALCRO

, Ayre met wilson puppy 8, dat laag vervormd niet het blijft strak ,maar mede gezien de kwaliteit vd wilson kast , is dat in mijn ogen , echte kwaliteitsbas en zit zon B en W in een andere klasse, mag ook gezien de prijs , dit is in mijn ogen de abs top :cool2:

Trouwens zei je bas check this baby http://www.eminent-tech.com/RWbrochure.htm :lol: