muziekfreak Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Beste ICC club (daar richt ik me vooral op omdat er vele hier zitten) Ik zit met een heus dillema, een van de zwaarste keuzes die ik eigenlijk moet maken waarschijnlijk tot nog toe. Ik ben erg begaan en bijzonder content (voor mijn doen zeker) al een lange tijd met mijn huidige speakerset (s) Ik draai met de rs5000 sedert kort en natuurlijk mijn Driade 103mkII. Sinds kort op foto afwezig nog met een buizen bi-amp opstelling 2x90w totaal vermogen zegmaar..mijn Dynaco st-80 (2x40watter) kan tot 2ohm aansturen de Marshal 9005 op het laag (2x50watter). Van de driade, als ik de rs5000 gebruik, gebruik ik alleen de Dynaco st80 aangezien die versterker absoluut mooier klinkt... Opstelling is verandert qua looks zegmaar Anyway to the point. Wellicht weten sommige van jullie nog wel dat ik al een paar classics heb gehad van dit merk. Nu krijg ik na 3 jr de kans waarschijnlijk. Om MIJN eigen kappa 9 weer terug tekopen (one of a kind gemodificeerd tot een absolute topper in zijn klasse) Probleem is natuurlijk de aansturing, echter heb ik mezelf even tegoed gedaan aan de technical datasheet op de classic site. Wat schets mijn verbazing de gevoeligheid is perfect voor buis 102db namelijk. De speaker is omschakelbaar van 6ohm in normalmode (draaide toen ook altijd zo is mooier in mijn oren strakkere weergave) en Extended 4ohm waarop hij de befaamde dips gaat vertonen op 33hz naar de 0,8 ohm. Nu weet ik inmiddels dat buis houd van een stabiele impedantie, Ik weet niet zeker of mijn versterking hem aankan op normalmodus. Dus een paar vragen. En GRAAG AANKOMEN MET feiten en geen speculatie! * In normal mode, blijft hij dan stabiel op 6ohm of dipt hij dan ook naar de 0,8 ohm. Ik kan alleen een meting vinden in Extended mode waar de befaamde dips op tezien zijn. Echter in normalmode vind ik niets. * Gevoeligheid is 102db 1w 1mtr ik ben geen techneut, maar volgens mijn kringen is dat dus gewoon perfect voor buisaansturing. Nu zit ik nog met het dillema aangezien ik weet dat de k9 die ik had een prachtige speakerset was en nogaltijd is. Ik moet dan WEL mijn Driade 103mkII verkopen o.i.d. endus de kans dat ik die weer kan terugkopen ooit is vrijwel nihil (zeldzaam) Ik wil jullie vriendelijk bedanken op voorhand voor enige goede adviesen in dit topic. MVG Muziekfreak Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Ik heb eigenlijk nooit begrepen waarom je die Kappa's weg gedaan hebt. Ik heb zoals je weet, ook 'n paar van die speakers gehad. Ze hebben inderdaad een hoger rendement dan de Omega's die ik nu heb. Maar heel veel is het niet. Ik denk dus dat die 102 dB 'n klein beetje overdreven is. Maar met 'n buizen versterker die dingen aansturen...??? Ik weet het niet. Wil je gecontroleerd laag dan zou ik toch echt voor een krachtige transistorverterker gaan. Van de andere kant speelde ik m'n Kappa's wel met 'n Quartz-S. Op m'n Omega's moest ik naar de monoblokken. Dat had niet met het vermogen, maar met de laagcontrole te maken. Ik speelde in mijn huiskamer met de Kappa's en een Stereo Array altijd op extended. Helemaal in het begin had ik er puur uit armoede een Sony reciever aanhangen. Ik zou dat nu niet meer willen horen denk ik. Met de Renaissance ging het met een buizenversterker weer w Link to comment Share on other sites More sharing options...
mordante Posted 13 december 2006 Report Share Posted 13 december 2006 Sorry dat ik zo offtopic ga maar die Driade's zijn best fraai. Heb zelf ook een set driade's staan in mijn PC kamer aan een midi setje. Ik dacht dat ik ongeveer de enige was die nog draide speakers had staan leuk om te zien dat A driade zulke mooie speakers heeft gebouwd B dat ze nog gebruikt worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 14 december 2006 Author Report Share Posted 14 december 2006 De driade (nummer 358) die je op foto ziet, is een zeldzame, eton hexacone kevlar units 3weg gesloten....er staat een 103b tekoop (rond de 12jr jong) studio zwaard voor 1200euri de set de 104 (103/104 de enige 3 weg gesloten van hun) kostte toen 7100 gulden de set, de 104 tevens een 3 weg (die is HEEEL zeldzaam paar sets van gebouwd destijds) 9000 gulden de set....de mijne gaan erdan ook niet makkelijk uit zegmaar Driade gebruikers zijn er nog genoeg (zie andere fora's) echter ben ik de enige uit de meute die deze heeft staan. Ze klinken ook gewoon heerlijk die speakers overheersen niet en zijn alles behalve lastig qua aansturing. HIj meet ook als grootste uit de lijn zo'n beetje, 1mtr10 de 104 is ongeveer even groot..loopt ook taps toe. De 104 echter niet (die heb ik tot op heden nog nog gezien!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Ik heb even wat gegoogled en ben Infinity forum.de tegen gekomen.Onder Infos staat bij Impedanzverl Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Alleen als ie op "extended" staat. Op 'normal' kwam een Kappa 9 dacht ik niet onder de 4 ohm, maar dan klonk ie ook niet meer zo vet... We hebben er tientallen verkocht indertijd. Er waren maar drie klanten die echt op extended konden draaien; de rest draaide op normal met ook al niet kinderachtige versterkers. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raymond1 Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 In het hoog heeft hij bij 8kHz ook een dip zitten van 1,3 ohm en deze wordt niet weggewerkt met de normal/extended-schakelaar.Als ik in het schema van het wissel filter kijk is dat schakelaar Sw1 en deze overbrugt alleen een weerstand in het gedeelte voor de woofers.Voor luidsprekerkabels werd geloof ik 10mm2 voorgeschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 15 december 2006 Author Report Share Posted 15 december 2006 In normal 2,3ohm dat kan mijn buis aan is tot 2ohm stabiel Niettemin ik houd mijn eigen speakers voorlopig wel, maar ik ten alle tijden iig de optie mijn k9 terug tekopen. Ik draaide toen met vincent sp991 monos 100w klasse A blokken. MBT normal extended...hangt puur van je ruimte af. Ik ken maar weinig kappa gebruikers die hem extended draaien. Eigenlijk is het een soort boost in het laag, en daar moet je ruimte ook na zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 In het hoog heeft hij bij 8kHz ook een dip zitten van 1,3 ohm en deze wordt niet weggewerkt met de normal/extended-schakelaar.Als ik in het schema van het wissel filter kijk is dat schakelaar Sw1 en deze overbrugt alleen een weerstand in het gedeelte voor de woofers.Voor luidsprekerkabels werd geloof ik 10mm2 voorgeschreven. Dat zijn nog eens kabels, die verkopen ze bij de gammel niet. Leuk om eens kennis te nemen van een dergelijke speaker. Ik heb de impedantiecurve gesaved en dit lijkt me een worst-case scenario. Als mensen bij deze speaker gaan experimenteren met ls kabels, sta ik niet vreemd te kijken... Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren... Groet, Jacco Of dikke kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren... Groet, Jacco Of dikke kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren... Groet, Jacco Of dikke kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 15 december 2006 Author Report Share Posted 15 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren... Groet, Jacco Of dikke kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren...Of juist dunne snoeren, dan lopen de dipjes wat minder diep voor de versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 15 december 2006 Members Report Share Posted 15 december 2006 Pfieuw, dat is een crime voor een versterker. In het hoog dipt ie toch ook richting 1 Ohm, zie ik dat goed? Die heeft hele dikke luidsprekersnoeren nodig. Of een trafo om alles omhoog te transformeren... Groet, Jacco Of dikke kabels Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Wat absoluut niet ging, was een Accuphase E405, een Bryston 4B (ja, ja mensen, dat ging dus niet...), een Levinson 27.5, en een Levinson 23.5. Waar het iedere keer op fout ging, waren de klappen van een bass-drum (geen idee of dat dus daadwerkelijk die 30 hz is), dit leverde op een beetje volume alleen maar klapperende woofers op. Of de huidige generatie versterkers het wel goed doen waag ik trouwens te betwijfelen, die Kappa's werden niet voor niets de ''endstufen-killers'' genoemd. Wel moet ik er heel eerlijk bij zeggen dat het de enigste speaker is waar ik nog steeds een beetje met weemoed aan terugdenk, en als ik de kans krijg, sluit ik ook inderdaad niet uit dat... Ja, dat was met recht een mijlpaaltje uit de luidsprekerhistorie waar degenen die ze echt gehoord hebben het nog altijd warm van krijgen. Iedereen die ik spreek en een 9 echt heeft gehoord zegt hetzelfde. Jammer dat het daarna zo bergafwaarts is gegaan met het grote merk (EDIT: onder druk van de commercie, bedoel ik). Ik kreeg aan de hand van dit topic wel het idee dat er tegenwoordig onder "goed kunnen aansturen in extended" iets heel anders wordt verstaan als 14 jaar geleden. Wat jij opmerkt over woofers die als natte kranten gaan klinken is natuurlijk geen goed voorbeeld van "correct aansturen", want alhoewel de versterker er misschien niet van in de beveiliging springt of in rook opgaat is daarmee vrijwel alles gezegd. Goed aansturen is tegenwoordig blijkbaar meer zoiets als het gaat niet kapot en het gaat niet in de beveiliging... Link to comment Share on other sites More sharing options...
SpeedyAndr Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Ik heb de Kappa 9's ook jaren gehad, de eerste versterkers waren Adcom monoblokken en die brachten de speakers niet echt tot leven. Vervolgens een Krell KSA100S waarmee ik me de titel van 'controlfreak' op de hals haalde toen Bas op bezoek was voor een 'Bas beluistert' (via bifi.nl). Een maand later ruilde ik hem in voor een KSA300S en dat was het echte werk Misschien overleeft de buizen amp het wel als je niet te hard speelt, maar het laag krijg je m.i. niet strak. Bi-ampen met transistors op het laag lijkt mij op termijn de beste optie Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Waarschijnlijk heb ik ze dan nooit echt gehoord Dat weet ik niet maar 't is net als met kunst: je hoeft het zelf niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 erg subtiel klonk het helaas niet. Maar ik ken toch geen beter 'groot systeem' dat relatief betaalbaar was. Niet ervoor en al helemaal niet erna. Dan ben ik blijkbaar niet de enige die dat opgevallen was, alleen om die reden zou die al afvallen. Overigens hadden ze in die tijd wel meerdere grote systemen in die prijsklasse die beter c.q. anders presteerden. Ik plaatste mijn mening vooral tegen de achtergrond van de verkoper/dealer die feedback krijgt van een grote groep gebruikers en klanten. De subtiliteit was blijkbaar ruim voldoende voor verreweg de meeste liefhebbers van een groot/groots geluid, getuige het enorme succes van de speaker. Die verkocht zichzelf gewoon. Maar de herinnering aan die tijd is een beetje vervaagd, Ruud. Kabels waren toen net in opkomst en kregen in elk geval mijn grootste aandacht toen... Noem eens wat grote systemen in diezelfde prijsklasse die eenzelfde groots geluid neerzetten, als je wilt. Bij mij komt er niks anders bovendrijven dan "Quadral Titan"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 21 december 2006 Author Report Share Posted 21 december 2006 Waarschijnlijk heb ik ze dan nooit echt gehoord Dat weet ik niet maar 't is net als met kunst: je hoeft het zelf niet pers Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 21 december 2006 Report Share Posted 21 december 2006 De dempingsfactor speelt ook een belangrijke rol. Die is vaak wat lager bij buizen, dat geeft minder controle in het laag. Als we het trouwens over dippen hebben...... Final ESL's in het hoog naar 1 ohm.... daar houdt een Array ev nu weer helemaal niet van. Simpel op te lossen door een weerstand van 1 ohm in serie te schakelen (iets minder rendement). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts