Leon S. Posted 14 december 2006 Report Share Posted 14 december 2006 Beste mede-audio-idioten, Sinds kort sta ik voor een dilemma. Het begon allemaal toen ik voor op de slaapkamer een set Wharfedale Diamond 9.1 monitors aanschafte. Meteen al toen ik deze kastjes aansloot en de eerste tonen de kamer in werden geblazen viel ik werkelijk om van verbazing welk een groots geluid uit deze kleine boxjes kwam. En het hield maar niet op, na enkele weken inspelen werd het geluid zo gedetailleerd en zuiver en werd er een diepte geproduceerd...Het gemak waarmee alles zo precies en natuurgetrouw wordt weergegeven eng gewoon, vooral voor dat geld want deze set was toch echt niet duur. Maar toen...Er onstond bij mij een zogeheten; cognitieve dissonantie en daarop volgend de onvermijdelijke resonantie reductie. Hoe is het toch mogelijk dat die grote dure Infinity's met betere apparatuur niet dat mooie geluid produceren als die belachelijk goedkope en veel kleinere Diamonds? Ligt het aan de ruimte? Nee want mijn slaapkamer is akoustisch gezien verre van ideaal...Ik kan er niets anders van maken dat dit toch echt op het conto van deze wonderbaarlijke boxjes moet worden geschreven. Nu word ik dan toch pijnlijk geconfronteerd met het feit dat misschien wel voor het grootste deel het geluid bepaald wordt door de weergevers en relatief maar een klein gedeelte door de apparatuur. Nu het uiteindelijke dilemma; zal ik mijn Infinity's Delta 70 gaan verkopen voor een set Wharfedales Diamond 9.6 (bijv.) de grotere broers van de Diamond 9.1 die op mijn slaapkamer staan. Het geluid bevalt me dus zeer goed, ik hoor dingen die ik mijn Delta's niet hoor doen. Net alsof iets wat ik al die tijd miste ineens de Diamonds hoor weergeven. Meer dimensie, meer detail, meer diepte en toch niet vermoeiend om naar te luisteren werkelijk adembenemend en het verbaast me steeds meer eigenlijk. Nu heb ik me recentelijk naar aanleiding van deze bizarre ervaring verdiept in het product Wharfedale en naar zeggen is het een low-budget merk met pretentie zeg maar. Het pretendeert high-end aspiraties te hebben voor een betaalbare prijs, mooie woorden natuurlijk maar op basis van eigen ervaring moet ik toch zeggen dat het wellicht waarheid is. Heeft iemand ervaring met de grotere "jongens' van Wharfedale uit de Diamond serie? Eigenlijk lees je er weinig over (eigenlijk helemaal niks) Wel heeft de populaire 9.1 dus prijzen gewonnen (en terecht!) Maar ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe deze jongens zich gedragen na mijn positieve ervaring met Wharfedale. Daar mijn budget beperkt is zal ik toch noodgedwongen mij moeten beperken tot de lagere budget klasse. Ik zou ze graag zelf willen horen maar ik kan geen enkele Wharfedale dealer bij mij in de buurt vinden (ik woon in Twente). Mijn voorkeur qua klank: warm, veel diepte en detail maar absoluut geen schel geluid, precieze weergave niet wollig o.i.d. Graag jullie reacties!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Hoi Leon, Ik zag bij "de Stemvork" in Uden Warfedale staan. Ik weet alleen niet of het door jouw gezochte type er ook staat. Maar 'n telefoontje en je weet het. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 15 december 2006 Author Report Share Posted 15 december 2006 Ha die Hans!! Ja maar Uden is meteen al weer zo'n end weg he, dat bedoel ik dus...' Ik weet dat het moeilijk is om iemand een pasklaar antwoord en advies te geven maar kan niemand mij raden in deze of adviezen aan de hand doen? Is er niemand die ervaring heeft met de grotere speakers uit de Diamond serie van Wharfdale? Groeten Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Ha die Hans!! Ja maar Uden is meteen al weer zo'n end weg he, dat bedoel ik dus...' Ik weet dat het moeilijk is om iemand een pasklaar antwoord en advies te geven maar kan niemand mij raden in deze of adviezen aan de hand doen? Is er niemand die ervaring heeft met de grotere speakers uit de Diamond serie van Wharfdale? Groeten Jazeker, Schoonouders hebben de 9.5 erg mooie speakers voor het geld (een lachertje eigenlijk). Mooie volle, warm klinkende luidspreker die wat mij betreft niet veel onderdoet voor echt VEEL duurdere luidsprekers. (Is ook een beetje een smaakkwestei, ik houd van dat "warme" , en dat mis ik bij veel moderne "high-end"speakers) Probleem is wel dat ik de kleinere modellen dan weer niet ken, dus ik kan weinig zinnigs zeggen over een vergelijk. Ik wil wel even vermelden dat de 9.5 de baspoort aan de achterkant heeft zitten, je zult ze dus wel een cm of 60 a 70 van de muur moeten kunnen plaatsen. Nog een vraagje: Als die je nu hebt je bevallen, waarom houd je die dan niet? If it ain't broke..... Groetjes, Gideon Link to comment Share on other sites More sharing options...
rene59 Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 De Mediamarkt heeft ook diverse modellen Wharfdale te koop. Er zit vast wel ergens een MM in Twente, zo niet dan wel in Nordhorn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Er zit vast wel ergens een MM in Twente Meerdere zelfs... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 16 december 2006 Author Report Share Posted 16 december 2006 Ha die Hans!! Ja maar Uden is meteen al weer zo'n end weg he, dat bedoel ik dus...' Ik weet dat het moeilijk is om iemand een pasklaar antwoord en advies te geven maar kan niemand mij raden in deze of adviezen aan de hand doen? Is er niemand die ervaring heeft met de grotere speakers uit de Diamond serie van Wharfdale? Groeten Jazeker, Schoonouders hebben de 9.5 erg mooie speakers voor het geld (een lachertje eigenlijk). Mooie volle, warm klinkende luidspreker die wat mij betreft niet veel onderdoet voor echt VEEL duurdere luidsprekers. (Is ook een beetje een smaakkwestei, ik houd van dat "warme" , en dat mis ik bij veel moderne "high-end"speakers) Probleem is wel dat ik de kleinere modellen dan weer niet ken, dus ik kan weinig zinnigs zeggen over een vergelijk. Ik wil wel even vermelden dat de 9.5 de baspoort aan de achterkant heeft zitten, je zult ze dus wel een cm of 60 a 70 van de muur moeten kunnen plaatsen. Nog een vraagje: Als die je nu hebt je bevallen, waarom houd je die dan niet? If it ain't broke..... Groetjes, Gideon Nou omdat als je goed leest ik deze boxen helemaal niet weg wil doen, het gaat erom of ik de boxen van mijn hoofdset Infinity Delta 70 moet inruilen voor de grotere broers van de diamond 9.1 (de 9.6 bijv.) En de MM in twente zijn geen dealer van Wharfedale, de MM heeft een decentraal merkenbeleid en het aanbod verschilt per MM. Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
vibuthi Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Je snapt me niet denk ik: Waarom ga je op zoek naar de grotere wharfedales, als de kleintjes je goed bevallen? Zeker in een kleinere ruimte is een vloerstaander niet per definitie beter dan een monitor. Groetjes, Gideon Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Delta, of waffendale Waarom niet gewoon proberen, ik bedoel zitten er helemaal geen dealers bij je in de buurt oid? Zodat je ze echt bij je thuis naast elkaar kan proberen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 16 december 2006 Author Report Share Posted 16 december 2006 Je snapt me niet denk ik: Waarom ga je op zoek naar de grotere wharfedales, als de kleintjes je goed bevallen? Zeker in een kleinere ruimte is een vloerstaander niet per definitie beter dan een monitor. Groetjes, Gideon Nee en jij snapt het ook nog steeds niet...de kleine Wharfedales blijven gewoon op mijn slaapkamer staan maar ik zoek eventueel een vervanging voor mijn Delta's in de hoofdset (en dat zijn beslist geen kleine boxen). Delta, of waffendale Waarom niet gewoon proberen, ik bedoel zitten er helemaal geen dealers bij je in de buurt oid? Zodat je ze echt bij je thuis naast elkaar kan proberen Nee er zitten geen dealers in de buurt, de enige dealer in de buurt is de Mediamarkt in Zwolle waar ik vandaag ben wezen "luisteren". Eigenlijk kun je het geen luisteren noemen omdat het daar zo rumoerig en druk is en ze geen fatsoenlijke luisterruimte hebben. Het model dat daar stond is de Diamond 9.5 en voor zover ik kon horen klonk ie wel goed. Maar echt een goede indruk heb ik nog niet gekregen. Ik wou dat ik de 9.6 eens goed kon beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 16 december 2006 Author Report Share Posted 16 december 2006 Net nog weer even een A-B vergelijking gedaan met de Delta's en de Diamonds 9.1...ongelofelijk wat een detail die kleintjes geven..de viool in Katie Malua's 'Being close to you' wordt zo mooi duidelijk en zuiver weergeven...fantastisch! Dit hoor ik die Delta's gewoon niet doen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 22 december 2006 Report Share Posted 22 december 2006 Net nog weer even een A-B vergelijking gedaan met de Delta's en de Diamonds 9.1...ongelofelijk wat een detail die kleintjes geven..de viool in Katie Malua's 'Being close to you' wordt zo mooi duidelijk en zuiver weergeven...fantastisch! Dit hoor ik die Delta's gewoon niet doen... Dag Leon ,als Wharfedale-verslaafde kan ik je wel zeggen dat ik de kleintjes van het merk het beste vindt.Val zelf meer voor de oudere modellen ,heb zelf de 505.2.Bleef maar problemen houden met dreunend laag uit grote baspoorten ,ook uit o.a. een Wharfedale overigens,tot iemand op deze site erop wees dat een gesloten kast ,zoals ze ze nu niet meer maken dan een oplossing kon zijn.Zodoende uitgekomen bij de kleinere 505.2.Iets vergelijkbaars speelt denk ik bij de grote modellen waar je over spreekt.De kleine Wharfedales die je hebt,hebben kleine baspoortjes en een zeer stijve kast,en daardoor geen resonantieproblemen met gevolg een transparante klank.De grote zuilen ,van welk merk dan ook ,vindt ik bijna nooit strak in het laag klinken .Die laagwalm overschaduwt dan veel details , de grote zuilen van Wharfedale worden dan ook aanzienlijk minder goed getest op dit punt in de audiobladen dan de kleintjes.Vriendelijke groet,Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 december 2006 Report Share Posted 22 december 2006 Beste mede-audio-idioten, Sinds kort sta ik voor een dilemma. Het begon allemaal toen ik voor op de slaapkamer een set Wharfedale Diamond 9.1 monitors aanschafte. Meteen al toen ik deze kastjes aansloot en de eerste tonen de kamer in werden geblazen viel ik werkelijk om van verbazing welk een groots geluid uit deze kleine boxjes kwam. En het hield maar niet op, na enkele weken inspelen werd het geluid zo gedetailleerd en zuiver en werd er een diepte geproduceerd...Het gemak waarmee alles zo precies en natuurgetrouw wordt weergegeven eng gewoon, vooral voor dat geld want deze set was toch echt niet duur. Maar toen...Er onstond bij mij een zogeheten; cognitieve dissonantie en daarop volgend de onvermijdelijke resonantie reductie. Hoe is het toch mogelijk dat die grote dure Infinity's met betere apparatuur niet dat mooie geluid produceren als die belachelijk goedkope en veel kleinere Diamonds? Ligt het aan de ruimte? Nee want mijn slaapkamer is akoustisch gezien verre van ideaal...Ik kan er niets anders van maken dat dit toch echt op het conto van deze wonderbaarlijke boxjes moet worden geschreven. Nu word ik dan toch pijnlijk geconfronteerd met het feit dat misschien wel voor het grootste deel het geluid bepaald wordt door de weergevers en relatief maar een klein gedeelte door de apparatuur. Nu het uiteindelijke dilemma; zal ik mijn Infinity's Delta 70 gaan verkopen voor een set Wharfedales Diamond 9.6 (bijv.) de grotere broers van de Diamond 9.1 die op mijn slaapkamer staan. Het geluid bevalt me dus zeer goed, ik hoor dingen die ik mijn Delta's niet hoor doen. Net alsof iets wat ik al die tijd miste ineens de Diamonds hoor weergeven. Meer dimensie, meer detail, meer diepte en toch niet vermoeiend om naar te luisteren werkelijk adembenemend en het verbaast me steeds meer eigenlijk. Nu heb ik me recentelijk naar aanleiding van deze bizarre ervaring verdiept in het product Wharfedale en naar zeggen is het een low-budget merk met pretentie zeg maar. Het pretendeert high-end aspiraties te hebben voor een betaalbare prijs, mooie woorden natuurlijk maar op basis van eigen ervaring moet ik toch zeggen dat het wellicht waarheid is. Heeft iemand ervaring met de grotere "jongens' van Wharfedale uit de Diamond serie? Eigenlijk lees je er weinig over (eigenlijk helemaal niks) Wel heeft de populaire 9.1 dus prijzen gewonnen (en terecht!) Maar ik ben nu wel heel erg benieuwd hoe deze jongens zich gedragen na mijn positieve ervaring met Wharfedale. Daar mijn budget beperkt is zal ik toch noodgedwongen mij moeten beperken tot de lagere budget klasse. Ik zou ze graag zelf willen horen maar ik kan geen enkele Wharfedale dealer bij mij in de buurt vinden (ik woon in Twente). Mijn voorkeur qua klank: warm, veel diepte en detail maar absoluut geen schel geluid, precieze weergave niet wollig o.i.d. Graag jullie reacties!! Beste Leon, Je stoot hier op de grootste uitdaging voor een luidsprekerontwerper: hoe ontwerp en bouw ik een full-range systeem (noodzakelijkerwijs een drie- of vierwegsysteem) dat net zo goed is als een klein, stevig tweewegsysteem (kwaliteit: faselineariteit, weinig paneelresonanties etc.) maar toch een groter toonbereik en meer dynamiek levert (kwantiteit, dus). Haast een dilemma. Tenzij je voor spekstenen of kunstkeramische kasten kiest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erjee Posted 22 december 2006 Report Share Posted 22 december 2006 Tenzij je voor spekstenen of kunstkeramische kasten kiest. Gaan de zaken ZO slecht, beste Spido, dat je genoodzaakt blijft om hear voortdurend je sluikreclame te dumpen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 22 december 2006 Report Share Posted 22 december 2006 ja het is niet leuk als de wharfedales 9 serie als warme broodjes verkopen en je geen PP aan de man kunt brengen, dus koop speksteen met monacor bagger erin en je bent tevreden...niet dus de wharfedale 9.1 heb ik laatst mogen beluisteren en was szmen met b&w dm 601 mijn persoonlijke keuze in die prijsklasse nadeel is als je naar de grotere broer gaat deze gelijk meer problemen geeft met het laag plaatsing , maar gaat ook ten koste van je stereoplaatje kleinere speakers en vooral goed ontworpen monitors zijn hier moeilijk in te overtreffen Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 december 2006 Report Share Posted 22 december 2006 Beste Ralf, Je opmerking over Monacor bewijst dat je oordeel niet op deskundigheid is gebaseerd. Vermoedelijk is jou aangepraat dat alleen erg dure luidsprekerunits goed kunnen zijn. Gelukkig heeft de internationale vakpers intussen de kwaliteiten van deze units aardig in de gaten gekregen. En ze worden inmiddels in diverse high-end luidprekersystemen toegepast. Alleen wordt daar door de fabrikanten geen ruchtbaarheid aan gegeven. Ik trek de kwaliteit van de genoemde Wharfedale luidsprekertjes helemaal niet in twijfel. En als jij er zo enthousiast over bent... veel geluk ermee, dan. Ik hoop dat je er ook lang tevreden mee zult zijn. Mij zou dat echter niet lukken, denk ik. Speksteen of kunststofkeramiek is onweerlegbaar een beter kastmateriaal (want stijver, zwaarder) dan bijvoorbeeld gefineerd MDF. Dit is bij grote luidsprekers van nog meer belang dan bij kleine, omdat grotere panelen van nature de neiging hebben grotere trillingen uit te voeren, en dat bovendien bij lagere frequenties. En een tweede punt is faselineariteit. Weet jij iets over het faseverloop van die Wharfedales? Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 hello spido heb in het verleden gemeten aan een paar 165 kep dus weet wel degelijk wwar ik het over heb, de specs en de daadwerkelijke parameters kwamen voor geen meter overeen dat is bij merken als peerless, vifa en scanspeak wel even anders en dergelijke k... speakers gaan door een speksteenkastje echt niet beter klinken maar ja zolang je je verhaaltje maar blijft verkondigen misschien verkoop je nog wel eens een setje kan me buiten de PP geen high end merk bedenken die monacor gebruikt, jij wel ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 Hoi Leon, Onlangs 4 van deze Diamond 9.1. boxen aangeschaft voor een cafe op mijn werk. De prijs/prestatie is inderdaad ongelofelijk goed, de afwerking subliem als je alleen al kijkt naar de super aansluitklemmen (biwirring!!!) en dat voor 100 euro per box Ik heb ze gekocht bij Stassen in Zwolle, via de site van TransTec bv kom je zo achter alle dealer adressen. Maar waarom zet je als test die Diamonds 9.1 niet gewoon op 2 mooie stands in de kamer? Dikke kans, dat je ze daar ook mooi vind klinken Maar....als mede-audio-idioot wist je dat toch al???? Succes, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 ja het is niet leuk als de wharfedales 9 serie als warme broodjes verkopen en je geen PP aan de man kunt brengen, dus koop speksteen met monacor bagger erin en je bent tevreden...niet dus de wharfedale 9.1 heb ik laatst mogen beluisteren en was szmen met b&w dm 601 mijn persoonlijke keuze in die prijsklasse nadeel is als je naar de grotere broer gaat deze gelijk meer problemen geeft met het laag plaatsing , maar gaat ook ten koste van je stereoplaatje kleinere speakers en vooral goed ontworpen monitors zijn hier moeilijk in te overtreffen Geef mij dan maar de spekstenen speakers met Monacor "bagger". Dan mag jij de Warfedales hebben. Iedereen gelukkig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 24 december 2006 Report Share Posted 24 december 2006 hello spidoheb in het verleden gemeten aan een paar 165 kep dus weet wel degelijk wwar ik het over heb, de specs en de daadwerkelijke parameters kwamen voor geen meter overeen (...) Beste Ralph, Nou, dan weet ik inderd Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 24 december 2006 Report Share Posted 24 december 2006 sorry hoor maar hier sla je toch echt je speksteen plank mis metingen gedaan bij Speaker & co te Haarlem en wel Titus Nissen verkoopt ook weer iets meer speakers als de PP maar goed , even verder over wharfedale heb voor mijnzwager de voorloper van de 9 serie , die 8 serie geregeld, met kevlar woofers en audax tweeters, de diamond 8.3, 8.1 en 8c zeer fraai geheel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 24 december 2006 Report Share Posted 24 december 2006 Zeg kunnen jullie wel, een forumspook pesten? Ook al is het een NEP-spook 'Tis bijna kerstmis hoor... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 24 december 2006 Report Share Posted 24 december 2006 we krijgen nu toch een hele waslijst met voorbeelden van luidsprekers die door de vakpers de hemel in geschreven worden en gebruik maken van deze monacor speakers, noem er eens eentje ik wacht op een voorbeeld spido, en dan niet de PP dus noemen die kennen we al Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 24 december 2006 Report Share Posted 24 december 2006 nadeel is als je naar de grotere broer gaat deze gelijk meer problemen geeft met het laagplaatsing , maar gaat ook ten koste van je stereoplaatje kleinere speakers en vooral goed ontworpen monitors zijn hier moeilijk in te overtreffen Klopt. Kwaliteits monitors passen prima in een grotere ruimte. Sluit er goede (krachtige) versterking op aan, want andere apparatuur is wel degelijk van belang, en ze zullen stralen op een manier waar wellicht geen vloerstaander tegenop kan. Dit laaste in relatie tot je beschrijving waaruit blijkt dat je gevoelig bent voor de kenmerken van monitors, niet om een monintor vs vloerstaander discussie te starten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 en dergelijke k... speakers gaan door een speksteenkastje echt niet beter klinkenmaar ja zolang je je verhaaltje maar blijft verkondigen misschien verkoop je nog wel eens een setje Eerlijk gezegd geef mij maar 1 zo'n 'minderwaardig' PP'tje ipv 2 van die Wharfdale jongens..... volgens mij vergis je jezelf toch ernstig in deze hoor Ralph. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts