spido Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 ja het is niet leuk als de wharfedales 9 serie als warme broodjes verkopen (...) Beste Ralf, Ach, er worden ook meer Bose speakers verkocht dan Wharfedales... Wat wil dat nou zeggen over de kwaliteit van de Wharfedales? Speaker & Co is een leuke winkel, maar geen gekwalificeerd testinstituut. "Elke luidspreker is slechts zo goed als zijn behuizing." Dit heb ik niet zelf verzonnen, maar het was het credo dat de heer Henri van Hessen, oprichter en tot het eind van zijn leven directeur van TransTec (importeur van o.m. Kef, en dus ook van de Kef "Home Constructor's Series) aan luidsprekerzelfbouwers meegaf. De ideale luidsprekerbehuizing is oneindig (oftewel absoluut) stijf. Dit ideaal wordt veel beter benaderd door m.n. speksteen dan hout, wat in de detaillering tot uitdrukking komt. Als je kunt (en wilt) luisteren, althans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 nu even terug naar het beigin, wat heeft speksteen met wharfedale 9.1 te maken niets, maar nog steeds geen internationale pers die monacor de hemel in schrijft genoemd, misschien omdat die er niet is je bent erg goed in iets roepen en er vervolgens doodleuk niet op terug te komen denk dat als je gaat kijken wat je voor die PP speksteen speakertjes moet betalen er wel minimaal de evo lijn tegeover moet zetten, anders is het appels(cha) en peren vergelijken niet maar ja er zal nu wel weer een stukje tekst volgen die meneer klaar heeft staan en vervolgens nog geen concreet antwoord S&C brengtt bv de ultimo, maxima en ref monitor se op de markt , en vergeet de A4 monitor mkII niet allen zeer hoog aangeschreven in audioland, wel in samenwerking met de heer Smulders maar denk dat menig merk als sonus faber, master en wilson audio er een veelvoud voor vragen terwijl er toch echt van dezelfde units gebruik wordt gemaakt wharfedale laat zijn speakers in China maken en daar is op zich niets mis mee, doet vifa ook, en die monacors are made in taiwan blijf erbij dat mijn ervaringen metmonacor sp165 kep snel tot het verleden behoorden en ben overgegaan naar de in mijn oren veel beter klinkende scanspeak units dus waar die k&T 2001 publicatie nu opeens vandaan komt, heb ik nooit naar verwezen metingen uit eigen ervaring ,et goed meetsysteem, niet in een ruimte van 10 x 10 meter en speakers aan masief koperdraad en al helemaal wat bose ermee te maken heeft feit blijft dat er hier iedere gelegenheid aangegrepen wordt om die PP handel onder de aandacht te brengen lijkt wel een vorm van spam terug naar de wharfedales, die veel speaker voor de 110 euro/stuk brengen Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 Altijd dezelfde ellende met meer dan tweeweg. Heb je een mooi full range systeem, staat die boemende bas het hele mid en hoog te verzieken. Koop de wharfdales en zet er een mooie dipoolbas onder . Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 Altijd dezelfde ellende met meer dan tweeweg. Heb je een mooi full range systeem, staat die boemende bas het hele mid en hoog te verzieken. Koop de wharfdales en zet er een mooie dipoolbas onder . Wellicht daarom dat een mooi full range systeem die daar geen last van heeft altijd zo duur is. De toename in prijs zit voor het grootste deel in de toegenomen kwaliteit in het laag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 26 december 2006 Report Share Posted 26 december 2006 Tenzij je voor spekstenen of kunstkeramische kasten kiest. Is dit echt zo goed dan, toch vreemd dat ik het niet in audiozaken tegenkom...hoe denkt u over bv beton of graniet? Scheelt dit ook in geluid positief that is ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Graniet is een stuk duurder.... Wellicht toch maar een Orion bouwen in een oude grafzerk Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeroen_d Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Altijd dezelfde ellende met meer dan tweeweg. Heb je een mooi full range systeem, staat die boemende bas het hele mid en hoog te verzieken. Koop de wharfdales en zet er een mooie dipoolbas onder . Wellicht daarom dat een mooi full range systeem die daar geen last van heeft altijd zo duur is. De toename in prijs zit voor het grootste deel in de toegenomen kwaliteit in het laag. Dergelijke full range systemen zijn zeldzaam, ook die 200.000 euro kosten kunnen nogal tegenvallen. Geen vergelijk met een dipoolbas van een paar honderd euro die het met de beperkingen van je huiskamer naar verhouding veel beter doet. Tenminste als je de natuurlijke reproduktie belangrijker vindt dan klappen op je maag op een afspeelniveau waar je gehoorbeschadiging van oploopt . Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Dergelijke full range systemen zijn zeldzaam, ook die 200.000 euro kosten kunnen nogal tegenvallen. Geen vergelijk met een dipoolbas van een paar honderd euro die het met de beperkingen van je huiskamer naar verhouding veel beter doet. Tenminste als je de natuurlijke reproduktie belangrijker vindt dan klappen op je maag op een afspeelniveau waar je gehoorbeschadiging van oploopt . Als je die dipoolbas daarnaast ook nog eens als lijnbron uitvoert heb je ineens ook beduidend minder last van het veel voorkomende probleem van ruimteresonanties in een kleine ruimte, maar met behoud van "klappen op je maag" zelfs bij normaal volume. Die resonanties maken trouwens ook dat zo'n 200.000 euro speakersysteem kan klinken als een natte krant terwijl een kleine monitor je een natte broek bezorgt ondanks (of juist dankzij het feit) dat het geen fullrange is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Altijd dezelfde ellende met meer dan tweeweg. Heb je een mooi full range systeem, staat die boemende bas het hele mid en hoog te verzieken. Koop de wharfdales en zet er een mooie dipoolbas onder . Wellicht daarom dat een mooi full range systeem die daar geen last van heeft altijd zo duur is. De toename in prijs zit voor het grootste deel in de toegenomen kwaliteit in het laag. Vaak slechts de kwantiteit zoals afgelopen weekend weer eens gehoord kon worden via deze EUR 30k kostende speakers. Ze waren zo werd verteld op dat moment een week in gebruik dus wellicht dat inspelen een rol kan spelen omdat bijv. ook de diepte niet overhield, maar ben bang dat de grootte en 'kwaliteit' (papier!) van de woofers meer laagnuance in de weg zullen blijven staan. De rest van de set was als combinatie overigens prachtig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Tenzij je voor spekstenen of kunstkeramische kasten kiest. Is dit echt zo goed dan, toch vreemd dat ik het niet in audiozaken tegenkom...hoe denkt u over bv beton of graniet? Scheelt dit ook in geluid positief that is ? Avalanche bouwt al vele jaren luidsprkerbehuizingen uit speksteen, geen idee of die in nederland in winkels staan. Als materiaal is speksteen erg interessant, hoog soortelijk gewicht 2400 - 3000 kg/m2 (afhankelijk van het aandeel magnesium) maar vooral een grote interne demping. Het spul is redelijk stijf maar toch 'boterzacht'. Je kunt het met een nagel krassen en voor het grootste deel met houtbewerkingsgereedschap bewerken. Marmer en graniet hebben een vergelijkbaar soortelijk gewicht (net als aluminium) maar zijn veel harder. Minder inwendige demping. T.a.v. er zijn speciale betonsoorten voor luidsprekerbouw ontwikkeld, zeker niet ieder beton is geschikt. Dan zijn er nog een heleboel verschillende kunsstof-'steen' mengsels die interessant kunnen zijn. Corian achtige materialen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Dacht eigenlijk dat Avalanche hardstikke Nederlands was: http://www.avalanche-audio.com/ Iig maakten ze allang spekstenen speakerkasten voordat Klaas er mee op de proppen kwam. Ach, je kunt altijd nog een paar Warfedale monitors op spekstenen stands zetten Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Maar toen...Er onstond bij mij een zogeheten; cognitieve dissonantie en daarop volgend de onvermijdelijke resonantie reductie. Hoe is het toch mogelijk dat die grote dure Infinity's met betere apparatuur niet dat mooie geluid produceren als die belachelijk goedkope en veel kleinere Diamonds? Ligt het aan de ruimte? Nee want mijn slaapkamer is akoustisch gezien verre van ideaal...Ik kan er niets anders van maken dat dit toch echt op het conto van deze wonderbaarlijke boxjes moet worden geschreven. Dag Leon ,en ben je er al uit wat het wordt?Groet ,Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Tenzij je voor spekstenen of kunstkeramische kasten kiest. Is dit echt zo goed dan, toch vreemd dat ik het niet in audiozaken tegenkom...hoe denkt u over bv beton of graniet? Scheelt dit ook in geluid positief that is ? Avalanche bouwt al vele jaren luidsprkerbehuizingen uit speksteen, geen idee of die in nederland in winkels staan. Als materiaal is speksteen erg interessant, hoog soortelijk gewicht 2400 - 3000 kg/m2 (afhankelijk van het aandeel magnesium) maar vooral een grote interne demping. Het spul is redelijk stijf maar toch 'boterzacht'. Je kunt het met een nagel krassen en voor het grootste deel met houtbewerkingsgereedschap bewerken. Marmer en graniet hebben een vergelijkbaar soortelijk gewicht (net als aluminium) maar zijn veel harder. Minder inwendige demping. T.a.v. er zijn speciale betonsoorten voor luidsprekerbouw ontwikkeld, zeker niet ieder beton is geschikt. Dan zijn er nog een heleboel verschillende kunsstof-'steen' mengsels die interessant kunnen zijn. Corian achtige materialen. Nou ik vroeg me dat dus echt af, Kijk ik ben hier ook allang lid (een keer opgezegd dus datum onder avatar klopt niet ) En spido heeft het altijd over de PP speakers in een positieve zin. Vroeger weten de oude rotten nog wel hier denk ik, was ik zo'n pokkezakkie die erop hakte. Ben nu wat ouder, wat rustiger en lees meer. De ironie is dat het nog altijd zo is die strijd tegen voornamelijk spido. Goed not my beef ik zie spido als een knappe bol op dit gebied meen ik oprecht geen domme man . Maar spido antwoorde niet zelf dus vandaar deze verklaring vooraf. Was serieuze vraag dus. Speksteen ik ben geen bouwer ofzo gewoon boerenlogica. Ik wist dat er merken waren die dat meer gebruikte. Ik snap ook het meer gewicht verhaal en demping (zachte steen of hardere steensoort ) maakt dat echt zoveel uit? Ik bedoel is graniet (buiten het lastiger bewerken) of beton beter dan speksteen? Lijkt me harder materiaal..of valt dit allemaal wel te verwaarlozen? Ben best nieuwsgierig na want ik wil ooit een keer een monitor speaker laten bouwen (ben een kluns) 2 weg gewoon hoogrendement. Kast is zwakste punt van een speaker is me altijd geleerd in principe. Ik verneem het graag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Beste Muziekfreak, Het is inderdaad de combinatie van stijfheid, inwendige demping en soortelijk gewicht, die speksteen en kunststeen (steentjes in kunststofspecie) optimaal maken. Beton is zeker beter (want stijver en zwaarder) dan hout maar moet wel sterk worden gedempt, want het klinkt veel sterker n Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Dwalen we onderhand niet erg af van de vraag van de topicstarter? Groet Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Dwalen we onderhand niet erg af van de vraag van de topicstarter? Groet Paul Valt toch wel mee? De topicstarter krijgt gewoon het advies om snel PP-luidsprekers te kopen, met name omdat alle andere luidsprekertypes geen bas kunnen hebben. Het is te hopen dat diezelfde topicstarter beseft dat ie met die bewering een beetje voor de gek gehouden wordt en dat luisteren naar boxen gewoon verstandiger is dan luisteren naar mensen die ze zelf maken en belang hebben bij verkoop van hun eigen product. Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Dwalen we onderhand niet erg af van de vraag van de topicstarter? Groet Paul Valt toch wel mee? De topicstarter krijgt gewoon het advies om snel PP-luidsprekers te kopen, met name omdat alle andere luidsprekertypes geen bas kunnen hebben. Ja Thingman ,en dan blijken die kleinduimpjes van Wharfedale toch een betere bas te hebben .Iets dergelijks hoor je ook vaak over de Eltax Monitor 3 ,kleine boxjes voor 140 per paar,glashelder gedetailleerd geluid en superstrakke bas,baspoortje aan de onderzijde.Plus overal met 5 sterren beoordeeld.Kun je zelfs bij Wehkamp en Conrad krijgen,niet tevreden ,geld terug.Zal bij PP niet gaan.Groet Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 30 december 2006 Author Report Share Posted 30 december 2006 Nou daar hebben jullie allemaal wel een punt, zelfs bij hele dure luidsprekersystemen is de weergave nooit helemaal perfekt er mankeert eigenlijkt altijd wel wat. Zelf ben ik ook heel erg gecharmeerd van het geluid wat een Thiel produceert maar deze boxen zijn ver boven mijn budget. Wat ik zo mooi vind van het product Wharfedale is dat je waar voor je geld krijgt. Nog nooit heb ik uit zulke goedkope kleine boxjes zo'n mooi geluid horen komen. Ik wacht momenteel op een setje Wharfedales 9.6 de top uit de Diamond serie om ze eens aan een grondige test te onderwerpen. Ik ben echt heel erg benieuwd wat voor geluid deze jongens neer zullen zetten. Voor 300 euro p.s. nog steeds goedkoop te noemen voor een full range systeem. Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 ] Nou daar hebben jullie allemaal wel een punt, zelfs bij hele dure luidsprekersystemen is de weergave nooit helemaal perfekt er mankeert eigenlijkt altijd wel wat. Zelf ben ik ook heel erg gecharmeerd van het geluid wat een Thiel produceert maar deze boxen zijn ver boven mijn budget. Wat ik zo mooi vind van het product Wharfedale is dat je waar voor je geld krijgt. Nog nooit heb ik uit zulke goedkope kleine boxjes zo'n mooi geluid horen komen. Ik wacht momenteel op een setje Wharfedales 9.6 de top uit de Diamond serie om ze eens aan een grondige test te onderwerpen. Ik ben echt heel erg benieuwd wat voor geluid deze jongens neer zullen zetten. Voor 300 euro p.s. nog steeds goedkoop te noemen voor een full range systeem. Groeten Leon Laat het ons weten ,ik ben benieuwd .Zag op Google onder" Wharfedale 9.6 ",bij het 2e item een test,die was niet verkeerd.Alleen merkte de recensent dat ze het beste klonken bij wat goedkopere apparatuur,heb je dat weer. Klinken ze straks het best op je slaapkamerset! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 Ja die recensies zijn veelbelovend, high end voor een budgetprijs zogezegd. Volgens mij hoor je er in Nederland zo weinig over omdat het commercieel niet interessant genoeg is. M.a.w. er kan te weinig aan verdiend worden. Maar juist die merken vind ik zo interessant, omdat mijn budget gering is en omdat je hier iig niet bedonderd wordt wat nogal eens voorkomt in high-end land. Het kan nog wel even duren voordat ik de boxen kan beluisteren maar als het zover is laat ik zeker weten hoe ze klinken!! Groeten Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Midcall Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 De topicstarter krijgt gewoon het advies om snel PP-luidsprekers te kopen, met name omdat alle andere luidsprekertypes geen bas kunnen hebben. Ja Thingman ,en dan blijken die kleinduimpjes van Wharfedale toch een betere bas te hebben .Iets dergelijks hoor je ook vaak over de Eltax Monitor 3 ,kleine boxjes voor 140 per paar,glashelder gedetailleerd geluid en superstrakke bas,baspoortje aan de onderzijde.Plus overal met 5 sterren beoordeeld.Kun je zelfs bij Wehkamp en Conrad krijgen,niet tevreden ,geld terug.Zal bij PP niet gaan.Groet Paul Er komt inderdaad geen laag uit deze Wharfedale en Eltax speakers en wie dat wel beweert moet toch eens zijn huis uit meer zijn oor te luisteren leggen. Als dat kleine beetje wat er wel uitkomt al niet strak zou klinken dan zou het toch wel een serieus slecht ontwerp zijn en dat is het zeker niet. Maar mensen kopen dit soort speakers ook helemaal niet voor enige laagkwaliteiten en dit gebrek doet ook helemaal niet af aan de kwaliteit van deze speakers want die is echt wel goed. Prijs/kwaliteitverhouding is helemaal een no brainer; die is absoluut top bij deze speakers! Link to comment Share on other sites More sharing options...
paulgastel Posted 3 januari 2007 Report Share Posted 3 januari 2007 De topicstarter krijgt gewoon het advies om snel PP-luidsprekers te kopen, met name omdat alle andere luidsprekertypes geen bas kunnen hebben. Ja Thingman ,en dan blijken die kleinduimpjes van Wharfedale toch een betere bas te hebben .Iets dergelijks hoor je ook vaak over de Eltax Monitor 3 ,kleine boxjes voor 140 per paar,glashelder gedetailleerd geluid en superstrakke bas,baspoortje aan de onderzijde.Plus overal met 5 sterren beoordeeld.Kun je zelfs bij Wehkamp en Conrad krijgen,niet tevreden ,geld terug.Zal bij PP niet gaan.Groet Paul Er komt inderdaad geen laag uit deze Wharfedale en Eltax speakers en wie dat wel beweert moet toch eens zijn huis uit meer zijn oor te luisteren leggen. Als dat kleine beetje wat er wel uitkomt al niet strak zou klinken dan zou het toch wel een serieus slecht ontwerp zijn en dat is het zeker niet. Maar mensen kopen dit soort speakers ook helemaal niet voor enige laagkwaliteiten en dit gebrek doet ook helemaal niet af aan de kwaliteit van deze speakers want die is echt wel goed. Prijs/kwaliteitverhouding is helemaal een no brainer; die is absoluut top bij deze speakers! Arjen,liep tegen adv aan van een stel Monitor III van Eltax voor redelijke prijs .Kon het niet laten ,heb ze gekocht,en vergeleken met mijn grotere Wharfedales 505.2 zonder basreflexpoort en met eerdere ervaringen.Moet zeggen ,ze klinken erg goed.En niet met kinderachtige muziek.Zelfs Bruckners ode aan Wagner(hard dus),zijn Symfonie no 3,komt heel goed uit de verf.Niet dat geknepen geluid dat je soms ziet bij die kleintjes.Ook baspoortproblemen treden niet of nauwelijks op.Groet,Paul Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 hello spidoheb in het verleden gemeten aan een paar 165 kep dus weet wel degelijk wwar ik het over heb, de specs en de daadwerkelijke parameters kwamen voor geen meter overeen dat is bij merken als peerless, vifa en scanspeak wel even anders en dergelijke k... speakers gaan door een speksteenkastje echt niet beter klinken maar ja zolang je je verhaaltje maar blijft verkondigen misschien verkoop je nog wel eens een setje kan me buiten de PP geen high end merk bedenken die monacor gebruikt, jij wel ? hahahaa helemaal waar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leon S. Posted 2 februari 2007 Author Report Share Posted 2 februari 2007 Morgen komen de Wharfedales, ik ben super benieuwd!!!! Groetjes Leon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts