WanFie Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Link to comment Share on other sites More sharing options...
voodooless Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 De frequentiebereiken zijn keurig recht, Dat zie je ook bij top systemen zelden, met name ook omdat iedere fabrikant toch weer zijn eigen karakter wil benadrukken. de vervormingscijfers extreem laag Laag != gelijk. THD vs FREQ is vast niet gelijk, en de ordes van vervorming ook niet. Dan heb je nog de waterval van de speaker, fase... kastinvloeden.... noem maar op. Nogal logisch dat ze niet allemaal gelijk klinken/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Mits ze allen recht zijn binnen 0.1 dB (hetgeen ik betwijfel) en allemaal nog niet nader te specificeren (ik heb daar nog weinig kaas van gegeten) THD cijfers laten zien, dan zal het wel zo zijn dat de geluidsdrukken zelden hetzelfde zijn. Gevolg: andere tonale balans. Wat ook kan is dat de luidsprekerkabel te dun is . Of dat de versterker in de problemen komt met grote en snel stijgende signalen (slecht ontwerp). Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Egbert Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Hangt ervan af. Waar leg je de nadruk? Wil je alles recht, ga je naar Thiel. Wil je afbeelding, ga je naar Avalon. Zoek je een powerhouse, ga je naar PS Audio. Wil je sprankelen, neem je een single-ended 845 triode met Diapason. Maar Kwaliteit (met Hoofdleter) heeft het allemaal, de rest is smaak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Hans, Waarom ???? Er zijn gewoon meer wegen, naar Rome. Al die verschillende schakelingen, klinken net even anders. Daar komt ook nog eigen smaak bij en het feit dat we unieke wezens zijn. Wat de ene top vind, vind de andere weer een flop Dat is toch, met alles zo.... Mooi toch, kunnen kiezen Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 15 december 2006 Report Share Posted 15 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Alle goede concertzalen klinken fantastisch.... Maar toch zijn ze allemaal anders. Min of meer dezelfde redenen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 december 2006 Author Report Share Posted 16 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Alle goede concertzalen klinken fantastisch.... Maar toch zijn ze allemaal anders. Min of meer dezelfde redenen. Ik bedoel dus in dezelfde luisterruimte.... Om het extreem te stellen... een electrostaat klinkt heel anders dan een dynamische speaker. Een buizenversterker klinkt anders dan een Mosfet en een draaitafel klinkt anders dan een CD-speler. Ik blijf dat vreemd vinden omdat "we" toch proberen een natuurlijke klank na te streven. Ook binnen producten van Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Alle goede concertzalen klinken fantastisch.... Maar toch zijn ze allemaal anders. Min of meer dezelfde redenen. Ik bedoel dus in dezelfde luisterruimte.... Jouw vraag was waar dat aan zou kunnen liggen. Mijn voorbeeld was enkel bedoeld om via een andere weg meer duidelijkheid te geven over de redenen waar het allemaal aan kan liggen. Ook in dergelijke topruimtes zijn frequentiebereik, vervorming en akoestiek gelijkelijk van de verdiende aandacht voorzien, terwijl ondanks die overeenkomsten toch verschillende indrukken van geluid/muziek/presentatie worden geboden. Om het extreem te stellen... een electrostaat klinkt heel anders dan een dynamische speaker. Een buizenversterker klinkt anders dan een Mosfet en een draaitafel klinkt anders dan een CD-speler.Ik blijf dat vreemd vinden omdat "we" toch proberen een natuurlijke klank na te streven. Een natuurlijke klank -- eentje die herkenbaarheid oproept -- kent gewoon heel veel gezichten, net zoals tinten rood ook in duizend schakeringen voorkomen. Allemaal rood. In het streven toont zich veel. Een natuurlijke klank nastreven is m.i. eerder het gevolg van een match dan het streven naar die klank zelf. Een topinstallatie kan ook een installatie zijn die juist een venster op de opname biedt. Als alleen klank zou tellen, ging je je bij de ene opname zitten afvragen of de set niet te weinig laag produceert, terwijl je je bij een volgende opname vertwijfeld afvraagt of de set niet teveel laag geeft. Dat zijn zaken die uit de opname zelf naar voren komen, maar niet uit de zgn. topset; die geeft gewoon door en zet enkel maar neer wat ie doorkrijgt van een of andere bron. Ook binnen producten van Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 16 december 2006 Author Report Share Posted 16 december 2006 Je gooit het nu op verschillende opname's ... Ik bedoel dus wel degelijk met dezelfde opname's... Vraag aan tien audioleveranciers of andere kenners hun kenmerken betreffende verschillende merken audioapparatuur op te schrijven en je zult leren dat er een grote mate van herkenning ontstaat. Kennelijk heeft elk merk toch iets "eigens"... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Je gooit het nu op verschillende opname's ... Ik bedoel dus wel degelijk met dezelfde opname's... Vraag aan tien audioleveranciers of andere kenners hun kenmerken betreffende verschillende merken audioapparatuur op te schrijven en je zult leren dat er een grote mate van herkenning ontstaat. Kennelijk heeft elk merk toch iets "eigens"... Het is volgens mij niet zo moeilijk als het lijkt. Natuurlijk ben ik het met je eens dat een bepaalde opname verschillend klinkt via verschillende topsets! Eenzelfde orkest zal je in verschillende topzalen ook steeds een andere presentatie voorschotelen. Bij alle oordelen over 'topsets' speelt de signatuur van de afspeelruimte een klankbepalende rol. Bij alle live-voorstellingen eveneens. Die factor is gewoon in hoge mate bepalend voor het feit of er uberhaupt sprake zal zijn van het predikaat 'topset'. Diezelfde topset in een badkamer is absoluut teleurstellend! De kenmerken van goede muziekweergave zijn in feite altijd dezelfde; de wijze waarop ze als totaliteit gepresenteerd worden is dat niet. De verschillen tussen topsets (waar we het nu over hebben) bestaan vooral uit nuances, maar niet uit werelden van verschil. Dynamiekverschillen tussen sets zijn natuurlijk evident, maar een beetje meer of minder daarvan tast niet de totaliteit aan. Een verschil in klankbalans tussen de ene en andere set is ook evident, maar beide kunnen nog steeds een overtuigend totaalplaatje neerzetten. Zolang geen van de essenti Link to comment Share on other sites More sharing options...
pietje bell Posted 16 december 2006 Report Share Posted 16 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Alle goede concertzalen klinken fantastisch.... Maar toch zijn ze allemaal anders. Min of meer dezelfde redenen. Ook de artiest zelf klinkt de ene keer anders dan de andere. Frans B. klinkt b.v. volgende keer in Ahoi frisser dan normaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 17 december 2006 Report Share Posted 17 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Elk huiskamertje is anders van vorm, elke speaker is anders dan die van u. als je daarop doelt?Zijn we over 100jr nog niet klaar met redenen te bedenken waarom dat is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 december 2006 Author Report Share Posted 17 december 2006 Waarom is dat...??? De frequentiebereiken zijn keurig recht, de vervormingscijfers extreem laag en de akoestische oplossingen zijn van een hoog niveau (uitgangspunt) en toch allemaal een wezelijk andere klank... Elk huiskamertje is anders van vorm, elke speaker is anders dan die van u. als je daarop doelt?Zijn we over 100jr nog niet klaar met redenen te bedenken waarom dat is. Nogmaals... ik bedoel in dezelfde ruimte. Wanneer we een natuurgetrouw geluid nastreven dient de klank toch enigzins op elkaar te lijken. Nu is het soms echt een wereld van verschil... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now