Jump to content

Transrotor TR9.1

Renaat Mattheus
 Share

Recommended Posts

Beste Audiovrienden,

Ik heb een TR 9.1 toonarm besteld (voor mijn Leo), maar vraag me af op welk type Rega deze arm is gebaseerd. Uiteraard heb ik al eens een rondvraag gedaan, waarvan dit het resultaat :

-volgens de Nederlandse invoerder : RB1000

-volgens phonophono.de : RB250

-volgens sodejuu (dit forum): RB900

-volgens ander lid: RB300

-volgens Transrotor zelf: geen antwoord na een paar e-mails...

Is er iemand die hierover uitsluitsel kan geven, want het is toch 'een beetje' verwarrend ?

Ik ben alvast benieuwd !

Dank en groet vanuit Vlaanderen

Renaat

Heb je een plaatje van de arm? Anders kan je misschien op het moment dat je hem hebt een foto maken en posten, dan is het duidelijker.

Haudio, weet jij het?

Groet,

azh

Volgens phonophono is dit een plaatje met de 9.1:

transrotor_zet2.gif

Dan zal dit de rb 250 / 300 of TR2.6 oid zijn

transrotor_zet1.gif

Van wat ik kan zien is de 9.1 gepolijst. Volgens Rega is het een speciaal en moeilijk polijstproces, welke ze bij de rb 900 (en 1000) doen, de anderen zijn gewoon gespoten. De meerprijs van de 9.1 over de "TR2.6" is 400 euro, lijkt me wat veel voor een modificatie upgrade boven de al gemodificeerde RB 250 of 300...

Beste

De TR 2.6 die nu nog op mijn speler staat, is ook grijs gespoten en ziet er quasi identiek uit als die op je bovenste foto. Alleen ter hoogte van de aansluiting achteraan merk ik een verschil op (die op jou foto is wat 'breder'). Verder weet ik wel dat de TR 9.1 andere bekabeling (met name VDH D501) heeft en dat het tegengewicht gesofisticeerder is.

Enfin, ik zal het wel zien. Ben alleen verrast dat er zoveel verschillende meningen bestaan en dat ik van Transrotor zelf geen respons krijg. Spijtig.

Voor het overige ben ik zeer tevreden van mijn Leonardo 25/60M (met TMD) en ZYX Airy 3S.SB (ziezo, dat is er uit :) )

Hallo,

Het is maximaal een RB300 basis: de standaard kunststof houder van de arm en dwarskrachtcompensatie wordt niet in hogere modellen gevonden.

http://www.rega.co.uk/html/tonearm.htm

De armbuis is zover ik weet voor alle modellen behalve de nagelnieuwe RB100 gelijk qua 'basis'. Echter vanaf de RB300 is er een holte aan de buitenzijde voor de naaldkracht-veer. De TR9.1 bevat deze holte niet, wat de armbuis dus een RB250 maakt. Voor de duurdere modellen zijn ze gepolijst, en het lijkt er op dat TR de RB250 arm deze behandeling heeft laten ondergaan. Michell en Origin Live frezen of boren aan de onderzijde van de arm sleuven en gaten om de "ringing" van de arm tegen te gaan, ik weet niet hoe dit op de TR9.1 is. De armbedrading van Van den Hul is door velen geroemd, door velen verguisd. Ik PERSOONLIJK ben bijvoorbeeld niet gecharmeerd van de SME V die eveneens standaard over deze bedrading beschikt. Tot slot is het horizontale lager van de TR9.1 niet te vergelijken met de standaard lagering, hierin lijkt de arm weer sterk op de Origin Live Silver, echter deze arm heeft een nieuwe armbuis.

OL1:

OL1_slot_600.jpg

Uitwendige lagering in de vork waarin de arm is bevestigd, tegen de lagering in de arm zelf bij de goedkopere uitvoering.

Ik ben zeer benieuwd hoe de arm zich houd tegen de OL1 van Origin Live en de Tecnoarm van Michell, ook mijn Transrotor met OEM RB250 zal tzt worden "geholpen".

Heb je een plaatje van de arm? Anders kan je misschien op het moment dat je hem hebt een foto maken en posten, dan is het duidelijker.

Haudio, weet jij het?

Groet,

azh

Ha die AZH,

Je weet het wel te vragen : ) volgens Gerd Weichler is de arm gebaseerd op de RB 1000 van Rega hieraan gemonteerd v d Hul kabel met WBT pluggen de nieuwe dus.

Naar keuse gebalanceerd of ongebalanceerd.

MvG,

Haudio

Haudio, weet jij het?

Groet,

azh

Ha die AZH,

Je weet het wel te vragen : ) volgens Gerd Weichler is de arm gebaseerd op de RB 1000 van Rega hieraan gemonteerd v d Hul kabel met WBT pluggen de nieuwe dus.

Naar keuse gebalanceerd of ongebalanceerd.

MvG,

Haudio

Hallo Haudio,

Tja, dat is ook wat mij verteld is maar vond de bovenstaande gegevens meer wijzen op een geheel zelf ontwikkelde toparm lijken: De veerhouder van de RB300 staat bekend als een bron voor bijgeluiden indien er niet zorgvuldig mee wordt omgegaan, hierin zou dus de armbuis van de RB250 nog mooier moeten zijn dan die van de RB300 en hoger. Het polijstwerk is inderdaad een toparm waardig (ik vind het zelf zeer fraai) en de nieuwe manier van lageren spreekt mij ook zeer aan (weg van de arm zelf). Denk dat TR een aantal juiste keuzes heeft gemaakt. Op de VdH bedrading na dan haha.

@Renaat:

Nee, mijn set staat niet op Hifi.nl. In het kort: TR Porcino/RB250/DL103 => Rega Fono MC of DIY Passlabs Aleph Ono => ASR Audio Systemen Emitter 1+ => Quad ESL 63 of DIY ScanSpeak/Audax D'appo

Tja, ik zoek nog een mooi element, dat zal zich vast binnenkort aandienen. Mag 2e hands (als het maar 100% is). Denk aan een Ace L of toch maar Dorian?

Kom pas "net" kijken, maar ben reeds goed verpest ;)