frankbunnik Posted 17 december 2006 Report Share Posted 17 december 2006 Vorig weekend de Beogram RX 2 platenspeler die mijn schoonouders ooit hadden gekocht en nooit gebruikt hadden op mijn set aangesloten en de oude platencollectie weer eens uit de kast getrokken. Voor mij is vinyl nostalgie naar de jaren 1980 tot zo'n 1987 toen ik vaak bij de Plaatboef in Rotterdam elpee's ging scoren. Hoewel ik cd's beter vind klinken dan elpee's is de charme van de lp vele malen groter. De uiteraard veel grotere hoezen, de vaak speciale binnenhoezen. Boekwerken welke gevoegd waren bij platen als Let it Be van the Beatles, Ringo van Ringo Starr of Quadrophenia van the Who krijg je bij de cd niet of slechts in sterk verkleinde vorm terug. Dan zijn er nog de vaak speciale binnenhoezen, de mooie labels, zoals bij Wings over America, Wings Wild Life of John Lennon's Imagine. Om nog maar niet te spreken van de posters welke bij dezelfde Imagine zaten (samen met een foto ter grote van een briefkaart en de speciale binnenhoes, dezelfde Wings over America maar ook bij Wings Greatest, de speciale cut out hoes met braille tekst op de achterzijde van the Who's Odds and Sodds of de maffe volgorde op the Who's Tommy met de zijde's 1 en 4 op een plaat en 2 en 3 op de andere plaat, de 12 inch van Miss You van the Roling Stones op roze vinyl. Allemaal voorbij met de cd helaas. Nu nog wat antistatische binnenhoezen aanschaffen en een betere borstel en eens op zoek naar een platenwasser. Een Okki Nokki schijnt goed te zijn maar 400 euro voor wat spaanplaat en wat andere materialen waarvan de gezamenlijke waarde, incl. spaanplaat, de 2 tientjes niet overstijgt vind ik belachelijk. Zo ook clearaoudio waterpassen van 30 euro. Als een waterpas zo duur moet zijn kan kan ik net zo goed mijn Hasselblad SWC camera met ingebouwde waterpas op de platenspeler zetten. Heb ik een waterpas van 4 mille . Elke waterpas is goed dus ook de goedkoopste van de gamma. Het geld dat ik daarmee bespaar geef ik liever aan platen uit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 december 2006 Report Share Posted 17 december 2006 Vorig weekend de Beagram RX 2 platenspeler die mijn schoonouders ooit hadden gekocht en nooit gebruikt hadden op mijn set aangesloten en de oude platencollectie weer eens uit de kast getrokken. Voor mij is vinyl nostalgie naar de jaren 1980 tot zo'n 1987 toen ik vaak bij de Plaatboef in Rotterdam elpee's ging scoren. Hoewel ik cd's beter vind klinken dan elpee's is de charme van de lp vele malen groter. De uiteraard veel grotere hoezen, de vaak speciale binnenhoezen. Boekwerken welke gevoegd waren bij platen als Let it Be van the Beatles, Ringo van Ringo Starr of Quadrophenia van the Who krijg je bij de cd niet of slechts in sterk verkleinde vorm terug. Dan zijn er nog de vaak speciale binnenhoezen, de mooie labels, zoals bij Wings over America, Wings Wild Life of John Lennon's Imagine. Om nog maar niet te spreken van de posters welke bij dezelfde Imagine zaten (samen met een foto ter grote van een briefkaart en de speciale binnenhoes, dezelfde Wings over America maar ook bij Wings Greatest, de speciale cut out hoes met braille tekst op de achterzijde van the Who's Odds and Sodds of de maffe volgorde op the Who's Tommy met de zijde's 1 en 4 op een plaat en 2 en 3 op de andere plaat, de 12 inch van Miss You van the Roling Stones op roze vinyl. Allemaal voorbij met de cd helaas. Nu nog wat antistatische binnenhoezen aanschaffen en een betere borstel en eens op zoek naar een platenwasser. Een Okki Nokki schijnt goed te zijn maar 400 euro voor wat spaanplaat en wat andere materialen waarvan de gezamenlijke waarde, incl. spaanplaat, de 2 tientjes niet overstijgt vind ik belachelijk. Zo ook clearaoudio waterpassen van 30 euro. Als een waterpas zo duur moet zijn kan kan ik net zo goed mijn Hasselblad SWC camera met ingebouwde waterpas op de platenspeler zetten. Heb ik een waterpas van 4 mille . Elke waterpas is goed dus ook de goedkoopste van de gamma. Het geld dat ik daarmee bespaar geef ik liever aan platen uit. Beste Frank! Het begin van een verslaving, dat is al te lezen.... Welkom, dus, bij de analoogliefhebbers! Trek je vooral niets aan van allen die nog steeds beweren dat cd beter is dan vinyl;, en bewandel vooral je eigen weg en luister naar je eigen oren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 17 december 2006 Report Share Posted 17 december 2006 Hoewel ik cd's beter vind klinken dan elpee's is de charme van de lp vele malen groter.Trek je vooral niets aan van allen die nog steeds beweren dat cd beter is dan vinylIs dat een lullig steekje onder water m.b.t. starre vooroordelen of heb je gewoon zijn bericht niet goed gelezen? de maffe volgorde op the Who's Tommy met de zijde's 1 en 4 op een plaat en 2 en 3 op de andere plaatOp die manier konden platenwisselaars twee opvolgende kanten achter elkaar afspelen. Deze volgorde kwam nogal eens voor bij vooral Amerikaanse persingen, of Europese voor de VS-markt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 17 december 2006 Author Report Share Posted 17 december 2006 Kijk, zo leer je weer eens wat. Dat van de platenkanten wist ik niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 17 december 2006 Report Share Posted 17 december 2006 Sorry, verkeerd gelezen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 17 december 2006 Author Report Share Posted 17 december 2006 Vandaag op de beurs in Kaatsheuven nog een 7" en een 12" van Paul Weller gekocht, naast nog enkele promo cd singles. Vinyl blijft toch geweldig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 18 december 2006 Report Share Posted 18 december 2006 Vinyl blijft toch geweldig. I rest my case.... ( Sorry, inkoppertje! ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
frankbunnik Posted 31 december 2006 Author Report Share Posted 31 december 2006 Sindsdien heb ik mijn oude X10d tussen de phono trap en de versterker gezet, wat naar mijn mening wel een succes is. Een wat voller geluid. Link to comment Share on other sites More sharing options...
terugnaaraf Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Sindsdien heb ik mijn oude X10d tussen de phono trap en de versterker gezet, wat naar mijn mening wel een succes is. Een wat voller geluid. Vinyl blijft lekker, en er is zeker meer uit te halen dan een cd. Lekker gewoon hoe het op diepte speelt, het laag en de ruimtelijkheid. Je beleeft meer muziek met een LP, en dan heb ik het niet over nostalgie.. Hapy nieuw jaar met veel Vinyl Link to comment Share on other sites More sharing options...
cerwinvega Posted 14 januari 2007 Report Share Posted 14 januari 2007 ja. vynil rocks beter dan cd, no match(zelfs op goedkope audiotechnica) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts