Jump to content

Buizenamp Softmod


alvinio
 Share

Recommended Posts

beste Modders,

 

ik ben al een tijdje van plan m'n buizen versterkertje (Yarland FV-34bIII) eens onder handen te nemen

na het modificeren van de Dac (Dac-AH) en speakers (Tannoy's) begint het toch weer een beetje te kriebellen,

tot nu toe heb ik in het buizenversterkertje het volgende gedaan :

 

- 3 grootste condensators vervangen van standaard 220uf 400v - naar kendeil 220uf 450v

 

- niet op het schema te zien wel vervangen 1 condensator op singnal control - naar elna silmic rfs2

 

- singaal draden van signal control naar print vervangen - naar van den hul cs 18 verzilverd.

 

- orginele buizen vervangen - naar el34 electroharmonix en ussr NOS 6H2-EB

 

wat zou ik nu verder nog kunnen doen ? ja meer condensators vervangen naar een beter type maar welke condensators zouden er het meeste baat bij hebben? kunnen jullie aan de schema's nog dingen zien die zeker verbeterd kunnen worden? (geen modificaties van honderden / duizenden euros dit versterkertje kost maar 400 euro)

 

zie hier de schema's :

 

fv-34biii.jpg

 

fv-34b3.JPG

 

fv-34b3b.JPG

Link to comment
Share on other sites

hoi Alvino

Wat wil je qua geluid gaan bereiken ?

je zou de koppel c eens kunnen uitwisselen met een andere.

Je kan ook nog de tegenkoppeling weglaten.

De 1k kathode weerstand aan de voorbuis is ook erg klankbepalend.

De eindbuizen hebben een vaste negatieve roosterspanning daar kan je weinig aan doen.

Voor de diodes in de gelijkrichting kan je mischien hexfred of shottky voor nemen.

De 1e condensator in de hoogspanning kan je kleiner kiezen.

Alles wat je bij deze punten veranderd geeft een verandering maar dit hoeft geen verbetering te betekenen.

het ligt er maar aan welke kant je je geluid uit wil sturen.

de gridstopper weerstanden op de eindbuizen hebben zelfs ook nog een invloed op het geluid

en ook de roosterlek weerstand op de voorbuis.

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

Naast de tips van Tube 300zou je de versterker ipv pentode zoals hij nu geschakeld is in triode kunnen zetten.Of ultra-linear,als de uitgangstrafo daarvoor geschikt is.

Je kan ook de gloeispanning voor de EL-34 eindbuizen gelijk richten,maar dat is meer voor het mooie dan dat het echt verschil maakt.Als de draden voor de gloeispanning getwist zijn,zal het waarschijnlijk niets uit maken.

Link to comment
Share on other sites

hoi Alvino

Wat wil je qua geluid gaan bereiken ?

je zou de koppel c eens kunnen uitwisselen met een andere.

Je kan ook nog de tegenkoppeling weglaten.

De 1k kathode weerstand aan de voorbuis is ook erg klankbepalend.

De eindbuizen hebben een vaste negatieve roosterspanning daar kan je weinig aan doen.

Voor de diodes in de gelijkrichting kan je mischien hexfred of shottky voor nemen.

De 1e condensator in de hoogspanning kan je kleiner kiezen.

Alles wat je bij deze punten veranderd geeft een verandering maar dit hoeft geen verbetering te betekenen.

het ligt er maar aan welke kant je je geluid uit wil sturen.

de gridstopper weerstanden op de eindbuizen hebben zelfs ook nog een invloed op het geluid

en ook de roosterlek weerstand op de voorbuis.

gr Robert

 

 

ik ben eigenlek zeer tevreden over de versterker ik zou alleen nog de puntjes op de i willen zetten

misschien iets meer luchtig,open en ruimtelijk,

 

de 1k cathode weerstand waar zou ik die mee kunnen vervangen?

 

 

Naast de tips van Tube 300zou je de versterker ipv pentode zoals hij nu geschakeld is in triode kunnen zetten.Of ultra-linear,als de uitgangstrafo daarvoor geschikt is.

Je kan ook de gloeispanning voor de EL-34 eindbuizen gelijk richten,maar dat is meer voor het mooie dan dat het echt verschil maakt.Als de draden voor de gloeispanning getwist zijn,zal het waarschijnlijk niets uit maken.

 

het omschakelen van penthode naar triode lijkt me een lastige taak die ik als beginnende DIY'er

denk ik niet gedaan krijg.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

[qoute]

het omschakelen van penthode naar triode lijkt me een lastige taak die ik als beginnende DIY'er

denk ik niet gedaan krijg.

 

Kijk eens bij Menno van der Veen ==>

project* ===> Bij versterker 12 (stap 15) staat hoe je het schermrooster aan de anode knoopt en

de boel in triode zet. Vergeet niet het negatief weer opnieuw af te regelen op - 33volt oid.

E.e.a. is op eigen risico natuurlijk, maar heeft m.i.meer invloed dat welk buisje, condensatortje, diodetje dan ook.

Die 10uf elco aan G2 vind ik maar vreemd, misschien is die er omdat de uitgangstrafo's niet bijzonder

goed zijn. Maar OK 400 euro is een koopje, dan moet je niet zeuren over kwaliteit normaal ben je dit

bedrag al kwijt aan redelijke trafo's....

 

Mocht je dit te lastig vinden als beginnend DIY'er kijk wat de kwaliteit is van de 0,1uF koppelcondensator

als daar een MKP in zit, dan is dat m.i. goed genoeg en zou ik er voor de rest niks aan doen. En bouw of koop

iets anders. Het heeft m.i. geen zin om Rolls Royce onderdelen in te zetten in een dergelijk apparaat .... zonde van je geld.

 

Met een EL34 of betere soortgenoten zoals EL156, 6550 etc kun je hele mooie versterkers maken, en als

je goede trafo's gebruikt kun je zonder tegenkoppeling werken wat resulteerd in een snel een ruimtelijk geluid. Iedereen die een beetje handig is kan zoiets maken, daarom is het is zowiezo leuk om alles van Menno's project te lezen, dan weet je gelijk ook de achterliggende theorie :)

 

In de Electuur audio special van deze maand staat een 73watt versterker met dezelfde UTG's

 

Succes,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

[qoute]

het omschakelen van penthode naar triode lijkt me een lastige taak die ik als beginnende DIY'er

denk ik niet gedaan krijg.

 

Kijk eens bij Menno van der Veen ==>

project* ===> Bij versterker 12 (stap 15) staat hoe je het schermrooster aan de anode knoopt en

de boel in triode zet. Vergeet niet het negatief weer opnieuw af te regelen op - 33volt oid.

E.e.a. is op eigen risico natuurlijk, maar heeft m.i.meer invloed dat welk buisje, condensatortje, diodetje dan ook.

Die 10uf elco aan G2 vind ik maar vreemd, misschien is die er omdat de uitgangstrafo's niet bijzonder

goed zijn. Maar OK 400 euro is een koopje, dan moet je niet zeuren over kwaliteit normaal ben je dit

bedrag al kwijt aan redelijke trafo's....

 

Mocht je dit te lastig vinden als beginnend DIY'er kijk wat de kwaliteit is van de 0,1uF koppelcondensator

als daar een MKP in zit, dan is dat m.i. goed genoeg en zou ik er voor de rest niks aan doen. En bouw of koop

iets anders. Het heeft m.i. geen zin om Rolls Royce onderdelen in te zetten in een dergelijk apparaat .... zonde van je geld.

 

Met een EL34 of betere soortgenoten zoals EL156, 6550 etc kun je hele mooie versterkers maken, en als

je goede trafo's gebruikt kun je zonder tegenkoppeling werken wat resulteerd in een snel een ruimtelijk geluid. Iedereen die een beetje handig is kan zoiets maken, daarom is het is zowiezo leuk om alles van Menno's project te lezen, dan weet je gelijk ook de achterliggende theorie :)

 

In de Electuur audio special van deze maand staat een 73watt versterker met dezelfde UTG's

 

Succes,

 

Jack

 

 

als ik van penthode naar triode schakel raak ik dan niet een hoop power kwijt?

ik ben erg gesteld op de 25 watt per kanaal die er uit komt :),

 

ik was ook niet van plan er "Rolls Royce" onderdelen in te zetten idd is een beetje zonde

het gaat mij er meer om het versterkertje met beperkte midellen een beetje beter te maken al vind ik hem erg goed hoor heb m naast een unison research s2 gehoord en die speelde hij mooi weg.

Link to comment
Share on other sites

hoi Alvino

In triode verlies je nog wat meer dan de helft van je vermogen

of dit mooier is dat is een smaak kwestie.

Ik zelf vind een el34 in triode niet zo mooi een el84 vind ik dan weer heel mooi in triode

als je de tegenkoppeling weghaald krijg je nog meer vermogen dan de 25 watt die je nou hebt

en een opener geluid het laag word wel wat minder strak.

maar ik zou als eerste de koppel condensatoren eens vervangen

deze hebben een grote invloed op het geluid.

maar ik kan je geen tip over welk merk of type geven geven omdat ik niet weet welke kant je uit wil,

het zelf proberen en horen is ook heel leuk en leerzaam.

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

als ik van penthode naar triode schakel raak ik dan niet een hoop power kwijt?

ik ben erg gesteld op de 25 watt per kanaal die er uit komt :),

 

===> De helft, hou je over.

 

ik was ook niet van plan er "Rolls Royce" onderdelen in te zetten idd is een beetje zonde

het gaat mij er meer om het versterkertje met beperkte midellen een beetje beter te maken al vind ik hem erg goed hoor heb m naast een unison research s2 gehoord en die speelde hij mooi weg.

 

===> Voor 400euro heb je erg veel versterker voor je geld, wil je e.e.a. veel beter krijgen dan moet

je m.i. flink investeren in betere uitgangs trafo's. Echt goede bandkern of ringkerntrafo's kosten zo

400 euri de set... en dan ben je er nog lang niet. Juist daarom, zou ik er niet te veel aan doen.

 

Mocht je toch aan versterkers willen sleutelen, dan is b.v. de UL-40-S2 van Amplimo een aanrader! :)

 

Hem wegdoen, -voor veel te weinig geld- is een van de domste dingen die ik ooit gedaan heb. :(

Gelukkig heb ik nog een foto :wub:

 

ul40-s2.jpg

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
welke koppelcondensators zou ik het beste kunnen gebruiken / merk type / waarde / werkspanning?

(als we er van uitgaan dat ik veel op ruimtelijk/ detailrijk/open gesteld ben) en hoeveel heb ik er nodig.

 

Simpel je hebt er per kanaal 2 nodig van 100nF = 0,1uF = 4 stuks. Iets meer capaciteit kan

geen kwaad zeg 220.....330nF.

De meest neutrale condensator die ik ken, zijn Auricap's en kosten ongeveer een tientje per stuk.

De meest natuurlijke condensator die ik ken zijn Wima MKC4 kost 2...3 euro per stuk.

 

(geheimpje :rolleyes: )

Er staat nu op ebay.de 10 Wima MKC10 condensatoren 0.1uF 1000volt met een bod van 1 euro60...

Kopen!!!!!!

 

Natuurlijk kun je ook mooie Muldorf mkp zilver/goud/olie kopen die kosten een paar tientjes per stuk.

 

Geld of duur, zegt mij niet zoveel :) Maar ....heb je nu gekeken wat voor condensatoren er in zitten? als het MKP is dan zou ik mijn centen lekker in muziek omzetten..... B)

 

Succes,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

hoi Alvino

De koppel condensator vormt een eenheid met de roosterlek weerstand

en de komplete schakeling.

Als ik het goed zie is de roosterlek weerstand 150k samen met de 0,1uf geeft dit een -3db punt van 10,6 hertz (een hele mooie keuze.)

als je 0,22uf neemt gaat dit punt naar 4,8 hertz

maar over het algemeen klinken kleinere waardes beter.

Als je van open houd kan je een Auricap wel eens proberen maar die kan ook erg fel zijn

als je wat meer capaciteit neemt gaat het laag er iets op vooruit maar je levert iets transparantie in.

Er worden vaak Russiche teflon condensatoren aan geboden op ebay

die zij 0,1 uf mooi open en niet te fel die klinken mooi clean helder en "vloeiend"

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

welke koppelcondensators zou ik het beste kunnen gebruiken / merk type / waarde / werkspanning?

(als we er van uitgaan dat ik veel op ruimtelijk/ detailrijk/open gesteld ben) en hoeveel heb ik er nodig.

 

Ik zou voor ruimtelijkheid zeker een MKC als koppel gebruiken, Philips zijn er mooi klinkende C,s.

Ook kun je voor Wima,s kiezen maar zijn niet zo mooi als de Philips MKC.

Geloof dat ik nog voldoende 100 nF 630 volt heb liggen van Philips.

Klank matig veel mooier en ruimtelijker dan welke c ik zelf ook geprobeert heb.

Niet te hard in het hoog mooi (mooi neutraal) ruimtelijk! en vooral strak in het laag.

En dure Jensen koperfolie of Spraque of Teflons kunnen hier niet tegen op.

 

Dus een aanraadertje om MKC te gebruiken.

Ik zelf heb nu alles en overal MKC's zitten ;-) Ben erg te spreken over Carbon.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Alvino

Mkc zijn ook mooi

maar zoals ik al zei je moet het zelf gehoord hebben.

Iemand kan in zijn versterker het mooiste component gevonden hebben

maar in een andere versterker is iets anders weer mooier.

Ze zijn niet zo duur koop gewoon wat verschillende condensatoren en probeer ze

zet ze er een paar weken in en wissel dan weer eens.

en bepaal zelf wat je het mooiste vind.

Die koppel condensatoren zijn erg klankbepalend

en het is een duidelijke en dankbare tweak.

Link to comment
Share on other sites

Nieuwe voeding met een gelijkrichterbuis ipv een brugcel :confused::rolleyes:

 

Wat kun je klankmatig verwachten van zo'n aanpassing?

 

Ik sta ook op het punt een versterker te bouwen maar ik wilde gewoon diodes gebruiken voor het gelijkrichten.

 

Groeten...

 

Hoi kwabbernoot

Een buisgelijkrichting klinkt softer en "ronder" en meer open.

Diodes geven strakker laag maar klinken wat harder en minder open.

Als je gaat bouwen moet je er van tevoren rekening mee houden welke spanning je trafo heeft

buis gelijkrichters hebben nl een hogere spanning uit je trafo nodig

veel mooie gelijkrichters mogen niet teveel capaciteit "zien" bv een gz37 of 5r4 max 4uf

je spanning zakt dan gigantisch in

het mooist vind ik zelf choke loaded voedingen maar hierbij zakt de spanning zelfs tot 0,8 x de aangeboden spanning

 

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Nieuwe voeding met een gelijkrichterbuis ipv een brugcel :confused::rolleyes:

 

Wat kun je klankmatig verwachten van zo'n aanpassing?

 

Ik sta ook op het punt een versterker te bouwen maar ik wilde gewoon diodes gebruiken voor het gelijkrichten.

 

Groeten...

 

Tja Kwabbernoot de meningen zijn hierover verdeeld. Maar m.i. maakt ELK onderdeel van een

versterker, deel uit van het geluid.

 

Menno gebruikt gewoon 1N4007 in zijn schakelingen

en weet je dat klinkt prima, maar toch vind ik een buizengelijkrichter net ff lekkerder klinken.

 

Voordeel is ook dat de hoogspanning iets vertraagd opkomt = beter voor je buizen.

De lekkerste gelijkrichter in mijn versterker is een Mullard GZ37 die geeft mijn 300B's echt spierballen

het verschil met een JJ GZ34S is echt goed te horen.

 

Maar waar het echt omgaat, zorg dat je HS trafo gemakkelijk 2 of 3x de maximale stroom kan leveren.

Op een voeding in je amp moet je net als de UTG's nooit bezuinigen. "betere" condensatoren oid kan altijd.

 

Bouw ze,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

hoi Jack

De gz series zijn indirect verhitte buisjes

je kan ook bv eens een 5u4 of 5r4 je kan ze zo omprikken.

De gz 37 is anders wel een hele mooie buis ik gebruik hem vaak,

maar soms is een direct verhitte mooier.

Bedenk wel dat de gz37 het liefst een choke ziet i.p.v een condensator

als je een condensator gebruikt het liefst zo klein mogelijk

max4 uf word aangegeven maar als je niet de maximale stroom vraagd mag het wel wat meer zijn.

De secundaire wikkeling van de trafo moet ook een hoge dc weerstand hebben met deze buis

de meeste moderne trafo's hebben dit niet.

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
hoi Jack

De gz series zijn indirect verhitte buisjes

je kan ook bv eens een 5u4 of 5r4 je kan ze zo omprikken.

De gz 37 is anders wel een hele mooie buis ik gebruik hem vaak,

maar soms is een direct verhitte mooier.

Bedenk wel dat de gz37 het liefst een choke ziet i.p.v een condensator

als je een condensator gebruikt het liefst zo klein mogelijk

max4 uf word aangegeven maar als je niet de maximale stroom vraagd mag het wel wat meer zijn.

De secundaire wikkeling van de trafo moet ook een hoge dc weerstand hebben met deze buis

de meeste moderne trafo's hebben dit niet.

gr Robert

 

Hoi Robert,

 

Ik kan kort zijn, globaal heb ik dezelfde ervaring met allerlei soorten

schakelingen/gelijkrichters etc, "het beste" is per ontwerp altijd weer anders.

Ik schuw ook moderne onderdelen niet zoals mosfets etc....

 

Die GZ37/CV378.

 

Jarenlang, speelde ik met een eigen versie van de Big Oliver van

Triode Dick. Net als hem heb ik gewoon 20uF direct als 1e C

en dat gaat voortreffelijk.

 

Andere gelijkrichters heb ik ook, uitvoerig geprobeerd, maar zo'n Mullard GZ37/CV378

geeft mijn versterker echt vleugels en elke 300B (zelfs een JJ) krijgt spierballen.

 

Maar nu speel ik, met een transistor versterker een Harman Kardon HK-6550R en die

doet het zo goed :wub: Dat ik gewoon geen zin heb om 300B bak waar een kathode elco

van stuk is.... dus na 3...4 jaar spelen eigenlijk een service beurt nodig heeft... te repareren :ph34r:

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Maar nu speel ik, met een transistor versterker een Harman Kardon HK-6550R en die

doet het zo goed :wub: Dat ik gewoon geen zin heb om 300B bak waar een kathode elco

van stuk is.... dus na 3...4 jaar spelen eigenlijk een service beurt nodig heeft... te repareren :ph34r:

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

 

:eek:

 

 

 

 

 

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
Misschien is het wel een betere "match" met de Translators :rolleyes:

 

Nee hoor, even Offtopic ik kwam er per toeval achter dat dit type Translator Impact 50 erg buisvriendelijk is.

Ook met 8....10 watt uit mijn buizenampje kon ik echt "schokgolven" produceren

als ik b.v. house draaide :)

De grotere modellen zien zover ik weet, wel het liefst een dikke amp. :rolleyes:

 

Ik ben echt een buizenliefhebber in hart en nieren, maar dat wil niet zeggen

dat iets anders niet goed kan klinken :)

 

Deze Harman Kardon is nog geheel discreet opgebouwd en doet wat hij moet doen.

Versterken! :lol: Hoe beter de bron, hoe beter het geluid.

 

Ook mijn Benz Ace klinkt via de ingebouwde MC phonotrap :wub::wub::wub:

 

Ontopic ... Eris ook niet een haar op mijn hoofd die er aan denkt om iets aan

dit apparaat te "verbeteren" :lol:

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jack als het mooi is en je bent er tevreden over, waarom niet dan?

 

ik heb ook vaak zat mooie instalaties gehoord met transistoren

het is waar je voor kiest .

Als je de juiste luidsprekers hebt en dan bedoel ik niet buisvriendelijk maar speciaal voor buizen gemaakt

dan is er toch niets mooiers dan een mooie single end triode.

Het probleem is vaak dat men bv een mooie se 300b versterker op de verkeerde luidsprekers beoordeeld

en dan klinkt een mooie transistor versterker vaak beter ja.

En 95% van de hedendaagse luidsprekers hebben toch wat meer power en demping nodig om te zingen

gr Robert

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...