Jump to content

Avalon met bananenchips....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Diegene die RobT kennen weten waarom... ;)

Na enkele jaren "afspraken" maken kwam het er toch van. Luisteren bij RobT.

We moesten eerst over de brug komen... en braken bijna onze nek op de, door opvriezen spekgladde planken. Moderne architekten verzinnen wat... praktisch is anders. RobT woont n.l. in een wat bijzondere versie van een drive inn woning. Daardoor is het deel achter de garage als beneden woonkamer ingericht. Deze staat echter via een vide in open verbinding met de op de eerste verdieping gelegen woonkamer keuken. Het lijkt wat (voor de mensen die daar bekend zijn) op de "toestand" bij gruiter...

Dat dit akoestisch lastig kan zijn weet Rob ondertussen. Zijn set staat op de eerste verdieping. De plafonds van de ruimte beneden

De subwoofer is niet overdreven aanwezig, maar deze voegt behalve diep laag, ook wat wolligheid toe.

Inderdaad erg leuk leesvoer.

Hele mooie set ook, RobT. B)

Alleen het bovenstaande regeltje houd me bezig.

Ik kan me niet voorstellen dat de Velodynes hiervoor verantwoordelijk zijn. De Avalons zijn, meen ik, gesloten kasten :unsure: dus dat geloof ik ook niet.

Dan blijven er voor mij 2 opties over:

-

Hallo Hans,

Zeer mooi verwoord jouw bevindingen. Prachtig.

Jij overdrijft wel een beetje met "enkele jaren afspraak". Ik heb bewust gewacht tot de Velodyne in mijn set is geintregreerd, die ik vorige maand heb gekocht. Die voegt extra sublaag toe dat ik extra basstraps heb aangeschaft. Daarna heb ik nog geen tijd gehad om de sub optimaal af te regelen, want die doe ik liever overdag (zondag). De sub gaat flink tekeer bij het afregelen (buren). :D

Ik zal jouw advies volgen en probreren om de kantelfrequentie op 40Hz af te stellen.

Wat betreft het hoog, het volgende:

Ik merk het alleen als ik luid speel en vooral dat bij vrouwenstemmen het dan wat onnatuurlijk klinkt. Dat wijt ik aan mijn akoestiek. Bij normale luidsterkte is dat niet aan de orde. (p.s.: jij kan heel goed analytisch luisteren). Op LP klinkt het wel weer lekkerder. Maar ja, da's geen eerlijk vergelijk. DT is veel duurder.

Bij jouw luister jij zo dicht bij de speakers. Bij is dat net andersom. Ik kom 's-avonds moe van het werk onderuit gezakt op de stoel en wil lekker lekker relaxen, dan begrijp jij waarom ik graag een laidback geluid prefereer. Dat bedoel je toch met rustig?

@Geerdie:

Dat de MF KW500 geen grip heeft op de Avalons denk ik niet. Ik weet wel dat deze Avalon Eclipse Classic en de vroegere Eclipse met een hoogwaardig buizenversterker bijzonder mooi kan zingen. Zeer muzikaal. Maar ik heb dus bewust geen buizenversterker genomen om verschillende redenen. (Wel een hybride).

Hans, als je de bananenchips lekker vind, kun je in februari als je naar Sneek afreist een doosje voor de HEAR-jongens meenemen. :)

Zoals je weet... overdrijf ik meestal "wat" om de zaak duidelijker te maken.

Er staat natuurlijk een prachtige set die ook zo klinkt.... Ik probeer alleen de set te beschrijven. Elke set klinkt nou eenmaal anders.

M.b.t. die bananenchips... Ik wil graag wat meenemen naar SNEEK. Ik vond ze in elk geval heerlijk. het is toch weer wat anders dan Doritos of wokkels... ;)

@Geerdie:

Dat de MF KW500 geen grip heeft op de Avalons denk ik niet. Ik weet wel dat deze Avalon Eclipse Classic en de vroegere Eclipse met een hoogwaardig buizenversterker bijzonder mooi kan zingen. Zeer muzikaal. Maar ik heb dus bewust geen buizenversterker genomen om verschillende redenen. (Wel een hybride).

Dat idee had ik eigenlijk ook niet.

Als je bijvoorbeeld de Audio Analogue Meastro neemt: deze geintegreerde amp is loodzwaar maar klinkt niet als zodanig. In menig review wordt zijn laagweergave als wollig omschreven.

Ik lees dat je de Velodyne nog niet zo lang hebt. Het kost over het algemeen veel tijd om een sub go

Hallo Hans,

Zeer mooi verwoord jouw bevindingen. Prachtig.

Jij overdrijft wel een beetje met "enkele jaren afspraak". Ik heb bewust gewacht tot de Velodyne in mijn set is geintregreerd, die ik vorige maand heb gekocht. Die voegt extra sublaag toe dat ik extra basstraps heb aangeschaft. Daarna heb ik nog geen tijd gehad om de sub optimaal af te regelen, want die doe ik liever overdag (zondag). De sub gaat flink tekeer bij het afregelen (buren). :D

Ik zal jouw advies volgen en probreren om de kantelfrequentie op 40Hz af te stellen.

Wat betreft het hoog, het volgende:

Ik merk het alleen als ik luid speel en vooral dat bij vrouwenstemmen het dan wat onnatuurlijk klinkt. Dat wijt ik aan mijn akoestiek. Bij normale luidsterkte is dat niet aan de orde. (p.s.: jij kan heel goed analytisch luisteren). Op LP klinkt het wel weer lekkerder. Maar ja, da's geen eerlijk vergelijk. DT is veel duurder.

Bij jouw luister jij zo dicht bij de speakers. Bij is dat net andersom. Ik kom 's-avonds moe van het werk onderuit gezakt op de stoel en wil lekker lekker relaxen, dan begrijp jij waarom ik graag een laidback geluid prefereer. Dat bedoel je toch met rustig?

@Geerdie:

Hans, als je de bananenchips lekker vind, kun je in februari als je naar Sneek afreist een doosje voor de HEAR-jongens meenemen. :)

Leuk...maar eehh

Die voegt extra sublaag toe dat ik extra basstraps heb aangeschaft.

Beetje raar vind je ook niet? Immers komt zo over op mij dat je avalons al genoeg laag hadden :unsure:

Beetje raar vind je ook niet? Immers komt zo over op mij dat je avalons al genoeg laag hadden

Ik vind het niet raar. Ik wil fullrange, daarom heb ik een hele goede sub aangeschaft. Uiteraard alle hoeken van de kamers met zo veel mogelijk basstraps.

Ben nog bezig met afregelen. Dit is mijn eerste sub, dus ik ben echt een leek. Maar met de aut. eq. moet het wel lukken denk ik. Er zat een flinke dal op 63Hz, dus heb ik de crossover op 80Hz gezet. Luisterstoel 25 cm naar voren. Kom nog op terug ....Moet naar huis .....

Beetje raar vind je ook niet? Immers komt zo over op mij dat je avalons al genoeg laag hadden

Ik vind het niet raar. Ik wil fullrange, daarom heb ik een hele goede sub aangeschaft. Uiteraard alle hoeken van de kamers met zo veel mogelijk basstraps.

Ben nog bezig met afregelen. Dit is mijn eerste sub, dus ik ben echt een leek. Maar met de aut. eq. moet het wel lukken denk ik. Er zat een flinke dal op 63Hz, dus heb ik de crossover op 80Hz gezet. Luisterstoel 25 cm naar voren. Kom nog op terug ....Moet naar huis .....

Ontstaat die dip niet doordat je de sub uit fase hebt staan...??

:)

Ik ben vandaag in de weer geweest met subplaatsing.

Linksachter de linker LS, rechtsachter de linker LS, exact in het midden tussen de 2 LS en nu weer terug bij het begin, n.l. linksachter de rechter LS, zie foto. Alleen rechtsachter de rechter LS heb ik nog niet geprobeerd. Zal op die plek een goede zijn als je de sub voor HT gebruikt. Dus ik hou het tussen de 2 LS met plaatsing.

Ik heb bij mijn eerdere posting melding gemaakt van een dip bij 63Hz, waarschijnlijk heb ik mij vergist. Zoals je op de grafiek ziet is de dip bij 80Hz.

Ik heb momenteel de kantelfrequentie op 80Hz gezet. Ik heb m.b.v. de EQ en daarna met Manual de grafiek gladgestreken.

Er zit ook een dip bij 160Hz, maar daar zal ik t.z.t. proberen met schuiven van de Avalons de dip weg te krijgen.

Ik heb even 2 nummers van Chris Jones (Roadhouses & Automobiles) beluisterd en het klonk niet verkeerd.

B.t.w.: Tips zijn welkom.

Ik ga nu weer naar huis......

Hieronder het frequentieverloop van alleen de Avalon:

334073163_7e6167e3ac.jpg?v=0

Hieronder een grafiek van de Velodyne samen met de Avalon:

334073166_7958a768d0.jpg?v=0

Hieronder de plaas van de sub:

334073161_de3219458b.jpg?v=0