maximonster Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 Digitale radio via de KPN en upc tuner.. is dat goed van kwaliteit ? En, is de gebruikte ( ontvangst) techniek gelijk aan die van DAB-radio ? Groet, Max. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 Digitale radio via de KPN en upc tuner.. is dat goed van kwaliteit ? En, is de gebruikte ( ontvangst) techniek gelijk aan die van DAB-radio ? Groet, Max. Hoi Max, Ik heb hier zowel de UPC tuner als een Cambridge DAB tuner. Met UPC kun je veel zenders ontvangen. Met een DAB tuner kun je op dit moment iets van 6...7 zenders ontvangen. Beide zijn, van behoorlijk kwaliteit, echter de zo vaak gepretendeerde CD-kwaliteit is onzin. De gebruikte ontvangst en gebruikte techniek is natuurlijk heel anders. DAB ontvang je voor nixs via een antenne via de lucht en UPC uiteraard alleen via de kabel. Een goede FM tuner (zover je die nog kunt kopen) klinkt bij mij nu nog hoorbaar beter dan DAB; dat komt omdat de bit-rate van de meeste DAB-kanalen relatief laag zijn vaak 128k-bits. UPC heb ik net een paar dagen en de 1e indrukken zijn vrij goed. Zou zomaar kunnen, dat daar de bit-rate daar wel een stuk hoger is Verder heb ik al het e.e.a. geschreven op dit forum en met Google heb je zo een schat aan info. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lestat Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 Beste Max, Ikmgebruik de Samsung 9401R (Casema) zo heel af en toe voor radio. Klinkt wel wat beter op een aantal zenders, en je hebt inderdaad meer. Ik laat wel de Dac's van mijn surroundreceiver het omzetten doen! Maar voor echte muziek luister ik toch liever naar een ander medium, hoor! Ik vermoedt dat steeds meer radiozenders overgaan op gecomprimeerde geluidsbestanden, en dit is af en toe ook erg goed hoorbaar!!! Als muzikaal "behang" is het wel ok -ik werk in een winkel waar de hele dag radio aanstaat, dus wordt de muziekkeuze van de verschillende zenders best wel beu! Greetz, Lestat Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 Ook ik luister het allerliefst muziek op CD (of nog mooier) op LP, maar kan de mogelijkheden die de Squeezebox mij biedt toch ook heel erg waarderen. Ik kan hiermee 10.000'en radiozenders uit de gehele wereld ontvangen (gewoon via een draadloze internetverbinding) waaronder diverse themazenders zoals Miles Davis of uit een bepaalde periode of van een bepaald genre (je kunt het zo gek nog niet bedenken). Daarbij kan ik ook gebruik maken van functionaliteit van Pandora of Last.fm. De kwaliteit valt me nog eens niet zo heel erg tegen (mits de bitrate een beetje hoog is) en het heeft een hoog fun-gehalte. Ik heb zo toch al wel wat nieuwe muziek ontdekt die ik vervolgens dan weer op CD of LP aanschaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 december 2006 Report Share Posted 23 december 2006 Hoi Gruiter, Ja Pandora is erg leuk ( http://www.pandora.com/ ). Het wordt eens tijd dat men via internet eens wat meer kwaliteit gaat gebruiken want zeg nou zelf R2 op 96 Kbs en R4 op 128 Kbs ??? Achter de PC gaat dat nog wel maar dan houdt het op. Las net dat Realplayer10 tot 800 kps en lossless ondersteund. Zelf luister ik digitaal via Casema en moet zeggen dat het erg van de zender afhangt wat de kwaliteit is. R4 vind ik best goed en stiller dan via de lucht en beslist stukken beter dan via de kabel. Wel met een externe DAC achter de decoder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts