Jump to content

Versterkers IMG Stage Line

spido
 Share

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met de IMG Stage Line versterkers?

Ze zijn gepositioneerd als PA-apparatuur, maar lijken geschikt te zijn voor hifi.

Voorbeeld: STA-2400. 2 x 700 Watt Rms aan 8 Ohm (gebrugd 2400 W), inputs 1 V / 1,6 V / 3.2 V / 20 kOhm, 10 - 50.000 Hz / - 1.5 dB, S/N >= 80 dB, THD < 0.1 %, 23 kg, gebalanceerde ingangen, ground lift, etc.

En dat alles voor een habbekrats. (Gezien de inkoopprijs, zou de handelsprijs onder de duizend euro kunnen liggen...)

Het aardige is, dat deze power amplifiers voor elk kanaal voorzien zijn van een volumeregelaar. Je zou dus, denk ik, een CD-speler direct op je (eind) versterker kunnen aansluiten en toch zonder afstandsbediening de luidheid kunnen regelen.

Graag hoor ik van jullie ervaringen met deze versterker, of met zijn (lichtere) collega's!

Hallo Spido,

Ik heb ervaring met de IMG versterkers op podium en in verschillende kroegen. Het zijn zeker geen verkeerde versterkers maar dat verandert zodra je de versterkers gaat vergelijken met een Crown, QSC, Lab-Gruppen of Crest. De laatst genoemden lijken oneindig power te geven, klinken krachtig, controlerend en zuiver. In mijn optiek zijn er niet veel PA versterkers die het laag hard, massief en gecontroleerd neer kunnen zetten. Een Crown (mijn Crown DC150a) doet dat een stuk beter dan een IMG.

mvg, PD

Hallo Spido,

Heb op het punt gestaan om die Stage Line aan te schaffen als all round versterker (ja, idd het biedt veel voor weinig). De bedoeling was om het laag er mee aan te sturen.

Heb het schema eens bekeken. Dat is niet slecht maar tamelijk doorsnee. Het is een zgn klasse-H, dwz het werkt met 2 voedingsspanningen wat het rendement ten goede komt maar niet de geluidskwaliteit. Verder is mi de trafo veel te klein en dat komt wel overeen met wat PD schrijft. Denk dat het aardige versterkers voor in de kroeg zijn en als zangversterker maar geen high end voor thuis. Heb er maar van afgezien.

;)

Jawel PD, voor het professionele on-the-road werk heb je idd bomproof spul nodig. Maar Spido kan voor zijn speksteentjes toch wel met zo'n Behringer af?

Is daar niet een leuke Monacor versterker voor te krijgen? Zou volgens mij perfect matchen B)

;)

Beste PD,

Erg interessant, die Crown versterkers. Bas de Vries schreef er ook al eens waarderend over... en die heeft heel goede oortjes, zoals ik weet. ( http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1429 )

Maar het verbaast me wel dat zulke zware (vermogen) versterkers zo licht (gewicht) kunnen zijn!

Ze wegen zelfs veel minder dan mijn huidige Bryston... Zit er een geschakelde voeding in, of zo?

Speciaal voor Spido een blik in de keuken. Hij weegt 17 kilo. Klasse D, weet je wel.

De I tech serie heeft idd een soort SMPS http://www.crownaudio.com/pdf/amps/137331.pdf

Beste Duck-Twacy,

In de productinformatie worden de I-tech serie versterkers steeds aangeduid als "Class I" apparaten.

Jij hebt het over Klasse D. Hoe zit dat?

Beste PD,

Wat een enorm assortiment! Die I-tech serie is vast niet mis... maar de prijzen zijn dat evenmin, moet ik zeggen.

Enne... die DSP speaker presets heb ik met mijn superneutrale speakers natuurlijk helemaal niet nodig.

Je bent enthousiast over de I-tech serie, en ik kan me dat levendig indenken.

Maar als ik je nou zou vragen of er een een serie of een type in het Crown versterkersassortiment is met een opvallend gunstige prijs/prestatieverhouding, wat zou dan je reactie zijn?

Hallo Spido,

De DSP's heb je inderdaad niet nodig al zou je natuurlijk wel eens kunnen luisteren naar wat actief filteren doet met de PP's.. De I-Tech's zijn inderdaad niet goedkoop. De set waarmee ik laatst speelde had in totaal 6x IT-6000 en 2x IT-8000 op JBL Array frontset en monitoren luidsprekers. :D

Andere versterkers van Crown die ik erg goed vind. De K-serie (zoals bekend hier op het forum), D-serie (ook de oude modellen DC-300a en DC-150a, de D-75a is een lichter model maar is nog steeds nieuw te krijgen) en de Reference (erg kostbaar maar gigantisch goed). Deze versterkers op de Reference na hebben allemaal passieve koeling en maken dus geen extra fan geluid. De Macro-Tech en XTi series zijn ook goed maar zijn gebouwd om op het podium te staan en maken ook best wel wat herrie helaas.

De I-Tech, K-, D- en Reference series zijn toch echt mijn favoriet. De D- en K- serie hebben de gunstigste prijs/prestatie verhouding in mijn oren.

Op marktplaats wordt trouwens nog een mooi monoblok van Crown aangeboden. Voor als iemand nog een amp voor zijn sub zoekt.. klik hear!

mvg, PD

Heb een keer bijna een 2.5 jaar oude Crown Studio Reference I gekocht (vraagprijs was $2300). Transport vanuit Californie was echter $400. De eigenaar had er meerdere staan.

Het verschil tussen klasse I en klasse D laat ik aan experts over

http://www.crownaudio.com/amp_htm/amp_info/bca.htm

Groep: Members

Sinds: 21-June 02

Van: (zie ome henk)

Gebruiker Nr.: 592

:confused:

Btw Spido als liefhebber van klassieke legendarische amps, moet je deze specs eens lezen

http://www.crownaudio.com/pdf/legacy/136734.pdf

Volgens sommige klonk hij beter dan een Krell of ML

Beste Spido,

Ik ga al ongeveer 8 jaar als geluidstechnicus mee met een band die ongeveer per jaar 30 tot 50 optredens hebben. Meestal eigen PA mee, soms ook van een professioneel bedrijf, soms staat er al een set op de locatie etc. Dit is de reden waarom ik met ontzettend veel PA versterkers en luidsprekers heb gewerkt (dan wel heb beluisterd).

Ook heb ik veel kennissen in de PA wereld en elke geluidstechnicus die in mijn oren goed bezig is draait meestal met QSC, Crest, Crown, Stage Accompany, Dynacord of Labgruppen (ja, ik was er nog een aantal vergeten). Ik heb teveel combinaties professionele luidspreker/versterkers gehoord om precies nog te weten hoe het klonk. Maar een IMG Stageline versterker heb ik nog nooit horen spelen op een Meyer Sound / Apogee / Martin Audio professioneel luidsprekersysteem of iets van vergelijkbare kwaliteit.. Een Crown versterker (vaak een hele rij) w