Jump to content

losse DAC als upgrade bij cd speler

marky
 Share

Recommended Posts

Ik bezit een Arcam cd72 cd-speler welke ooit het pronkstuk van mijn installatie was. Inmiddels is de rest ook verbeterd en zou ik graag een andere cd-speler of een losse DAC aanschaffen. Ik ben op zoek naar meer rust in de muziek en een betere plaatsing.

Is het loopwerk van de Arcam van voldoende kwaliteit om een losse DAC te rechtvaardigen?

Welke DAC's (2e hands) komen in aanmerking en zijn ook een echte verbetering?

Probeer een Arcam Black Box 500 (geloof dat Hobo Arnhem er nog een heeft...).Ik vind dit een zeer prettige dac. Van arcam ken ik verder alleen de Arcam Alpha 9, deze is zover ik weet te vergelijken met de 72. De winst met de BB is wat jij omschrijft met meer rust, meer timbre, minder hoog rondzingen etc. Nu moet ik wel zeggen dat hij bij mij aan een Arcam Delta 250 hangt, een oud loopwerk, via SP/DIF met een losse clocksync...

Ik heb zelf destijds gekozen voor een Stello DA100 en dat was een flinke upgrade in vergelijking met mijn Marantz cd17mkII M. Die speelt ongeveer in dezelfde klasse als de Arcam denk ik.

De Stello heeft 24/192 conversie, herklokt het signaal en heeft een klasse a uitgangstrap.

Is bovendien erg fraai gebouwd. Kostte me nieuw 695,=. Ik denk een hele goede koop.

De stello DA220 is nog een stapje fraaier maar 2x zo duur.

Succes

Zuid

Hallo Marky,

Ik heb heel lang met een Denon dcd2560 met modificaties gedraaid, was ik lang en gelukkig mee.

Er van uitgaand dat mijn loopwerk geweldig was wilde ik ook een andere dac proberen maar wat wil je ervoor uitgeven?

Mijn keuze is gevallen op een nieuwe cd speler, een Creek CD50mkll, Geweldig.

Conclusie: kijk ook naar een mooie nieuwe cd speler, een knappe dac is vaak duurder, daarbij komt: hoe lang doet je lasertje/lens het nog lekker?

Succes ermee