CoenR Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Beste allemaal, Na de verhuizing ben ik mijn set weer aan het opbouwen en ik ben nu op het punt gekomen dat de vier achterspeakers (Tannoy P10's) in het 7.1 systeem aangesloten kunnen worden. Vanaf de AV receiver moeten nu dus 4 kabels met een totale lengte van 70 meter naar de achterspeakers worden gelegd. Gezien deze lengte zoek ik naar een goede, storingsarme, "niet" kleurende kabel met een redelijke meterprijs. Jullie tips zijn welkom .... Groet, Coen Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Hoi 70 meter, dat is niet niks. Ik zou persoonlijk voor normale OFC kabel gaan, dat is lekker soepel, goedkoop en neutraal. (2 x 4.0 mm2 of 2 x 6.0 mm2) Als het op een audiofiele manier moet worden opgelost zou ik denken aan een hele lange gebalanceerde interlink, en de eindtrap in de buurt van de achterspeakers zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 oktober 2003 Report Share Posted 30 oktober 2003 Sommer Cable Dit zijn alle soorten bulkkabels die ze leveren. Ik heb zelf de Twincord. Was Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 31 oktober 2003 Author Report Share Posted 31 oktober 2003 Lange gebalanceerde interlinks en eindtrappen bij de achterspeakers vind ik wat overdreven inderdaad. De achterspeakers worden (momenteel) alleen gebruikt voor DVD-video en zoals bekend is de weergavekwaliteit van dat format lang niet alles. Niet voor niets gebruik ik veel kleinere en goedkopere speakers voor de achter kanalen. Bij weergave van SACD of DVD-audio worden goede achterspeakers al belangrijker, maar een dergelijke speler heb ik (nog) niet. Trouwens betwijfel ik sterk of je meer dan tweemaal de multichannel layer van je SACD's beluisterd. Volgens mij blijft muziek het mooiste in stereo, tenzij de achterkanalen alleen omgevingsgeluid weergeven ... maar daarvoor heb je mijns inziens weer geen grote dure speakers met perfecte versterkers nodig. Enfin ... ik zoek een betaalbaar, maar goede kabel dus. Eentje die uitzonderlijk veel waar voor zijn geld bied zal ik maar zeggen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door CoenR:Enfin ... ik zoek een betaalbaar, maar goede kabel dus. Eentje die uitzonderlijk veel waar voor zijn geld bied zal ik maar zeggen Heb je mijn link al bekeken (dik gedrukt)? Was geen grapje hoor, als je dat misschien zou denken. Ik heb ze zelf ook en hoewel ze in de categorie dropveters vallen, zijn ze best goed. Gemaakt van OFC, dik genoeg en als je wilt kun je nog dikker krijgen (ik heb zelf de 4mm^2 versie). En natuurlijk betaalbaar. Als je flink wat meters afneemt, krijg je vast ook nog wel wat korting. 70m is wel veel, dus dan kan er best wat korting af Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 2 euro per meter is zat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door JSA:2 euro per meter is zat Het moet wel gemaakt worden en de grondstoffen kosten ook wel wat hoor. En de winkelier wil er nog wat aan verdienen en de distributeur/importeur... Dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
LaMa Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door JSA:2 euro per meter is zat Precies, bij speakerland/speaker&co voor 2X4mm2 ik zou zelfs 1,5 kwadraat overwegen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 31 oktober 2003 Author Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door Henrie: Heb je mijn link al bekeken (dik gedrukt)? Was geen grapje hoor, als je dat misschien zou denken. Ik heb ze zelf ook en hoewel ze in de categorie dropveters vallen, zijn ze best goed. Gemaakt van OFC, dik genoeg en als je wilt kun je nog dikker krijgen (ik heb zelf de 4mm^2 versie). En natuurlijk betaalbaar. Als je flink wat meters afneemt, krijg je vast ook nog wel wat korting. 70m is wel veel, dus dan kan er best wat korting af Ofcourse had ik je link bekeken en bedankt daarvoor, echter ik kon geen prijzen vinden en ook geen dealeradressen ... dus daar was ik een beetje op blijven hangen zeg maar Overigens vind ik 3,50 euro de meter een prima prijsje, maar heb je daarvoor de 4mm variant ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door CoenR: Ofcourse had ik je link bekeken en bedankt daarvoor, echter ik kon geen prijzen vinden en ook geen dealeradressen ... dus daar was ik een beetje op blijven hangen zeg maar Overigens vind ik 3,50 euro de meter een prima prijsje, maar heb je daarvoor de 4mm variant ? Ja, daarvoor had ik de 4mm^2 (4 vierkante milimeter dus) variant. Maar dat was bij de audioboer (Hifi Studio City). Misschien dat het bij Speaker & Co o.i.d. wel goedkoper is. Het is hier bij de plaatselijke elektronica zaak (Van Alstede) ook wel te koop geloof ik. Ik heb het trouwens gratis bij aankoop van m'n set gekregen (10m). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan B Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Beste Coen, Mijn advies is om geen koper te gebruiken voor dergelijke lange lengtes. Dat ga je veel verliezen op het gebied van hogetonen. Ook dikkere koperkabels zoals 4mm2 helpt niet veel. Veel beter is het om verzilverd koper te gebruiken. Kabel van het merk Monitor bijvoorbeeld (vlgns mij zit dit bij de importeur van Magnat) is een goed alternatief Type "Bingo 2,5mm2", moet je hebben. Kost ca. 5 euro pm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
CoenR Posted 3 november 2003 Author Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door Jan B:Beste Coen, Mijn advies is om geen koper te gebruiken voor dergelijke lange lengtes. Dat ga je veel verliezen op het gebied van hogetonen. Ook dikkere koperkabels zoals 4mm2 helpt niet veel. Veel beter is het om verzilverd koper te gebruiken. Kabel van het merk Monitor bijvoorbeeld (vlgns mij zit dit bij de importeur van Magnat) is een goed alternatief Type "Bingo 2,5mm2", moet je hebben. Kost ca. 5 euro pm. Daar zit wat in Jan B, Ik zal eens een blikje werpen richting zilver. Bedankt voor jullie tips allemaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door Jan B:Beste Coen, Mijn advies is om geen koper te gebruiken voor dergelijke lange lengtes. Dat ga je veel verliezen op het gebied van hogetonen. Ook dikkere koperkabels zoals 4mm2 helpt niet veel. Veel beter is het om verzilverd koper te gebruiken. Kabel van het merk Monitor bijvoorbeeld (vlgns mij zit dit bij de importeur van Magnat) is een goed alternatief Type "Bingo 2,5mm2", moet je hebben. Kost ca. 5 euro pm. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zoiets gebeurt. Een kennis van mij (doet disco's e.d.) overbrugt afstanden van 100 meter en meer met dikke koperen kabels, en er zit nog steeds hoog in hoor. Zilver geleidt wel ietsje beter, maar niet veel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
djurny Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door Henrie: Het moet wel gemaakt worden en de grondstoffen kosten ook wel wat hoor. En de winkelier wil er nog wat aan verdienen en de distributeur/importeur... Dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door djurny: huh? toen ik mn nieuwe amp had gekocht kostte 4mm2 nog 3 GULDEN vijftig dus er kan zeker iets van die prijs af hoor Ja, ach, de euro heeft alles duurder gemaakt he Misschien dat het best goedkoper zou kunnen. Kweenie, maar ik vond Link to comment Share on other sites More sharing options...
djurny Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 om eerlijk te zijn had ik de kabel toen ook gratis mn toenmalige baas had de kabel ingekocht en kreeg een leuk prijsje op een niet eens zo groot aantal meters! ging van 7 gulden naar 3 gulden zoveel... de consument wordt eigenlijk een beetje getild met die hoge marge mja... sinds de uiro is idd ALLES duurder geworden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door djurny:om eerlijk te zijn had ik de kabel toen ook gratis mn toenmalige baas had de kabel ingekocht en kreeg een leuk prijsje op een niet eens zo groot aantal meters! ging van 7 gulden naar 3 gulden zoveel... de consument wordt eigenlijk een beetje getild met die hoge marge mja... sinds de uiro is idd ALLES duurder geworden Oh dus het was 7 gulden. Das maar iets minder dan Link to comment Share on other sites More sharing options...
djurny Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 consumentenprijs he? als dat naar beneden gepraat kan worden naar rond de 3 GULDEN 50... dan vraag je je toch af hoe duur zoon machinaal gevlochten draad eigenlijk is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan B Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Ik kan me nauwelijks voorstellen dat zoiets gebeurt. Een kennis van mij (doet disco's e.d.) overbrugt afstanden van 100 meter en meer met dikke koperen kabels, en er zit nog steeds hoog in hoor.Zilver geleidt wel ietsje beter, maar niet veel. Bij langere lengtes zit er natuurlijk wel nog hoog in, maar minder. Dat komt door het zogenaamde "skin-effect". Dit houdt in dat hogetonen de neiging hebben zich via de buitenste schil van een geleider te verplaatsen. En dat terwijl lagere tonen dat niet doen. De hoge tonen ondervinden dus meer weerstand dan lagere tonen. Als je nu de buitenkant van iedere individule ader nu wat meer geleidend maakt (dmv verzilveren) dat hef je dit effect (gedeeltelijk) op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door Jan B: Bij langere lengtes zit er natuurlijk wel nog hoog in, maar minder. Dat komt door het zogenaamde "skin-effect". Dit houdt in dat hogetonen de neiging hebben zich via de buitenste schil van een geleider te verplaatsen. En dat terwijl lagere tonen dat niet doen. De hoge tonen ondervinden dus meer weerstand dan lagere tonen. Als je nu de buitenkant van iedere individule ader nu wat meer geleidend maakt (dmv verzilveren) dat hef je dit effect (gedeeltelijk) op. Je kunt ook platte kabels gebruiken. Dan heb je relatief veel buitenkant en dus ook genoeg hoge tonen. Probleem opgelost... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door djurny:consumentenprijs he? als dat naar beneden gepraat kan worden naar rond de 3 GULDEN 50... dan vraag je je toch af hoe duur zoon machinaal gevlochten draad eigenlijk is Tja, das waar. Maar ik vraag me eigenlijk vooral af waarom 'echte high end' kabels zo vreselijk duur moeten zijn. Misschien dat die dan niet machinaal gemaakt worden (vraag het me af trouwens), maar dan nog. Ik zag hier bij de 2e hands laatst een NBS-stroomkabel te koop staan. Had nieuw geloof ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan B Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Je kunt ook platte kabels gebruiken. Dan heb je relatief veel buitenkant en dus ook genoeg hoge tonen. Probleem opgelost... Nee, het gaat om de individuele adertjes van een kabel. Of die nu plat of rond gerangschikt zijn maakt niets uit. Trouwens, platte kabel is over het algemeen niet goedkoper dan die 5 euro de meter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 Geplaatst door Jan B: Bij langere lengtes zit er natuurlijk wel nog hoog in, maar minder. Dat komt door het zogenaamde "skin-effect". Dit houdt in dat hogetonen de neiging hebben zich via de buitenste schil van een geleider te verplaatsen. En dat terwijl lagere tonen dat niet doen. De hoge tonen ondervinden dus meer weerstand dan lagere tonen. Als je nu de buitenkant van iedere individule ader nu wat meer geleidend maakt (dmv verzilveren) dat hef je dit effect (gedeeltelijk) op. Ik had begrepen dat je binnen onze toepassing geen last hebt van skin-effecten, tenzij je boven de 100kHz zou gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan B Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 geen idee waar die 100 khz vandaan komt... Ik heb dit skin-effect vroeger zelf kunnen vaststellen bij mijn eigen luidsprekers. Dit was 4mm2 koperkabel, lengte ongeveer 10 meter. Een duidelijke hoorbare afname van hogetonen, dus per definitie onder de 20kHz lijkt me. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted 3 november 2003 Report Share Posted 3 november 2003 En wie zegt dat dat veroorzaakt is door het skin effect?. CGM heeft gelijk. Het skineffect gaat pas meespelen in MHz sferen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts