Jump to content

Speakerkabel voor surroundspeakers

CoenR
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Jan B:

Nee, het gaat om de individuele adertjes van een kabel. Of die nu plat of rond gerangschikt zijn maakt niets uit. Trouwens, platte kabel is

over het algemeen niet goedkoper dan die 5 euro de meter.

Nee het skineffect zorgt ervoor dat hogere frequenties zich langs de rand van een geleider voortplanten. Stel nou dat je een skindiepte hebt van 1mm. Dan koop je toch gewoon een platte kabel van 2 of 3 mm dik (en weet ik hoe breed)? Dan benut je bijna de hele kabeldoorsnee... En hoe breder je de kabel maakt, hoe groter het oppervlak van de dwarsdoorsnee dus dan kunnen er ook nog genoeg lage frequenties door...

Je hebt gelijk, maar niet helemaal.

De grafiek waaraan je refereert toont niet het skin-effect, maar een toenemende weerstand bij langere afstanden. De auteur zegt zelf ook dat je een meting zult moeten verrichten voor het skin-effect.

Verder is de weerstand van een redelijke kabel zeer laag, je ziet ook het minimale verschil tussen zilver en koper in de grafiek.

De auteur geeft ook aan dat je geen problemen hebt in een thuis-situatie.

Het komt m.i., ook na lezen van dat stuk, toch neer op hoog frequente signalen over langere afstanden, en niet op onze situatie.

Ik heb het nog ff nagekeken/nagerekend: in koper is de skindiepte bij 1000Hz nog 2,087mm. Bij 10.000Hz is dat nog 0,66mm en bij 20.000Hz (wat al niemand meer hoort) is de skindiepte 0,47mm. Meestal wordt gerekend dat de stroom nul is op 3 skindieptes. Dus bij 1000Hz is dat op 6,261mm, bij 10kHz is dat 1,98mm en bij 20kHz is dat nog 1,41mm. Dat is dus rondom, langs de rand van de geleider...

De grafiek waaraan je refereert toont niet het skin-effect, maar een toenemende weerstand bij langere afstanden.

Volgens mij zitten we allebei naar een andere grafiek te kijken. Dit is de grafiek voor het skin-effect:

skineffect.gif

Er is dus een duidelijke toename van weerstand naarmate de frequentie toeneemt.

De auteur geeft ook aan dat je geen problemen hebt in een thuis-situatie.

Nee, normaal gesproken niet, maar we moeten niet vergeten dat het hier om ging:

Vanaf de AV receiver moeten nu dus 4 kabels met een totale lengte van 70 meter naar de achterspeakers worden gelegd.

= luidsprekerkabel met gemiddelde lengte 17,5 meter !

De grafiek waaraan je refereert toont niet het skin-effect, maar een toenemende weerstand bij langere afstanden.

Waar zie jij die afstanden staan dan ?

Even uitleggen dan maar...

Y-as: verhouding R wisselstroom/ R gelijkstroom

X-as: frequentie

Er is gemeten aan 3 massieve geleiders met verschillende diameters

Met andere woorden: hoe dikker de geleider hoe meer skin-effect er optreedt .

Het skin-effect zit in die R-ac/R-dc verhouding. De gelijkstroomweerstand blijft (per diameter) constant. Wat verandert is de frequentieafhankelijke wisselstroomweerstand(R-ac) Je ziet dat die stijgt als de frequentie ook toeneemt. Nogmaals het gaat dus om de verhoudingvan R-ac/R-dc . Bij kleinere diameters geleider kunnen de hogere frequenties dus gebruik maken van een relatief groter oppervlak van de geleider. Vandaar dat als men skin-effect wil verminderen gebruik maakt van meerdere dunne geleiders (litze) ipv

Vraagje

Hoeveel vermogen pomp je een tweeter in? 1 Watt? 10Watt? Het lijkt me dat de vermogens nog wel aankomen ondanks het skin effect. De woofers willen al het vermogen en daar gaat het skineffect weer "niet" op. Eventuele andere effecten door de kabellengte zullen niet echt op vallen.

Stel dat de je de front signalen naar achteren kon verplaatsen, misschien dat je 't dan kan horen. Maar we hebben 't over effecten, wat zou dan dat extreem kleine beetje skineffect nog uitmaken? confused.gif

Koop maar gewoon goeie speaker kabel paar

Beste Seoman,

Inderdaad maakt het voor achterluidsprekers ook niet echt heel veel uit.

Maar we waren hier een echt goede inhoudelijke discussie aan het voeren ! :D

En die meneer aan het begin wou toch echt een zo goed mogelijke kabel voor het geld. Daar ging de discussie over...

Als je een litze kabel onder een microscoop bekijkt zie je dat de losse draadjes bij lange na geen perfect contact met elkaar hebben. Er zit op veel plaatsen nog veel lucht tussen de draadjes. Maar inderdaad zal een dergelijke kabel zich niet precies zo gedragen als

Ik heb een website gevonden met info over het skineffect: http://www.st-andrews.ac.uk/~jcgl/Scots_Gu...fect/page1.html

Ik weet natuurlijk niet voor 100% of de info klopt, maar het klinkt voor mij iig wel erg aannemelijk.

Kort samengevat staat daar dat bij multistrand-draad (dat is dus draad waarvan de dunne draadjes niet afzonderlijk ge

Nou, ik heb ook weer een andere website gevonden en daar staat:

As you recall, we calculated that Skin Effect does attribute about a 34% increase in cable resistance at 20kHz.  This again assumes solid core wire.  In actuality, multistranded wire has less of an issue with skin effect because each individual strand has a smaller cross sectional area than the skin depth at the particular frequency.   Although un-insulated multi stranded wire is not considered true Litz wire, it still behaves somewhat as such and thus reduces the overall skin effect problem.

M.a.w. een massieve geleider is dus niet beter als het om skin-effect gaat.

Maar wat is nu waar ?

Wat is waar ... dat blijft inderdaad de vraag in onze hobby :)

Maar ik ben dus die meneer van het begin :D en ik heb inmiddels 4mm2 koperkabels van Oehlbach aangeschaft ... met heelveel adertjes, dus niks geen skin-effect ;)

De lengtes naar de 4 achterspeakers zijn dus gemiddels 17,5 meter en dat zou volgens de winkelier geen probleem moeten zijn. Nou zou ik met deze lengtes en kabelkwaliteit mijn frontspeakers niet willen aansturen, maar voor de boekenplankmodelletjes op de achterkanalen voorzie ik geen problemen.

Als de spagetti getrokken en bestekkert is laat ik jullie even weten of mijn tweeters nog een beetje mee willen doen :D

Groet en bedankt voor jullie input,

Coen

Nou het hele spul aangesloten en beluisterd:

Naar mijn idee zit er iets meer in de tweeters van mijn Tannoy P10's dan ze nu laten horen, al doen ze met het oog op surround geluid bij film ruim voldoende hun werk.

Op het gebied van basweergave geloof ik niet dat ik iets mis, maar de weergave is minder dynamisch als wanneer ze met Siltech LS38-G3 aan de voorkanalen hangen. Ook komt het geluid dan mooi los van de speakers terwijl het nu meer blijft kleven.

Dit laatste is waarschijnlijk de grootste verandering, welke ik toeschrijf aan de kwalitatief mindere kabel en grotere lengte.

Dit "probleem" is overigens goed op te vangen door het gebruik van 4 achterspeakers i.p.v. de gebruikelijke 2 :P

Groet, Coen