nadasurf Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 Hallo Luisteraars , Ik ben net in bezit van een set monitors bezit een coax unit van seas ,excel en wordt aangedreven door een Hypex active home 2 way systeem daarnaast heeft iedere monitor zijn eigen sub voorzien van een vifa ma 26 woofer en wordt aangedreven door een Hypex ds 4.0 subwoofer-module en dit alles is aangesloten op een AVM evolution v2 voorversterker . Nu is mijn vraag hoe sluit ik dit alles correct aan ? Nu net als vorigge eigenaar wordt de sub doorgelinkt via de monitor met een cinch kan dat ? Is er geen mogelijkheid dat beide direct aangesloten worden ? Ook viel mij op dat de sub maar slechts 35x35x35 cm meet en slecht 1.8 mm MDF is en naar mijn mening de Vifa Ma 26 woofer niet tot zijn recht komt en er veel strakker laag in zit . Lijkt mij om een groter kast te bouwen met juiste liters waarbij ik een strak laag kan verwachten alleen rest mij de vraag hoe kom ik aan juiste afmetingen en specificaties voor deze woofer. Graag u mening en tips zijn welkom Vriendelijke luistergroet nadasurf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 25 december 2006 Report Share Posted 25 december 2006 Mogelijk is het een gesloten systeem met een Linkwitz transformatie geboost. 1.8 mm is inderdaad wat weinig Probeer de t/s parameters van de speaker unit op te zoeken en simuleer met een speaker ontwerp programma verschillende BR afstemmingen. Kijk hoeveel volume de mooiste resultaten geeft. Als je dit niet kunt zul je eerst wat moeten bijlezen voordat je het fabrieksontwerp kunt verbeteren. Er zijn verschillende manieren van aanlsuiten (neem aan dat je ook een eindversterker hebt voor de Seas speakers). Veel hifi subs (Rel bv) adviseren de high level aansluiting (tap signaal af van de speaker terminals van je stereo eindversterkers (parallel aan de Seas speakers dus) naar de high level input van de sub. Een dun relatief draadje is voldoende . Deze high level ingang is hoog ohmig en heeft vrijwel geen invloed op de werking van de eindversterker). Je Seas monitors werken dan wel full range. Mogelijk heb je hier iets aan http://www.lautsprechershop.de/hifi/aka_subw_en.htm Niet gangbaar, maar wel imo het mooiste: Als je AVM een 2 stereo line outs heeft (die simultaan voldoende sap kunnen geven) zou ik de subs op 1 stereo uitgang plaatsen en de eindversterker voor de seas monitors op de andere uitgang. Eventueel kun je nog een condensator op tussen de AVM en de stereo eindversterker plaatsen om een extra 1e orde laag af filter te creeren (als de monitors het niet helemaal full range trekken). Natuurlijk moet je het wisselfilter en de condensator op elkaar afstemmen kwa frequentie (zoek even op PLLXO). Of je kijkt hoe ze dat bij de Maxima gedaan hebben http://www.audiocomponents.nl/speakers/sca...ng/Maxima_1.htm http://www.audiocomponents.nl/speakers/sca...ference_eng.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
RALF Posted 26 december 2006 Report Share Posted 26 december 2006 denk dat het toch in de afstemming of aansluiting van je vifa sub zit ik heb deze sub bij speaker & co mogen beluisteren en dat is toch wel indrukwekkend op zelfbouwforum.nl zijn een aantal mensen die deze sub hebben gebouwd, zal even een linkje plaatsen er is ook veel aan de woofer gemeten en de gesloten kast is toch wel de oplossing gaat redelijk ver op de woofer en metingen in Link to comment Share on other sites More sharing options...
nadasurf Posted 26 december 2006 Author Report Share Posted 26 december 2006 Hallo , Bedankt voor alle info Duck-Twacy Hij wordt inderdaad gefilterd door door een linkwitz-riley 24 db /oktave. Ik weet dat mijn AVM ook een XLR uitgang heeft ,is dat wat voor mijn monitoren en dan de sub via de cinch aansluiten ?. De speakerunit die wordt toegepast in dit ontwerp komt naar mijn mening niet voor volle 100% naar voren deze coax speaker wordt ook gebruikt in de audiodata partout die veel groter is en doorloopt tot 40 hz wat ik alleen haal met sub erbij , zal ook verkoper nog eens op aanspreken waarom hij niet een bestaande model heeft gekozen als ontwerp voor deze Seas Excel Coax driver . En de subwoofer is naar mijn mening te dun uitgevoerd en te klein van inhoud 34x34x34 trek daar 7,5 centimeters af van de inbouwunit Hypex DS4.0 dan blijft er weinig over voor het echte sublaag. Ik denk eraan om deze Seas Excel Coax unit in bestaand model ,dus de Patout van Audiodata te monteren en de sub te vergroten naar maatje 70x35x35 cm dan kijken of de vifa 26 ma ook nog geschikt is voor de laagte toon soorten. Hoor graag uw mening , vriendelijke groeten nadasurf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Volgens mij heb je het spul van deze marktplaats add gekocht (via Google cache gevonden): Seas Excel Coax systeem met Vifa MA26 Subwoofer en AVM V2.Hallo audioliefhebbers Deze zelfbouw audioliefhebber heeft het volgende in de verkoop Audiofiel opgebouwde coaxiale actieve mini luidspreker Seas Excel coax zeer bijzonder 4 cm... http://64.233.183.104/search?q=cache:eRRlm...lient=firefox-a De coaxiale Seas Excel is voorzover ik weet niet voor de normale zelfbouwer leverbaar. Er zijn echter wel mensen die eraan kunnen komen: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=3043 (zo te zien de bouwer van bovenstaande speakers?) Het is dus een beetje lastig om de parameters te achterhalen. Een mooi ontwerp van de normale Seas coaxiale unit is de USB van Tony Gee: http://www.humblehomemadehifi.com/USB.html Echter de Excel versie zal in ider geval anders gefilterd moeten worden, vermoedelijk ook anders getuned. Wat beteft de Vifa MA26, tjek deze draad (denk het linkje dat Ralf wilde plaatsen): http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.ph...5ac97e1750b7233 Als je stereo versterker een Hypex UCD model is dan zou ik zeker deze op de XLR uitgang van de AVM pre aansluiten. Een UCD is gebalanceerd en wil dus ook zo aangestuurd worden. Of je simultaan de Hypex sub amp op de rca line out kunt aansluiten zou ik eerst even opnemen met AVM (gewoon ff mailen). Niet iedere versterker vindt het fijn als ie simultaan op de XLR en rca belast wordt (dacht ik). Anders toch gewoon de sub via de high level input van de Hypus DS4.0 (dus parallel aan de speaker aansluitingen van de stereo eindversterker). Bel anders eerst even met Hypex als je twijfelt hoe dat te doen (vindt het gek dat er geen duidelijke aanwijzingen op hun site staan). Het extra klaag af filteren van de monitors is vooral nuttig als je zo luid denkt te gaan spelen dat de monitors er problemen mee krijgen (het laag is immers de zwaarste belasting voor een speakerunit). Anders gewoon op de afval frequentie van de monotors de subs laten bijkomen (zal wel ergens bij 60 hz liggen schat ik). Link to comment Share on other sites More sharing options...
nadasurf Posted 27 december 2006 Author Report Share Posted 27 december 2006 Duck-Twacy @ U bent ook overal van op de hoogte , dat is inderdaad de set speakers die ik van Mark 2 heb overgenomen ( kijk gelijk de foto,s weten we waar over we het hebben), en hij geeft ook weer dat ze zijn afgestemd op 60 Hz in slechts 8 liter kastinhoud ? Ik hoor echt niet lager op dit moment dan 150 Hz ofzo gaan echt niet zo laag als B.v Epos monitor of dergelijke De Audiodata Partout maakt gebruik van 20 liter en loopt door tot 40 Hz . Moet erbij zeggen dat ik geen enkele vorm van kleuring verneem , maar komt ook dat de kast 4cm dik en zeer dood is maar de conus uitslag toch aardig bij een niet te hoge luister volume , nu zit er aan onderzijde een baspoort (basreflex) kan ik die niet openen( zit nu gevuld met schuimplug) volgens Mark 2 ga dat te veel kleuring maar zou wat intern vulling voldoende zijn wat Baf of iets dergelijks om te veel kleuring te verminderen ? . Als ik kijk bij de Patout maak hij gebruik van 2x basrelex poorten en ademt dan wel goed , nu in kleinere kast en ook nog gesloten dat gaat zeer ten koste van de volumes die ik draai . Ik wil hierbij vermelden dat ik zeer tervreden ben over mijn aanschaf maar merk dat zaken op diverse punten voor verbetering vatbaar is en dat wil realisen. En blijf die Coax unit van Seas een zeer geslaagd ontwerp te vnden met zeer goede eigenschappen . Ik zal zeker een kijken wat mogelijk is en hoop dat ik echt ook maximale wat haalbaar is eruit te halen. Ik wil ook zeker een die Partout eens beluisteren want zijn toch zeer goede recencies over geschreven. Gaat dat niet lukken beraad ik mij om de Audiodata Patout te bouwen maar dan ben ik ook afhankelijk van de gegevens die mij bij Audiodat wil geven. Alvast bedankt voor info , En wie meer weet hoor ik dat uiteraard graag ! Vriendelijke groeten nadasurf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Kwam het tegen bij het googlen naar de Vifa specs. Echter de add was al verwijderd en de google cache toont alleen een heel klein plaatje. 150 hz lijkt me idd wat hoog. Op zich niet erg als je toch al 2 subs hebt (eigenlijk en 3 weg systeem dus). Vraag me alleen af of de monitors geen baat hebben bij wat laag af filtering (om de units wat te ontzien). Ik zelf wil ook mijn monitors filteren rond 120-150 hz (to be determinded). Je krijgt dan wat minder vervorming in de middentonen. Verder ken ik Mark 2 niet. Ik neem aan dat hij je ook verder kan helpen. Je zou ook je vragen op het http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/index.php forum kunnen stellen. Daar zit veel expertise en krijg je zeker hulp. Overigens als dat indedaad dezelfde units zijn als uit de Audiodata speakers dan zijn dat zeer fraaie units en met de Vifa is opzich ook niets mis. Daar moet iets heel moois mee te bouwen zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
nadasurf Posted 27 december 2006 Author Report Share Posted 27 december 2006 Duck-Twacy @ Dat is inderdaad de set die ik nu in mijn bezit heb , nu net bij de monitoren de 3 laags schuim/foam laag pluggen verwijderd en zo waar wel ineens eens een diepgang tot ongeveer 60 Hz klinkt veel voller , volgens mark 2 gaf het te veel kleuring ? . Ik wil hier wel bij vermelden dat mark over een veel hardere luister ruimte beschikt beton , laminaat, geen gordijnen en dergelijke .Ik halfhoog tapijt en veel meubelstukken en zeer zware gordijnen en mijn set staat in de lengte (6 meter) bij hem in de breedte opgesteld) Ik ben erg onder de indruk van die Coax unit nog nooit zo,n mulitifunctionele unit gehoord en toch zeer gedetaileerd en zeer breed is in het luister spectrum . En ik pretendeer ook niet dat ik zo Mark 2 zijn ontwerp zo aanpas met alle vooruitgang die ik in mijn gedachte heb . Viel mij alleen op net bij het verwijderen van de foam pluggen dat er intern geen vulling zat ? wel behoorlijk diepe basreflex "" koker "" en bedrading van zelfde soort waren , lijkt mij dat men hoog en mid/laag met andere interne kabels gaat aansturen ? Ik beraad mij om Baf voorzichtig te plaatsen voor eventuele kleuring maar toch voldoende dat deze Coax unit vrij kan ademenen. En sub ga ik volgend jaar wel aanpassen veel groter maken zodat de Vifa ma 26 (misschien eentje erbij per sub ?) dat hij ook in laagste toonlaagtes ( tot 20 Hz ) weer kan geven en gelijk ik dit geheel kan intgreren met de Seas coax monitor er dus onder plaatsen . Nogmaals bedankt en eerder forum kijk ik altijd wat u mij aanbeveelt , voor iedere tips en opmerking en dergelijke van daar dat ik Mark 2 ineens ook zo tegen kwam , en sta achter zijn stelling , maar in mijn luisterruimte moet ik dergelijke aanpassen . Bedankt iemand verder nog tip over aanpassen van mijn huidige subwoofer , verneem ik die graag. Vriendelijke groeten en wens iedereen vast zeer veel luisterplezier toe ook in 2007 nadasurf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts