Karma Posted 26 december 2006 Report Share Posted 26 december 2006 Laatst heb ik twee CD's gekocht voor in de auto. Bij het afspelen ervan ben ik er achter gekomen dat deze allebei niet in mijn auto draaien doordat ze een kopieer beveiliging hebben. Kennelijk is dat niet alleen een beveiliging tegen kopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Het grootste gevaar is dat er op een bepaald moment geen optimale kwaliteit meer geleverd wordt uit angst dat de consument kopieert. Met andere woorden dat de kopieerbeveiliging zo dominant wordt dat er technisch geen goede CD's meer op de markt gebracht worden. Zoals een kennis laatst schreef: "Ooit een CDS200 beveiligde CD gehad? Norah Jones is op die manier beveiligd. Wat is het? 'Gewoon' iedere 6 seconden een digitale spike in het signaal stoppen, waarvan je tegelijkertijd ook de correctiebits fout maakt. Een PC CD-player heeft hier dan eindeloos problemen mee. Een 'huiskamer' CD-speler, die 'knoeit' het wel recht. Een auto CD-speler wordt een loterij". Ik ben zelf niet enorm technisch maar snap dan wel dat je eigenlijk troep geleverd krijgt waar je wel de volle mep voor moet betalen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Ik kan me heel goed in je relaas vinden. Ook ik koop alleen origineel en heb gelukkig nog geen grote problemen ondervonden. Behalve bij: [*]het uitproberen of een cd anders zou klinken in mijn dvd-speler. Daar openbaarde zich plotseling bij sommige de Copycontrol door de tikken die in het geluid kwamen. [*]het afspelen in mijn cd-recorder. Sommige cd's speelden niet, er verscheen "no audio" in het scherm. Terwijl sommige m Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Ook ik vind de kopieerbeveiliging een hele slechte zaak. Mijn oude NAD CD-speler weigerde gewoon deze CDs af te spelen en m'n Consonance speelt ze wel af, maar laat dan niet de trackinfo en de tijd zien (er staat alleen DATA in het display). Verder vind ik de copy-protected CD's minder goed klinken (minder dynamiek, alsof je naar MP3 zit te luisteren). Ik heb bijna al mijn muziek legaal aangeschaft en het voelt alsof degene die dus ter goeder trouw zijn worden gestraft, terwijl de mensen die toch niet bereid zijn om te betalen de muziek toch wel van het net afplukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Het feit dat muziek zo makkelijk te kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 [...]Kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 De Nederlandse wet staat voor eigen gebruik kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
luxmanL81 Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 trouwens ze gooie je dood met apparatuur om te kunne copieren,branden downloaden en dan gaan ze de cd/dvd's beveiligen "rare jongens" die apparaat fabrikanten nb is het niet ook zo dat dvd spelers met beveiligde cd's meer moeite hbbn dan cd spelers.............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 [...]Kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Nou, er is behoorlijk wat veranderd doordat de digitale media er bij zijn gekomen. Vroeger was het verboden, toen was er een tijd dat je het mocht kopieren als je het origineel in bezit had en nu is het weer anders. Software en games zijn sowieso verboden te kopieren, maar audio en video mag je zoveel kopieren als je wilt. Mits voor eigen gebruik (dus niet verkopen of aanbieden ter download op internet (P2P)). Naar de videotheek en daar een stapeltje dvd's halen en kopieren is dus toegestaan. Een cdtje lenen van de buurman en overnemen is geen probleem. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Veel softwareboeren hopen dat zoveel mogelijk mensen hun software gaan gebruiken en bieden het gratis ter download aan. Als je het dan langere tijd wil gebruiken dan is wel de bedoeling dat je een licentie koopt. Vergelijkbare diensten bestaan nog te weinig op muziek gebied. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vind ik wat de Centrale Discotheek Rotterdam al enige tijd doet met een deel van de klassieke collectie. http://www.muziekweb.nl/digileen/ Even losstaand van details over kwaliteit en luistertermijn vind ik dit een erg goed initiatief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marc The Hague Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Verder vind ik de copy-protected CD's minder goed klinken (minder dynamiek, alsof je naar MP3 zit te luisteren). Dat is over algemeen genomen wel waar, maar er zijn uitzonderingen zoals bijvoorbeeld het album van Patricia Barber ' Live : A Fortnight in France ' Een cd die ' copy controlled ' is en wel tot een referentie opname bestempeld mag worden !!! Marc ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Software en games zijn sowieso verboden te kopieren Dat klopt natuurlijk niet want juist bij software staat de licentie (het recht op gebruik) vaak los van het te kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carlo Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 mmm..volgens mij is de kopieerbeveiliging inmiddels verleden tijd. EMI/Virgin/BlueNote zijn er sinds kort mee gestopt dat ik weet en Sony ook. Voorheen bestelde ik de CD's in Engeland en dan had je ze zonder beveiliging. Dat er 'tikken'in konden zitten was me bekend maar een verschil in dynamiek lijkt me onzin. De moederband en opname is precies hetzelfde Ik heb bijv. Norah Jones en Amos Lee met en zonder kopieerbeveiliging en dat maakt echt niks uit. Wel de tikjes in zachte passages.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Nou, er is behoorlijk wat veranderd doordat de digitale media er bij zijn gekomen. Vroeger was het verboden, toen was er een tijd dat je het mocht kopieren als je het origineel in bezit had en nu is het weer anders. Software en games zijn sowieso verboden te kopieren, maar audio en video mag je zoveel kopieren als je wilt. Mits voor eigen gebruik (dus niet verkopen of aanbieden ter download op internet (P2P)). Naar de videotheek en daar een stapeltje dvd's halen en kopieren is dus toegestaan. Een cdtje lenen van de buurman en overnemen is geen probleem. Groet, Jacco Artikel 45k geeft toestemming tot het maken van een reservekopie door de rechtmatige gebruiker. Auteurswet 1912, Artikel 45k Als inbreuk op het auteursrecht op een werk als bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder 12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Met die software is het idd een ander verhaal. Wat je n.l. koopt is een licentie voor het gebruik ervan. Die licentie zelf mag je idd niet vermenigvuldigen. De bijbehorende papierzooi en plaatjes krijg je in feite gratis er bij of betaal je daar een geringe vergoeding voor. Er is destijds een heel gedoe over geweest maar je mag voor eigengebruik daarvan copi Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 [...]Maar hierin wordt bijvoorbeeld toegestaan dat er een kopie van de software op je harde schijf staat als dat nodig is voor het gebruik van het programma. Tenzij anders is overeengekomen (Artikel 45j).[...] Inmiddels is anders overeengekomen: het is niet toegestaan. Voor games hetzelfde verhaal. Een cd lenen van de buurman en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Een cd lenen van de buurman en Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 28 december 2006 Report Share Posted 28 december 2006 Een cd lenen van de buurman en Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 De motivering is meer dat men bij justitie is gaan nadenken over de uitvoerbaarheid van de wet. De enorme toename in digitaal beschikbaar zijn van de muziek en film heeft er toe geleid dat het een onuitvoerbare wet bleek. De grote jongens pakken is natuurlijk wel interessant en daar is het uiteindelijk ook om begonnen, niet om jan modaal (of piet weet-ik-veel) thuis te pakken. Het is niet geheel logisch, maar wel een stap in de goede richting (wetten bedenken die ook hanteerbaar zijn). Of er wat aan BS afgedragen moet worden weet ik niet, dat kan ook op andere manieren. Ik weet bijvoorbeeld dat er fabrikanten van lege cd's en dvd's zijn die heel blij zijn met het thuiskopieren en ook een platenmaatschappij hebben. De derving van rechten wordt daar ruimschoots goedgemaakt door de verkoop van lege media. Een van de beste motivaties vind ik altijd nog dat sacd niet is doorgebroken als het systeem dat kopieer veilig is (en ook dvd-a trouwens). Het is kennelijk niet zo nodig. Groet, Jacco Het kan niet anders dan ondoenlijk zijn. Dacht dat er in de US overigens wel particulieren zijn gedagvaard en wellicht veroordeeld voor in ieder geval illegale music sharing. Denk dat het gevoel van aantastbaarheid een sterkere rol speelt dan daadwerkelijke (niet te berekenen) schade. Weet niet hoe het met verspreiding van beeldmateriaal is, maar een debuut plaat van de Arctic Monkees brak, ondanks voortijdig integraal uitlekken van de hele plaat op internet, verkooprecords aan het begin van dit jaar in de UK. Oftewel en gezien jouw voorbeeld, kan beter gericht worden op datgene waar wel mee valt te scoren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Bij de videotheek een stapeltje dvd's halen en bekijken is toegestaan. Kopi Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joboton Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Veel softwareboeren hopen dat zoveel mogelijk mensen hun software gaan gebruiken en bieden het gratis ter download aan. Als je het dan langere tijd wil gebruiken dan is wel de bedoeling dat je een licentie koopt. Vergelijkbare diensten bestaan nog te weinig op muziek gebied. Een mooi voorbeeld van hoe het ook kan vind ik wat de Centrale Discotheek Rotterdam al enige tijd doet met een deel van de klassieke collectie. http://www.muziekweb.nl/digileen/ Even losstaand van details over kwaliteit en luistertermijn vind ik dit een erg goed initiatief. Ik denk dat dit uiteindelijk het doel van de muziekindustrie is. Met Link to comment Share on other sites More sharing options...
1ennalloor Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 Jacco, waar staat dat? Kun/wil je dit aantonen?Ik heet dan wel geen Jacco, maar...:Interessant leesvoer voor de liefhebbers:De thuiskopie in het Nederlands auteursrecht De blauwe tekst is klikbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon_W Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Kopieerbeveiliging cd's van de baan Uitgegeven: 8 januari 2007 08:53 AMSTERDAM - Muziekmaatschappijen maken geen gebruik meer van kopieerbeveiliging op muziekcd's. EMI is er onlangs als laatste mee gestopt. Dat meldt de Nederlandse brancheorganisatie voor de muziekindustrie NVPI op haar website. Muziekmaatschappijen introduceerden de techniek enkele jaren geleden. Ze wilden het onmogelijk maken om illegale kopie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard 2 Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Het werd tijd, hopelijk kan ik de enkele copy-controled cd die ik nog heb nog eens omruilen voor een maagdelijk exemplaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts