muziekfreak Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Beste hear buizen lovers. Ik zit met een probleempje, onlangs heb ik het gekke idee in mijn hoofd gehaald om tegaan bi-ampen. Mijn speakers zijn alles behalve lastig, geen rare dingen gebeuren ermee qua ohmpjes. Endus heb ik mezelf eraan gewaagd. Sinds ik een tijdje nu alweer met buis draai kan ik stellen. Dat ik dik tevreden ben met mijn st80 buizenversterker (4xel34) 2x40watter linear en 2x20watter in triode geschakeld. Prachtige buis met het nodige chroom werk ennzenz affijn. Ik kocht een tijdje terug een Marshal 9005 2x50watter om gewoon eens teproberen "wie weet doet het iets positiefs je weet niet proberen dus" Ik hing deze tevens 4xel34 met iets meer pit aan het laag van mijn speakers. Dat werd wolliger, echt brommerig laag waar je bank zo nu en dan trilt. Vond voorheen mooier zonder die marshal, maar toch zou hier best mee kunnen leven. Nou kocht ik een paartje diy el84 monoblokken 2x15w, hele nette geen onzin daarover echt gewoon netjes gebouwd. Gebalanceerde monoblokken geen biassen vereist zover ik begreep, en hoppa gekocht was er niet zo gek veel voor kwijt 200euri en kreeg een setje van 4 el84 erbij. Goed eenmaal thuis gekomen aan de set van mijn ouders gehangen. Dat ging prima geen vuiltje aan de lucht en echt gewoon moooi helder geluid. Ik stond aardig verstelt van het kunnen van die blokjes op een elac 518 luidspreker icm een 4pi supertweeter. Dit klonk echt perfect gewoon niets mis mee, als voortrap werd er de avca1sr denon gebruikt. Goed vol tevredenheid lekker naar huis gegaan en ze eindelijk bij mij aangesloten. Ging helemaal mis bij mij thuis!! Het geluid was echt HARD gewoon. Het hoog midden tetterde, op het laag had ik mijn st80 zitten nagenoeg geen laag. Toen aahhh de dynaco voltpotmeter staat op normaal dus die op high gezet. Neemt de ruis iets wat toe maarja, toen klonk het dus helemaal niet meer. Het is net of die monos gewoon VEEELSTE hard ineens uitsturen. De gebruikte pre betreft een mcintosh c26 het schijnt zo tezijn dat deze gevoelig zijn ofzo. Ik ben geen techneut maar hoe kan dit in godsnaam. Op de andere set was het echt prima mooi geen problemen. En bij mij thuis is het net alsof die amp gewoon veel meer eruit gooit dan mijn dynaco ook al zet ik deze pot op open (klinkt niet meer laag wordt dan wel zo wollig ineens) Raar maar waar de verhoudingen qua volume laag en hoog midden die blokken dus klopt niet. Ik kan het niet anders verklaren hopelijk herkent iemand dit probleem. BVD Michel Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 27 december 2006 Report Share Posted 27 december 2006 Waarschijnlijk is de ingangsgevoeligheid van de beide eindversterkers verschillend; als ik het wat begrijp stuur je uit via twee uitgangen op je pr Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 27 december 2006 Author Report Share Posted 27 december 2006 Zit wat in Oplossing ligt eigenlijk best voor de hand nu ik er wat dieper over na heb gedacht. De monos voorzien van potmeters volume regeling. Nuttig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 28 december 2006 Author Report Share Posted 28 december 2006 Niemand andere opties die beter zijn wellicht dan een pot ertussen Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Wel raar dat er hear niemand op reageert Ja eventueel een goeie potmeter, maar dat heb ik nog niet gebouwd, ik ken niet veel van electronica, kijk eens bij Thel of zo... kun je kiezen tussen "stappenpotmeter" (met weerstanden) of "leitplasticpoti" zou ook goed zijn... Of anders, als je je filters kan missen, een actieve cross-over, kan je gelijk de levels inregelen... en dan moeten je eindtrappen minder hard werken... Behringer of Marchand, of Thel, die hebben een goed bouwpakket... mvg RastaPhil PS. persoonlijk zou ik de bassen versterken met transistors, vind het een beetje zonde om die lampensound alleen maar in het lage laag in te zetten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 Wel raar dat er hear niemand op reageert Ja eventueel een goeie potmeter, maar dat heb ik nog niet gebouwd, ik ken niet veel van electronica, kijk eens bij Thel of zo... kun je kiezen tussen "stappenpotmeter" (met weerstanden) of "leitplasticpoti" zou ook goed zijn... Of anders, als je je filters kan missen, een actieve cross-over, kan je gelijk de levels inregelen... en dan moeten je eindtrappen minder hard werken... Behringer of Marchand, of Thel, die hebben een goed bouwpakket... mvg RastaPhil PS. persoonlijk zou ik de bassen versterken met transistors, vind het een beetje zonde om die lampensound alleen maar in het lage laag in te zetten. Ja hardstikke bedankt, 1 januari gaan ze i.i.g. weg naar een bekende van me. Die bouwt er potmeters in, hopelijk dat het probleem dan opgelost is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvinio Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 ik denk idd ook dat het daar aan ligt, een vriend van me speelt op het hoog met een 2x90w buis en op het laag een quad 606 mk2 , kwijl kwijl.........heeft iemand een doekje dat klinkt lekker wat gaat dat laag zeg ik denk idd ook dat het beter is als je deze mannier van aansturen gebruikt een lekker zware transistor bak te gebruiken, Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 29 december 2006 Author Report Share Posted 29 december 2006 ik denk idd ook dat het daar aan ligt, een vriend van me speelt op het hoog met een 2x90w buis en op het laag een quad 606 mk2 , kwijl kwijl.........heeft iemand een doekje dat klinkt lekker wat gaat dat laag zeg ik denk idd ook dat het beter is als je deze mannier van aansturen gebruikt een lekker zware transistor bak te gebruiken, Ik deze ben ik het zoverre eens dat het afhangt van de speakers. ik draai nu inprincipe op het laag met een buis die 40watt perkanaal eruit poept. Het is wel iets anders dan solid state watts. In mijn geval tot op heden geen problemen ondervonden op het laag integendeel zelfs. Ik heb wel een 2x50watter erop gehad buis en die bakte er niets van Ik denk met name met buis dat het ook van het ontwerp afhangt, in mijn geval goede luidspreker trafos (uitgangtrafos) zijn van de st80 bijzonder goed tov wat ernaast heeft gestaan tot dusver. Niettemin, mijn geluid is gewoon zoals ik het wil hebben prima voor elkaar. Op dus dat tehard uitsturen na (monos zijn ernu ook vanaf) Dat wordt dus gefikst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts