thingman Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Bedankt voor de tip Toine! Ik ga morgen eens kijken of ik van die pijpreinigers kan bemachtigen. Wordt dan de eerste keer in mijn leven dat ik in zo'n tabakzaak kom! Voordat je zo'n reiniger gebruikt kun je 'm beter een paar keer tussen je vingers doorhalen. Er willen dan nog weleens wat pluisjes loskomen die anders in je connector terecht zouden komen.... Nooit een kistje sigaren gekocht voor je (schoon)vader? Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Een vraag voor de ervaren schoonmakers onder ons: Waarmee maak je een female XLR plug schoon? De male pluggen kun je prima met een wattenstaafje met alcohol schoonmaken, maar zo'n wattenstaafje is te groot voor een female. Wat nu te gebruiken? Pijpreinigers, verkrijgbaar bij de tabaksspeciaalzaak. Geldt trouwens voor elke female connector, ook RCA. En net wat je zegt bij de meeste hier zal dat niet zo uitpakken. Maar wat ik gebruikt heb is iig gewoon alchol en een soort poets meen van een motorzaak. Geen dure middelen ofzo en dat is wel fijn geen speciale dingen voor nodig gehad om grondig tereinigen. Ruim 30jr aan stof vuil verwijderen is niet niets brrr zaten zelfs kattenharen in Als je een verantwoord schoonmaakmiddel zoekt voordat alcohol aan de beurt is (bijvoorbeeld als het zo vuil is als jij beschrijft), kun je Cramolin uit de spuitbus kopen; ik denk dat het een soort contactspray is, maar die tip kwam destijds van een ouwe rot en het werkt erg goed. Alcohol alleen is niet afdoende als het echt vies is, inderdaad! Cramolin ken het niet zal er zeker even achterheen gaan Laats kreeg ik een busje uit iemand zijn schuur, was wittig spul wat eruit kwam geen sticker erop was nogal versleten kon niets meer erop lezen. Dat was keramische vet ofzo Ik had er nog nooit van gehoord. Op google kwam ik dit tegen, ik durfde het niet tegebruiken maar kan dit spul ook gebruikt worden voor audiodoeleinden potmeters/stappenschakelaar ik heb gewoon een spuitbusvariant dus geen pasta ofzo? http://www.kroon-oil.com/nl/producten/prod...=365&m=desc Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 29 december 2006 Report Share Posted 29 december 2006 Cramolin ken het niet zal er zeker even achterheen gaan Laats kreeg ik een busje uit iemand zijn schuur, was wittig spul wat eruit kwam geen sticker erop was nogal versleten kon niets meer erop lezen. Cramolin is volgens mij een merknaam; het is contactspray. De tip kwam van een audiofiel die nog genoten heeft van high-end mono. Verder zou ik behalve alcohol (geen spiritus!) of speciale contactreinigers (in het ziekenhuis gebruiken ze die ook) niks in of aan m'n chassisdelen of terminals hoeven, zeker niet als het een residu achterlaat. Een busje met een vervaagd etiket uit Brico's toolshed? Siliconenspray? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 30 december 2006 Author Report Share Posted 30 december 2006 Ik heb een paar jaar geleden de 25ml flesje Caig Progold G100L met needledispenser uit de VS laten komen. Als je ff zoekt vind je die ook nog wel ergens redelijk betaalbaar. Je doet eeuwig met dat spul en ik ben er zeer tevreden mee. De schakelaar in de switchbox van Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Hoi Stefan. De schakelaar in Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Cramolin ken het niet zal er zeker even achterheen gaan Laats kreeg ik een busje uit iemand zijn schuur, was wittig spul wat eruit kwam geen sticker erop was nogal versleten kon niets meer erop lezen. Cramolin is volgens mij een merknaam; het is contactspray. De tip kwam van een audiofiel die nog genoten heeft van high-end mono. Verder zou ik behalve alcohol (geen spiritus!) of speciale contactreinigers (in het ziekenhuis gebruiken ze die ook) niks in of aan m'n chassisdelen of terminals hoeven, zeker niet als het een residu achterlaat. Een busje met een vervaagd etiket uit Brico's toolshed? Siliconenspray? Nee geen siliconen, het was kermische vet, en dat laat -wat je al aangeeft- residu achter. Heb ik maar mooi links laten liggen voordat ik iets kapot maak Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Ik gebruik al jaren de vloeistof van het merk Kontak. Heb ik vroeger ook gehad. Er staat me nog bij dat het om 2 flesjes gaat; je moet dan dus alle contacten 2x doen. Ik geloof dat ik het daarom niet opnieuw heb aangeschaft Misschien vergis ik me en bedoel ik hier nog weer een ander product... Hoi Toine, Hier een plaatje ervan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Hoi Toine,Hier een plaatje ervan. Toch twee verschillende flesjes dus! Ik heb zo'n setje ooit gekocht voor 125 gulden; dat was nog in de tijd dat je me kon wijsmaken dat alcohol alleen was om op te drinken en ongeschikt was voor electrische contactovergangen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Ach, eigenlijk is dat regelmatig schoonmaken van vergulde cinch plugjes en terminals op speakers een beetje onzin en voor rhodium plated spul al helemaal. Tenzij je regelmatig je koffie er mee omroert Anders is het met vernikkeld spul zoals de goedkopere cinch plugjes en DIN pluggen. Maar dan helpt een paar keer in en uitsteken nog het meest. Idem voor verzilverd spul. De oxide daarvan krijg je alleen mechanisch weg of met zuur. Schakelaars en potmeters schoonmaken is weer wat anders omdat die meestal wel vervuilen door vettig stof en slijtageslijpsel (kraken). Dan helpt alcohol wel goed samen met een bus perslucht. En zijn die echt versleten dan moeten ze toch vervangen worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Hoi Toine, Hier een plaatje ervan. Toch twee verschillende flesjes dus! Ik heb zo'n setje ooit gekocht voor 125 gulden; dat was nog in de tijd dat je me kon wijsmaken dat alcohol alleen was om op te drinken en ongeschikt was voor electrische contactovergangen Nee geen 2 flesje, maar 1 flesje. Heb alleen 2 plaatjes ingevoegd omdat op het ene plaatje het flesje niet goed te zien was. Dus het is 1 flesje. En kostte vorig jaar nog een 35,- euro bij de hifiwinkel in Eindhoven. Deze vloeistof laat ook een klein beschermingslaagje achter op de cinchbussen en hierdoor is het weer beschermt tegen.. Overigens heb ik ooit eens gelezen door reviewers dat het ook subtiele geluidsverbetering geeft. Ik heb dat ook weleens gehoord na het schoonmaken van,maar ik neem dat niet aan als 'waar', want het is zo'n subtiel verschil dat ik dat afschuif op autosuggestie in dit geval. Maar dat het spul kwa schoonmaken werkt is mij wel duidelijk. Ik maak mijn contacten om het half jaar schoon en in het verleden toen ik nog gewoon medicinale alcohol (96%) gebruikte maakte ik mijn contacten om de 3 maanden schoon. Met groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Ach, eigenlijk is dat regelmatig schoonmaken van vergulde cinch plugjes en terminals op speakers een beetje onzin en voor rhodium plated spul al helemaal. Tenzij je regelmatig je koffie er mee omroert Anders is het met vernikkeld spul zoals de goedkopere cinch plugjes en DIN pluggen. Maar dan helpt een paar keer in en uitsteken nog het meest. Idem voor verzilverd spul. De oxide daarvan krijg je alleen mechanisch weg of met zuur. Schakelaars en potmeters schoonmaken is weer wat anders omdat die meestal wel vervuilen door vettig stof en slijtageslijpsel (kraken). Dan helpt alcohol wel goed samen met een bus perslucht. En zijn die echt versleten dan moeten ze toch vervangen worden. Ik weet wat er in de loop der jaren voor stekker in m'n Omega's hebben gezeten, maar van wat er aan het wattenstaafje zat werd ik niet vrolijk.... Wel degelijk zin dus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Hoi Hans, Maar jij bent dan ook een speciaal geval Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 december 2006 Report Share Posted 30 december 2006 Nee geen 2 flesje, maar 1 flesje. Heb alleen 2 plaatjes ingevoegd omdat op het ene plaatje het flesje niet goed te zien was. Dus het is 1 flesje. En kostte vorig jaar nog een 35,- euro bij de hifiwinkel in Eindhoven.Deze vloeistof laat ook een klein beschermingslaagje achter op de cinchbussen en hierdoor is het weer beschermt tegen.. Overigens heb ik ooit eens gelezen door reviewers dat het ook subtiele geluidsverbetering geeft. Ik heb dat ook weleens gehoord na het schoonmaken van,maar ik neem dat niet aan als 'waar', want het is zo'n subtiel verschil dat ik dat afschuif op autosuggestie in dit geval. Ah okee, dan had ik toch iets anders... Als het goed is neem je het natuurlijk ook niet echt meer waar als je de boel nooit meer zo vies laat worden. Soms, als je ergens een oud apparaat opduikelt kun je het nog eens testen door het aan te sluiten voor en na het schoonmaken, zoals Muziekfreak al aangaf met z'n McIntosh uit 1969. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest C J Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Of deze: (de naam zegt het al...) Groet, Jacco Perfect! En zo zijn er allerlei reinigers te koop die na gebruik geen residu achterlaten en daardoor bij uitstek geschikt zijn! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WouterK Posted 31 december 2006 Report Share Posted 31 december 2006 Hoi Stefan, Je kan ook rechtstreeks bij de makers bestellen. Bij mij kwam er $ 15 verzendkosten bij. Het heet tegenwoordig geen ProGold meer maar DeoxIT Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 1 januari 2007 Author Report Share Posted 1 januari 2007 Bedankt voor de tip Wouter. Van een audiovriend kreeg ik nog de volgende tip: Dit is nano vloeistof van Furutech. Het schijnt de contactovergangsweertand te verlagen middels micro zilver en goud deeltjes (naast reinigen en de-oxideren) Kijk hier voor de uitleg:nano De beste man komt volgende week langs om het spul te demonstreren. Ik ben zeer benieuwd, alle andere producten die ik in het verleden van Furutech heb geprobeerd heb ik meteen aangeschaft, zo overtuigend werken ze! Groeten, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 1 januari 2007 Report Share Posted 1 januari 2007 .............Het schijnt de contactovergangsweertand te verlagen middels micro zilver en goud deeltjes (naast reinigen en de-oxideren) De-oxideren gaat chemisch alleen met zuur en dat wil ik beslist niet op mijn contacten hebben, zeker niet voor langere tijd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
muziekfreak Posted 2 januari 2007 Report Share Posted 2 januari 2007 ............. Het schijnt de contactovergangsweertand te verlagen middels micro zilver en goud deeltjes (naast reinigen en de-oxideren) De-oxideren gaat chemisch alleen met zuur en dat wil ik beslist niet op mijn contacten hebben, zeker niet voor langere tijd. Als dat spul in dat flesje alleen maar reageert op oxidatie, is er toch niets aan de hand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 Eindelijk gevonden. Caig DeoxIT Gold wordt in Duitsland door Fast Audio. In Nederland doen Audio Excellence en GAP Acoustic (Poulissen Audio Video) rechtstreeks zaken met deze importeur. Bij deze zaken zijn dan ook de CAIG produkten te verkrijgen. Of ze 't op voorraad hebben weet ik echter niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 6 januari 2007 Report Share Posted 6 januari 2007 ............. Het schijnt de contactovergangsweertand te verlagen middels micro zilver en goud deeltjes (naast reinigen en de-oxideren) De-oxideren gaat chemisch alleen met zuur en dat wil ik beslist niet op mijn contacten hebben, zeker niet voor langere tijd. Als dat spul in dat flesje alleen maar reageert op oxidatie, is er toch niets aan de hand Ik denk dat het toch wel erg moeilijk is om dat zo te regelen. En het spoelen van de contacten is ook al erg lastig. Ik weet overigens niet of goudoxide een slechte geleider is. Ik denk meer aan aanslag en stof wat de problemen veroorzaakt. Dat is met wat alcohol veilig weg te halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yoda Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Nou, ik hou het wel gewoon bij een scheut Jack Daniels... Een wattenstaafje voor de contacten en 20cc voor mijzelf Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 7 januari 2007 Report Share Posted 7 januari 2007 Nou, ik hou het wel gewoon bij een scheut Jack Daniels... Een wattenstaafje voor de contacten en 20cc voor mijzelf Caramel op je contacten? Ik zou spiritus nemen, daar worden ze ook een beetje blauwig van... Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Hallo, Ik ben op zoek naar een adres in NL waar ik de producten van Caig kan kopen. Ik zoek de Caig ProGold XPG5 spray om stekkers schoon te maken. Dit schijnt erg goed spul te zijn. Kan iemand me info verschaffen? Groeten, Stefan Ik kan je geen info verschaffen, Stefan, maar is alcohol van de drogist niet toereikend en heeft het genoemde spul meerwaarde? Sinds jaar en dag gebruik ik zelf alcohol en ik ging ervan uit dat dit wel afdoende zou zijn... Toine. Niet schoonmaken is ook afdoende. Tenzij je zo consequent bent dat je ook bijv. de stekkers van je stofzuiger en je schemerlamp schoonmaakt. Voor een schoon huis is altijd wat te zeggen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 Was vandaag bij de fotohandelaar en daar stond op de toonbank een "contact cleaner" in de vorm van een pen, ik dacht voor een armzalige zes euro . Bleek de punt van de pen te bestaan uit fijne glasvezeldraadjes in de vorm van een (vrij stijf) borsteltje... Zou dit iets goed zijn? Het ziet er wel logisch uit... En kan het misschien ook dienst doen als naaldreiniger voor de pick-up??? mvg RastaPhil PS: en de pluggen van schemerlamp en/of stofzuiger worden ook regelmatig schoon gemaakt, vooral als de papegaai er weer eens op heeft gescheten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 8 januari 2007 Report Share Posted 8 januari 2007 PS: en de pluggen van schemerlamp en/of stofzuiger worden ook regelmatig schoon gemaakt, vooral als de papegaai er weer eens op heeft gescheten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts