hogee Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Hallo, ik ken (nog) niet zoveel van hifi en als ik op dit forum de berichten lees, blijkt eens te meer dat ik een paar dingen helemaal mis heb. Ik ben een huis aan het renoveren en ik heb een paar vraagjes: 1) hoeveel luidsprekeraansluitingen voorzie ik best in de "tv-hifi" kamer (living) ? Ik dacht aan 8. 2) Moeten luidsprekers op de grond staan, of op een zuil, of tegen de muur hangen? Zo ja, op welke hoogte? Geldt dat nu ook voor een sub of niet? 3) koop ik direct preflex kabels (geribbelde inbouwkabels) met gewone luidsprekerkabel in, of trek ik wachtleidingen om later betere kabel te kunnen plaatsen? 4) welk soort fiche gebruik ik voor de aansluiting van de luidsprekers naar de aansluitingen in de muren? schroefdraad, cinch, XLR ... ? Bedankt mensen, Tim - Zaventem (BE) Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 tjemig wat een vragen. Ik begrijp dat je alle bekabeling wil weg werken. Als je voor een surround set gaat dan moet je wel hele lange sleuven gaan maken of heb je een kruipruimte onder de kamer? Een standaard surround set bestaat uit 6 boxen maar dat mag je natuurlijk uitbreiden naar 8 (voor de toekomst) maar gezien je vraag stelling vraag ik me af of je dat eigenlijk wel wil. De center en sub woofer komen in de buurt van de tv en de hoofd speakers daar rium naast. Afhankelijk van de plaats van de set moet je een aantal sleuven maken. Als je de set bij de tv plaatst dan kun je eigenlijk alle sleuven achter wege laten en alleen de achterluidsprekers weg werken. Boxen komen in alle vormen en maten en de keus is aan jou. De speakers staan ideaal gesproken op ooghoogte. Er zijn muurspeakers, boekenplankspeakers, zuilen en boxen die op een standaard moeten. Wat wil je zelf? Als je een kruipruimte hebt dan zou ik voor zuilen gaan. Gaatje in de vloer en klaar. Muurspeakers geeft een hoop gedoe als je de draden wil weg werken. De bekabeling is niet zo heel kritisch (ook al beweerd men hier wonderen mee te kunnen verrichten. Als je een surround set hebt van doorsnee kwaliteit dan is dat zo bedroevend dat de je met tweeling (0.75mm minnimaal)snoer of dikker al hele leuke bekabelling hebt. 't is jou geld en maak 't zo duur als je wil. Als je later wil upgraden dan moet dat lukken als de draad vrij ligt in een buis of iets anders. De sub staat gewoon op de grond. De aansluitingen worden bepaald door de speakers en dat kan van alles zijn. Meestal is draad gewoon zonder spades of bannaan stekkers aan te sluiten. Ook hier geld weer dat geld de beperkende rol speeld. Je hebt je een bezonder projekt in je hoofd gehaald en misschien moet je je eerst gaan ori Link to comment Share on other sites More sharing options...
hogee Posted 31 oktober 2003 Author Report Share Posted 31 oktober 2003 Bedankt voor de reactie. Tja, ik wil niet zozeer compromissen maken op voorhand omdat mijn huidige installatie niet veel soeps is. Nu is dit naar de toekomst toe zeker een musthave. Mij kan het bijgevolg niet schelen of er extra werk is qua sleuven e.d., zolang het op termijn maar ok is. Ooghoogte, is dat al zittend of al staand? Je spreekt over zuilen indien er kruipruimte onder de vloer is. Dit is makkelijker, maar is dit ook beter dan in de muur werken? Ik bedoel, ik ben nu bezig alle electriciteit en CV in de muur in te werken, kan ik net zogoed doordoen Wat de stekker betreft : mijn huidige set is voorzien van gewone insteekfiches, geen speciale stekker. Ik ga ervan uit dat je eender welk type stekker aan een luidsprekerkabel kan solderen. Heb je een voorkeur qua stekkersysteem? Bedankt, Tim Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Geplaatst door hogee:Bedankt voor de reactie. Tja, ik wil niet zozeer compromissen maken op voorhand omdat mijn huidige installatie niet veel soeps is. Nu is dit naar de toekomst toe zeker een musthave. Mij kan het bijgevolg niet schelen of er extra werk is qua sleuven e.d., zolang het op termijn maar ok is. Dat is wel slim bedacht. Alleen heb ik (en Seoman ook geloof ik) wel het idee dat je nog niet precies weet wat voor set je wilt. Dat is minstens zo belangrijk om te kunnen weten waar en hoe je de kabels gaat wegwerken. Ooghoogte, is dat al zittend of al staand? Al luisterend Zittend dus meestal. Je spreekt over zuilen indien er kruipruimte onder de vloer is. Dit is makkelijker, maar is dit ook beter dan in de muur werken? Ik bedoel, ik ben nu bezig alle electriciteit en CV in de muur in te werken, kan ik net zogoed doordoen In de muur wegwerken heeft alleen nut denk ik, als je speakers aan de muur gaat ophangen. Of zogenaamde 'in-wall'-speakers gaat kopen. Als je zuilen of monitor-speakers op stands gaat kopen, zou ik de kabel in de grond (of kruipruimte) verstoppen. Bij voorkeur door een buis of zo, zodat je eventueel later nog de kabel kan vervangen. Wat de stekker betreft : mijn huidige set is voorzien van gewone insteekfiches, geen speciale stekker. Ik ga ervan uit dat je eender welk type stekker aan een luidsprekerkabel kan solderen. Heb je een voorkeur qua stekkersysteem? Standaard heeft een beetje luidspreker een soort schroefsysteem. Daar kun je de blote draad insteken en vastdraaien, maar je kunt er ook spades aansolderen. Meestal is zo'n speakeraansluiting ook wel geschikt voor banaanpluggen. Je kunt uiteraard dit soort pluggen aan elke willekeurige kabel solderen (ben er nog geen tegengekomen waarbij dat niet kon). Wat de voorkeur heeft, voor wat betreft aansluiting, is denk ik persoonlijk. Ik heb zelf de blote draad in de speakers geklemd. Nadeel is dat de draad (bij mij van koper) dan wel gaat oxideren. Dus ik moet eigenlijk af en toe een nieuw stukje strippen en opnieuw aansluiten. Met spades heb je dat niet. Zeker niet als de spades met goud bekleed zijn (goud oxideert niet). Voordeel van spades (en ook blote kabel) is dat je het muurvast kunt draaien. Bij banaanpluggen is dat niet het geval. Die steek je erin en dan moet het goed zitten. Als je niet zulke goeie pluggen hebt (of terminals aan de speakers) dan is de verbinding minder. En daar valt dan weinig aan te doen. Ik hoop dat het zo weer wat duidelijker is. Veel succes en plezier! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DVD Fiel Posted 31 oktober 2003 Report Share Posted 31 oktober 2003 Misschien een ietwat domme vraag - maar heb je de installatie van gewone kabelgoten wel eens overwogen? Lijkt me in ieder geval praktischer als je bv. de gebruikte kabels eens wilt vervangen zonder alles weer uit de muur/kruipruimte hoeven te trekken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts